Versie gepland, en nu twijfels

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door kaatjuh81, 28 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaatjuh81

kaatjuh81 Actief lid

20 apr 2015
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren een liggingsecho gehad, helaas ligt mevrouw nog steeds in voetligging en ben ik dus doorverwezen naar de gynaecoloog.
    intake meteen gehad omdat er toch ruimte was en voor volgende week maandag een versie ingepland.
    en nu..... nu slaat te twijfel toe. Tot een week geleden was ik helemaal pro draaien alles om een thuis bevalling gewoon mogelijk te maken.

Nu vertelde ze dat ze bij een voetligging aanraden toch een keizersnede te plannen met 39 weken en begin ik dus te twijfelen
    Het is nogal een flinke dame werd gisteren al op ruim 3000 gram gezet en ik moet nog een aantal weken stel dat draaipoging lukt en ik loop over de datum tot 41 weken, hoe zwaar zal deze dame dan uiteindelijk zijn??
    Kan ik dat uberhaupt aan? Mijn dochter kwam twee weken te vroeg en woog 3300 maar te vroeg zegt niets over of deze dame eerder komt.

Ik maak mezelf gewoon gek met de opties in mijn hoofd, draaipoging afbellen en kijken of ze keizersnede willen plannen (en wat gebeurd er dan wanneer ze alsnog zelf draait of de bevalling eerder begint?)

of hopen dat de draaipoging lukt en maar afwachten op natuurlijke bevalling ongeacht dat het een flinke dame gaat worden...

sorry voor dit warrige verhaal maar iemand ervaringen met een van beide opties? of met een versie opzich?

2. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Tja lastig.
    Ik ben zelf anti-versie. Niet zozeer als de redenen die jij nu noemt. Maar ik denk dat je kindje niet voor niks zo ligt en misschien je wel iets duidelijk wil maken.

Zo te horen gaat het bij jou meer om de angst dat je kindje eventueel groot kan zijn en of je dat wel aan kan. Dat staat volledig los van de versie op zich natuurlijk.

Allereerst maken ze een schatting van het gewicht van je ongeboren kindje. Dat wil helemaal nog niet zeggen dat het daadwerkelijk een stevige dame is.

Ik verwacht ook een flinke dame, die zeker de 8 pond zal overschrijden. Maar ik maak me geen zorgen of dat past of niet. Ik ga er van uit dat ik een kindje krijg dat bij mij past. En mocht er een complicatie zijn, zoals te groot, dan zal ik op dat moment er mee om moeten gaan. Maar geboren wordt ze toch.

Dus als jij positief tegen een versie aankijkt, dan gewoon doen. En pas als er daadwerkelijk blijkt dat er een complicatie is met haar grootte, dan komt dat leter wel.

Succes met het nemen van je beslissing!

3. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik zou als ik jou was de opties tegen elkaar afwegen, want nu zeg je eigenlijk dat je liever een keizersnede wilt, omdat je kindje weleens wat groter zou kunnen zijn dit heeft dus niets te maken met de versie ansich, echter ga je hierbij wel aan wat feiten voorbij,

-een keizersnede is veel heftiger dan een bevalling ook voor de baby is een gewone bevalling fijner als een keizersnede,
    -het herstel duurt ook veel langer, dit is je tweede kindje dus ik neem aan dat jou eerste kindje jou ook nodig heeft misschien (je mag na de keizersnede niet tillen)
    -en je vergeet voor het gemak ook even dat een keizersnede een operatie is, dus je waarschijnlijk enkele dagen kraamtijd in het ziekenhuis door moet brengen.

maar dan sta je tegenover een versie, tja ik moet eerlijk bekennen dat als ik hoor hoe vaak dit niet lukt, of de kleine toch weer terug draait het soms de moeite niet waard lijkt.
    - vraag goed na welke risico's hieraan verbonden zitten
    - mag je na een versie alsnog thuis bevallen ? (ik weet dit niet) of krijg je sowieso medische indicatie

ik zou me dus goed laten informeren over de voors en tegens, maar ik zou niet een beslissing maken op basis een groot kindje, want als het kindje echt te groot is dan zul je sowieso een keizersnede krijgen.

4. silki

silki Actief lid

25 aug 2015
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het zelf niet doen. Heb wel eens een verhaal gelezen waarbij het niet goed was afgelopen. Nu is dit natuurlijk iets wat niet vaak voorkomt. En ik wil je niet bang maken. Maar ik vind dat je bij dit soort dingen wel heel goed geïnformeerd moet zijn van te voren dan is je eigen keuze. Ik had het zelf ook bijna een keer, alleen draaide mijn zoon uiteindelijk vanzelf weer terug.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn jongste lag in stuit, heb een versie gehad, die is gelukt. Ze is 'gewoon' geboren, zonder complicaties.

Als ik nu die keuze had moeten maken was ik waarschijnlijk voor een stuitbevalling gegaan, ks zou mijn keus nooit zijn, daar is überhaupt niks natuurlijks aan dus dat is voor mij het minst ideale scenario voor de baby en mezelf. Maar ik denk idd dat een baby niet voor niks in stuit ligt. En wie weet was ze zelf wel gedraaid.

6. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Ik heb ook een versie gehad. Raad het niemand aan. Pijnlijk en de hartslag van mn dochter viel weg dus was totale paniek. Nu krijg ik gelijk een keizersned want deze ligt ook in stuit en mag niet meer normaal bevallen

7. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Hier een versie poging gehad die helaas niet gelukt is, maar zou het zo weer doen. Was niet heel prettig, maar laten we reëel wezen, bevallen (op welke manier dan ook;)) is pijnlijker.

Als je niet achter de draaipoging staat, om de draaipoging kan ik me voorstellen dat je beslist het niet te doen. Maar omdat het kindje mogelijk wat zwaarder is? Nee dan zou ik het toch proberen. En zeker omdat je de eerste niet zou zijn waarbij de schatting niet overeen komt met de werkelijkheid..

Succes met je keuze! Erg lastige keuze wanneer je kindje in stuit ligt

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik heb destijds bij Aiden ook een draaipoging gehad. Hij lag in stuit. Tot 3x toe geprobeerd, zonder resultaat. Ik vond het zeer pijnlijk. Het voelde bij mij net alsof de gynaecoloog mijn ingewanden via mijn rug naar buiten probeerde te duwen. Zeer onprettig gevoel. Was blij toen hij uiteindelijk ophield met proberen. Ik was toen overigens ook al ruim 37 weken zwanger en vaak is het beter om al voor de 37 weken een draaipoging te doen.
    De keizersnede werd toen ook gelijk voor een week later ingepland.

9. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ik heb met 35+6 een versie gehad en totaal geen pijn of onprettig gevoel...Nu hebben voor hem al 3 mijn buik al opgerekt;) ...

Ik had alleen maar ik mijn hoofd dat ik met een keizersnede een tijdje uit de running ben ...Daarbij leek het mij niets dat er een "koppie" boven t doek zou komen en gelijk weg (ook al is t maar even ) ...

De gyn/vk weet echt wel wanneer ze moeten stopen en kan je het zelf natuurlijk ook aangeven :)

10. Sorraya41

Sorraya41 Bekend lid

4 sep 2014
    832
    13
    18
    Onze dochter heeft tot 37 weken in een stuit gelegen. Toen vanzelf gedraaid. Met 39 weken is ze weer in een stuit gaan liggen. Met 39.1 is ze gedraaid. Dit lukte was pittig geef ik toe maar niet onoverkomelijk . Moest wel gelijk bevallen. Omdat ze de vliezen niet konden breken kreeg ik een veter voor de verweking en een sluitlaken om de dame op de plek te houden. Smiddags is mevrouw weer terug gedraaid. Begin van de avond weer een versie. Weer gelukt dit keer met weeën. Pittig maar te doen. 3 en een half uur later is ze geboren. 3410 gram.. blij dat ik geen keizersnee heb gedaan ivm herstel.

Succes met het nemen van een besluit. Vertrouw op de gyn.

11. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn middelste lag met 36 weken ook nog in stuit en werd toen ook al ruim 6 pond geschat. De gyn heeft haar toen gedraaid, ging prima. Beetje een naar gevoel maar niet erg pijnlijk en we werden beiden goed in de gaten gehouden, moesten daarna ook nog even blijven. Uiteindelijk is ze met 40+5 thuis geboren zonder problemen en woog ze 4160 gram.

Ik zou het zo weer doen!

12. kaatjuh81

kaatjuh81 Actief lid

20 apr 2015
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie ervaringen, niet alleen het eventuele gewicht van de kleine maakt mijn twijfels maar natuurlijk ook alle verhalen rond de versie zelf. Hormonen maken het er dan ook niet makkelijker op.

Vanmorgen was het zover en ben er toch met een goed gevoel ingegaan echter na verschillende pogingen helaas geen resultaat. Pijnlijk vond ik het zeker wel, maar eenmaal begonnen wilde ik ook niet zomaar opgeven.
    Enige positieve is dat ze der voetjes wel uit het bekken hebben en nu der billetjes daar liggen.

Nu donderdag een afspraak bij de gyne over wat we verder doen, vaginaal bevallen of toch een geplande keizersnede.... wederom een dilemma. :-s

13. Sorraya41

Sorraya41 Bekend lid

4 sep 2014
    832
    13
    18
    Spannend Kaatjuh. Wat goed dat je het geprobeerd hebt en wat jammer dat het niet gelukt is... tja en dan weer een keuze.. die is denk ik afhankelijk of de kleine indaalt ja of te nee. Een stuitbevalling is heel persoonlijk of je dat wilt die keuze kan alleen jij maken. Mijn advies is wel om zeker te weten dat die kleine is ingedaald. Niet ingedaald betekent van boven naar beneden persen en als dat niet lukt wordt het alsnog een keizzersnee.

Succes met je keuze. ...

14. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Ik vandaag gesprek bij gyn. Ook deze weer in stuit en de afgelopen week afwisselend met voetjes en billen naar beneden dus kan nog alle kanten op. Mijn jongste is gedraaid (heel pijnlijk omdat ze uit bekken getild moest worden) met 34/6 omdat ze al was ingedaald maar ze is ook daardoor door met 35 wkn geboren. Daarom nu heel bewust gewacht want ook onze oudste was prematuur met 34 wkn.

Gelukkig is ons derde wondertje braaf en wacht op zijn beurt maar de afweing wel/niet draaien vind ik heel lastig. Ook de optie geplande keizersnee vind ik heel moeilijk omdat ik als de doodmben om toch voortijdig weeen te krijgen.

Hopen dat de gyn vanmiddag iets zinnigs kan zeggen.

Deel Deze Pagina