hoi even een vraagje! ik kom net bij de vk vandaan en nu was mijn bloeddruk te hoog, de onderdruk was 88. nu moest ze mijn urine controleren die was goed en nu moet ik morgen terug komen om dat nog een keer te laten controleren en mijn bloeddruk ook nog eens. de vk zei dat als je onderdruk 90 of hoger is dat je dan wordt doorgestuurd naar de gynacoloog. nu heb ik door de schrik vergeten te vragen waarvoor dat eigenlijk is. wat gebeurd er als je onderdruk te hoog is? ik heb wel veel hoofdpijn gehad deze week en zag gister ook sterretjes. groetjes esther
Dat is uit voorzorg, een oplopende onderdruk en eiwitten in de urine icm met nog een aantal andere klachten kunnen wijzen op pre-eclampsie..
misschien wel heel dom van me maar wat doet dat precies? want ik neem aan dat dat gevaarlijk is voor de kleine maar ik weet niet in hoeverre dat gevaarlijk is.
hee mandy, ik heb er niet zoveel verstand van, maar dacht juist dat het eerder gevaarlijk is voor de moeder.. groetjes suus
ok nou anders vraag ik het morgen wel even aan de vk. zij zei dat ik me niet druk moest maken maar dat doe je automatisch.
hee, lijkt me idd handig om het morgen even te vragen, maar je moet je ook echt niet te druk maken hoor. Als de vk zich zorgen maakte had ze direct daar wel naar gehandeld, vertrouw maar op je lichaam. in 1 dag zal het ook niet zo snel verergeren hoor. groetjes suus
Er is een verschil tussen een hoge hartslag en een hoge onderdruk. Een te hoge onderdruk(boven de 90) kan idd lijden tot een zwangerschapsvergiftiging. Vaak heb je dan ook eiwitten in je urine en andere vage klachten als een band gevoel om je buik, hoofdpijn en tintelende vingers. Door een te hoge bloeddruk kan je kindje zich erg onprettig gaan voelen en kan het zijn dat de Gyn. besluit je kind te halen. Ook voor jezelf is een hoge bloeddruk niet goed. Wat wil helpen om je bloeddruk te verlagen: rusten op je linkerzij. Deze houding bevorderd de doorstroming van de placenta zodat de baby zo goed mogelijk van voeding en zuurstof wordt voorzien. Dit heb ik uit: veilig zwanger worden van Beatrijs Smulders
Ik had in de laatste weken ook een onderdruk van 95 en hoger , maar bij mij werd het heel goed in de gaten gehouden moest iedere dag aan de apparaten in het ziekenhuis en ik moest het ook direct melden als ik hoofdpijn had en sterretjes zag , want dat kan goed gevaarlijk zijn dus ik zou er zelf goed op letten als ik jou was .... succes ermee
Ik moest iedere dag 1 tot 2 uur terugkomen in het ziekenhuis om vanalles te testen maar het was nog niet heftig genoeg om opgenomen te worden maar ze drukten me toen echt op het hart dat als ik ook maar iets raar merkte wat hoofdpijn betreft of dergelijke dan moest ik direct contact opnemen , ik ben toen 3 weken te vroeg bevallen maar ik denk dat als ik langer was blijven lopen het er niet beter op zou worden ... ow ja en ze zeiden ook dat als je een gevoel hebt dat er om je middel een riem aangetrokken word heel strak ik ook contact moest opnemen ... maar ik wil niet zeggen dat het bij iedereen hetzelfde is hoor ...
@Mandy, Zodra je bloeddruk te hoog is (dat wil zeggen je onderdruk is 90 of hoger/ of je bovendruk is 170 of hoger) Wordt je (meestal)doorgestuurd naar de gynaecoloog. Dit kan een eerste teken zijn van zwangerschapshypertensie. Daarbij wordt dan de urine gecontroleerd op eiwitverlies, vaak wordt bloed onderzocht en daarbij wordt dan o.a gekeken naar de bloedplaatjes, lever/nierfuncties, ijzergehalte. Ook of je wel of geen klachten heb is van groot belang. Van dit totaalplaatje wordt dan gekeken of je dagelijks voor ctg-controle en RR-meting moet komen of om de dag of dat je wordt opgenomen. het beleid wordt gemaakt. Meestal wordt er dan ook door de gynaecoloog een echo gemaakt om te kijken hoe de doorbloeding van de placenta is, etc. Op dit moment is rust belangrijk voor je. Een bloeddrukmeting is natuurlijk altijd een momentopname en het is al gunstig dat je geen eiwitverlies had. Vandaar dat ze het eerst weer bij de verloskundige kunnen checken. Echter mocht je weer klachten krijgen als hoofdpijn en sterretjes zien raad ik je aan om toch de verloskundige te bellen. Hopelijk begrijp je het een beetje. Kwebbel
ja daar werd bij mij ook naar gevraagd en dat gevoel heb ik ook best vaak. ik ga straks weer naar de vk met urine en dan meten ze mijn bloeddruk weer op ik ben erg benieuwd! ik ben ook wakker geworden met hoofdpijn maar dat kan ook wel een beetje zenuwen zijn.
ik had bij mijn eerste heel af en toe de bloeddruk te hoog bij de vk 90 en dan volgende dag naar de gyn en was ie weer goed ze houden het gewoon extra in de gaten of hij niet verder oploopt