Spaarrente daalt verder...

Discussie in 'De lounge' gestart door SweetPrincess, 30 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik kreeg bericht dat per 1 okt de ing rente van 0,10 gaat dalen naar 0,05.
    Dat is natuurlijk de laatste stap voordat hij op 0 komt te staan.
    Mijn vraag is dan ook wat gaan jullie doen met je spaargeld?
    Nu hebben wij niet extreem veel ofzo maar wel redelijk goed. Ik ben absoluut niet van plan om te moeten betalen voor het spaargeld.
    Geld is ook voornamelijk bedoeld als buffer om onvoorziene kosten te kunnen opvangen, stel er is iets nieuws nodig kan dat zo gekocht worden.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Geen idee nog. Rente op 0, het zij zo. Als ik maar hou wat ik heb.
    Betalen om geld op de bank te mogen hebben ben ik echter niet van plan. Geen idee wat we gaan doen als dat werkelijkheid wordt. Ik denk dat het land op z'n kop zal staan...

lies276 vindt dit leuk.
  3. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Als het zo ver komt zullen mensen massaal hun geld van de bank willen halen. Gevolg is dat de banken dreigen om te vallen..en om dat weer te voorkomen verwacht ik dat de banken het spaargeld blokkeren. Kun je maar een beperkt bedrag opnemen.

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Wij zijn de hypotheek aan het oversluiten, een vierde slaapkamer aan het maken en er komt een nieuwe badkamer. Op :D.

Anders zouden we dat ook doen, maar ik denk dat zolang de rente laag blijft we geen grote buffer opbouwen en sneller kiezen om het bijvoorbeeld in het huis te steken. En de studieschuld sneller afbetalen. Los daarvan blijft het sparen voor de studie van de kinderen wel doorgaan.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Als het in de min komt dan kopen we een kluis en leggen we het daarin Haha. Maar hier is de rente nog 0,4 dus voorlopig geen zorgen.

6. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij zitten er sterk aan te denken om een kluis te kopen en het geld daarin te bewaren. Ik ga echt niet betalen om mijn eigen geld op de bank te zetten.
    Wij hebben inmiddels een flinke spaarrekening, waaronder het spaargeld voor de studies van de kinderen, dus ik zou het ook wel eng vinden om al dat geld thuis te hebben.

7. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    bij welke bank zit je?

8. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Sns :)

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat doen wij dan ook. Geen haar op mn hoofd dat ik ga betalen voor het bewaren van mijn geld.

Zonder spaargeld bestaat de bank niet eens. Dan gaan ze maar op de kop. Adieu

10. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Als dat echt zou gebeuren ligt het complete betalingsverkeer in Nederland op zn gat.
    De overheid grijpt dan echt wel in. Want dan heeft Nederland een nog veel groter probleem.
    Ik verwacht dat ze allang een draaiboek voor deze situatie hebben.

Wellicht halen ze de negatieve rente bij de grote spaarders vandaan. Niet zozeer bij Jan Modaal. Maar de grote vermogende bedrijven.

Ach, mocht Nederland echt omvallen, dan vallen we in ieder geval met zn allen.

Bubblez vindt dit leuk.
  11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wij hebben 3 jaar geleden zonnepanelen gekocht. Kost wat spaargeld maar levert zo veel meer op. Wellicht binnenkort een warmptepomp, scheelt weer gas en dus een investering.
    Tja, gaan betalen voor je spaarrente, dat zal echt niet gaan gebeuren.

12. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Oh ja en wij gaan onze rente oversluiten. Kost ons €3500, maar levert er €20000 op in15 jaar. Dat doet geen enkele bank ons na ;)

NORAH1979 vindt dit leuk.
  13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Optimisme idd haha

NORAH1979 vindt dit leuk.
  14. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ook geld in je kluis leggen kost geld... door de inflatie word het immers minder waard.

Daarom sparen wij bewust ook niet voor de kinderen voor 'later', door de lage rente hebben we straks ook minder dan we nu sparen.

Wij investeren ons geld, voornamelijk in vastgoed maar ook in aandelen. Niet alleen door de slecht rente maar vooral voor ons pensioen (eigen bedrijf)

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Kijk eens of je familieleden kunt helpen met een familiebank, dit levert tenminste nog een leuk rentepercentage op.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    In januari was de inflatie al 1,7%. Dus je houdt al niet meer wat je hebt bij een rendement van minder dan 1,7%. En als je boven de belastingvrije voet in box 3 komt moet je dus 1,7 + 1,2 = 2,9% rendement maken om er niet op achteruit te gaan.

Negatieve rente is meer een psychologische barriere, ik was al giftig toen de 10 jaars depositorente lager dan 3% werd.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik snap je punt. Maar inflatie of belasting is niet de schuld van de bank. Zo redeneren vind ik dus niet helemaal eerlijk. Mij gaat het er om dat de bank wel geld verdient met mijn geld, maar ik daar niets van terug zie. Sterker nog, ik moet ze gaan betalen om geld te verdienen met mijn geld. Dat is dubbelop. Daar pas ik voor.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Hoe staat het met de spaarrentes in het buitenland? En dan wel goed de voorwaarden lezen, hoeverre in je spaargeld beschermd tegen omvallen vd bank.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Buitenlandse rentes (in europa in ieder geval) zijn ook afhankelijk van het rentebeleid van de ECB dus daar valt niet veel te verbeteren. En inderdaad, buitenlandse tegoeden vallen niet onder de depositogarantie van de Nederlandse Bank maar onder het garantiestelsel van de EER dat tot 50k garandeert. Maar dat moet je indienen bij de lidstaat waar de bank gevestigd is. Dus oppassen bijvoorbeeld in Cyprus of Griekenland :cool:

20. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ik verwacht niet dat de rente negatief wordt. Ze kijken wel uit, krabbelen ze net weer een beetje op met het vertrouwen zullen ze het in 1x weer kwijt zijn.
    0% is denk ik wel een mogelijkheid.
    Maar ik maak mij nog niet zo druk met mijn 0,4 en 0,5% spaarrente :thumup:

Deel Deze Pagina