Morgen begint ramadan is het verstandig om mee te doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel24, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel24

    Angel24 Actief lid

    1 feb 2009
    253
    0
    0
    Hallo,

    Ik heb vandaag naar de gynocoloog gebelt hij heeft het afgeraden, omdat ik laag bloeddruk heb en de kans groot is dat ik flauw kan vallen.

    mijn moeder was 9 maanden zwanger van mij, en deed mee aan de ramadan dat was zelfs de moeilijkste tijd ze aten om rond 23.00 uur met de ramadan echt knap van haar.

    Ik ben gezond geboren 3,5 kilo maar ja niet iedereen kan zo lang tijd volhouden, ik doe niet mee omdat de gynocoloog het heeft geadviseerd.

    Ik ga het na mijn bevalling en wanneer de baby niet meer borstvoeding krijg dan pas ga ik het inhalen.

    Mensen die hart patient zijn of erg ziek niet beter kunnen worden, en hierdoor niet mee kunnen doen aan de ramadan kunnen tijdens ramadan geld aan de armen mensen geven/opsturen ongeveer 300 euro.

    Maar zwanger vrouwen, of tijdelijk ziek zijn geweest dus in korte tijd weer helemaal gezond zijn moeten het inhalen je kunt niet zomaar geld geven aan de armen dat je bijvoorbeeld geen zin in heb....

    Ik wens iedereen sterkte met ramadan ik hoop dat ik volgend jaar zeker weer ga meedoen en intussen van dit jaar inhalen ;)

    Groetjes,

    ANGEL24
     
  2. Princi

    Princi Fanatiek lid

    30 dec 2008
    2.377
    0
    0
    Trainster/Muziektherapeute
    Oss
    Hallo Allemaal,

    Dit vond ik nu een interessant topic. Ik ben niet islamitisch en heb zo gezegd niets met de ramadan te maken. Maar..ik vond het goed om de ideeën en dilemma's van de ramadan te lezen.
    Wat ramadan betreft, tja ik zou het niet doen...maar ja dat zeg ik als zogegezegd ongelovige....
     
  3. mam van moppie

    mam van moppie Niet meer actief

    Dag dames,

    Als zwangere vrouw of borstvoeding gevende vrouw ben je alleen vrijgesteld van het vasten gedurende de maand Ramadhaan indien het schadelijk is voor jou of je baby. De vastendagen kun je dan later inhalen.

    Ik ben zelf van mening dat veel vrouwen tegenwoordig hier heel licht over denken. Oh ik ben zwanger dus ik vast niet, ik hoor en zie het ook veel in mijn omgeving. Niet omdat ze bang zijn voor enige schadelijkheid, maar omdat men er bij voorbaat vanuit gaat dat het niet lukt. En omdat er ook de mening heerst dat vrouwen die zwanger zijn/borstvoeding geven niet hoeven te vasten, terwijl dit dus niet waar is. Voor bewijzen pb mij maar. Het is dus alleen in het geval dat het schade zal toebrengen aan jou of je baby, anders ben je gewoon verplicht te vasten.

    Ik zelf ben ook niet van turbo gezondheid, maar heb bij mijn vorige zwangerschap (2 maanden zwanger) gewoon gevast. Was pittig, was slap en flauwtjes, maar heb een keigezond kind gekregen. En het jaar erop was ik net bevallen en gaf ik fulltime borstvoeding en heb ik ook gevast. Ook dat was pittig, maar we zijn er doorheen gekomen. Nu ben ik zelf ruim 37 weken zwanger en vast ik weer. Heb er nog maar 1 dag op zitten, maar het gaat ; )

    Als moslima moet je vertrouwen hebben in Allah. Je kunt Allah voor de Ramadhaan om kracht en geduld vragen en vol goede moed en optimisme aan het vasten beginnen. 's Avonds en 's ochtends gewoon gezond eten en drinken. Al het belangrijke wat je overdag mist krijg je wel binnen. De mens heeft maar heel weinig voeding nodig om gezond te blijven en te overleven. Dit heeft de geschiedenis bewezen en ook nu. Hoeveel mensen in de wereld hebben maar weinig eten tot hun beschikking en zijn kerngezond en krijgen gezonde kids. Die adviezen van het voedingcentrum zijn vaak veelste overdreven, en ze veranderen constant.

    Onze voorgangers overleefden met water en dadels en behaalden overwinning na overwinning, door de hulp en kracht van Allah. Dus dames zet 'm op, je kunt het! En als het echt niet gaat, dan heb je idd. vrijstelling.

    Succes en iedereen een fijne zwangerschap toegewenst.
     
  4. Saartje1

    Saartje1 Actief lid

    12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mam van moppie, wat jij zegt is allemaal waar.
    Maar wat ik ook wil zeggen is dat er sterke vrouwen bestaan -zoals jij- en minder sterke die het gewoon echt niet lukt tijdens een zwangerschap (zoals ik). Dat heeft niks met je innerlijke kracht te maken, want ik heb een heel sterk uithoudingsvermogen en een ongelooflijk geduld, maar fysiek ben ik heel slap. Ik val snel flauw, soms bijna iedere dag. Meestal is dat omdat ik niet op tijd weer wat eet (alleen tijdens mijn zwangerschap hoor). Ik heb geen suikerziekte gelukkig, wel hele lage bloeddruk.
    Ik vind dat iedere zwangere voor zichzelf moet bepalen of ze wel of niet mee wil vasten, want je kent je lichaam het best, en als het niet gaat, dan gaat het gewoon niet. Als je je verplichting na de zwangerschap maar nakomt.
    Dus ik denk er zeker niet te licht over. Echt petje af voor jou dat het je wel lukt, ik wou dat ik zo'n sterk gezonde vrouw was.
     
  5. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    hey dames!
    hier vandaag voor de 2e dag aan t vasten! kvoel me verder prima! helemaal niet slapjes of moe ofzo.. gister ging ook prima.. ik hoop t zo heel de maand vol te kunnen houden! Zodra ik me niet goed voel zal ik natuurlijk eten!
    Ik eet 's avonds gewoon goed en gezond en 's ochtends ook en probeer minstens 1 liter water te drinken.. en verder neem ik ook nog mijn vitamientjes in!

    En idd zoals mama van moppie zegt, je hebt vrijstelling als het schade toebrengt aan je gezondheid en aan de gezondheid van je kind! Dit geldt ook tijdens BV.. ken iemand die vorig jaar hoogzwanger (37wkn) mee heeft gevast en dat heel de ramadan heeft volgehouden! en nu geeft ze nog BV en vast ook mee!
     
  6. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik vind het heel knap dat je het kan volhouden, nu heb je natuurlijk je geloof achter je staan en dat kan je heel sterk maken. Daarbij is je familie ook aan het vasten en samen sta je sterk!
    Ik heb als docente echter ook te maken met meisjes die om de haverklap onderuit gaan op school. Dat vind ik wel zorgwekkend. meisjes die een uur moeten fietsen voor ze bij school zijn. Goed, zij zijn niet zwanger natuurlijk maar het is wel verrekte lastig als je weer een leerling naar de dokterpost moet sturen om een wond te laten hechten :S
    Ik ben zelf niet islamitisch maar ik vraag me af of ik dat wel zou kunnen hoor, ik vind het heel knap. Nu ga ik al heel snel onderuit zonder eten (hypoglycemie en een lage bloeddruk, ook zonder zwangerschap).
    Help me nog even, mag je nou wel of niet vasten als je ongesteld bent?
     
  7. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    als je ongesteld bent mag je niet vasten, dit dien je later in te halen!
     
  8. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Maar wat ik me nu afvraag, als niet moslima, hoe haal je dan in als je meerdere kinderen vrij vlot achter elkaar krijgt en wil voeden?

    Stel dat je er bijvoorbeeld 4 krijgt, en je wil allemaal een jaar voeden en dan raak je weer zwanger (okee, beetje fanatiek voorbeeld, maar okee). Je kan toch moeilijk 8 ramadannen inhalen???

    Mijn kindjes volgen mekaar namelijk vlot op, en vroeg me af hoe dit dan zou gaan.
     
  9. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    @moaatje.. je kunt tog vasten tijdens je zwangerschap of tijdens de borstvoedingsperiode.. je hoeft niet perse die 30 dagen achter elkaar te vasten.. je mag er n jaar lang over doen! t vasten in de winter bijvoorbeeld valt reuze mee, de dagen zijn dan egt kort, je zou t eventueel dan in kunnen halen tijdens je zwangerschap of t borstvoeden,, je merkt er dan vrij weinig van..
     
  10. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Toch even een vraagje:

    Als je vast tijdens zeangerschap of bv-periode ben je dan niet bang dat je kleintje niet genoeg voedingsstoffen krijgt? Of valt dat dan wel mee?
     
  11. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    de kleine pakt alle voedingsstoffen van de moeder heb ik begrepen.. dus je moet meer bang zijn voor jezelf.. maar t is niet dat je heel de dag niks eet.. om 9 uur mag je eten en kun je heel de avond en nacht nog dooreten als je daar behoefte aan hebt.. en verder sta je om 4 uur op om te eten en ik neem zelf ook nog zwangerschapsvitaminen.. dus ik denk niet dat de kleine iets tekort komt.. hij is nog net zo beweeglijk als 2 dagen geleden!
     
  12. BrasilPrincess

    BrasilPrincess Bekend lid

    24 mrt 2008
    593
    0
    0
    ik zou het niet doen.je kan zeggen is niet schadelijk maar je zal pas merken als kind geboren is of effect heeft gehad.Zowieso bespreek het met je verloskundige voor je begint meid dan weet je zeker of geen kwaad kan.


    liefs,
     
  13. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik heb begrepen dat vooral een tekort aan vocht voor de moeder (blijvende) problemen aan de nieren kan veroorzaken.

    Ik heb erg veel bewondering voor mensen die vasten en ik snap ook dat het moeilijker is als je over een paar maanden in je eentje de ramadan moet gaan inhalen, maar in zo'n geval zou ik toch voor mijn eigen lichaam kiezen en het geschenk dat je in je draagt. Dit is toch gewoon toegestaan?
     
  14. Beastie

    Beastie VIP lid

    9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Officieel mag je ook niet drinken...dat kan toch gewoon niet in de zomer. Snap best dat je mee wil doen maar hoe dan ook gaat het ten koste van iemand ...je kleintje en jij...en wat is nou belangrijk ...jullie gezondheid lijkt me...zonder je gezondheid kan je ook niet goed funcioneren in je geloof. Lijkt me dat je gewoon moet eten en drinken. gaat hier niet om een weekend maar een kleine maand. Een keer snacken is oke maar een maand is ook niet gezond...nou wil ik natuurlijk de ramadan niet vergelijken met snacken maar het is snacken wel bunkeren tot je niet meer kan en slapen en bunkeren en dan overdag ... vasten!?
     
  15. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    volgens mij hoeven zwangere vrouwen niet mee te doen met de ramadan.
     
  16. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Vrouwen en zieken

    Als de gezondheid van iemand met een ziekte door het vasten kan verslechteren, is het verboden om aan de ramadan deel te nemen. Behalve zieken zijn ook zwangere en menstruerende vrouwen vrijgesteld van vasten. Zij kunnen dit later inhalen of compenseren door extra geld aan de armen te geven. Ondanks de vrijstelling willen de meeste mensen toch meedoen aan de ramadan om zich niet buitengesloten te voelen.
     
  17. Mamavyas

    Mamavyas Fanatiek lid

    22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Ik vast dit jaar ook niet mee. Puur uit voorzorg voor me kindje.
    Ik hou het sowieso niet vol om niks te eten, gezien me bloeddruk laag is het ook niet verstandig om mee te doen.
     
  18. Knoeza

    Knoeza Lid

    8 jun 2009
    14
    0
    0
    Dag Dames,

    Ik zelf ben 22 weken zwanger en ik zit nu in mijn 5e dag dat ik mee vast 'elhamdouliah' met de Ramadan, ik moet je eerlijk bekennen dat ik er absoluut geen moeite mee heb!!, Ja natuurlijk is het wel even wennen maar toch ons kindje is de handen van Allah swt en ik vertrouw daar gewoon op.

    Heb zelf gebeld met de verloskundige en heb haar uitgelegd wat ik eet en dat ik in de ochtend de juiste vitamine's binnen krijg door, Vezels, Fruit, Melk en bijna een liter water te drinken en om niet te vergeten in de ochtend slik ik ook visolie en 's avonds foliumzuur van puur mama. En tijdens 't verbreken van 't vasten gewoon een lekker warme stevige harira soepje neem ( vol vitamine zit allemaal div. groente in verwerkt) lekkere bruine boterhammen eet, dadels, glas melk en om niet te vergeten een lekker fruitshake met ( kiwi, banaan, aardbeien,sinasappelsap & dadels) naar binnen werk. HEERLIJK! af en toe wat lekkers!

    Ik voel me gedurende de dag gewoon goed, ja ietsie sufjes maar kan er mee door.
    De verloskundige vertelde mij dat ik me nergens zorgen om hoef te maken, want ik zal het eerder ervaren als het niet goed zit dan ons kindje. Die heeft nergens last van die pakt toch wel wat ie nodig heeft. Ze stimuleerde me er zelfs in dat ik dat zeker moet doen als ik me goed voel, want dat ervaart de baby ook:D...

    Ja en ik ben ook van mening dat 't verschilt per persoon!
    Als ik me niet lekker voel dan vast ik niet mee, bedoel niks moet!
    Maar ik doe wel mijn best om zolang ik het aan kan en zolang Allah mij de kracht geeft, ik gewoon door vast.
    Hoe dan ook ons kindje ligt in de handen van Allah.

    Voel me momenteel gewoon goed, vrolijk, baby schopt lekker!:)
     
  19. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier ook al sinds het begin aan het vasten en moet zeggen dat het me makkelijk afgaat elhamdolilah!
    voel me goed en baby is ook lekker actief! slik de nodige vitamientjes en eet veel fruit en drink 1,5 liter water.. dus denk dat t wel goed zit!
     
  20. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vast niet mee... Ik ben dan nog maar pril zwanger, maar vreselijk misselijk en dat wordt nog erger als ik een tijdje niks gegeten heb. Daarbij lijkt het me niet goed om misselijk te zijn (over te geven) als je de hele dag niks eet.

    Ik vind het wel erg knap van de dames die wel mee vasten! Masallah!
     

Deel Deze Pagina