Ongerust na 34 weken controle verloskundige

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door LaLaLi, 22 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LaLaLi

LaLaLi Actief lid

1 jul 2016
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vanmorgen ben ik op controle geweest bij de verloskundige.
    Tot nu toe zijn we elke controle fluitend doorgekomen maar deze keer schrok ik toch wel even van het nieuws dat ze niet weet of de baby wel goed groeit..

Met 30 weken hebben de groei echo gehad waarbij hij op een gemiddeld gewicht werd geschat (was toen bijna 1700 gram) maar nu vond ze m'n buik niet veel gegroeid en op de hand voelde hij (te) licht aan.

Woensdag moet ik terugkomen voor een extra echo. Ik heb gevraagd of ik me nu zorgen moet maken maar volgens haar hoefde dat niet meteen maar is het meer voor het zeker te weten. Mocht hij een groei achterstand blijken te hebben worden er extra onderzoeken ingepland zei ze. Mocht hij toch op 'normaal gewicht' zitten voor deze termijn verwacht ze zoieso geen 3,5 kilo bij geboorte maar meer een 3 kilo baby.

Ik heb verder een heel bescheiden buikje wat ik ook hoor tijdens elke controle bij hun (ben wel bijna 10 kilo aangekomen) en het kon ook zijn dat hij meer naar binnen toe lag?

Het zit me toch niet helemaal lekker :(

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Als ze echt denkt dat de baby te klein is zou ik vragen of ze je voor een groei echo naar de Gyn kunnen sturen. Vervelend zeg dat je nu de laatste weken nog even stress krijgt hierdoor. Houd in je achterhoofd dat met de hand voelen erg onnauwkeurig is, en dat ze er flink naast kunnen zitten. Bij mijn oudste schatte de vk het gewicht van de baby met 36 weken op 3200 gram, 2 dagen later is ze geboren met een gewicht van 2415.

3. V2015

V2015 Actief lid

19 mrt 2016
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voelen is idd niet nauwkeurig.
    Tijdens mijn zwangerschap was mijn buik altijd vrij gemiddeld maar onze dochter ver onder het gemiddelde (P3).

Jammer dat ze niet gelijk een echo wilde doen om je gerust te stellen.
    Zou ook terug bellen om aan te geven dat je je zorgen maakt en dat je woensdag te ver weg vind.

4. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Tegen een vriendin en mijn schoonzusje zei de vk ook dat de baby te klein voelde maar na de bevalling bleken het kindjes met een gemiddelde lengte en gewicht te zijn. Dus het zegt niet alles. Maar ik snap dat je je zorgen maakt. Ik zou bellen of de echo eerder kan.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ze gaan een extra controle doen op de groei. De vorige echo was prima, je voelt je kindje regelmatig (toch?), er was een goede hartactie bij de controle, alleen twijfelt je vk of het kindje voldoende is gegroeid. Er is dus niets acuuts, maar gewoon een extra check. Waarschijnlijk kan niet elke vk een echo maken (bij ons in ieder geval niet) en dus heeft ze je ingepland op een echo-dag. Juist omdat het gewoon een extra check is. Als ze zich zorgen had gemaakt had ze je acuut naar het ziekenhuis gestuurd.

Ik kan me voorstellen dat het even spannend is, maar er is echt geen reden tot grote zorgen. Stel dat uit de echo blijkt dat je kindje inderdaad minder goed groeit, dan word je alsnog doorgestuurd naar het ziekenhuis en worden alle doorbloedingen gecontroleerd. Op basis daarvan zal een verder plan worden gemaakt. Maar zolang jij je kindje goed voelt, hoef je je voorlopig geen grote zorgen te maken.

Je vk heeft trouwens liever dat jij vandaag nog een keer extra belt als je je zorgen maakt, dan dat je je tot woensdag loopt op te vreten. Bel dus gewoon even als je je niet rustiger voelt. Zij kan het je dan nog een keer rustig uitleggen zodat je relaxt het weekend in kan.

6. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, dat hebben we denk ik allemaal als je te horen krijgt dat er iets misschien niet helemaal goed gaat. Maar met de handen op je buik voelen is ook voor een VK een beetje gokken.

Tijdens de zwangerschap van de oudste liep ik tot 32 weken ook elke afspraak binnen 5 of 10 minuten de deur uit. Tot ze voelde aan mijn buik bij 33 weken en zich afvroeg of de baby wel goed groeide. Ik heb toen ook bijna een week in spanning gezeten maar gelukkig bleek bij de echo dat er niks aan de hand was. Oke, ze was geen grote baby maar ook zeker niet te licht, bijna 3200 gram bij de geboorte.

Het is dus niet direct iets om je enorme zorgen om te maken maar hartstikke normaal dat je dat wel doet! Als ik jou was (had ik toen ook moeten doen denk ik achteraf) zou ik de VK bellen en je ongerustheid uitleggen en vragen of je eerder langs kunt komen voor je eigen gemoedstoestand. Vaak is dat geen probleem en als er afspraken vervallen zijn hebben ze meestal wel plek, hier in ieder geval wel.

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    #7 Beckje, 22 jul 2016
    Laatst bewerkt: 22 jul 2016
    hier juist andersom, had een groeiecho vanwege een megabuik, ze zou zelfs op de +1 lijn lopen, bij de geboorte had ik dus een hummeltje van 49cm en iets meer dan 3 kilo met een termijn van 41+2 (zat zelfs net onder de grens wat betreft opname vanwege laag gewicht, maar die 5 gram vonden hun en wij niet de moeite waard gezien ze het zo goed deed), het blijft natuurlijk wat gokken allemaal

8. LaLaLi

LaLaLi Actief lid

1 jul 2016
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankje voor de reacties dames!
    Ik heb gebeld (geen gehoor) en een mail gestuurd of de echo niet eerder kan, en dat ik zo toch wel met zorgen en onzekerheid het weekend inga..
    Ik wacht het even af.

9. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik zou me voor nu nog geen zorgen maken, onze dame lag met 30 weken ook mooi op schema. Met 33 weken toch een groeiecho gepland omdat m'n buik niet super goed gegroeid was, volgens de groeiecho een heel gemiddeld kindje.

Onze oudste hebben ze 6 groeiecho's gedaan omdat ze volgens mijn vk veel te klein zou zijn. Alles echo's waren goed maar ik moest er niet vanuit gaan dat ze boven de 3 kilo zou wegen. Uiteindelijk geboren met 39w3d met een gewicht van 3230 gram 😁

10. LaLaLi

LaLaLi Actief lid

1 jul 2016
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kan as maandag terecht ipv woensdag en ze gaf aan dat ze het vooral voor de voorzichtigheid deed omdat op de hand voelen uiteindelijk ook een gok is, en we/ze niet achteraf zouden denken hadden we maar eerder actie ondernomen, mocht dit nodig blijken te zijn dan.
    Hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens (al neemt dat de 'ongerustheid' niet weg) en blijkbaar zou ik zoieso met 35 weken een liggingsecho krijgen en word deze dan nu gecombineerd.
    We zullen af moeten wachten! Fijn om andere reacties te lezen, stelt me een stuk geruster iig.

11. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    ik had met 20 weken de echo waarbij de groei wat achter bleef. Bij 23 weken moest ik terugkomen, en nog niet goed gegroeid. Werd doorgestuurd naar de gyn. Baby was idd te klein (p3) maar mijn vriend en ik zijn ook niet groot. Ben goed in de gaten gehouden. Regelmatige echo's. Omdat hijte klein was ben ik met 40+6 ingeleid. Onze zoon werd met 2795 gram geboren.
    Ze kunnenleiver 1x teveel kijken dan te weinig
    Je ongerustheid herken ik wel. Ik heb toen bekend werd dat ik naar de gyn moest de verloskundige nog 's avonds gebeld ivm mijn ongerustheid. Dus dat zou ik evt in jouw geval ook doen

12. Mommy11

Mommy11 Bekend lid

7 apr 2015
    905
    202
    43
    Mijn tweede was ook te klein en daarbij kreeg ik 2x pw een Ctg en om de 2 weken een groeiecho... Met dat als "geschiedenis" heb ik deze zwangerschap met 28 wk bij de verloskundige een groeiecho gehad, bleek de baby de klein en dezelfde da9naar de gyn geweest. Nu ben ik daar onder controle. Met 30 wk weer een gehad, nog te klein en 1386 gram ongeveeer. Nu weer afspraak gemaakt met 2x Ctg per week tot de volgende groeiecho weer met 32 weken... En dan weer verder kijken. En doppler echo's, maar die zijn allemaal goed. Ben zelf ook maar klein. En m'n tweede, was bij de geboorte 2840 gram (40+0).
    Het is trouwens alleen t buikje wat achterloopt op groei. Als je t niet vertrouwd gewoon bellen hoorZ maar adhv je buik meten is indd niet de meest betrouwbare manier

13. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Bij mijn oudste vond de verloskundige met 29 en 31 weken dat de baby niet goed genoeg gegroeid was. Mijn baarmoeder groeide ook niet genoeg in de lengte (cm's).
    Ik kreeg een groei echo in het ziekenhuis en toen bleek mijn zoon zelfs 1 dag voor te liggen op de groei. Hij werd met ruim 7,5 pond geboren.

14. LaLaLi

LaLaLi Actief lid

1 jul 2016
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    #14 LaLaLi, 25 jul 2016
    Laatst bewerkt: 25 jul 2016
    Vandaag ben ik geweest en hij is toch netjes op gewicht (2224 gram)
    volgens de VK wel iets onder het gemiddelde maar ach?

Ze rekent op een 3 kilo baby'tje.

Paniek om niks! :)

15. V2015

V2015 Actief lid

19 mrt 2016
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat alles goed was!
    Hij is al zwaarder als mijn dochter was met de geboorte haha.
    Geboren met 36w4d.

Geniet van de laatste weken ;)

Deel Deze Pagina