Ik heb gisteren de 20 weken echo gehad. Hierop was te zien dat de kleine -alweer- flink voorloopt (net zoals bij m'n eerste zwangerschap ivm zw.suiker) De echoscopiste zei dan ook : Tot ziens, waarsch zie ik je nog een keer deze zw.schap. Er is afgesproken met de gyn ....aan t begin van m'n zw.schap dat de kleine in de gaten gehouden zou worden dmv groeiecho's...omdat ik niet weer zo'n HEL van een bevalling wil ingaan en mocht dit 2e kindje ook weer aan de zware kant zijn dan krijg ik een keizersnede. Wie heeft het ook gehad groei-echo's en weet om de hoeveel weken ze deze maken? Zelf "dacht" ik nu pas weer bij 30 weken ofzo.., maar weet t niet zeker. Mirre
ja vanaf 30 weken ga je pas echt goed zien hoe je kindje ontwikkeld, meestal zeggen ze 30-32-34 weken en dan 2 echo's om te vergelijken das het meest ideaal...
Ik heb met 30-32-34-36 weken echo's groeiecho's gehad omdat mijn eerste kindje 10 pond was. Ik had ook een helse bevalling. Uit deze groeiecho's bleek ook dat het kindje weer groot werd, maar de vk en gyn vonden mijn buik niet groot aanvoelen en moest het daarom gewoon proberen. Mijn advies, blijf alsjeblieft op je strepen staan. Wordt het weer een groot kindje en wil je dan geen gewone bevalling, eis dan een ks. Ik wilde dat ik dit had gedaan, want mijn kindje was nog groter dan de eerste terwijl het eerder begon en het was een 2e helse bevalling en weer uitgelopen in een ks. (sorry voor de extra info, hoop niet dat je het erg vind, wil alleen aangeven dat je echt voor jezelf op moet komen hoor!)
Blij met je extra info! En geloof me ik heb al menig heftige discussie gevoerd in het zh met de gyn!!! Bij de eerste afspraak ben ik gelijk over de toekomstige bevalling begonnen en dat ik de voorkeur heb voor een KZ (want ik weet ZEKER, en geloof me ECHT ZEKER dat ik geen normale, vaginale bevalling kan hebben ...met een groter kind) Kreeg tijdens de 1ste zw.schap ook al steeds te horen: Ja, maar dat denken heel veel vrouwen en een vrouwenlichaam is er toch voor gemaakt etc etc. Toen luisterde ze niet.......... Enfin, zeer heftige bevalling 24 uur, 10 cm ontsluiting..., maar uiteindelijk een spoedkeizersnede! Gelukkig met Dean alles goed!!! Hier pas ik een 2e keer voor. Ze begrijpen mijn standpunt, maar de gyn heeft gez. we zeggen niet 100% een keizersnede toe..., want voor hetzelfde geld beval je al met 34 weken en lukt het wel. Maar.....als het kindje groot blijkt te zijn (Dean was 8,5 pond) dan krijg je een keizersnede. Gyn zei verder maak je niet te druk het komt goed En als het zo is -een groot kindje- zoals ik zelf al voorspel- dan hoef je je geen zorgen te maken , want dan doen we een keizersnede. Ik was zo boos tijdens eerdere gesprekken dat ik dreigde naar een ander zh te gaan, maar ik weet dat bij veel zh-en het beleid hetzelfde is...voorkeur voor een natuurlijke bevalling (boven een keizersnede) En om nou in Belgie te gaan bevallen (ver van zoon en partner) is ook zo wat. Ik blijf gewoon steeds er weer op terugkomen, want ik wil geen risico lopen op weer zo'n hel voor de baby en mij! Mirre
Ohja liep tijdens eerste zw.schap ook bij de VK...ze stuurde me met ongeveer 38 weken door naar de gyn ivm vermoedens groot kindje. Ik had zw.schaps suiker. Vandaar dat ik nu bij gyn onder controle ben (ipv bij een verloskundige)
Toevallig heb ik vandaag een groeiecho. Bij de 20-weken echo werd ook al weer gezien dat het kindje aan de grote kant is. Ook mijn buik (baarmoeder) schijnt al erg voor te liggen. Ben benieuwd hoe het er nu voorstaat! Afhankelijk van deze echo volgen er misschien nog meer, we zullen zien. Jij succes in ieder geval! Ik ben ook goed in grote kindjes maken blijkbaar, bij mijn vorige twee was het precies hetzelfde verhaal... En ik heb (tot nu toe) geen zwangerschapssuiker. Ben daar ook al vaak op geprikt...
ja je moet idd op je strepen staan, gelukkig namen ze mij wel serieus *de gyn tenminste, de VK niet die vond het een klein babietje muts dat ze is* Onze zoon woog 4160 met 38 weken zwangerschap en was geschat op 10 pond met 40 weken, en onze dochter iets kleiner zeg maar ongeveer 500 gram kleiner in verhouding. Ik heb gewoon ge-eist dat ze me doorstuurde naar de gyn, de VK zei ja je bent 183 cm verwacht geen 6 ponder, nee maar 10 is ook wat aan de grote kant dacht ik, ik had dus van Dean een totaalruptuur (zijn hoofd was erg groot met 37 cm) dus was blij dat ze me niet nog langer hadden lopen want het ging allemaal nu al net aan.. Onze dochter echter die ging als een raket zo snel! (was hoofdje 35 cm en 2 ons lichter bij de geboorte)
Hier ook bekend met grote kindjes. Of tenminste, de eerste was 9 pond. Vandaar dat ik volgende week ook een echo krijg ivm de groei van het kindje. Ben dan 35+3 weken. De VK schat dit kindje op een gemiddelde, als ze op mijn buik af zou gaan, maar daar had ze het de vorige keer dus ook helemaal mis. Anyway, dinsdag dus de echo en aan de hand daarvan word er met ons besproken wat wij zouden willen. Of een KS een mogelijkheid is weet ik niet, maar wel eventueel de bevalling vroegtijdig opwekken.... Maar goed, eerst de echo maar eens afwachten. Alhoewel ikzelf het idee heb dat dit kindje ook weer groot is, groter zelfs nog als de eerste...... Mijn Vk heeft me wel gezegt om op mijn strepen te staan en ZELF te bepalen hoe nu verder. Ze zijn er in het zkh nogal goed in het een beetje op z'n beloop te laten..........
nou ik was heel veel aangekomen en kreeg volgens mij vanaf 26 of 28 wkn groeiecho s en ja hoor hij paste met volgens mij 34 wkn niet meer op scherm, nou dan schrik je welk en hum zeiden nee je kan t wel nou daag heb na 24 uur alsnog een ks gekregen en krijg nu ook weer groei echo als goed is maar die verhalen die ik lees dan dnek ik oh shit. hoop deze babay toch vaginaal te doen maar weet dat er kan in zit dat dat niet door gaat, ik had trouwens geen zw suiker maar zo goed als 9 pond baby en 53 cm en hoofd was volgens mij 38 a 39 cm en nu bleek achteraf dat jason zo nooit geboren kon worden, te groot hoofd en lag ook net niet ingedaald want dat kon hij niet en ik was blijkbaar ook mis iets te smal van binnen, maar ja hoop dat t deze x bij kleiner blijft of t hoofdomtrek in gaten word gehouden want idd ik heb geen zin inks en dat dalijk kindje iets mankeert omdat hun zo stom zijn. succes
Hier nog een reusje onderweg. Onze eerste zoon was 4205 gram bij geboorte. Na 21 uur hel, volledige ontsluiting, 4 mislukte vacuumpogingen uiteindelijk geeindigt in een ks. Het eerste wat de gyn toen zei was: die had je er nooit uitgekregen! Nu weer zwanger was het eerste wat de gyn zei toen ik kwam voor de intake...we gaan het niet zo doen als de vorige keer. En lukt het je niet of word het weer zo'n flinkerd gaan we gewoon weer voor een ks! Duidelijke taal en voor mij heel geruststellend. Bij de 20 wekenecho kwamen ze tot de ontdekking dat er dit keer een vat in de navelstreng mist wat kan leiden tot een groei achterstand bij de beeb. Maar daarentegen loopt onze 2e zoon nu alweer ruim 2 weken voor op groei en moest ik afgelopen week suiker prikken. Uitslag: ik heb geen suiker, maar 'maak' gewoon grote kinderen. Afgesproken is dat ik met 28 weken mijn eerste groeiecho krijg. Ook heeft de gyn nu al gezegd dat ze met 38 weken kijkt of ik enige ontsluiting heb en dus inleidbaar ben. Zo niet dan gaan we voor de ks. Zo kan het dus ook. Ik heb echt alle vertrouwen in mijn gyn, maar het lijkt me heel rot als je dat dan niet kan hebben... Voor nu voer ik nog een interne strijd wil ik het wel of niet eerst gewoon proberen????! Ach ik heb nog even.
Min of meer hetzelfde verhaal hier.... Mijn dochtertje is na 24 uur en 9 cm ontsluiting gehaald met een ks en woog 4700 gram en was 56 cm bij 40+3! Op de hand voelde ze wel als 'iets' groter, vond de vk, maar voor mij was het dus TE. Deze zwangerschap vanaf 31 weken een groeiecho, toen liep de kleine qua hoofd al 2 weken voor. Vandaag de 2e groeiecho en nu loopt ze al 3 weken voor! Over 2 weken weer een echo en dan een gesprek over hoe en wat. De gyn heeft de vorige keer bij de nacontrole gezegd dat ze graag zag dat ik natuurlijk probeerde te bevallenl, maar ben nu benieuwd....in elk geval niet pas bij 40 weken, want ons Ukkie wordt nu al geschat op boven de 4,5 kilo bij 40 weken!
Ik kreeg ook groei echo's ivm zwsuiker, maar mijn dochter (bij mijn zoon geen zwschapsdiabetes gehad) was niet groot, bij de geboorte 3010 (38,2 wek), had de suiker ook goed odner cntrole met insuline en Metfin. Kreeg de groei echo's circa elke 2-4 weken vanaf 22/23 weken. Heb jij trouwens weer zwsuiker? Ik zou nog graag een derde willen maar ze zeggen dat je 50% kans hebt om het weer te krijgen bij de volgende (gek genoeg bij de eerste dus niet gehad...)
Hai, Hier ook een beebje wat iets te goed groeide Bij de 20 weken echo bleek dat de baby "obesitas" had, en ik mocht even geen suiker enz. meer.. Bij week 31 heb ik een echo gehad meer omdat ik gekneuse ribben had.. Bij week 33 hebben ze het gewicht nog weer even opgemeten en dat was keurig. 260 gram te zwaar voor zn leeftijd, maar ach das niet heel dramatisch. En bij week 35 hebben ze nog een keer een echo gemaakt kan me alleen niet meer heugen waarom eigenlijk.. Daar kwam uit dat onze kleine spruit lange beentjes heeft Nou, kortom, als je beebje te dik is bij week 20 is er ook nog een kans dat het gewoon weer bijtrekt
Hier ook een mamma die grote kindjes maakt. Geen suiker. Bij de eerste veel problemen tijdens de zwangerschap gehad en met 36+3 bevallen van een flinkerd van 4095 gr en 52 cm. Die zwangerschap heb ik bij de gyn gelopen. Bij mijn tweede heb ik naast de 20 weken echo nog groeiecho's gehad met 28, 32 en 36 weken. Met 36 weken liep ze 5 weken voor! Met 37 weken zou er over inleiden gepraat worden maar dat werd opeens een week uitgesteld:x Ben die week wel 2 x gestript. Uiteindelijk met 38+3 spontaan bevallen(zou die week wel worden ingeleid) van nog een flinkerd van 56 cm en 5120 gram! Mijn bevallingen gaan snel en soepel gelukkig. Maar mocht er ooit een derde komen dan zou ik er op staan met 37 weken te worden ingeleid. Wees heel duidelijk in wat je wil en wat jou grenzen zijn!
Even een vraagje: als je groei-echo's krijgt, is dat dan altijd bij de gynaecoloog? Of doet een verloskundige dat ook? En kan je dan gewoon bij de verloskundige blijven lopen? Ik zou nu toch wel graag iets van een groei-echo willen krijgen. Als dit kindje ook ongeveer 4,5 kilo vind ik het prima en wil ik wel thuis bevallen. Mocht dit kindje veel groter zijn, dan twijfel ik toch een beetje. Bij Eva had niemand door dat we een groot kindje zouden krijgen. Wel vond iedereen (behalve de vk geloof ik) dat ik een grote buik had. Maar pas toen Eva net geboren was zeiden ze: da's een flinke dame! Het is allemaal heel goed en voorspoedig gegaan gelukkig, maar het leek er even op dat ze een erbse parese had, dit was gelukkig helemaal niet zo. Maar toch, de schrik zit er wel een beetje in...
Bij onze VK praktijk doen ze de groeiecho's zelf, maar niet bij elke praktijk kunnen ze dat. Waarschijnlijk hebben ze niet overal de juiste apparatuur. Gewoon even vragen bij je VK, dan hoor je het snel genoeg.
Ze doen bij ons wel de 20 weken echo, dus misschien ook wel groei-echo's. Maar ik zal het over anderhalve week wel navragen.