Elonva, wie is er mee bekend?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Djuuzie, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djuuzie

Djuuzie Fanatiek lid

16 mei 2010
    3.079
    0
    0
    Begeleider in de psychiatrie
    Gelderland
    Hallo meiden!

Het onderwerp zegt t eigenlijk al. Wie is er bekend met Elonva?
    Vanaf deze week is het in Nederland ook verkrijgbaar.
    Het is een FSH hormoon die je 1x (c.a. op cyclus dag 3) moet spuiten en een week lang de werking heeft. Dit tegenover de FSH spuitjes die je iedere dag moet injecteren. Na deze week krijg je dan een echo om te zien hoeveel follikels er gerijpt zijn en eventueel kan er hierna nog verder gespoten worden met een ander FSH injectie die wel dagelijks gebruikt moet worden tot aan de pregnyl spuit.
    Als alle uitslagen binnen zijn heb ik vrijdag een afspraak bij de fert. arts en wil dit voor gaan leggen.
    Dus wie heeft er ervaring mee en kan mij er meer over vertellen?

Thanx alvast,

Liefs Djuuzie

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Sikki heeft dit een keer gebruikt.

3. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Idd, ik heb het een keer gebruikt.

Vorig jaar augustus heb ik dit bij mijn ICSI gekregen van destijds mijn Duitse arts.

Maar omdat 150 EH voor mij veel te weinig is (lage eicelreserve) moest ik er daarnaast nog 150 EH Menopur bij spuiten.
    Zelf was ik niet zo onder de indruk van dit hormoon, maar dat heeft denk ik alles te maken met mijn slechte eicelreserve.
    Ik reageerde er namelijk veels te weinig op en kon na 3 dagen mijn dosering Menopur ophogen naar mijn normale dosering.

Wellicht is het wel fijn als je wel een normale respons hebt.
    Dan scheelt het spuiten.
    Maar ach, mij maakte het niet zoveel uit.
    Die ene spuit meer of minder op een dag ;)

Ik ben dus niet direct negatief, maar in mijn geval ook niet positief.

De spuit is wel een heel grappig 'apparaat'.
    Het heeft een heel bijzonder terugtrek meganisme wanneer je 'm gebruikt hebt.
    Dat was wel een hele belevenis :D

Succes!

O en schrik niet van de tekst op de doos.
    Gemaakt uit genetisch veranderde ovariele cellen van chinese hamsters :D

4. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Dit was het apparaat.

5. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Heb het vanmorgen toevallig in de krant zien staan. Geen ervaring mee. Stond bij dat je minder vaak hoeft te spuiten. Ipv 35x maar 12 keer.

6. Djuuzie

Djuuzie Fanatiek lid

16 mei 2010
    3.079
    0
    0
    Gelderland
    Jee wat een apparaat!

Sikki,
    Heb jij ook eerst je cyclus plat moeten leggen met Decapeptyl?
    Ik zie erg tegen het spuiten op en dan is 12x ipv 35 keer best aantrekkelijk.

Maar bij jou heeft het niet zo zeer geholpen. Maar ligt dat dan aan het medicijn of aan jou reserves?

Zie dat je zwanger bent trouwens! Wow, van harte en nu blijven zitten he kleintje!

Zonnetje, mijn moeder belde er voor op. Ze had het ook in de telegraaf gelezen. Ben wel erg benieuwd.

7. Djuuzie

Djuuzie Fanatiek lid

16 mei 2010
    3.079
    0
    0
    Gelderland
    Even een up om hem weer onder de aandacht te bregen........

8. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.054
    944
    113
    Vrouw
    Djuuz ja ik las het dus ook in de krant.. Ik denk dat wat Sikki zegt waar is.. Als je maar heel weinig Gonal F of Menopur spuit het goed is en je dus minder hoeft te spuiten.. Daarbij komt dat ik de Gonal F spuit nooit als vervelend hebt ervaren.. De deca daarin tegen wel ja, maar dat heeft hier niets mee te maken volgens mij.. Dus ja ja ja, voor mensen die egt bang zijn om zichzelf te prikken is het miss een uitkomst, maar wat Sikki zegt als je al zoveel aan het prikken bent, maakt het mij persoonlijk een prikkie meer niet uit..:) Maja dat is voor iedereen natuurlijk verschillend..

9. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Is volgens mij inderdaad ipv gonal-f, menopur of puregon.
    Als het werkt en het is goedkoper, dan is het ook wel een aanvulling.
    Maar kan best dat het niet voor iedereen geschikt is.

10. inge73

inge73 Lid

13 jul 2010
    56
    0
    0
    Noord-Brabant
    #10 inge73, 21 sep 2011
    Laatst bewerkt: 21 sep 2011
    Ik heb ook één keer Elonva gebruikt voor mijn eerste ICSI. Naast Elonva heb ik orgalutran moeten spuiten. Bij de eerste follikelmeting waren er nog niet voldoende eicellen en was de grootte erg verschillend. Ik heb toen Puregon erbij moeten spuiten. Uiteindelijk 6 eiblaasjes aangeprikt met als opbrengst 3 eicellen. Wellicht speelt mijn leeftijd ook mee ( toen 37 nu 38).
    De arts heeft aan mij gevraagd of ik Elonva wilde proberen, omdat het nog vrij nieuw is.
    De tweede ICSI decapeptyl en puregon (225 ie) gespoten. Wel meer eiblaasjes van eenzelfde grootte en een opbrengst van 6 eicellen.

11. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Djuuzie: Ik heb geen ervaring met dit medicijn (spoot zelf puregon), maar ik wilde nog even iets algemeners zeggen over spuiten :). Ik weet niet of je al eerder gespoten hebt of niet, maar zo niet: ik zag zelf ook als een berg op tegen dat spuiten voor ik begon, maar echt dat went zo snel! Ik denk eerlijk gezegd dat als je het eenmaal gewend bent, het je echt niet meer uitmaakt hoe vaak je precies moet spuiten. Dus als dit de enige overweging is om een (meer experimenteel?) medicijn te gebruiken dan zou ik er toch nog even over nadenken. Voor mn eerste spuit zat ik met trillende zweethanden en was ik echt super bang. Maar na 3 spuiten was mijn angst TOTAAL verdwenen en jaste ik hem er overal altijd zonder problemen in (soms zelfs stiekem zonder te kijken onder mn trui in het OV ofzo ;)). Heel veel succes in ieder geval!!

12. Djuuzie

Djuuzie Fanatiek lid

16 mei 2010
    3.079
    0
    0
    Gelderland
    Ik weet ook niet of het voor iedereen geschikt is. En het is een relatief nieuw product. Als je dan geen deca en puregon/gonal-f hoeft te gebruiken (in ieder geval minimaal) lijkt het mij wel wat. Ik heb voldoende ei-reservers en een korte cyclus. Op dag 10 heb ik vaak al mijn ei-sprong. Ik ga het gewoon eens navragen als ik vrijdag bij de fert. arts ben.

Inge, heb je het idee dat de elonva minder heeft gewerkt? Of zou dat puur toeval zijn geweest?

Nana, ik heb nog nooit hoeven spuiten. Ik ga eind oktober beginnen. Heb jij ook geoefend in het ziekenhuis? Bij mij in het ziekenhuis organiseren ze een groepsbijeenkomst waar je voorlichting krijgt over de hele behandeling, het medicatie gebruik (waaronder prikinstructie) en een rondleiding.

Thanx voor alle reacties dames! Ik ga er eens goed over nadenkenen me wat inlezen nog op het internet. En natuurlijk de fert. arts om info vragen!

Liefs, Djuuzie

13. inge73

inge73 Lid

13 jul 2010
    56
    0
    0
    Noord-Brabant
    @djuuzie Mijn eerste gevoel was van wel. Mede denk ik door de reactie van de arts die ik op dat moment had. Zij had zoiets van het zijn er zo weinig; je kan de poging ook nog afbreken. Dat hebben we dus niet gedaan. Nadat deze poging negatief was (geen zwangerschap) heb ik wel aangegeven dat ik Elonva niet meer wilde. De arts gaf toen ook aan dat ze Elonva maar 1 keer proberen en dat het dus geen probleem was dat ik voor de andere medicatie ging. Maar goed het verschil is dat bij de tweede poging ik wel iets meer eitjes had en follikels die mooi gelijk opgingen. Ik denk dat mijn leeftijd ook wel meespeelt.
    Wellicht dat je aan de arts kan vragen welke ervaringen zij hebben. Ze hebben het waarschijnlijk al een keer aan anderen voorgeschreven.

In elk geval veel succes met de behandeling!

14. danip

danip Niet meer actief

Helemaal mee eens! Ik werd vroeger zelfs eens op een brancard gelegd tijdens een inenting op mijn 16e :):) Maar na die eerste keer spuiten heb ik er echt geen moeite meer mee. Ik krijg er zelfs eerder nog een shot adrenaline van, en heb echt geen angst voor naalden meer! Echt, nu maakt het me niet uit hoe vaak ik moet prikken.

Deel Deze Pagina