bevalling zware/grote baby zwaarder?

Discussion in 'De bevalling' started by Allahinkulu, Mar 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Ik ben sinds vandaag overgestapt naar een ander ziekenhuis omdat dat dichterbij mijn huis is en ook stukken goedkoper om te bevallen (je betaald hier een eigen deel van de bevalling..de verzekering vergoed niet alles)

vorige week zaterdag heb ik de laatste controle gehad bij mijn vorige dokter en die schatte de baby toen op 3300/3400 gram. Ze heeft alle keren gezegd dat ik daar voor controle kwam dat het juist geen erg grote baby was of een groot hoofd had ofzo en dat dat juist vaak voorkwam bij jongetjes..(dat ze groter/zwaarder zijn dan meisjes)

Deze dokter schatte mijn baby tussen de 3800/4000 en ik schrok me werkelijk een hoedje..hoe kan de baby in een week tijd nou zoveel zijn aangekomen??? dacht dat ze juist die laatste weken niet zo heel veel meer aankwamen?
    Ik heb aan de ene kant het idee dat ze er volledig naast zit..maar ze beweerd dat haar echo apparaat het bijna altijd juist heeft..maar hoe kan het dan dat mijn andere dokter nooit zoiets heeft opgemerkt denk ik dan..

anyways..

Dit is mijn derde kindje..maar ik krijg het hier spaansbenauwd van. Mijn eerste was 3500 gr en de tweede 3100 gr en ik word doodsbang als ik er bij nadenk dat deze baby dus tegen de 4 kilo zal zitten (of wellicht wel meer aangezien ik over tijd ben al en alles nog potdicht zit)
    mijn tweede dochtertje had een klein en fijn hoofdje en mijn eerste een vrij groot hoofd..heb sterk het idee dat ik het daarom zo moeilijk heb gehad om haar er uit te krijgen (heel lang geperst en volledig ingeknipt uiteindelijk) en ben als de dood dat ik deze er nu ook niet uitkrijg.. de tweede ging juist erg 'makkelijk' vergeleken bij de eerste..

Zal deze bevalling echt zoveel moeilijker worden als de baby echt zoveel groter en zwaarder is..of valt dat echt wel mee ook doordat het al de derde is en de weg al eens afgelegd is??

Ik was helemaal niet bang voor de bevalling ook omdat de tweede bevalling erg fijn is verlopen eigenlijk..maar nu begin ik eigenlijk wel bang te worden..

ervaringen???

2. Trui

Trui Lid

Aug 20, 2010
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bang worden is echt niet nodig meid. Hier bij de eerste 3610gram, en gewoon een normale baby maar wel een lekkere knip en daarbij nog uitgescheurd.
    Bij de tweede 4560gram daarentegen, die dus gewoon echt een dikkerd was...en nu nog is hihi, helemaal niets kapot. De bevalling ging ook aardig sneller.
    En nu met de derde 3980gram ging het helemaal prima, dat was zo gebeurd bij wijze van spreken.
    Gaat helemaal goed komen meid.

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    de eerste was 4320gr en een zware lange bevalling gehad
    de tweede was 4840gr en een snelle ontsluiting gehad, maar het persen was zwaarder, maar dat kwam door de ligging. Had de tweede gewoon goed gelegen dan was de tweede bevalling appeltje eitje geweest!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh, in schatten zijn ze zo ongelofelijk slecht. Ze zitten er vaker naast dan ook maar enigzins in de richting!

1e kind: 3800 gram
    2e kind: 4100 gram en sterrekijker

Prima te doen hoor, het hoofd wordt tenslotte niet veel groter! En dat is je grootste uitdaging

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    HIer ook 2 relatief makkelijke bevallingen meis.
    Q was ruim 8 pond en daar heb ik een uur moeten persen.
    A was ruim 10 pond en die hele bevalling heeft maar krap 2,5 uur geduurd.

Beide niet geknipt maar wel iets gescheurd.

Oh ja mijn kindjes hebben beide grote bolletjes!

6. pijman

pijman Niet meer actief

ik lag in het ziekenhuis naast twee meiden, allebei kleine poppetjes hadden ze gekregen, 2800 gram en 3200 gram. Tenminste klein vergeleken met die van mij, die was 4200 gram. Hun hadden allebei een vacuumpomp bevalling gehad en ik niet. Ik weet nu inmiddels wel dat het gewicht echt geen garantie is voor een moeilijke/makkelijke bevalling.

Maak je niet druk, ze zijn sowieso slecht in schatten :D

7. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    ik vroeg ook om de omvang van het hoofdje maar dat zei ze niet tegen me grr..

ze begon er ook over dat als ie te zwaar zou zijn dat hij dan achter zijn schoudertje kon blijven hangen en dat hij dan zou kunnen overlijden en dat ze hem dan met spoedkeizersnede zou moeten halen :S vond het erg apart dat ze me zoiets ging mededelen.. beetje overhaaste gedachte lijkt me..

overigens het is wel geschat met de echo he..dus niet zoals in nederland met een beetje voelen aan de buik..weet niet hoe vaak die aparaten er naast zitten.
    Maar mijn eerste dokter had echt een van de nieuwste aparaten alle echo's waren ook in kleur altijd..dit was gewoon een normaal apparaat..maarja ze beweerde wel dat haar apparaat het dus altijd goed heeft..

nouja...nu heb ik echt zoiets van laat het gewoon alsjeblieft komen want ben het zo spuugzat...en ik ga het zeker weten gewoon proberen..vind het zo voorbarig om al te spreken over wat er fout kan gaan..

8. pijman

pijman Niet meer actief

brrr meid wat een nare opmerking heb je gekregen! Ik weet natuurlijk niet wat zij gezien heeft op de echo. Ik hoop voor je dat het kindje gauw komt. Ik vind 4000 gram nog niet schrikbarend groot, mijn beide kinderen waren zwaarder als dat. Als je je er rot om blijft voelen kun je wellicht nog een gesprek aangaan daarover dat je je zorgen maakt. Succes :)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik weet niet wat jij voor ideeen over nederland hebt hoor, maar hier meten ze het ook gewoon op met het echo apparaat hoor:D
    bovenbeentje, hoofdje en buikje en daar komt een gemiddeld uit hoe zwaar/groot het ongeveer is.

10. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    naar mijn weten krijg je in nederland inprincipe alleen een echo met 12 weken en 20 weken vandaar droebeltje :)

hier krijg je gewoon bij elke controle een echo. Dus dan zijn dat soort schattingen wellicht wat betrouwbaarder dan dat ze het schatten aan de hand van wat te voelen zeg maar.

Ik vond dat dus ook raar van die dokter..maar wellicht is ze gewoon voorzichtig en bang voor eventuele gevolgen..maar vind gewoon dat ze het niet had hoeven zeggen..in turkije doen ze veelal geen normale bevallingen als het kindje boven de 4 kilo is..wat ik onzinnig vind. Ik sta dan ook op een normale bevalling..maar krijg er uiteraard wel de kriebels van als ze er zo gestrest over gaan doen.

11. butterfly23

butterfly23 Actief lid

Jun 28, 2008
    146
    0
    0

Vanaf januari is het gelukkig hier ook veranderd, (teminste bij de verloskundige praktijk waar ik kom) Standaard een echo met 10-12 wk, 20 wk, 30 wk, 35-36 wk

Ik ben trouwens ook wel benieuwd mij 1e dochtertje was bij de geboorte 3330 gr met 39 wk geboren.
    En nu wordt ik al geschat op 2989 gr en ik moet nog 4 weekjes:$ nou die gaat dan ook wel naar de 4 kilo toe of eroverheen hihi..

Maar ik heb vaker gehoord dat het wel soepel gaat bij een 2e, 3e enz..en het gewicht niks zeg..

Meid hopelijk zet het bij jou ook snel door, en heb je je zoontje snel in je armen!

Liefs

12. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    okey ja dat is wellicht in jouw praktijk maar denk nog niet overal hoor..hoor toch nog van heel veel meiden dat ze inprincipe maar 2 echo's krijgen..

Ik hoop ook dat hij snel komt!!! haha..

13. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

Nov 22, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bevallen van 3980 en 4170 gram. 2x snelle 'makkelijke' bevalling, maar wel aardig ingescheurd (1e x subtotaal, 2e keer 'gewoon' gescheurd).

Ook met echo's zitten ze er vaak naast. Mijn eerste zou klein zijn.. nja 3980 gram vind ik niet echt heel klein ;)

14. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    De gyn verwacht ook hier een grote baby, voor hem ook de reden om het volgende week te gaan halen als het dr dan nog niet is....mede omdat mn 1ste al een keizersnee was en de kleine nu nog niet ingedaald is.
    Bij mij sloeg de berekening op sterretjes, dat betekent dat de baby verder zou zijn dan 42 week zwangerschap.

De metingen in het zhs bij de echo geven een redelijk goed gewicht aan, echter hebben ze wel de kans op een afwijking van 10-15% boven of onder het berekende gewicht.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik ben vanmorgen bevallen van mijn dochter die ruim 4100 gram weegt. Ik heb in totaal 8 minuten over het persen gedaan ;)
    En een kleinere scheur dan van de tweeling die nog geen 3 kilo waren bij de geboorte.

Dus... hoeft niets te zeggen hoor :) En daarbij is het gewicht ook een schatting natuurlijk, ze kunnen door te voelen er zo een kilo naast zitten.

16. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste en tweede dochter wogen bijna hetzelfde rond de 3300 gram. Bij beide had ik 1 hechting van onder.....(dat is netjes):D

Mijn derde dochter kwam na een stortbevalling van anderhalf uur en woog onverwacht bijna 4300 gram:$ 1 kilo zwaarder als de eerste twee. Maar alles netjes vanonder geen heching helemaal niks;)

17. Storm

Storm Niet meer actief

Het schatten van gewicht aan de hand van echo's doe ik ook niet veel voor op. Mijn zoontje werd na groeiecho's en alles geschat op 7-7,5 pond. Hij was 10 pond en een beetje.
    Geen plezierige bevalling gehad. Groot kind, groot hoofd en dan ook nog eens een sterrenkijkertje. Ik ben dus met vacuüm, tang en een buikdrukkende zuster bevallen, geknipt en gescheurd. Maar dat kan ook gebeuren met een kleintje. Het zegt echt helemaal niks.

18. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Dat was hier ook zo. Onze 2e uk werd met 40 weken qua lengte en gewicht boven de 42 weken geschat (sterker, de gyn zei; op basi svan de echo kan deze jongen ca. 5500 gram worden... maaaaaaaar, het kan ook rustig een kilo lichter zijn hoor!). Ik maakte me dus vreselijk druk. Nou, uiteindelijk ben ik in 2 uur en 7 minuten bevallen.

Het persen was wat zwaar omdat hij niet volledig ingedaald was, wel hebben ze alles klaar gelegd voor een eventuele spoedkeizersnede maar gelukkig was dit niet nodig. Onze dochter was 3220 gram (ter vergelijking), ik vond het persen wel zwaarder, maar verder viel het mij enorm mee. Succes he!

19. Violet32

Violet32 Bekend lid

Feb 4, 2009
    677
    0
    0
    Hoihoi,

Hier de eerste 3500g ging erg snel helaas flink uitgescheurd:(, de 2e ruim 4kilo maar ging eigenlijk net zo snel maar iets beheerster dus maar 3 hechtingen, dit is een meisje dus miss iets kleiner.
    Ik zou me niet zoveel zorgen maken als ik jou was ik voelde echt geen verschil tussen 1 en 2 behalve dan dat je bij nr 2 weet wat je kan verwachten.

Die opmerkingen van je gyn zou ik echt totaal niet waarderen je een beetje onnodig ongerust maken.
    succes met bevallen!

20. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    grootte zegt idd niet alles. Als de eerste geen sterrekijker geweest was had ik die 4480 gram en 54 centimeter grote uk er volgens de gyn zo 'uitgepoept'. Drie weken geleden groeiecho gehad en naar schatting 3200 tot 4000 gram, dinsdag nog een keer echo. Volgens VK moet ik niet raar staan te kijken als deze bevalling, mits uk goed ligt, heel vlot gaat

Share This Page