Hi meiden, Gisteren op controle geweest bij de VK. Ik was best gespannen voor het luisteren naar het hartje. Bij de intake was ik 8 weken zwanger en was mijn bloeddruk 115/70, hartstikke netjes werd me verteld. Nu was mijn bloeddruk gister ineens 150/70 Nu ben ik een heerlijk medische leek, de VK maakte zich er geen zorgen om. Zij zegt dat ik waarschijnlijk een 'wittedoktersjassenbloeddruk' heb omdat ik bij de intake hartstikke goed was (geen onderzoeken.) Moet ik daar maar vanuit gaan of is er iets wat ik zelf kan doen om die bloeddruk naar beneden te krijgen?
Je bovendruk is alleen wat verhoogd. Dit kan komen door spanning (zenuwen) of inspanning (lopen, fietsen etc etc). Mij is verteld dat de onderdruk belangrijker is en dat je bovendruk kan verschillen door bovenstaande dingen. Dusssss maak je niet druk, je kunt er zelf weinig aan doen. Vaak word hier (ik heb ook een wittedoktersjassenbloeddruk) pas na de echo, gesprek etc etc mijn bloeddruk opgemeten en is ie daarna perfect.
Je onderdruk is prachtig dus vooral geen zorgen maken nu. Blijft een momentopname en idd (in)spanning kan al gauw voor een hogere bloeddruk zorgen. Wat je zelf kan doen, is niet teveel zout eten. Maar daar zou ik nog niet eens zoveel rekening mee houden op dit moment, ervan uitgaande dat je bloeddruk 115/70 was. Niks mis mee!
Ik moest soms naar boven Nasr de spreekkamer. Schoot mijn bloeddruk ook flink omhoog van. Aan het eind probeerde ze het dan nog een keer maar meestal wat hij dan nog niet gedaald. Maar ze maakten zich er ook nooit druk over.
Niet druk om maken! De onderdruk is veel belangrijker. Verschil tussen boven- en onderdruk is ook dat de bovendruk veel makkelijker te beïnvloeden is door (in)spanning dan de onderdruk. Pas als je onderdruk richting de 90 gaat, is hij verhoogd.
Wat de dames hierboven allemaal zeggen klopt volgens mij. Er wordt veel meer gelet op de onderdruk. De bovendruk kun je vaak zelf wel beïnvloeden met bijvoorbeeld ademhalings- en ontspanningsoefeningen. De wachtkamer leent zich daar uitstekend voor.
Haha hoe gaat hij omhoog ipv van naar beneden m'n bloeddruk was ook altijd normaal. Laatste controle had ik een lage bloed druk., als je verloskundige er geen zorgen om maakt dan hoef je er zelf ook zeker geen zorgen om te maken!