Morgen naar de gaypride, helpt het mee aan de homo emancipatie denken jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 1 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het zet het vooral even op de kaart voor een paar dagen discussie.
    Dat is het begin van acceptatie denk ik.

Maar het beeld dat bepaalde mensen hebben van homos zal er niet direct beter van worden.
    Tenzij iemand ze uitlegt dat diezelfde mensen maandag gewoon weer netjes aangekleed op het werk zitten :)

In dat geval is er toch weerr een stap gezet.

2. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dat idd!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind dat het ontzettend stereotypeert en volgens mij doet het de homo-emancipatie meer kwaad dan goed.... Er wordt een beeld geschetst waarbij homo's niets anders zijn dan vreselijk overdone en waarbij seks in het middelpunt staat. Volgens mij emancipeer je jezelf dan niet...

4. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Emancipatie van vrouwen in de jaren 60 begon ook met het in de fik steken van beha's. Werd schande van gesproken toen.

In een wereldwijde cultuur waarin openlijke homoseksualiteit steeds meer onder druk lijkt te staan, is gay pride een belangrijk signaal: iedereen mag er zijn, ook als je 'anders' bent.

5. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.170
    1.340
    113
    Ik vind de gaypride net zo aanstootgevend als veel carnaval feesten. Veel dronken/drinkende/luidruchtige mensen die zich verkleden en uit hun dak gaan. Net zoals bij carnaval zijn er vast ook bij de gaypride genoeg mensen die er alleen 'voor de gezelligheid' zijn maar wat de feesten uitstralen is meestal niet alleen gezelligheid helaas.

Maar ik zie de gaypride wel volledig apart van homo-acceptatie. Als ik mijn acceptatie zou moeten baseren op de gaypride.. Nee, dat zou niet goed zijn.

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik ben niet voor homo's, ik ben niet tegen homo's. Net zoals ik niet voor of tegen hetero's ben. Iemands geaardheid boeit me niet. Alleen waarom moet men hun geaardheid laten zien door een roze string aan te doen en op een boot heen en weer te huppelen? Ik zie het niet helemaal...

Toch zie ik het positieve er maar van in: een onzinnig (maar ongetwijfeld gezellig feestje) kan hier gewoon.

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Volgens mij doet het de homo emancipatie meer kwaad dan goed.... Homo's worden super overdreven neergezet en ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom ze zelf aan dit "beeld" meewerken.

Aandacht vragen is natuurlijk helemaal goed, maar wanneer je tussen homo -en heteroseksualiteit geen verschillen meer wil zien is dansen in een roze string op een boot misschien niet zo handig....

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tsjah, er wordt sowieso over gepraat. Dat blijkt hier wel weer :)
    Positief, negatief, als er maar aandacht is voor het homo geweld.

9. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    Helemaal mee eens.
    Volgens onze pottenvriendinnetjes is het een extra koninginnedag;)
    Waarschijnlijk gaan we dit jaar alleen niet. Baby H vindt het stilzitten/staan in de drukte niet zo leuk.
    En wij hebben geen zin om weer een plensbuimover ons heen te krijgen.
    Maar voor wie wel gaat, veel plezier!

10. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Het is een hartstikke leuk feest. Super gezellig. Maar ik denk niet dat het de acceptatie van deze groep helpt. Ik denk eerder dat het voor een aantal mensen, die er tegen zijn, juist de vooroordelen in de hand werkt, als ze al die homo's op hun bootjes voorbij zien komen, schuddend met hun kont, in strings en leren pakjes.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Precies!:p

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zie niet zo veel verschil tussen de gaypride en carnaval. Met carnaval wordt er toch ook niet over sexy verpleegsters geklaagd? Denk dat zolang de gaypride nog zo'n issue is, het in elk geval ook nodig is!

Oh en over verkeerd beeld neerzetten: je rekent je buurman toch ook niet af op het feit dat ie als een kip naar carnaval gaat? Of je buurvrouw omdat ze als catwoman gaat?

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Nee, ik denk helemaal niet dat het meewerkt aan de acceptatie van homoseksualiteit door het beeld wat ze neerzetten, maar dat is volgens mij ook nooit de opzet van de gaypride geweest.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Zolang mensen niet verder denken dan "wat een idiote in een roze string" valt er nog wel wat te winnen denk ik :)

Gelukkig zit een deel daarvan maandag weer onaanstootgwvend danwel herkenbaar als hono achter zn bureau.

Werkte ooit bij een bedrijf met een actief diversiteitsbeleid..
    Daar hoor je hoe mensen zich voeen toen ze nog niet uit de kast waren.. Hele heftige verhalen soms.
    Varierend van "ik wist zelf ook niet precies wat me dwars zat" tot suicidaal of de familie/vriendengroep uitgeknikkerd worden.

Dus qua acceptatie valt er nog heel veel te winnen.
    Ben alleen bang dat die hele gaypride en als de discussie zich beperkt tot "idioten in een roze string" niet spontaan verzorgd dat die mensen zich durven te laten zien zoals ze zijn :)

15. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dit

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik sluit me hier wel bij aan. Hé, van mij mogen ze hoor. En ik ben ook vast een zeker van plan zelf een keer te gaan. Het lijkt me een geweldig feest. Maar ik zie het ook alleen maar als 'feest'. Niks meer en niks minder. Met het vergroten van tolerantie en acceptatie heeft dit niks te maken. Sterker nog: ik denk dat degenen die inderdaad zijn van de categorie 'laat ik es een homoo in elkaar meppen' eerder meer afkeer krijgt van LGBT dan minder.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry maar dat doen die mensen dan toch zelf? Natuurlijk zitten ze maandag weer achter het bureau.. maar dit is het enige duidelijk openbare event waar homo's zich laten zien en dan is het op zo'n wijze. Wat verwacht je dan van mensen (en vooral de mensen die het dus niet accepteren). Van mij zou het veel breder mogen, en het uitdossen wat minder.

En dan lees ik hier heel leuk over 'pottenvriendinnetjes'.. dat moet dan heel grappig zijn oid? Snap ik ook niet, sorry.

18. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Oke, als je dit topic leest dan kun je concluderen:
    mensen die de gaypride geweldig vinden, denke dat het bijdraagt aan aceptatie.
    Mensen die het overdreven vinden denken dat het juist een negatief effect heeft. Dit is ongeveer 50/50 verdeeld.
    Op basis daarvan zou ik zeggen men bereikt dus niet wat men wil bereiken.

Ik vind dat iedereen moet kunnen zijn wat ie wil. Dus ben je homo, hetero, christen, moslim, jood, Rus, Oekraïner, blondharig of roodharig; je hoort er niet om gestraft te worden. Maar juist door dit soort activiteiten trek je de focus ook naar je toe. Ik vind het prima als ik 2 mannen door de stad zie lopen; hand in hand. Hartstikke fijn dat ze gelukkig zijn. Maar de roze maandag, the Gaypride.. dat gaat me gewoon te ver. Bij elk dingetje moet weer geschreeuwd worden dat de homo's niet geaccepteerd worden. Daarmee word bij de hatenden de haat gewoon groter. Zo werkt dat nu eenmaal. Dus wees gewoon normaal (en ja homo zijn is gewoon normaal) en laat het zijn voor wat het is. Want persoonlijk roepen al die gekke homo-acties bij mij eerder aversie dan affectie op.

Overigens vind ik wel; als er een homostel weggepest wordt uit een buurt, of iemand wordt in elkaar geslagen omdat ie homo is; dan mag je het land in rep en roer laten zijn. Hou dan een stille tocht (met roze ipv wit?) en zoek dan de aandacht op. Ik zou daar meer sympathie voor hebben.

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Maar op het journaal, en later in de bladen of via Google, is dat wel alles wat je ervan ziet..... Denk dat er weinig mensen zijn die de Gay Pride met vrijheid associeren, maar dat heel veel mensen wel het beeld van mensen in roze strings in hun hoofd hebben....

Super dat zo'n feest in NL mogelijk is, maar op deze manier schiet het zijn doel gewoon voorbij.

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier klopt toch echt niks van wat jij zegt!:$

Eerst moeten homo's maar normaal doen, net als de hetero's, maar dan achteraf wel een roze stille tocht?

Dingen moeten voorkomen worden, geen achteraf-meelij.

En ik denk sowieso niet dat jij het begrijpt: de Gaypride is er niet op gericht om homohaters om te turnen.

Deel Deze Pagina