morgen naar de gyneacoloog ivm verdenking cholestase

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jennifer0306, 8 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik heb ook sinds een aantal weken cholestase. Bij het ziekenhuis waar ik heen ga duurt de uitslag voor galzurezouten dag of 5. Dat is wanneer zij het met spoed aanvragen. (hun sturen het naar apart lab op)
    Ik kreeg al medicatie voordat de daadwerkelijke bloeduitslagen er waren. (ursochol).
    waardes waren nog niet enorm hoog, hopelijjk kan de medicatie ervoor blijven zorgen dat die ook niet verder oplopen. Ik kreeg de bloeduitslagen via verloskundige en moest gelijk door naar gyn. daar is nogmaals heel uitgebreid bloed getest ( naast de lever, nier en galzure zouten) en heb ik een echo gehad.
    Verdere verloop is sterk afhankelijk van bloeduitslagen. Ik word ongeveer elke anderhalve week geprikt.
    Wanneer alles stabiel blijft, en de ursochol zijn werk blijft doen, is er van inleiden geen sprake.
    De medicatie helpt op sommige dagen wat tegen de jeuk, ik ervaar het dan meer als een branderige prikkeling en die kan ik beter handelen. Andere momenten zou ik het liefst met een staalborstel over mijn lijf gaan.
    Overigens begon bij mij de jeuk ook niet op handpalmen en voetzolen. Inmiddels doen die wel mee maar zit de jeuk nog steeds het meest op de bovenkant van handen en voeten.
    suc6 met de afspraak! hoop dat het allemaal meevalt.

2. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Bedankt voor het delen van je verhaal koek, hoever ben jij nu?
    Wel fijn dat je iedere anderhalve week geprikt wordt ter controle. Sta je dan nu nog wel onder controle van de vk of ben je aan de gyn overgedragen?

3. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik ben nog net geen 34 weken, ze kwamen er rond de 30 weken achter. Ik ben overgedragen naar de gyn.
    Stiekem heb ik de hoop dat wanneer alles stabiel blijft, ik wel thuis zou mogen bevallen onder begeleiding van een vk. Maar goed, alles is echt heel sterk afhankelijk van je waardes, en waarbij de hoeveelheid jeuk niets zegt over de hoogte.

hopelijk ben je snel aan de beurt!

4. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Moet nu gaan bloedprikken. De gynaecoloog kan nog niet zoveel zegt ze. Eerst wil ze de waardes afwachten. Ik moet volgende donderdag terug op consult en dan heeft ze de uitslagen zegt ze.

Bah als ik denk dat ik nog een week met deze jeuk moet.. Ga maar kijken of ik wat verkoelends kan kopen ofzo straks bij de drogist.

Maantje80, wat zei de vk?

5. Miekje1979

Miekje1979 Fanatiek lid

23 aug 2010
    4.266
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap gehad! ik had daarnaast ook een bloedbeeld wat niet ok meer was. Ik werd opgenomen en zo spoedig mogelijk ingeleid met 37 weken.

6. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    he get balen! Hoop dat je iets vind tegen de jeuk.

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb het bij alle gehad, in mijn geval kwam het bij elke zwangerschap net wat eerder en werd elke zwangerschap een stuk heftiger

Bij mij hielp niets, heb medicatie gekregen voor de jeuk en zalf voor de jeuk hielp echt geen drol, omdat ik niet kon slapen van de jeuk slaap medicatie gekregen voor een paar dagen

Ik had een vork waarmee ik mezelf helemaal open kraste die jeuk was zo enorm heftig !

Een koude douche was altijd wel even fijn,

Bij de eerste hielp calendulan emulsie voor schaafwonden wel een beetje, dit verkoelde beter dan de koelZalf die ik voorgeschreven kreeg

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thuisbevalling met cholestase zou ik echt niet doen hoor...

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    #29 Purk, 9 apr 2015
    Laatst bewerkt: 9 apr 2015
    Ik raad iedereen met cholestase trouwens deze richtlijn aan; http://nvog-documenten.nl/richtlijn/doc/download.php?id=878

Dan weet je wat een beetje de standaard behandeling is, wat de waarden betekenen etc, heb er zelf veel aan gehad! Als je gyn afwijkt van de richtlijn kun je bv ook kritische vragen stellen. Zo kreeg ik eerst Questran voorgeschreven, daarna las ik deze richtlijn waarin Ursochol juist wordt geadviseerd; gyn sloot zich daarbij aan. Daarna richting de 37wkn ook kritisch de risico's afgewogen van rand-prematuriteit vs cholestase, omdat mijn galzure zouten 98 waren geweest vond ik wachten tot na 37 wkn onnodig risicovol. Met 36+5 dus ingeleid, dochter maakte het prima!
    Na de bevalling ben ik wel veel bloed verloren, er bestaat een associatie tussen cholestase en vitK tekort, daardoor is de kans op overmatig bloedverlies groter. Daarom zou ik dus ook niet thuis bevallen.

10. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Heel erg bedankt voor de informatie purk! Hier heb ik zeker wat aan. Ik begrijp dat het risico boven de 37 wk toeneemt voor de baby.
    Ik zit nu op 35,1 week. Als ik de bloeduitslag krijg op 36.1 week. Vind het wel vreemd dat ik niet preventief vast die medicatie heb gekregen voor de aankomende week. Ik lees dat veel dat wel krijgen.

Ik zou ook absoluut in het ziekenhuis willen bevallen mocht ik dit hebben.

11. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Wat bizar om dit allemaal te lezen. Tijdens mijn vorige zwangerschap, meer dan 5 jaar geleden, werd ik gek van de jeuk. Mijn handen en voeten jeukten zo verschrikkelijk dat is er echt gek van werd. Heb het toen meerdere malen aangegeven bij de vk maar er is toen nooit bloed geprikt of überhaupt gesproken over zwangerschapscholestase. Na het lezen van dit topic en even Googlen vind ik het best wel schokkend dat er tijdens mijn vorige zwangerschap helemaal heen actie is ondernomen. Ben in ieder geval blij dit nu gelezen te hebben zodat ik er tijdens deze zwangerschap beter op kan letten.

Sterkte voor de dames die cholestase hebben, die jeuk is echt gekmakend:(

12. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik moest me vanmiddag melden in het ziekenhuis, daar hebben ze een ctg gemaakt, bloed afgenomen, echo gemaakt, bloeddruk gecontroleerd en urine afgenomen (de hele mikmak volgens protocol) de gynaecoloog belt mij volgende week donderdag over verder beleid en uitslag.
    Ik maak me oprecht zorgen over het verder verloop gezien ik uit ervaring weet hoe snel het ineens op kan lopen. Ik hoop dat het nu nog meevalt.

13. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    @jennifer en Maantje, sterkte met afwachten!

Uiteraard neem ik geen enkel risico met het graag willen thuis bevallen. Maar mijn waardes zijn nog niet boven de 40 geweest, gyn geeft aan dat wanneer het zo blijft het wat hem betreft dan nog bespreekbaar is.
    Ik val dus in wat ze in de info van Purk noemen categorie milde variant.

(hij gaf ook gelijk heel eerlijk aan dat ze meestal zien dat de waardes in een keer sterk stijgen )
    Waar ik heel benieuwd naar ben, vk vertelde mij dat het in sommige families vaker voorkomt. Is dat bij jullie zo?

14. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    @SYRV: ik hoorde inderdaad dat het vroeger geen bekende 'ziekte' was. Dat het met de jaren wat bekender wordt. Goed in de gaten houden inderdaad!

@maantje80: fijn dat er wel gelijk het hele protocol wordt afgewerkt. Heb je nog last van de jeuk? Is het gebleven? Hoop dat je het nog even uit kunt zingen tot in ieder geval 35/36 weken!

@koek: ik hoop dat je niet boven de 40 waarde zal komen! In onze familie is het voor zover ik weet niet eerder voorgekomen en ook mijn moeder herkent de jeuk niet. Bij jullie wel?

Vinden jullie het wat om elkaar een beetje op de hoogte te houden?

15. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Hoi,

Ja prima om elkaar op de hoogte te houden.

Hoe gaat het nu met jullie?

Koek, geen idee, heb er nog niemand in mijn familie over gehoord, voor mij is het wel de 5e zwangerschap en de 3e keer. Dus iets van erfelijkheid/aanleg zou misschien mogelijk kunnen zijn.. geen idee.

Jennifer, als je precies wilt weten wanneer ik ingeleid wordt stuur me dan even pb. Ik ga het niet openbaar plaatsen, gezien ik nooit weet wie er mee leest en we dit voorlopig nog even voor ons zelf willen houden, ook de kinderen weten het nog niet (moet nog even zo blijven).

Gisteren avond heb ik even afleiding gezocht en toen ging het redelijk, vannacht gelukkig ook redelijk doorgekomen.
    Nu heb ik wel weer jeuk, een soort prikkende stekende jeuk op mijn handen, buik en benen. Ik probeer het maar gewoon over me heen te laten komen en me er zo min mogelijk tegen te verzetten.

A.s. donderdag heb ik een belafspraak met de gynaecoloog. Ik heb sterk de hoop dat het nog meevalt met de waardes, maar wel goed om een uitgangswaarde te hebben, gezien ik er eerlijk gezegd (door mijn ervaring uit het verleden) wel vanuit ga dat het hier niet bij blijft. Ik hoop op goede begeleiding en een goede vinger aan de pols. Als ik het niet vertrouw mag ik altijd bellen voor een controle. Voor nu is de jeuk, hoewel heel vervelend nog wel te doen zonder medicatie o.i.d. ik hoop zo dat het niet snel veel erger wordt.

16. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Ik snap het maantje, eventuele meelezers dat lijkt me heel vervelend.

Gelukkig dat het nog te doen is met de jeuk. Ik heb inmiddels al wat krabwondjes. Zag in het artikel van purk dat donkere urine ook tot de symptomen kan behoren en laat ik dat nou net vorige week tegen mijn moeder zeggen dat dat mij zo opviel dat ik dat heb.
    Jullie daar ook last van? Kan ook komen doordat we twee weken terug allemaal buikgriep gehad hebben hier en de vochthuishouding even wat overhoop lag. Ben heel benieuwd naar alle waardes. Gelukkig zijn we allemaal nog redelijk bij tijds geprikt. Hopelijk volgende week meer duidelijkheid.

17. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik kom net terug van de gyn, mijn waardes zijn onder de 10 gezakt!
    Hartstikke goed natuurlijk maar ze weten niet zo goed hoe of wat dat kan. Voorgaande waardes waren afwijkend, zowel galzuren als lever waardes.
    Het zou nu een foutje kunnen zijn, dus nog wel gewoon bloedprikken en doorgaan met slikken van ursochol.
    Maar het zou ook kunnen zijn dat de hogere waardes veroorzaakt worden door andere lever aandoening dan cholestase.

beetje verward bij de gyn weggekomen dus.

18. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook donkere urine en heb ook ietwat ontkleurde ontlasting gehad. Verder begon de jeuk bij mij op mijn benen en armen, daarna trok het naar mijn polsen, duim en handpalm, enkels en voetzolen. Uiteindelijk zat het echt overal, gezicht, vingers, rug, benen, overal. Toen was het ook meer een pijnlijk krassend gevoel ipv echt kriebelige jeuk.

19. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan toch gewoon door de ursochol komen? Ik ging van 20 naar 98 in 1 week en daarna naar 13 een week later door de ursochol. Veranderde niks aan het beleid; eenmaal verhoogd, zeker boven de 80, blijft reden tot eerder inleiden.

20. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    Ze gaven aan dat ze het vrijwel nooit onder de tien zagen zakken (ondergrens cholestase). En je hebt gelijk ook, er veranderd niets, maar het voelt wat verwarrend.

Deel Deze Pagina