ik zou heel graag antwoord of herkenning op mijn verhaal willen hebben. gisteren avond heb ik een pretecho gehad ,iets wat leuk moest zijn. al meteen bleek dat ons kindje geen tot nauwelijks geen vruchtwater heeft. meteen werd er contact opgenomen met mijn verloskundige en die had een afspraak gemaakt voor vanmorgen half 10. daar ben ik net van terug en ben niks wijzer geworden. nu is er een afspraak gemaakt voor maandag in maastricht. de verloskundige sprak over een kindje dat niet levend geboren zou worden. nu duurd voor ons het weekend heel erg lang met dit wetende en geen duidelijke antwoorden. nu is mijn vraag zijn zijn er mensen die hier mee bekend zijn. maakt niet uit of het positieve of negatieve verhalen zijn. ik ben nu 22 weken zwanger en voel leven vanaf ongeveer 15 weken. in dokters taal word het vrucht water te kort met dure woorden omschreven als olighydramnion en anhydramnion. als ik op google deze woorden in typ word ik niet bepaald vrolijk en hoop vol. ik ben zo bang dat we ons kindje gaan verliezen.
Wauw jeetje meid, wat vreselijk om met deze gedachtes een weekend te zitten, ik kan je helaas er ook niks over vertellen alleen je onwijs veel sterkte wensen, dikke knuffel..
Oh vlindertje, ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee maar ik wil je heel erg veel sterkte wensen meis. [-o<
het is zo onzeker. er was duidelijk te zien dat ons kindje zeer krap zit ,maar hoofdomtrek kwam wel overeen met de zwangerschapsduur. geeft dan een klein beetje hoop dat de kleine toch groeit. wat kan ik nu gaan verwachten? dit is echt een boze nachtmerrie waar ik helemaal niet in terecht wil komen.
Misschien een klein hartje onder de riem: Dit is wat ik op internet gevonden heb erover: Oligohydramnion betekent te weinig vruchtwater (minder dan 200ml). Bij de meeste vrouwen is deze aandoening van voorbijgaande aard en verloopt de zwangerschap op normale manier. Door het nemen van rust en orale of intraveneuze toediening van vocht kan de situatie verbeterd worden.Wat de ernst van deze aandoening ook is, er wordt altijd aangeraden om in dit geval veel te rusten, goed te eten en veel water te drinken. Er zijn dus lichtpuntjes, al moet je toch inderdaad dat nare weekend door voordat je meer zekerheid krijgt. Ik leef met je mee. Sterkte!
he nou vlindertje wat een nachtmerrie ik kan er helaas niks over zeggen maar kan wel heel hard voor je duimen en dat zal ik zeker doen veel sterkte veel liefs mieke
Heeeejjj, Wat vervelend zeg..... dat is niet niets! Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Wat wel heel toevallig is dat ik er laatst een boek over heb gelezen. In Bed heet het... is geen waargebeurd verhaal (denk ik) maar misschien toch wel "interessant" om te lezen en om herkenning te vinden. Ik wil je iig heel veel sterkte wensen! Kus Toys
God, wat en.... "vervelende" situatie om het maar even netjes uit te drukken... Om helemaal beroerd van te worden... Ik heb het idee dat het wel goed komt, kindjes zijn sterk hoor! Veel sterker dan je denkt! Vooral meisjes-baby's zijn onwijs sterk... Om mezelf maar als voorbeeld te nemen: Vanaf de 5e maand in de buik in mn mama kreeg ik (vrijwel) geen eten meer binnen omdat mn navelstreng 2x om mn nek zat... Ik ben in de 7e maand geboren (couveuse-baby) en ik was als baby zijnde helemaal in orde... En iig zoals veertje al zij, veel rust nemen, en gezonde dingen doen.... Heel veel sterkte gewenst en ik leef echt met je mee! Samira
Jeetje wat vervelend zeg! Wil je heel veel sterkte wensen en duim voor je dat alles goed komt! Liefs, Tijgetje
Getverdemme, wat is dat vreselijk om te horen zeg en ook omdat ze er zo vaag over doen, dat je geen duidelijk antwoord hebt gekregen, verschrikkelijk die onzekerheid! En dan nog een heel weekend wachten! Ik kan je helaas niet helpen, heb er geen ervaring mee en er ook nog nooit iets over gehoord of gelezen, maar wil je heel veel sterkte wensen en ga zo hard aan je denken dit weekend en duimen dat het allemaal meevalt! Dikke kus
Meisje dat ik ken had met 25 weken ook te weinig vruchtwater maar alles is wel goed gegaan, ze werd alleen eerder ingeleid
@ Vlindertje Wat een onzekerheid zeg. Hier word je niet vrolijk van. Zolang je geen uitgebreide echo hebt gehad zal die onzekerheid niet weg gaan. Theoretisch hebben zwangeren met oligohydramnion een verhoogde kans op een kindje met verschillende aangeboren afwijkingen. In de praktijk worden echter ook (zwangeren met oligohydramnion) gezonde kindjes geboren. Als ik jou was zou ik proberen om niet teveel op internet te gaan zoeken. Je maakt jezelf zo nog gekker. Waarom bel je de verloskundige niet op en zeg dat je het niet kunt opbrengen om nog drie dagen te moeten wachten. Misschien kun je vandaag nog in een ziekenhuis terecht. Kwebbel
[quote="kwebbeltjeWaarom bel je de verloskundige niet op en zeg dat je het niet kunt opbrengen om nog drie dagen te moeten wachten. Misschien kun je vandaag nog in een ziekenhuis terecht. Kwebbel[/quote] Ja, das een goed idee, of misschien kan ze je onzekerheid een klein beetje wegnemen, door er iets meer over te vertellen ofzo!
nou ik heb mijn verloskundige gebeld en heb er lang mee gepraat. ze geeft eerlijk haar mening en zegt dat we er vanuit moeten gaan dat ze maandag gaan vertellen dat ons kindje niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder. ik heb gevraagt of dit vaak voorkwam,haar antwoord is dat ze dit 2 keer eerder heeft mee gemaakt en dat dit bijde keren niet goed is afgelopen(1 kindje daar was alleen het vruchtwater gaan lekken en andere had niet werkende niertjes) nu heeft ze mij wel gerust gesteld door te vertellen dat ze maandag alleen antwoorden gaan zoeken ,maar geen oplossingen kunnen bieden. ook heeft ze voorgesteld om naar te gaan denken over de keus die wij moeten gaan maken. -de bevalling met 22 weken op gang zetten -tot 24 weken door dragen en dan voor het rouwproces een begraffenis -de natuur zijn gang laten gaan en kijken hoe ver ik kom(wetende dat het kind dat niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder) maar dit zijn dingen waar je als zwangere van 22 weken niet over naar wil denken. de grond is onder ons weg geslagen en ik kan alleen maar huilen en hopen op een wonder. de eenigste vragen die elke keer in mij opkomen zijn ,waarom?waarom wij?waarom verliezen we begin dit jaar een kindje met 6 weken en nu gaan we straks een kindje met 22 weken verliezen. waarom? ik heb veel steun aan mijn vriend en ouders en vrienden. maar wat is dit moeilijk,en zwaar.
Jezus Vlindertje! Wat verschrikkelijk! Ik begrijp het niet helemaal. Ik hoor van verschillende meiden dat het niet verkeerd hoeft af te lopen en waarom geeft de vk dan die drie keuzes als het ook goed kan aflopen? Heel veel sterkte en een dikke knuffel. Kus Toys
Als eerste wil ik je zeggen wat goed dat je de verloskundige gebeld hebt. Natuurlijk wil je dit allemaal niet horen, maar valse hoop geven wil je ook niet. Wat zal dit voor jullie een zwaar weekend worden. Een weekend vol met vragen, boosheid, verdriet, ongeloof en toch ook nog wat hoop. Hoop dat de echo maandag in het ziekenhuis wat anders zegt. Hoop dat je maandag het antwoord krijg wat je graag wilt horen. Vanaf hier wil ik jullie heel veel sterkte wensen. Blijf de steun bij elkaar vinden. Kwebbel
Mijn hemel, wat een verhaal zeg, wat afschuwelijk! Ook ik snap de opties niet helemaal, want het is toch helemaal niet met zekerheid te zeggen, dat het kindje niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder, of weten ze dat wel al voor 100%? Ik denk dat je maandag dan moet afwachten wat ze in het ziekenhuis zeggen, ik weet niet of ik mijn kindje geboren zou laten worden als ik niet voor 100% zekerheid heb dat het niet levensvatbaar is! Maar ja, ik zit ook niet in deze situatie, heel veel sterkte gewenst!
volgens haar is er zo weinig vruchtwater dat er geen kans van slagen is. zelf heb ik ook wel gezien dat er echt geen vrucht water te zien was. maar ik vind de berichten die ik hier zo lees wel hoopvol,maar toch speelt er vanalles door mijn hoofd. ik weet ook niet waarom ze het zo slecht in zag,ze heeft geen echo gezien alleen de uitslag gehoord van pret-echo bureau en van het ziekenhuis. ik weet ook niet wie ik moet geloven.
hey meisje! ten eerste wil ik je heeeel veeel sterkte toewensen. ten tweede wil ik je een hart onder de arm steken. een klasgenoot van mij was ook zwanger (tot deze week). ze had al vrij snel last van harde buiken omdat ze 40 uur p/w bleef werken en dit eigenlijk te zwaar voor haar was. haar buikje was ook heel erg klein. zelfs met 8 1/2 maand leek het alsof ze 5/6 maanden zwanger was. toen wilde ze graag een echo laten maken en een 3D echo. wat bleek... ze had te weinig vruchtwater. ze voelde alleen baby om het zo maar te zeggen. ze zat in dezelfde situatie als jou. nu moet ik zeggen dat ze er bij haar later achter zijn gekomen dan bij jou. pas met een week of 27. ze is nu bevallen en alles gaat godzijdank goed met hun. dus lieve meid, ik snap niet waarom jou vk meteen zo negatief doet. ik hoop voor jou en de kleine dat je de juiste beslissing maakt en kan je verder alleen sterkte en succes wnesne
Mensen weinig vruchtwater bij de één en weinig vruchtwater bij de ander kan een wereld van verschil zijn. Is er iets minder vruchtwater, is er nauwelijks meer vruchtwater. Je kan zulke situaties niet met elkaar vergelijken. @ Vlindertje Ik zou nu wel de woorden van je verloskundige aanhouden en niet (hoe graag we ook met z'n allen willen) de onze. Natuurlijk heb je maandag pas zekerheid, maar je mag er wel vanuit gaan dat je verloskundige weet waarover ze het heeft. Hoopvol blijven mag altijd. Kwebbel