Morgen gesprek over contract en 6 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Lieke23, 25 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende waar ik nu een oproepcontract heb, voor een vast contract.
    Over een aantal maanden ben ik namelijk afgestudeerd en zou graag bij hun een contract krijgen.
    Mijn leidingevende wilde dit naar mijn idee ook, want ze kwam zelf met het voorstel om een afspraak te maken.
    Toen wist ik alleen nog niet dat ik zwanger was.
    Nu ben ik morgen 6 weken, maar ik wil het liever niet verzwijgen. Ik voel me daar heel erg op mn gemak en het zal de sfeer niet ten goede komen om daarover te zwijgen denk ik.
    Dus ik ga het maar gewoon zeggen.
    Denken jullie dat de kans groot is dat ze me aannemen? Ik zou daar in mei kunnen gaan werken, dan ben ik wel al 20 weken zwanger als alles goed gaat...
    Vind t best wel lastig!!

2. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik zou het niet zeggen, klinkt misschien cru maar als het misgaat in deze periode dan is het echt vervelend als je het al verteld hebt. Als je 20 weken was zou ik het iets anders vinden, maar 6 weken vind ik echt te pril om met een werkgever te bespreken. :)

3. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Altijd moeilijk, want je wil wel eerlijk zijn. Aan de andere kant: toen ik zes weken zwanger was, wist echt nog niemand dit. Vond het veel te pril om al te verkondigen.

4. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Tja dat begrijp ik, maar het gaat wel om een contract wat ik dan pas vanaf mei zou krijgen.
    Als je sfeer heel goed is met je leidinggevende, is het dan niet juist belangrijk om het mee te delen. Kbedoel, zij weet ook dat t nog mis kan gaan natuurlijk...
    Ik denk dat ik het ook gezegd had als ik een zwangerschapswens zou hebben.
    Ik hoop gewoon dat juist door de goede band die we hebben, ze mij ook gewoon een contract geeft ondanks de zwangerschap.
    Of ben ik gewoon echt naief?

5. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Nee, als het een goede werkgever is ben je zeker niet naief. Ik werk zelf als personeelsfunctionaris en ik zou de eerlijkheid erg kunnen waarderen. Het zou je hele carriere alleen maar ten goede komen.

Wij zouden je, als we je zouden willen hebben, ook zeker aannemen als je zwanger bent. Je bent er dan immers 16 weken uit.
    En wat is nou 16 weken op een arbeidsrelatie met een goede vertrouwensband.

Als ze je het wel aanrekenen en niet gaan aanstellen is dit een werkgever waarvan je dan dus ook weet dat het geen goede is en kun je op zoek naar eentje die wel past bij je eigen normen en waarden.

(Ik heb zelf toen ik 6 weken zwanger was een promotie gekregen en het toen ook mijn teamleider verteld. Helaas ging het vlak daarna mis, maar het medeleven was toen ook alleen maar prettig.)

6. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Nou gelukkig, ik heb de goeie keus gemaakt!
    Heb het direct gezegd en het grappige was dat ze het al dacht te zien aan mijn gezicht!

Maar ik heb dus een contract gekregen! Voor 24 uur!
    Ben echt heel erg blij. Dat is zwanger was is echt geen probleem. Ze wilden me graag hebben.
    Ik werk daar 2,5 maand en dan ga ik alweer met verlof!
    Vind t echt heel relaxt, en ben blij dat ik het zo aangepakt heb!
    Nu krijg ik mooi doorbetaald als ik met verlof ben, ipv het gemiddelde van mijn oproepcontract (8uur)

7. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Proficiat met je contract! Wel een fijn gevoel denk ik, dat je het gewoon eerlijk hebt verteld en dat je toch dat contract gekregen hebt!

8. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    fijn om te lezen dat het ook wel eens goed uitpakt! lees tegenwoordig helaas te vaak dat het niet goed uitpakt...
    super voor je, gefeliciteerd!

9. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Zo zie je maar eerlijkheid duurt het langst. Eind goed al goed :D

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Nou meid gefeliciteerd met je baan! Hartstikke fijn dat ze je hebben aangenomen, en fijn dat je gewoon eerlijk kon zijn..

Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. De werkgever had mij zelf gevraagd om voor de vaste vacature te solliciteren. Toen ik dit ging doen was ik er net achter gekomen dat ik zwanger was (5 weken). Ik wilde ook graag eerlijk zijn, dus heb het bij het inleveren van mijn brief verteld. Helaas vertrok het gezicht van mijn werkgever, ze reageerde ook niet met een gefeliciteerd of iets. Toen ik het kantoor verliet wist ik dus al dat ik kon fluiten naar de baan. En ja hoor, dat was ook zo.

Nu heb ik binnen de organisatie gesolliciteerd bij een andere locatie, en heb vanmiddag een sollicitatiegesprek gehad en net te horen gekregen dat ik ben aangenomen! Ik weet niet of mijn werkgever via de referentie heeft doorgegeven dat ik zwanger ben, maar ik heb het zelf tijdens het gesprek niet benoemd.. Niks voor mij, maar door mijn vorige ervaring wilde ik gewoon niet weer afgewezen worden door t feit dat ik zwanger ben.

Wanneer zouden jullie het t geschikte moment vinden om te vertellen? We hebben niet echt een arbeidsvoorwaardengesprek omdat ik al bij de organisatie werk, maar ik wil het wel graag op korte termijn vertellen..

Wat vinden jullie?

11. eindhoven85

26 jul 2010
    92
    0
    0
    eindhoven
    hallo dames

ook ik heb even een vraagje
    ik ben nu bijna 5 weekjes en eind maart loopt mijn contract af ik weet dat ik een vast contract krijg vanaaf eind maart en ben dan zon 11 weekjes zwanger als alles goed gaat
    what to do?? ik werk 40 uur en dat wil ik niet blijven doen maar in mijn contract staat dat ik niet minder kan werken..hellup??

12. eindhoven85

26 jul 2010
    92
    0
    0
    eindhoven
    niemand die me wat advies kan geven?? wat jammer!! :(

13. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    Hey, wat wel het voordeel is, is dat je dan je gehele verlof voor 40 uur uitbetaald krijgt. Als je nu al je contract terug zou zetten naar minder uren loop je dus een heleboel geld mis. Wat je dan tegen die tijd dat je bevallen bent kunt doen is polsen of je toch niet minder uren kunt gaan werken en als dat echt niet mogelijk is heb je nog zeker 10 weken na je bevalling om een nieuwe baan te zoeken voor minder uren. Succes

14. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    geen advies behalve misschien een eigen topic openen

succes

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je mag altijd verkorting van Arbeidsduur aanvragen, mits je maar in ieder geval een bepaalde periode bij je werkgever hebt gewerkt. Ik twijfel nu even tussen 1 of 2 jaar.
    Daarnaast Ouderschapsverlof mag sowieso niet geweigerd worden (standaardregeling)

16. eindhoven85

26 jul 2010
    92
    0
    0
    eindhoven
    hallo dames

hopmarjanneke: dat word voor mij al een probleem aangezien ik er nu bijna 6 maand werk en het echt heel erg naar mijn zin heb

ik denk dat ik gewoon eerlijk ga zijn met 11 weken net voordat t contract eindigt en kijken wat men zegt
    ik zal nog niet aangeven minder te willen werken en hopelijk 6 maanden een vervolg contract krijgen..
    pray for the best! want het lijkt me erg moeilijk strks met 4 maand zwanger een nieuwe baan te zoeken..

17. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    @eindhoven85: Je hebt pas recht op ouderschapsverlof als je ten minste 1 jaar voor je werkgever hebt gewerkt. En dit mag je werkgever niet weigeren, het is een wettelijk recht.

Sowieso moet een werkgever zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben om een teruggang in je aantal uren te weigeren (bv in kleine bedrijfjes). Je moet dan wel ten minste 1 jaar voor hem gewerkt hebben, maar als je er nu 6 maanden werkt en 5 weken zwanger bent, werk je er na je verlof ruim een jaar. Je hoeft toch pas in je verlof aan te geven voor hoeveel uur je terug wilt komen.

Deel Deze Pagina