Net werk leren contract getekend en zwanger worden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Leentje21, 4 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Hoi allemaal!
    Ik volg een werk en leren traject in de zorg en heb op 1 feb. een contract bij mijn werkgeve getekend voor 2 jaar.
    Nu ben ik op 29 januari gestopt met de pil , ik neem aan dat dit niet tot contractbreuk o.i.d kan leiden als ik zwanger blijk te zijn na een tijdje?
    Ik weet dat ik misschien wat achterstand op loop met het schoolwerk, maar dat vind ik geen enkel probleem.

Wat denken jullie?

Groetjes,
    Leentje21

2. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent.....je zult alleen na je zwangerschap je opleiding af moeten maken

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze je contract niet verlengen denk ik.
    In elk geval gefeliciteerd met je baan! :)

4. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Dankje:) Ben ook echt superblij met de baan, echt precies wat ik zoek!
    Ik heb nu in principe een contract getekend voor 2 jaar, dus wat dat betreft zou het kunnen, maar zou me wel bezwaard voelen als ik moest vertellen dat ik zwanger was.

5. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als het "maar" twee jaar is waarom wacht je dan niet nog even met een zwangerschap? Het was wel zo eerlijk als je dit verteld had voor je het contract aan ging...

6. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Omdat mijn vriend en ik niet meer zo lang willen wachten, onze wens is zo groot.
    Lastig:p

7. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet je leeftijd niet precies, maar als je nog niet ver in de 30 bent zou ik persoonlijk overwegen het even 1,5 jaar uit te stellen. Zeker als je het niet verteld hebt in de sollicitatie. Het brengt toch lastige dingen met zich mee, ook wat betreft studieplanning/studiekosten en dergelijke, maar een opleiding is daarnaast ook vaak pittig!

8. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als jullie wens zo groot is, waarom ben je er dan niet eerlijk over geweest tijdens je sollicitatie? Sorry hoor, jij vind het misschien niet zo'n probleem dat je vertraging oploopt, maar je werkgever kan daar heel anders over denken. En dat is toch degene die jou moet betalen...

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik zou het als werkgever niet zo tof vinden als iemand kort na het tekenen van zo'n contract ineens zwanger zou zijn. Zou me dan toch wel lichtelijk gen***d voelen...
    Als je ergens een jaar zit en snel na je contractverlenging zwanger zou raken, zou ik het nog anders vinden, maar op deze manier...? Nee, zou ik niet netjes vinden.

(ik heb zelf eens gesolliciteerd toen ik zwanger was en dat ook eerlijk verteld in het 2e gesprek, dus ik zou zelf wel zo eerlijk zijn geweest het te vertellen)

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Als ik jouw werkgever was, zou ik wel verwachten dat je de opleiding in die 2 jaar afmaakt. Ik weet niet of je studievertraging door ziekte/zwangerschap mag oplopen binnen dit contract, of dat je dan opnieuw moet beginnen? (Bij mijn opleiding mocht je bijv tijdens je halfjaar-stage niet langer dan 1 week ziek zijn, anders moest je je stage overdoen)
    Op die 2 jaar minimaal! 4 maanden eruit..En kan je die 4 maanden dan inhalen bij deze werkgever of niet?
    Ik denk dat je een slechte beurt maakt, mocht je snel zwanger zijn. Maar de vraag is, heb je dat er voor over..
    Desondanks hoop ik natuurlijk voor je dat alles goed uitpakt en je wens vervuld zal worden!

11. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    Maar het is toch helemaal niet verplicht om te vertellen dat je zwanger bent of van plan bent snel zwanger te worden? Als je vrouwelijke werknemers aanneemt weet je dat die kans erin zit. En daarbij zijn er wel meerdere meiden die tijdens hun opleiding zwanger raken en dus vertraging oplopen.

12. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt, maar dan is er (over het algemeen) geen werkgever die jouw opleiding aan het sponsoren is.... Als het nou een normaal contract is vind ik het iets anders, maar een werk-leren contract, sorry hoor, dan was het wel zo eerlijk geweest om het te vermelden! Ze wist voor haar gesprek al dat ze met de pil gestopt was...

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    @ mellepel25. Het kan ook wel, natuurlijk en je bent ook niks verplicht, maar moreel gezien vind ik gewoon dat je het niet kan maken. Iemand steekt een hoop tijd en geld in jou en als je dan voordat je het contract tekent eigenlijk al weet dat jij jou beloftes (die je doet als je zo'n contract aangaat) zeer waarschijnlijk niet kan waarmaken..
    Maar goed, ieder zijn eigen keus en als Leentje21 die keus wel maakt is dat haar goed recht.

14. claire1988

claire1988 Actief lid

9 apr 2010
    151
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik werd ook zwanger in mijn werk en leer traject hier maakte ze totaal geen probleem van. heb wel wat vertraging opgelopen bij mijn school maar ik verwacht dat ik dat snel inhaal.
    niemand zegt bij een sollicitatie gesprek ojaa ik moet wat zeggen ik ben wel bezig om zwanger te worden onzin!!!! het is een natuurlijk iets en kinderen krijgen hoort daar gewoon bij. je kan dat prima combineren hoor.
    dus meis als je kinderwens groot is ga dr voor:)

15. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    voor hetzelfde geld duurt t nog n jaar voordat je zwanger bent..
    ik werd ook snel zwanger nadat ik op n nieuwe baan was begonnen, ze vonden het harstikke leuk voor me:).

veel succes met alles.

16. judithvdc

judithvdc Bekend lid

1 dec 2010
    836
    0
    0
    Gelderland
    Mijn opleiding is begin november afgelopen en eind juli ben ik uitgerekend. Dus wel in de zomervakantie, dan hoef ik niet meteen daarna weer naar school, maar hebben ze daar ook nog een paar weken vakantie. Hou er wel rekening mee dat je tijdens je verlof wel naar school gaat want anders ga je te veel achterlopen. Ik doe een verkorte opleiding, dus maatwerk en dan is het iets minder erg als je niet gelijk met de rest van de klas loopt.

Deel Deze Pagina