Zit er een bewindvoerder in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door mutskuh, 23 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Ik zat gister met mijn beste vriendin in gesprek en ze vertelde me tot mijn grote verbazing dat haar bewindvoerder haar persoonlijke inlog gegevens van haar digiD nodig had en ze verplicht werd dat af te geven. Dit heeft ze dan ook gedaan zonder onderzoek/navraag. Ben ik de enige die hier de kriebels van krijgt? Je kan toch ook iemand machtigen? Dit kan toch niet?

2. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.156
    1.039
    113
    Nee nooit doen!
    Ze kan wel de bewindvoerder machtigen dan krijgt hij/zij een eigen code om namens vriendin dingen te regelen.
    Nooit je persoonlijke code geven

Gewooniemand en mutskuh vinden dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Via een machtiging kan een bewindvoerder niet alles doen - ik meen bv dat ze dan geen belastingaangifte kunnen doen. Ik weet niet of het mág, maar het is niet ongebruikelijk en het is ook bekend dat bewindvoerders hier tegenaan lopen - omdat ze dus bepaalde zaken regelen die enkel via digid kunnen (maar niet als gemachtigde).

LindaS80, MaMa en mutskuh vinden dit leuk.
  4. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Volgens digiD kunnen ze alles met machtigen, incl aangiftes ed. Heb haar gezegd contact op te nemen met digiD zelf. Die zeggen dat het echt niet mag wat bewindvoerders doen.

Mamalove2014 vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113
    Ik denk gelijk aan het programma opgelicht I(zal niet helpen dat ik dat net heb gekeken) inderdaad contact opnemen met DigiD en als ze zeggen niet doen zou ik dat absoluut niet doen.

Dan moet de bewindvoerder maar contact opnemen met DigiD.

mutskuh vindt dit leuk.
  6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Mijn man is bewindvoerder. Heb het voor je nagevraagd. Nee ze mag haar DigiD niet afgeven. Ik weet dat een bewindvoerder soms wat moet aanvragen waarbij met digiD het snelst is maar daar zijn andere manieren voor. Wel is het zo dat je vriendin wel geen dingen mag aanvragen zonder toestemming van de bewindvoerder met haar DigiD.

Mamalove2014 en mutskuh vinden dit leuk.
  7. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Ja daarom kreeg ik ook de kriebels door dat programma. Ze vertelde het me ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was die codes in te leveren. Zou ik dus echt nooit doen.

Oké kijk top dank voor
    Volgens haar beweerde haar bewindvoerder dat hij niet overal voor gemachtigd kon worden. Ze heeft het klakkeloos gegeven zonder na te denken. Ik zou het echt nooit doen. Maar goed het is gebeurd. Dat ze niks mag aanvragen ed met digiD is goed te begrijpen. Dank voor je antwoord iig!

owly vindt dit leuk.
  8. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    onze bewindvoerder heeft niet ons digiD hoor

mutskuh vindt dit leuk.
  9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou als ik haar was gelijk een nieuwe digid aanvragen

mutskuh vindt dit leuk.
  10. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Nee daarom heb ik ook wat onderzoek gedaan, en inderdaad het mag gewoon ook gewoon niet. Het word wel vaker gedaan, maar het mag niet. Volgens haar kon hij dan sneller de zaken regelen, maar een bank geef je toch ook niet je pincode zodat ze sneller zaken kunnen doen voor je.

Ja goeie, had ik nog niet eens aan gedacht. Ga haar gelijk appen.

Biny vindt dit leuk.
  11. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit inderdaad!

mutskuh, Biny en Shay25 vinden dit leuk.
  12. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Idd heel snel!

Biny vindt dit leuk.
  13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ken er die in bewind zitten maar nooit geen DigiD af hoeven geven . Je kunt via de website DigiD.nl iemand machtigen en dan krijg je eenmalige code waarmee gemachtigde dus bijv bewindvoerder belastingaangifte kan doen

mutskuh vindt dit leuk.
  14. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Dankjewel allemaal. Ze heeft dit voorgelegd bij de
    Niet? Zo hoort het ook lijkt me.

Ze heeft het aangegeven bij haar bewindvoerder en die dreigt haar er nu uit te gooien. Want in hun reglement staat toch echt dat ze het verplicht is.

@veroniQue86 mag ik je pb-en? Zo niet snap ik dat ook hoor.

15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Is het allemaal via de mail gegaan? Want dan heeft ze gewoon bewijs dag de bewindvoerder nogal, nou ja hoe zeg je dat netjes? Buiten proportie reageert en kan ze neem ik aan gewoon bij een andere bewindvoerder terecht.

Zo niet, laat haar dan alles op de mail zetten en vraag daarbij om zijn reactie en uitleg en ga daarna opzoek naar een ander. Nooit dit soort dingen via de telefoon doen.

mutskuh en RachelleNM vinden dit leuk.
  16. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Je mag mij altijd een PB sturen :)
    Wij vinden het belangrijk dat er geen misbruik van mensen wordt gemaakt.

mutskuh vindt dit leuk.
  17. RoosAnne

RoosAnne Actief lid

23 feb 2018
    220
    224
    43
    Vrouw
    Ik vind net een kamerbrief (14 november 2017) van Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties waarin iets soortgelijks wordt behandeld. Daarin staat de volgende zinsnede: ''Voor wat betreft het gebruik van DigiD wijs ik er op dat DigiD strikt persoonlijk is en niet overdraagbaar of uitleenbaar, ook niet wanneer burgers onder bewind (of curatele) staan.''

Daarnaast hier de link van Digid: https://www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren/machtigen

Die bewindvoerder kan wel dreigen met eruit zetten, want staat in reglementen dat zij haar Digid moet afgeven. Maar digid is nog altijd een overheidsdienst en het lijkt mij dat de regels die daar uit voortkomen, nog altijd boven de regels staan van een willekeurige bewindvoerder. Bovendien kan een bewindvoerder iemand er niet zomaar uitgooien, volgens mij moet dat via de (kanton?)rechter. Als het niet klopt wat ik zeg, laat ik me graag verbeteren.

tuc, mutskuh, lovewinnie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Nee helft via mail en helft telefonisch. Van de mail heeft ze screenshots gemaakt. Ik heb haar gezegd haar te willen helpen waar nodig. Dus goeie tip alles via mail vanaf nu.

19. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.398
    1.177
    113
    Ja je hebt een goed standpunt. Zelfs het juridisch loket vertelde dat het niet mag. Maar volgens de bewindvoerder kunnen ze dan hun taken niet uitvoeren naar behoren. Grote onzin lijkt me.

Deel Deze Pagina