Hoi dames, Ben vandaag weer bij de VK geweest, 40+4 overtijd. Ze heeft het erover gehad dat ze, als de baby niet geboren is vóór maandag, willen gaan strippen indien mogelijk (als ik dus 1 cm ontsluiting heb). Is dit niet het geval of levert het strippen niets op, dan kan ik sowieso kiezen voor inleiding vanaf 41 weken of ik wacht de 42 af om te kijken of ie niet spontaan komt in de tussentijd. Nu heb ik 2 vraagjes want ben sowieso al erg nerveus... (laat staan dat er hulpmiddelen aan te pas moeten komen) - Voel je überhaupt iets van het strippen, en is het in de meeste gevallen effectief? Moet je gewoon met de billen bloot bij de VK waarna ze naar binnen gaan met iets? Ik heb nog geen voorweeën oid gehad, dus de VK zei dat het goed kan dat alles nog helemaal dicht zit. - Daarnaast, is het reeël om bang te zijn voor een inleiding? Ik weet gewoon niet wat ik me moet voorstellen, gaat de bevalling na een inleiding opeens razendsnel op gang komen of kan het zijn dat ik enkele dagen in het ZH moet blijven zonder dat er iets gebeurt? Het idee dat er weeënopwekkers ed via infuus worden gegeven vind ik gewoon eng omdat het niet natuurlijk zijn verloop gaat... omdat ik ook al een echte paniekerd ben maak ik me sowieso al snel druk om alles... Verder kan ik alleen maar hopen dat beebje in de komende dagen besluit te komen...
Ik ben niet gestript, omdat ik geweigerd heb met 41 weken Maar weet dat ze met strippen met hun vingers naar binnen gaan en het vlies iets loswurmen van de baarmoedermond. Echt een fijn gevoel zal het niet zijn, maar pijnlijk ook niet denk ik.. Het toucheren bij de bevalling vond ik ook alleen een beetje vervelend, maar niet pijnlijk. Inleiden is vaak ook heftiger dan een gewone bevalling. Het lichaam moet iets gaan doen, waar het eigenlijk nog niet aan toe is. Opzich ben je al ver, dus je lijf zal er ook wel bijna aan toe zijn, maar toch raken die vrouwen eerder in een weeenstorm. En daarnaast lijkt het gedoe met gels, infusen etc me niks.. Ik heb met 41 weken gekozen om te weigeren, en de natuur zijn gang te laten gaan. Op dat moment was de kleine ook niet ingedaald, dus strippen was sowieso ook niet mogelijk geweest (bleek later op de onderzoekstafel). De nacht erna is mijn bevalling vanzelf begonnen. Bij deze 2e zal ik ook proberen om zo lang mogelijk de natuur de kans te geven, mits het kindje er geen problemen mee heeft. Krijg wel een checkup bij de gyn met 41 weken, maar inleiding "moet" pas bij 42 weken, het mag wel bij 41. Maar dat wil ik dus niet..
strippen is echt geen prattig gevoel en haald ook vaak niets uit als je lichaam er niet klaar voor is. ik ben vorige weerk als gestript en loop nogsteeds. terwijl ik al wel heel ruim ontsluiting heb. ik kon ook al ingeleid worden maar heb dit geweigerd omdat het veel beter is om even af tewachten of het kindje zelf komt het herstel van jouzelf is dan sneller en beter en voor je kleintje is het veel minder ingrijpend omdat het spontaan gebeurd.daarbij is bij inleiden de kans op een kunstverlossing groter
Het strippen heb ik ervaren als een menstruatiekramp wat ik had op dat moment. Het is niet prettig maar heb het ook niet echt als pijnlijk ervaren. Ik had op dat moment 2cm ontsluiting en ze voelde het hoofdje al, daarom is ze gelijk gaan strippen. 's Avonds braken bij mij de vliezen. Was ze niet spontaan gekomen zou ik 2dagen later ( was maandag, zou woensdag gebeuren ) ingeleid worden. Volgens de gyn en de infofolders zou de pijn of weeen niet heftiger zijn. Althans dat viel niet te bewijzen omdat elke bevalling anders is en je dus niet zou kunnen zeggen of het ook zo heftig was geweest bij een spontane bevalling. Wel is de kans op kunstverlossing groter omdat het lichaam er in principe nog niet klaar voor is. Tja hoe ze het van een kunstverlossing wel kunnen berekenen en van de intensiteit van de weeen niet is me een raadsel:S
Bij mij heeft de vk toen alleen getoucheerd om te kijken of er gestript kon worden, dat had nog geen zin. En dat vond ik al een vervelend gevoel! Ik was ook bang om ingeleid te worden, wilde zo graag dat het gewoon spontaan zou beginnen. Ook vond ik het niet leuk om na maanden bij de VK gelopen te hebben ineens bij een gyn terecht te komen.. Gelukkig besloot onze dame om na 41+1 weken zelf te komen. Denk dat ze het aanvoelde dat ik niet ingeleid wilde worden want op het moment dat we bij de gyn waren om onderzocht te worden en inleiden te bespreken braken mn vliezen
Ik ben bij mijn vorige zwangerschap gestript met 39+6 en 11 uur later was mn dochter er. Heeft bij mij dus super goed gewerkt! Ik had wel al 2cm ontsluiting. Het minimale is 1cm, anders kan je niet eens gestript worden. Ik vond het niet pijnlijk, kreeg meteen menstruatie kramp, en dat bleef meteen iedere 5 min terug komen! Over inleiden kan ik niet meepraten maar ze geven je lichaamseigen hormonen dus slecht lijkt het me niet...
Dank jullie wel! @ deepfreeze, om die reden had ik ook mijn twijfels... Al dat gefrunnik en gedoe terwijl misschien 2 dagen later het kindje zichzelf aankondigt... en daarom wil ik ook liever wachten met inleiden tot het echt "moet" zegmaar op 42 weken als ie het nog goed doet. Het kindje ligt al vast ingedaald, dus helemaal klaar voor de start. Ik weet ook niet precies hoe ze aan mijn uitgerekende datum zijn gekomen. Ik had een regelmatige cyclus en laatste datum van ongesteldheid was 02-11-10. Volgens allerlei berekeningen online kom ik dan uit op 09-08-11 wat zou betekenen dat hij nu pas 2 dagen overtijd zou zijn. Kan het zijn dat ze die datum 2 dagen eerder hebben gezet aan de hand van de groei oid na de echo's??
Voor degenen die wél ingeleid zijn... is de angst om ingeleid te worden reëel? Tijd vordert, ben morgen 41 weken dus als ie deze week niet besluit te komen moet ik alsnog worden ingeleid denk ik... Ik vind het gewoon zo'n eng idee om door een infuus iets toegediend te krijgen en vervolgens geen controle meer te hebben over het verloop, want dan zit je er gewoon midden in. Eerst beginnen ze dan met die gel, maar stel dat haalt niets uit dan moet ik misschien al 2 dagen daarvoor in het ziekenhuis overnachten(?)... en daarna dat infuus dan, wie weet wat me dan te wachten staat. Pff ik ben echt nerveus...
Deze bevalling ben ik ingeleid en ik vond het echt wel meevallen..... Het strippen was bij mij voornamelijk pijnlijk omdat ze echt heel goed wilde strippen en omdat ik nog geen echte ontsluiting had en ook geen verstreken en zachte baarmoeder had....' Bij mijn dochter was dit wel zo en toen vond ik het stippen helemaal niet erg. Ook de vliezen breken was helemaal niet pijnlijk. Viel me alles mee. Ik heb ook weeopwekkers gehad en dat vond ik ook helemala niet vrezelijk. Is je angst reëel? Tja ik zou het niet kunnen zeggen het is natuurlijk heel anders als dat je lichaam uitzig zelf begint met de bevalling. Ik kan alleen zeggen dat ze de hormonen heel langzaam opvoeren en als het drijgt te snel te gaan dan kunnen ze weer naar beneden en dat geeft heel snel effect. Geef wel je angsten aan want ze kunnen tijdens de bevalling heel veel voor je doen, maar je moet het wel aangeven. Misschien is het wat om nu al wat dingen met je man te bespreken wat je wel wil tijdens de bevalling en wat niet. Wat je angsten zijn zodat hij je kan helpen als het je allemaal even te veel word. Dat hadden wij ook gedaan en dat geeft toch heel erg veel rust hoor. Heel veel succes meis en ik hoop dat je kleintje toch besluit vanzelf te komen hoor
Dankjewel!! Wat is het toch een een tijd van onzekerheid, allemaal vragen die door m'n hoofd spoken... Je weet gewoon niet wat te verwachten.
Ik vond het strippen niet fijn omdat ik nogal moeite heb met het naar binnen gaan van vreemde (in mijn geval) mannen vingers... Er werdt ook van tevoren niet gezegd dat ik gestript werdt daarna pas (t was niet echt heel pijnlijk ofzo) ik bleek namelijk al 3cm te hebben! Opwekken was in mijn geval dat ik eerst een tijd helemaal Niets merkte en toen alles achter elkaar kwam! Houd daar dus rekening mee! Je hebt in zon weeen storm amper pauzes! heb dan op een gegeven moment voor een ruggeprik gekozen omdat ik helemaal was uitgeput. (Heerlijk!!!) binnen 8 uur was ze daar! heel veel suc6!
Bedankt! Maar in die weeënstorm had je wel het gevoel dat het opschoot? Want ze zeggen dus dat je soms "stil" kan komen te liggen en er alsnog andere hulpmiddelen/kunstverlossing aan te pas kunnen komen... Daar ben ik dan echt bang voor. Ik zou het niet erg vinden als de weeën elkaar sneller opvolgden er alles goed opschiet... ben ik ook sneller van de pijn af?
Het schoot in het begin helemaal niks op (ik ook in panniek) maar na 5 uur met pijnlijke weeen helemaal uitgeput te liggen om een ruggeprik gevraagd die ik pas een uur of anderhalf later kreeg en toen die er in zat had ik eigenlijk ook al 10cm Het kan dus alle kanten op, je weet het niet wel weet ik dat ik volgende keer ook meteen weer een ruggeprik wil! bij mij mocht deze ook aan staan tijdens het persen dus ookal gebeurt er iets vervelends zoals een tang ofzo zou ik dat niet echt gevoel hebben Ik weet hoe moeilijk het is, maar probeer het over je heen te laten komen! Als het eenmaal zo ver is moet je je toch overgeven want je kan er dan niks meer aan doen! 1 tip: verdiep je wel ff in ontspanningsoefeningen! had ik niet gedaan en kon de weeen maar amper opvangen! (gelukkig was mn moeder er bij die me meteen leerde mee puffen hihi) En vergeet niet: je kan altijd iets tegen de pijn krijgen, dus daar hoef je je al niet druk om te maken
Ik ben afgelopen vrijdag gestript. Ik had toen al 2 a 3cm ontsluiting. Ik heb al vaker inwendige onderzoeken gehad, dus wat dat betreft wist ik hoe dat zou zijn. Gelukkig had ik ook een hele fijne vk die steeds bij alles vertelde wat ze deed en wat ze ging doen. Het strippen zelf vond ik niet erg prettig. Ik voelde heel duidelijk dat ze met haar vingers de vliezen over het hoofdje van de baby bewoog. Een beetje een schrapend gevoel vond ik het, maar het was ook zo voorbij. Helaas heeft het voor mij niets geholpen. Heb wel 2 dagen harde buiken en kramp gehad, maar nu is het weer helemaal rustig...
Ik ben echt beniewd. Woensdag moet ik, als er vandaag of morgen niets gebeurd, naar de gynaecoloog op het ZH voor een echo & CTG. Aan de hand van een inwendig onderzoek wordt er dan gekeken hoe ze het inleiden gaan aanpakken als dit nodig is, bijv. of er al iets gaande is of nog alles dicht zit... Ik kan er voor kiezen te laten strippen woensdag of een van de dagen erna, om te kijken of het iets oplevert. Nu ben ik vooral aan het denken wat wijsheid is in dit geval, en aan het piekeren hoe alles zal verlopen... want ze waarschuwde me idd al dat bij inleiding vaker pijnstilling aan te pas komt dan een natuurlijke bevalling en ik dus op een kamertje met die infuus in principe moet liggen afwachten. Ben hier niet zo blij mee... maar wat kan ik doen.
Ik heb nog een vraagje voor degenen die ingeleid zijn: ben inmiddels 41+5 dagen, 2 x gestript en nog geen resultaat. De inleiding staat voor maandag gepland mocht het nodig zijn. Wel heb ik 3-4 cm ontsluiting en helemaal rijpe BMmond. Is dit nou een soort "voorsprong", in de zin van dat het dan misschien helemaal niet zo lang hoeft te duren? Zie er namelijk echt tegenop.... gelukkig stelde de VK me daar op m'n gemak dat alles rustig wordt opgevoerd en ik echt niet bang hoef te zijn... vraag me toch af hoe het gaat lopen, ik bedoel, als kindje uit zichzelf niet wil komen... gaat dit dan wel vlekkeloos verlopen met persen e.d.? Dat hoeft niet per definitie langer te duren dan toch?
Ik vind dat het wel een goede voorsprong! Ik ben met de eerste ingeleid doormiddel van het breken van de vliezen en een infuus. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk het infuus niet eens nodig gehad want binnen twee en een half uur had ik van bijna 2 cm naar volledige ontsluiting en na een half uurtje persen was mijn dochter geboren. Ik heb geen pijnstilling gehad en ze hebben me ook niet hoeven helpen met evt. een vacuumpomp. Het ging dus net als een gewone bevalling alleen met een klein beetje hulp. Veel succes en het gaat je lukken!!! Groetjes Nicole
Ohh nou dat geeft me weer moed Een positief verhaal! Ik hoop dat ik er ook zo op terug kan kijken. Ook omdat ze zeggen dat er vaker pijnstilling ed aan te pas komt, terwijl ik daar niet zo van hou en het zo wou proberen... Hoop dat het goed komt en dankjewel!!
Ik ben bij beide bevallingen ingeleid en heb bij beide bevallingen geen pijnstilling of kunstingrepen als vacuümpomp o.i.d. gehad. Alleen weeopwekkers en verder heb ik het zelf gedaan. Veel sterkte met de laatste loodjes.
Wat fijn om te horen! Je hoort vaak alleen degenen die een negatieve ervaring hebben gehad... Ik hoop dat ik er ook zo op terug kan kijken, want ben een beetje nerveus en verdrietig sowieso dat ik de (probleemloze) zwangerschap zo moet beëindigen. Had me er zo op ingesteld dat de weeën thuis begonnen, ik ze daar gewoon zou opvangen totdat er echt genoeg ontsluiting is en dan pas naar het ziekenhuis op de open verloskamer... Nu neemt het al een heel andere wending. Ben zo benauwd dat er iets niet goed zou zijn, bijv dat de baby het niet goed doet ofzo als de opwekkers worden gegeven.