Morgen begint ramadan is het verstandig om mee te doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel24, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salima

    Salima Actief lid

    17 aug 2008
    145
    1
    18
    Vrouw
    Hallo dames,

    een interessante topic. Ik ben ook moslima en mijn verloskundige had mij ook afgeraden mee te doen met het vasten. Natuurlijk geeft de islam vrijstelling aan zwangere vrouwen. Nu wilde ik het wel proberen. Helaas heb ik een lage bloeddruk en trek ik de lange zomerdagen nu niet. Dat wil niet zeggen dat ik de hele maand ga eten. Ik heb mij voorgenomen om dagen dat ik niet werk het te proberen, rekening houdende met dat je een middagdut kan doen en niet de hele dag gaat shoppen ofzo ;) Verder ervoor zorgen dat ik ´s morgens en ´s avonds gezond en gevarieerd eet. Gaat het halverwege de dag niet dan ben je zelfs verplicht te eten. De islam stelt je gezondheid van jou en je ongeboren kind op de eerste plaats.

    Verder wil ik echt iets even uit de wereld helpen. Saartje het spijt me zeer maar je hebt ´t verkeerd wat betreft het ´afkopen´. (dit klinkt zo afgezaagd!). er zijn namelijk vrouwen die inderdaad nog een jaar aan de borstvoeding gaan of intussen weer zwanger raken. Voor hen is het dan bijna niet te doen om die dagen in te halen. Het is niet zo dat je je ramadandagen afkoopt, maar je schenkt aan het goede doel.
    Meerdere imams geven aan dat een vrouw die niet heeft kunnen vasten 2 opties heeft:
    - Inhalen voor de volgende ramadan
    - of voor elke dag dat zij gegeten heeft 5 euro schenken (waar een gezin een hele dag van kan eten bijv.) In ieder geval gaat het hier niet om afkopen, maar om een extra zakaat (aalmoes)!
    Dit geldt niet alleen voor zwangeren, maar ook voor chronisch zieken (en die hebben echt geen kans om het in te halen)

    Groetjes, Salima
     
  2. Knoeza

    Knoeza Lid

    8 jun 2009
    14
    0
    0
    Wat goed dat je mee doet!
    Ik doe namelijk pcies het zelfde als wat jij doet gewoon goed eten fruit, melk, water, vezels , visolie in de ochtend en foliumzuur in de avond tijdens het verbreken.
    Moge allah je voor deze daad belonen Insha'Allah
    :);)
     
  3. Saartje1

    Saartje1 Actief lid

    12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik hoor hier echt twee totaal tegenstrijdigheden. De een beweert dat je als zwangere gewoon verplicht bent om te vasten. De bron wordt er niet bij vermeld?? (ja als je iets zegt moet je het ook kunnen refereren, en niet pm me maar, en de rest dan?). En de ander zegt dat je je vastendagen aan een goede doel mag schenken. Van beide heb ik echt nog nooit gehoord.
    Het enige dat ik weet, is dat je als zwangere vrouw bent vrijgesteld (meedoen mag natuurlijk altijd), maar dat je verplicht bent het alsnog in te halen. Dat lijkt me het meest logische. Persoonlijk haal ik het liever in.

    Misschien weet ik te weinig, dat kan ook nog. Maar ik zou wel graag een bronvermelding willen zien dan. Ik zal dit zeker ook nog eens navragen bij een imam (kennisvergaring is een verplichting), want ben nou toch wel benieuwd geworden hoe het zit.

    En voor de rest, zwangere dames die meedoen, petje af! Echt knap van jullie.
     
  4. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    d8 dat t zwaarder zou zijn.. maar t valt me egt mee.. tot nu toe voel ik me prima.. als ik me niet goed voel of ik voel de kleine minder dan zal ik zeker gaan eten.. maar ben blij dat ik t tot nu toe heb vol kunnen houden!

    Moge allah (swt) jou ook belonen meid!!:)
     
  5. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    het is niet verplicht te vasten tijdens je zwangerschap.. als je bang bent voor je eigen gezondheid en dat van je kind, mag je eten maar je dient dit wel op een ander tijdstip in te halen.. dat van het voeden van een arme geldt volgens mij niet bij het niet vasten tijdens de zwangerschap wa allah oe a3lam! dit geldt alleen als je chronisch ziek bent en voor ouderen..

    miss heb je hier wat aan..
    Soennah.com - Het Vasten
     
  6. Saartje1

    Saartje1 Actief lid

    12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #46 Saartje1, 27 aug 2009
    Laatst bewerkt: 27 aug 2009
    Bedankt MoesCH voor de info. Ik dacht dat ik het misschien verkeerd onthouden had. Maar precies zo heb ik het dus ook geleerd van de godsdienstlessen uit mijn jeugd.

    Maar toch nog eens allemaal voor de zekerheid navragen bij een imam.
     
  7. Salima

    Salima Actief lid

    17 aug 2008
    145
    1
    18
    Vrouw
    he dames,

    ik hoor nu van een andere zwangere dat zij bij een andere imam geinformeerd heeft en die heeft gezegd dat je het als zwangere zowel moet inhalen als voor elk gegeten dag een arme moet voeden. Begint een beetje verwarrend te worden nu. Iemand nog meer informatie met dallil?

    Groetjes, Salima
     
  8. parmessar

    parmessar Niet meer actief

    @salima, ik heb nooit gehoord dat je straks moet inhalen omdat je nu zwanger bent. verwarrend hoor dat de ene imam zegt wel inhalen en de ander niet?

    Ik doe niet mee met de ramadan, maar ga het ook niet inhalen, ik zal straks touba en doua doen dat ik niet heb meegedaan. moge allah ons vergeven.
     
  9. Mamavyas

    Mamavyas Fanatiek lid

    22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht

    Ik sluit me hierbij aan. Dit is precies dezelfde informatie die ik weet.
     

Deel Deze Pagina