Colostrum? Voormelk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Linky, 9 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Ik vind het een beetje gênant om te vragen, maar is dit een normaal?
    Al sinds een week of 25 (ongeveer, precies weet ik het niet meer) lekt er doorzichtige vloeistof uit mijn tepels. Dat schijnt normaal te zijn. Maar vanochtend kwam er ineens een dikke gele vloeistof uit. Ik was vannacht al wakker geworden omdat mijn borsten erg pijnlijk waren, zoals in de eerste zwangerschapsweken.
    Is het normaal dat het zo ineens veranderd is van kleur? Ik weet dat colostrum gelig hoort te zijn, maar volgens mij komt dat echt pas op gang na de bevalling (daarvoor hoort het doorzichtig en olieachtig te zijn). Zou het met een ontsteking te maken kunnen hebben? Mijn borsten blijven erg pijnlijk en opgezet.
    Het vervelende is dat ik de vraag niet meer aan de vk kan stellen omdat ik sinds vorige week ben overgedragen aan het ziekenhuis ivm medische achtergrond. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik heen zou moeten bellen met vragen, omdat ik alleen het spoednummer heb gekregen voor als de bevalling begint.

2. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    ik heb geen idee maar als je het niet vertrouwd kan je toch de huisartsenpost even bellen

3. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Waarschijnlijk kun je alsnog je verloskundige bellen ook al loop je er niet meer. Denk niet dat ze je weigeren gerust te stellen of je vraag te beantwoorden.

Klinkt inderdaad als colostrum. Maar ik heb nooit zo'n last gehad van mijn borsten. Misschien een ontstoken melkklier? Even je borsten checken op harde knobbeltjes.

4. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik had tijdens mijn eerste zwangerschap vanaf week 20 al dat mijn borsten colostrum lekten. Bij de tweede begon het veel later gelukkig. En nu alleen 's nachts. Het is echt gele melk. Heb ook gele vlekken in m'n pyjama.
    Bij mij zijn mijn borsten alleen niet pijnlijk.

5. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

#5 TheDoctor, 9 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2015
    Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde is, maar ik had het ook. Inderdaad vanaf een week of 25 en rond week 35 gelig. Als je het niet vertrouwt kun je de vk inderdaad bellen, maar je zou het ook aan een lactatiekundige kunnen voorleggen.

Ik ben bij een voorlichtingsavond over borstvoeding geweest en daar werd gezegd dat dit colostrum is en dat je het ook al af kunt kolven vanaf 37 weken. Ik heb dit gedaan en een voorraadje aangelegd (ingevroren in plastic spuiten). Ik was er super blij mee, want uiteindelijk kreeg ik een ks en kwam de bv niet zo vlot op gang, we hebben de hele voorraad gebruikt.

6. Blue Water

Blue Water Actief lid

20 nov 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nu 29 weken en heb dit ook.
    Voor dit soort dingen hoef je eigenlijk geen verloskundige of HAP te bellen want het is heel normaal :)
    De een heeft het vroeger dan de ander,ook in hoeveelheid etc...
    Ik heb 3 zwangerschappen gehad waar ik dit al rond de 23 weken een beetje had en rond de 30 weken meer,en nu bij de 4e precies zo :)
    Dont worry!

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik ook vanaf week 35 gelig af en toe, en pijnlijke borsten ook hoor, dus voor mij hoort dat erbij :)

8. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik heb het ook!

Maar met zulke vragen kun je gerust nog je vk bellen!

9. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Dank voor de antwoorden!
    Het ziet er niet ontstoken uit, dus ik laat het even voor wat het is. Ben iig weer wat gerustgesteld. Dinsdag ga ik toevallig naar een borstvoedingsavond, dus ik kan het daar nog even navragen. Nou ja niet toevallig, maar ik dat dat dat pas over twee weken was :D

10. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    hey!

ik heb het ook al vanaf heel vroeg in de zwangerschap ( 10 weken) en het word nu steeds meer en meer!
    ook steeds dikkere vloeistof en meer geel..
    alleen mijn borsten zijn alleen in de avond gevoelig en overdag valt de pijn wel mee..
    ik draag nu wel 24/7 pads in me bh en masseer ze goed dat helpt ook erg tegen de gespannenheid maar verder zeggen ze tegen mij ook dat het geen kwaad kan.
    me verloskundige zei ook dat het niks zegt over de borstvoeding of het dan beter is..
    sommige mensen hebben er nou eenmaal meer last van..

heel veel succes!

11. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Is idd heel normaal hoor, maar niet iedereen krijgt het. Bij mijn eerste had ik het al vanaf week 20 en nu sinds een paar dagen.
    Het klopt ook dat je borsten daardoor weer gevoeliger worden, ze bereiden zich nu nog meer voor om straks bv te gaan geven.

Bij een borstontsteking heb je meestal een pijnlijke rode plek op je borst en kan je ook een harde plek in je borst krijgen. Ook voel je jezelf er meestal echt ziek en grieperig bij en komt er koorts om de hoek kijken. Dit is echt een heel groot verschil met de voorbereidingstijd om het maar even zo te noemen ;)

Deel Deze Pagina