morgen mijn eerste echo!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door PGirlie, 22 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PGirlie

PGirlie Actief lid

26 feb 2006
    101
    0
    0
    Morgen middag heb ik mijn eerste echo voor de eerste trimester screening.
    Als ik deze screening niet wilde vraag ik me af of ik wel een echo zou krijgen voor de 20 weken.
    Volgende week nl als ik 13 weken ben heb ik pas mijn intake bij de verloskundige....eindelijk :) Ik lees hier dat de meeste deze al tussen de 8 en de 10 weken hebben.
    Iemand nog tips voor de intake ik heb zelf niet al te veel vragen nog. (denk ik)

Oja en zouden ze bij de eerste trimester screening ook kijken naar je zwangerschaps termijn of is dit puur alleen de nekplooi meting?

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Hoi!
    Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je bedoeld...
    Meestal krijg je bij 10 of 12 weken een termijnecho om de zwangerschapsduur vast te stellen. Dat is meestal de eerste echo.
    Iedereen heeft recht op de 20 weken echo, maakt niet uit wanneer je de termijnecho gehad hebt!

Nekplooimeting moet je -volgens mij- apart aanvragen, maar ze doen het ook bij de 20 weken echo zonder dat je erom gevraagd hebt, tenminste bij mij :)

Tips? Vraag alles wat je invalt! Ik had ook geen vragen, de VK een heleboel haha

3. sim

sim Niet meer actief

wij kregen een echo met 8 weken extra meer omdat we eerder een miskraam hebben gehad dus dit was dan ook bedoelt voor onze geruststelling, die 12 weken krijgt iedereen, maar over die 20 weken zijn ze nu weer niet over uit in de regering, heb vorige week met mijn zorgverzekering gebeld en die zei dat als we die echo doen we de rekening moeten opsturen en dan zien we wel of die tegen die tijd vergoed word :confused: tja da's lekker, mevrouw u moet toch zelf die 90,euro betalen hoor. maar goed dat zien we dan wel weer.
    die nekplooimeting is volgens mij standaard bij 35 jaar en ouder. en verder wat vragen betreft, de eerste keer krijg je vragen over of er erfelijke ziekten in de familie zijn of eventuele eerdere zwangerschap. ze kan je doorsturen voor een standaard bloedonderzoek (op bloedarmoede enzo niks engs) en verder is zo'n eerste keer gewoon ontzettend leuk. als jij vragen heb kun je ze stellen en je hebt dan gewoon echt het gevoel dat je echt zwanger bent!dit is mijn ervaring hoop dat je het net zo leuk gaat vinden, heel veel succes!

4. babsje

babsje Lid

27 apr 2006
    9
    0
    0
    Telefoniste/receptioniste
    Den Haag
    hoihoi,

Wel, het zit zo, als je boven de 35 jaar bent dan is er een ntmeting (nekplooi) beschikbaar. Deze moet je zelf aanvragen en wordt gemaakt met precies 12 weken. De 20 weken echo (termijnecho) is standaard en wordt door de verzekering vergoed, met de nieuwe zorgverzekering zeker, ik weet natuurlijk niet hoe dit in Belgiƫ is geregeld. De echo met 12 weken heeft ook iedereen, dit is om vast te stellen of alles okay is en om te kijken hoe ver je bent. Soms, als er een reden voor is, wordt de eerste echo gedaan met 8 weken, op dat moment is er zeker hartactiviteit.

Ik hoop dat ik zo een beetje geholpen heb...

groet,

Babsje

5. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ik heb ook een echo met 8,5 week gehad omdat ik hiervoor 2 miskramen heb gehad. Deze echo is extra.
    De 12 en 20 weken zitten momenteel standaard in het pakket. Iedereen heeft daar recht op. Het kan alleen zo zijn dat je moet uitwijken naar een ander ziekenhuis ivm ondercapaciteit.

De 12 wkn echo is een screeningsecho. Hiermee bepalen ze hoever je zwanger bent omdat dit het best gaat tussen de 12 en 14 weken.
    De nekplooimeting is tegenwoordig voor iedereen beschikbaar. Ik moest zelfs een formulier ondertekenen waarmee ik aangeef op de hoogte te zijn van de mogelijkheid, maar dat ik er geen gebruik van wil maken.
    @ Sweetangel, een nekplooimeting met 20 weken?! Dat vind ik heel vreemd. Dan zou dat eigenlijk al niet meer kunnen. Dat kan nl alleen in het begin van de zwangerschap gedaan worden (rond de 12 wkn).
    Bij mijn zus was later in de zwangerschap twijfel of het een kindje met Down zou zijn. Het was toen al te laat voor een nekplooimeting. Zij heeft toen een vruchtwaterpunctie laten doen.

6. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ik heb het nog even opgezocht op internet.
    Vond hetvolgende erover:
    De nekplooimeting is een echoscopisch onderzoek. Hij wordt afgenomen tussen je tiende en veertiende zwangerschapsweek.

Hebben ze met 20 wkn misschien iets anders bij je nagekeken? ;)

7. sweetangel100

Het was geen nekplooimeting, die heb ik niet aangevraagd. Het was gewoon 'tijdens' een echo in het ZH.
    Bij de echo met 11 weken en bij de 20 weken echo zei die vrouw alleen: 'even naar de nekplooi kijken' , ja die is prima, geen afwijkingen' Neem dus toch echt wel aan dat ze m opgemeten heeft. Als je een nekplootmeting zelf wil dan krijg je m tussen de 10e en 14e week!

8. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    ja precies, dan heeft ze er wel naar gekeken, maar kan er niet van ontleend worden of de kans op een kindje met Down groter is. Daarvoor wordt echt een hele berekening gemaakt die alleen tussen de 1o en 14 wkn gemaakt kan worden.
    Bijzonder he, dat ze zo vroeg al zoveel aan een kindje kunnen zien.

9. PGirlie

PGirlie Actief lid

26 feb 2006
    101
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties...
    Ik ben inmiddels op van de zenuwen over een uur precies heb ik mijn eerste echo.

Ik heb nog geen intake gehad bij de VK alleen vroeg ze toen ik belde met 7 weken of ik een screening=nekplooimeting wilde. Ik heb aangegeven dit te willen en er is een afspraak gemaakt. (zou er straks ook gekeken worden hoever ik precies ben? Al denk ik dat ik er nauwlijks naast kan zitten ben ik toch nieuwschierig.)
    Volgende week heb ik mijn intake bij de VK.
    Ik 'weet' dat ik zwanger ben maar kan niet wachten dit straks op de echo bevestigd te krijgen,.... het is nu nog best onwerkelijk. Ik denk dat het dan tastbaarder wordt.

10. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Veel plezier zometeen!!! :D

11. sweetangel100

Ah zo Noralien, dan hebben ze er met 11 weken wel naar gekeken want toen kwamen er ook allemaal cijfertjes aan te pas haha...
    Ik had toen een echo omdat ik me zo ontzettend slecht voelde en steeds flauw viel.
    Ik werd door de VK naar de gyn gestuurd.

Pgirlie: heel veel plezier zometeen!! Geniet ervan :)

12. PGirlie

PGirlie Actief lid

26 feb 2006
    101
    0
    0
    Helemaal in een roes ben ik na de echo
    ik was echt zo verbaasd een klein mensje te zien wat enorm bewegelijk was, wat ik niet voel. Heel bizar.
    We kregen 4 foto's mee :)
    Het voelt nu als 'echt' morgen komen de ouders van mijn vriend langs (omdat we net terug zijn van vakantie) die we het goede nieuws zullen vertellen.

De nekplooi was direct zichtbaar en gemeten en kwam op 1mm wat volgens de gynecoloog die de echo deed erg gunstig is.
    Om een kansberekening te kunnen maken hebben ze daarna bloed afgenomen volgende week vrijdag krijgen we de kansberekenings uitslag.

13. sweetangel100

Super he meid om de eerste keer je kindje te zien :)
    Gelukkig dat de nekplooi ook goed was!

Deel Deze Pagina