Enkel naar oma of ook 1 dag/week naar KDV?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door KimM1989, 30 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimM1989

KimM1989 Lid

6 jun 2014
    76
    0
    0
    Zeeland
    Dag iedereen!

Ons zoontje gaat sinds zijn 3 maand (sinds ik opnieuw begonnen ben met werken) 4 dagen per week naar zijn oma (vriends moeder).

Dit gaat allemaal best goed maar toch twijfel ik er serieus over of ik er niet beter aan doe om hem 1d / week naar een KDV te doen?

Reden waarom ik twijfel is omdat ik denk dat hij op die manier sneller zal leren om zelfstandig te zijn en zal leren om om te gaan met andere kindjes.

Hij is het enige kindje in de familie en nabije vriendenkring dus komt in principe nooit in "aanraking" met een ander kindje...

Wat denken jullie?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja mij lijkt dat heel waardevol en ik zou het 50/50 doen. 1 dag in de week is voor veel kindjes lastig met wennen.

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Je zou ook kunnen gaan voor een psz met 2 jaar.
    Of vanaf 1a 1,5 naar Kdv of go. Nu heeft hij er nog niet veel aan en aandacht delen betekent gewoon minder aandacht voor hem. Ik heb als go ook een paar kindjes die gewoon lekker hier komen spelen 1 dag in de week. En inderdaad vanaf 1 jaar.

4. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Bij 4 dagen per week zou ik het misschien overwegen, maar meer om de oma te ontlasten. Ons zoontje heeft ook geen contact met andere kinderen maar wij wachten gewoon totdat hij straks naar de PSZ gaat. Dan nog genoeg tijd om te leren. Hij gaat 2x per week naar zijn opa en oma.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk niet dat het hoeft, maar als je het doet, zou ik meer dan 1 dag kdv doen. Anders moeten ze telkens wel heel hard wennen.

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou ook 50/50 doen.
    Of nee niet waar, ik zou helemaal niet kiezen voor vaste oppasdagen bij grootouders maar dat is weer een heel ander verhaal.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik denk niet dat het moet ofzo hoor! Wij zelf zouden er wel voor kiezen. Wij hebben nu één dag oma en twee dagen opvang. Oma wordt hij geknuffeld en veel een op een en verwend natuurlijk. Opvang straalt hij helemaal zeker nu hij beweegt, zit, tijgert, kruipt interactie met kindjes...ik vind het heel leuk om te zien. Wij hebben voor 2 dagen gekozen omdat 1 wat te weinig schijnt te zijn. Dat ze dan weer steeds moeten wennen. Maar ook omdat ik mijn ouders een beetje wilde ontzien en liever heb dat ze af en toe nog eens een avondje ofzo oppassen ;)

8. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    HIer 2 dagen oma en 1 dag opvang. De opvang is echt een uitje voor hem, hij speelt graag met andere kindjes. Maar nu hebben we na lang zoeken ook een hele fijne opvang gevonden. 1 dag is ook echt voldoende, hij is zo gesloopt na die dag, dat het altijd fijn is dat hij de dag erna even bij kan komen bij oma!

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hoe gaat het oppassen van oma? Gaat dat naar wens? Dan zou ik er nu niks aan veranderen.
    Het sociale kan ook prima later nog. Dus met 2 jaar naar de psz/kdv bijvoorbeeld. Genoeg kindjes waar dat gebeurd en zich prima ontwikkelen.

Hoe heb je het geregeld bij ziekte van oma? Het voordeel van kdv is, dat je dan misschien een extra dag daar kunt doen.
    Ik zou zelf gaan voor minimaal 2 dagdelen op verschillende dagen. Mijn oudste ging 1,5 of 2 dagen. Ze hadden daar de kinderen het liefst op 2 verschillende dagen, dan wennen ze beter.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Met zo'n kleintje zou ik dat nog niet nodig vinden. Die hebben heel die interactie nog niet nodig en zijn volgens mij het gelukkigst op een plek waar ze alle aandacht en liefde voor zichzelf hebben van iemand die ze vertrouwd is.

Maar vanaf een jaar of 1,5/2 wordt een kdv echt best leuk voor kinderen. Mijn jongste is nu 2,5 en hij is nog steeds het liefst thuis bij mij, maar als ik eenmaal weg ben, weet ik dat hij altijd ook veel plezier heeft op het kdv. Hij leert daar idd ook veel van de contacten met andere kinderen, routines, spelletjes, liedjes, noem maar op.

11. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Als die nu nog maar een halfjaar is, zie ik het nut niet om hem naar de opvang te brengen voor sociale contacten...
    Wel een idee als die wat ouder is, als die echt niemand heeft om mee te spelen.
    Maar voor deze leeftijd vind ik geborgenheid velen malen belangrijker dan een ruimte vol drukke peuters

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb er hier voor gekozen om m'n zoontje van kleins af aan met andere kinderen in aanraking te laten komen.
    Ik werk gemiddeld 2 dagen per week (werk in de zorg) en daarvan gaat hij 1 dag naar de gastouder en 1 dag naar oma.
    Ik vind het heel fijn dat oma op wil passen, maar vind wel dat hij haar als oma moet blijven zien en niet als een 2e moeder, doordat ze zoveel oppast, daarom is voor mij 2 dagen per week max. naar oma toe.
    Daarnaast gaat hij dus naar de gastouder, ook max. 2 dagen per week. In het begin moest hij best wel wennen aan alle geluiden van de andere kinderen enz. was hij natuurlijk thuis helemaal niet gewend (1e kindje).
    Sinds hij een maand of 8/9 is gaat hij ook steeds meer met de andere kindjes spelen, gastouder heeft nog 2 kindjes die enkele maanden ouder zijn dan heb, dus het wordt nu echt leuk.
    Ik zie zeker de meerwaarde in van een gastouder of het KDV.

13. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Onze uk (7 mnd) gaat 3D naar oma. Ik persoonlijk vind onder de 1 jr KDV geen meerwaarde hebben en oma wil t zelf graag. Later wil ik wel psz/KDV erbij. Om me heen zie ik dat juist hele jonge kindjes niet echt lijken te profiteren van KDV. Misschien toeval maar versterkt mijn besluit wel

14. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Ik merk dat mijn dochter het leuk heeft vanaf een maand of 8. Als ik d'r nu breng spartelt ze al met haar beentjes en begint gelijk naar iedereen te zwaaien. Het voordeel is dat ze al vanaf 12 week er komt en dus helemaal gewend is. Ik ben blij met de keus die ik toen gemaakt heb

15. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik zou het wel doen. Nu 1 dag en als ze wat ouder is 2 dagen. Kdv is leuk en ze leren er veel.

16. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Als een kind op latere leeftijd gaat is het alleen maar moeilijker. En geborgenheid is altijd belangrijker, dus kan je ze beter eeuwig thuis houden.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op één jaar lijkt me juist een moeilijke leeftijd om ze te sturen. Dan zitten ze volop in verlatingsangst. Een baby van pakweg vier maand heeft vooral behoefte aan iemand die hem wiegt, troost en voedt. Dat kan wat mij betreft even goed een lieve onthaalmoeder zijn als een lieve oma.

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn dochter ging ook alleen naar haar oma's. Met 2,5 is ze naar de psz gegaan en met 4 naar school. Nooit geen problemen gehad op sociaal gebied. Oma ging ook af en toe met haar naar de speeltuin of zandbak en dan ontmoette ze ook andere kindjes. Maar zo jong spelen ze toch nog niet samen, maar naast elkaar.

19. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Een kindje van 6 maanden, en een peuter van 2 jaar is nogal een behoorlijk verschil hè....
    Aparte opmerking

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Wat een onzin. Mijn dochter is altijd opgevangen door opa's en oma's en met ruim 2 jaar naar de psz, nooit een probleem geweest.
    Eeuwig thuis houden hoeft echt niet, zoveel geborgenheid hebben ze echt niet meer nodig als ze 18 zijn..;)

Deel Deze Pagina