Wij zijn vandaag op controle geweest in ons ziekenhuis. Totale chaos en 2 uur gewacht, echt heel lang. echo werd afgeraffeld, was alleen maar om het hartje te laten horen, terwijl wij verwacht hadden dat er gekeken werd of het kindje goed groeit, maar dat vond de echoscopiste nu niet nodig omdat we drie weken geleden de 20 weken gehad hadden. die was trouwens goed. Maar goed, toen ik vroeg hoe lang het nu was, zei de dus van kruin tot romp (de CRL), niet de gehele lengte tot aan de voeten. De CRL was 17 cm. Ik dacht later pas: dat kan nooit. Als je de gemiddelde onderbeenlengte van 3.8 erbij optelt, en nog eens zo'n 4 cm voor onderbeen en voetje, dan kom je nooit op de 28-30 cm die ons kindje nu zou moeten zijn (voor 22 weken 4 dagen). Er werd echt afgeraffeld omdat het er nog even tussendoor moest en ze vond het dus ook niet zo nodig, maar nu zijn wij niet echt gerustgesteld. Nu zou ik dat morgen kunnen aangeven (anders zit ik drie weken lang in mijn hoofd met die 17 cm.....) maar hoe vertel ik dan dat ik weet dat het tussen de 28-30 cm lang zou moeten zijn en dat dan die CRL nooit 17 kan zijn?"Als je zegt dat je dat van internet hebt, kappen ze het meteen af. En erg vriendelijk zijn ze ook niet als je belt (tot op heden dan). Zal ik morgen bellen? En zo ja, hoe zal ik het aanpakken? Alle ideeen zijn erg welkom. Groetjes van een beetje ongeruste Loe en Loeman
jeetje meis, wat balen dat het zo is afgeraffeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bekend ben met de afmetingen van de kleine. Die van ons kon niet opgemeten worden met de 20-weken echo dus weet ook niet hoe groot ie toen was. Maar als je je zorgen maakt zou ik gewoon bellen, beter 1 keer te veel dan te weinig toch. Succes ermee. Liefs
hier kijken ze niet zo naar de lengte wel naar geschat gewicht. Als daar iets in was opgevallen zou ie t toch wel gezegt hebben denk ik? Lengte verschilt heel erg. Zijn jullie zelf klein of juist groot enz dus daar zou ik niet zo naar kijken. Ze ronden altijd af. Bijv kindje van 20 weken ongeveer 400 gram, dan is 350 en 450 nog een prima geschat gewicht. Wel absoluut niet fijn dat t zo afgeraffelt is, als je je er prettig bij voelt zou ik gewoon ff bellen. Al is het maar om even je ongenoegen te uiten!
Wat vervelend dat het zo afgeraffeld werd. Maar waarom had je alweer een echo dan? Medische reden? Of loop je al die tijd al bij de gyn?
Het werd afgeraffeld, omdat volgens haar de doc had gezegd dat het niet echt hoefde. Maar tegen ons zei hij juist dat hij het kort hield (hij ging ineens zelf een echo maken) omdat we dus die uitgebreidere nog zouden krijgen. Even voor de volledigheid: ik zit inderdaad bij de hoog risico zwangeren, dus ga om de 3 weken ongeveer naar de gyn en krijg meestal daarvoor een echo. Dus vandaar. Maar nu dus die 17cm........wij maken ons daar wel druk om, maar aan de andere kant mag je niets weten van die cijfertjes, want ojee internet, internet moet je niet naar kijken zeggen ze dan. dus ben ik bang alsik bel, dat ze zeggen 'ach mevrouw de echo was niet echt nodig zei ze (als morgen weer dezelfde echodame is) of t zal wel goed zijn, anders had ze het wel gezegd of iets anders waar we niets aan hebben. Zal ik dan maar niet bellen? Jak, zit ik 2 weken te emmeren over die 17 cm. Weet trouwens nooit zeker hoor of ik een echo krijg de volgende keer, alleen tot op heden dus wel, alleen vandaag ging het erg raar.
Ik kan me niet voorstellen dat als er iets te zien was wat niet goed was, dus een te klein kindje, dat ze je zo naar huis gestuurd hadden. Dan hadden ze wel even met jullie om de tafel gezeten om het uit te leggen. Ik zou proberen toch vertrouwen te hebben. Daarnaast kun je er ook wel vanuit gaan dat als de 20 weken echo (is toch kort geleden) okee was, dat het nu ook nog okee is, of is er de hele zwangerschap al sprake van vertraagde groei?
Ik zou gewoon bellen en zeggen waar je mee zit. En of er iemand is die je misschien telefonisch te woord kan staan omdat je je zorgen maakt. Je bent toch niet zomaar risico zwangere. Ik ben ook een hoog-risico zwangere en krijg al vanaf 15 weken wekelijks een echo. Bij de 20 weken echo lag mijn kindje goed op groei en daarna heb ik wekelijks een echo gehad maar er is niet meer naar de groei gekeken. En vorige week had hij ineens een groeiachterstand. Het hoofdje 2 weken en het buikje 3 weken. En is hij op de groeicurve onder de onderste lijn. Onder de P3. En hier zijn ze er per toeval achter gekomen omdat ze het hartje gingen bekijken vanwege een extra slag dat ze hoorde. Toen besloten ze om dan ook maar naar de groei te kijken. Al die weken heb ik mijn kindje wekelijks op de echo gezien en steeds te horen gekregen dat alles goed was. Maar nu blijkt dat toch niet zo te zijn. Hier in het ziekenhuis gaan ze heel netjes met mij om. Ik mag altijd bellen als ik met vragen of twijfels zit. En ik vind dat als je je zorgen maakt je gewoon even moet bellen. Al is het maar voor je eigen geruststelling. PS: Als je de lengte van de been erbij berekent kom je op 25cm uit. Maar misschien heeft je kindje wel wat langere beentjes. En kom je uit op 27 cm. Dan klopt het toch ongeveer?
Ik denk ook dat ze niet naar huis hadden gestuurd als het niet goed geweest was. Al kan ik me de twijfel wel voorstellen. Begrijp ik het goed dat ze de 20 weken echo snel/kort hebben gedaan en nu dus deze echo ook weer snel? Dan is het niet netjes nee! Anders zou ik zeggen: je krijgt vaak een echo, maak je niet te druk! Maar als je blijft twijfelen: bel gewoon! Je kent jezelf het beste. Succes!
de 20 weken echo was uitgebreid hoor, netjes. Alleen geen handjes en voetjes kunnen zien, die waren verscholen. Groei was goed tijdens 20 weken echo, lengte is niet gemeten, maar wel de buikomtrek, hoofdomtrek en bovenbeenlengte. Maar nu dus, is de CRL ineens 17 cm. Volgens verschillende tabellen op internet hoort dat bij 19 weken zwangerschap, verder gaat de tabel niet. Omdat ik ook nog steeds geen beweging voel, maak ik mij daar gewoon druk om. Kan t niet helpen. Mijn vriend trouwens ook wel, maar die kan t iets beter van zich afzetten.
Gewoon bellen! Voor hun is het misschien lopende band werk, maar het zou nooit zo afgeraffeld mogen worden. Ik heb dit zelf ook meegemaakt en heb gelijk mijn beklag gedaan en we kregen een herkansing en toen kon ze ineens wel heel duidelijk alles uitleggen.
zie nu net laatste twee reacties. Ik bedacht me vanmorgen ik bel maar niet: grootste kans is dat ik een of andere aantekening van lastig in mijn dossier krijg (so what denk ik dan ook weer) en ze kunnen zeggen: mevrouw van de dokter hoefde het niet, dus het was ook niet om op te meten, alleen even om het hartje te horen. Maar ze heeft wel gemeten dus. Denk gewoon dat ze er niks mee gaan doen en dat ik het stempel 'lastig'krijg, vooral dus omdat ze de echo deze keer niet echt nodig vonden blijkbaar. En ik denk dan ook nog: wat als het nou te klein zou zijn, dan kunnen ze er toch niets aan doen en kunnen we het over twee weken ook vragen. Nadeel is dat ik er tot die tijd misschien/waarschijnlijk wel mee in mijn hoofd blijf zitten.
Loe, Als ik jou was dan zou ik gewoon bellen, al was het alleen maar om je ongenoegen te uiten jegens de echo, en wat als je een aantekening lastig krijgt?? niks dus das hun probleem, zo pril in je zwangerschap zou je je eigenlijk geen zorgen mogen moeten maken over zoiets. Ik kom zelf heel veel in zkh met mijn zoon, en geloof me aan mij hebben ze geen makkelijke, ik heb al meerdere malen flink mijn mond opengetrokken, wel netjes natuurlijk. Nooit geen nare reacties gehad, soms moeten ze even worden wakker geschud! Meid bellen en geef je rotgevoel maar gewoon terug aan hun dan ben jij er vanaf!
aantekening lastig? bestaat dat? Wat fout zeg! en zou je dan anders behandeld worden? als het je alleen daarom gaat zou ik gewoon bellen hoor.
Ik heb gebeld, pfieuwwwww....werd er toch emotioneel bij (komt door ons verleden met dit ziekenhuis op deze poli) en gelukkig was er redelijk gehoor voor mijn verhaal (met veel gehik en gesnik van mijn kant). Voorgesteld is dat morgen de echoscopist mij belt voor uitleg van de metingen. Ik ben daar mee akkoord gegaan. Heb liever dat ze het opnieuw meten, maar ja, snap wel dat ze dit eerst aan haar voorleggen. Heb ook gevraagd wanneer er nu weer een groeimeting komt, dat wij geen idee hebben wanneer er nu de groei in de gaten gehouden wordt en of we wel iedere keer een echo krijgen. En dat dat ons vreselijk onzeker maakt! (weer snik). Ze zei dat dat ongeveer iedere vier weken was en dat de echoscopistes echt wel wisten wat ze moeten doen. Ik zei: over twee weken als wij weer een afspraak hebben, is t vijf weken geleden. Wordt er dan wel een echo gemaakt waarbij met name op de groei wordt gelet? Ze dacht van wel....... Oja, heb ook gezegd in het algemeen dat wij ook wel weten dat het kindje nu zo'n 28-30 cm moet meten en dat dan die CRL daar niet mee overeenkomt. Dus dat weten ze nu ook wel. En dat ik me afvraag waarom daar dan niets van gezegd wordt. (of dat er dus slordig gemeten is gezien de wel goede metingen bij de 20 weken echo). En dat volgens de andere echoscopiste (de prettigere vind ik) de cervixmeting altijd in een hoek plaatsvindt en dat dit een gewone rechte lijn was. En het dus minder was dan vorige keer. Nou ja, goed, ze zal ons dus morgen bellen. Als ze het nou maar wel doorgeeft aan de goede echoscopiste......... Al met al, ondanks mijn gesnik (heb daar nou eenmaal snel last van, balen is dat hoor) vind ik t toch wel stoer dat ik heb gebeld.
Heel goed, Loe, maar wat naar is dat toch altijd. Een aantekening 'lastig' wil je inderdaad liever niet, maar gemoedsrust is ook heel wat waard. Ik hoop dat morgen de goede echoscopiste belt en dat ze je een bevredigende uitleg kan geven. Go girl! En volgende keer tijdens de echo meteen aan de bel proberen te trekken als iets niet duidelijk is, scheelt je weer een heleboel stress!
Kvinna, ik weet het, van het direct vragen. Maar ik voelde daar gisteren totaal geen ruimte toe, ze was zelf nogal gestresst en eigenlijk was het allemaal niet nodig. Vandaar....
dank je wel Eerlijk gezegd heb ik er nu wel duffe ogen en koppijn van, maar toch ben ik blij dat ik t gedaan heb. Hopelijk levert t wat zinnigs op morgen.
Nee, dat snap ik, gisteren was je erdoor overvallen, maar de volgende keer zou ik proberen daar geharnast binnen te stappen. Je bent nu voorbereid... Benieuwd wat er morgen wordt gezegd!