Ik ben 35 weken en 2 dagen en ons meisje ligt in de stuit. Volgende week heb ik een afspraak bij de gyn om eventueel uitwendig te draaien, mits het allemaal kan. Heeft iemand hier ervaring mee?? Doet het pijn en is er ook weer een kans dat ze terug schiet. Volgens de VK was ze ook al iets ingedaald met haar billen. Een stuitbevalling lijkt me geen pretje maar een keizersnede is natuurlijk ook niet super. Dan is de herstelperiode weer vrij lang. Ik neem aan dat de gyn ook een advies zal geven, de VK raadde aan om het iig vaginaal te proberen... Krijg het er wel een beetje benauwd van Iemand hier ervaring mee?? x
Geen ervaring, maar ik raad je aan om eens op (link verwijderd, want ik had de verkeerde, kom zo de juiste plaatsen) te kijken. Omdat mijn baby ook, al zolang als ik haar kan voelen, in een stuit lijkt te liggen, ben ik daar toch maar eens gaan lezen. Ik wil namelijk thuis bevallen, en moet mezelf erop voorbereiden dat dat om deze reden wellicht niet door zou kunnen gaan (om een teleurstelling tegen die tijd te voorkomen).
Dit is het verhaaltje dat ik van de week gelezen heb. (over hoe het gaat, en wat de slagings- en terugdraaiingskans is) Ik zie nu dat de rest van de site over een therapie gaat, waar je al in de 33e week mee zou moeten starten....
Ja, dat was inderdaad moxatherapie. Volgens die site wordt daarmee de slagingskans van een versie verhoogd van 50% naar 75%. Ik ga voor je duimen dat het lukt! Scheelt een hoop stress en beslissingen!
Vanavond moet ik er weer naartoe, dus blijf nog hoop houden! Ik hoop voor jou dat ze sowieso nog gaat draaien .
Ik heb geen ervaring met stuitligging, stuitbevalling, keizersnede en draaipogingen. Maar wel 4x in mijn omgeving gehoord dat een draaipoging niet is gelukt. Allemaal zijn ze gelukkig voor een keizersnede gegaan. De gevaren met een stuitbevalling zijn voor het kindje veel groter. En een keizersnede heeft vooral nadelen voor het herstel van de moeder. Als een kindje deels buiten je is, kan het gaan ademen. Dus bij een stuitbevalling ligt dan het hoofdje nog in jou en moet je heel snel zijn, of loop je risico's. Ik zou het dus zeker niet proberen, hoe klote ik een keizersnede ook zou vinden.
Daar zijn de meningen best wel over verdeeld, tenminste, wat ik ervan begrepen heb. Sommige artsen beginnen er gewoon liever niet aan omdat ze er te weinig ervaring mee hebben. Wat jij zegt, kan inderdaad gebeuren, maar het gaat ook vaak genoeg goed. Wat ik begrepen heb, is dat een stuitbevalling mogelijk is indien aan bepaalde randvoorwaarden voldaan wordt, bijvoorbeeld dat het vlot verloopt, hoofd niet te groot is, en de baby in onvolkomen stuit ligt. Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk dat ik een 'gewone' bevalling ga proberen, als het voor mij mogelijk is. Eerst maar eens kijken of de draaipoging lukt
Nou heb ik er zelf geen ervaring mee... Maar ik ben wel in stuit ter wereld gekomen, gewoon vaginaal en binnen 5 uurtjes vanaf de eerste wee... En een klein knipje.. Het is dus zekerrrrr mogelijk om een hele goede bevalling te hebben als e kindje in stuit ligt.. Het is maar net waar je. Je zelf t fijnste bij voelt