Van 98 naar 13 is ook wel fiks, ik weet niet of het onder de 10 zou zijn gekomen natuurlijk, maar kwam dus aardig in de buurt! Zou erg fijn zijn als de ursochol er bij jou voor zorgt dat je minder last van de jeuk hebt!
In ieder geval fijn dat de waarde zo gezakt is koek! Moet je nu nog een keer extra bloedprikken aankomende week oid om fouten uit te sluiten?
Ik heb nog wel wat jeuk, maar heb gemerkt dat lopen over het zand met blote voeten mij goed heeft gedaan en ik smeer ook lanette vaseline. De jeuk is er niet mee verdwenen maar krijg ook niet veel van die aanvallen meer waarbij ik echt MOET krabben tot wondjes aan toe. Hopelijk blijft het zo. Handen jeuken nu meer dan voeten bij mij terwijl het andersom begon. Hoe is het bij jullie met de jeuk?
Ik had vannacht vreselijke jeuk aan mijn voeten, daarna was het weer weg, herkennen jullie ook dat het vaak in vlagen komt?
Ja ik herken de vlagen wel. Toch heb ik nog hoop dat ik het niet heb misschien. Met name op de momenten dat ik geen jeuk voel even. Maar dan steekt de jeuk de kop weer op en denk ik al weer: het zal wel zo zijn.. Waar komt dit anders vandaan?
Bij mij begon de jeuk telkens rond 15 a 16 uur op te lopen, 's nachts rond 3 uur de piek, daarna liep 't weer terug. 's Ochtends en begin van de middag had ik vaak 't minste jeuk, maar wel altijd een soort onderhuidse tinteling. Ik heb ook heel erg getwijfeld in het begin, ik had de vk op zondag gebeld ivm de jeuk, voicemail ingesproken en zij belde direct terug met dat ze de dag erna naar de gyn zou sturen etc. Ik voelde me toen een beetje lullig; zo'n heisa om jeuk, ik stelde me vast aan. Bij de gyn hetzelfde gevoel; straks hoort deze jeuk er gewoon bij, komen m'n waardes picobello terug, ik stel me vast aan. En dat gevoel bleef ook toen ik in het zkh lag, ik voelde me overdag meestal gewoon prima, dus zat ik daar een beetje tv te kijken, voelde nogal gek. Maar ik lag er dan ook voor mijn kind, niet voor mezelf @Jennifer; wat je beschrijft klinkt echt als typisch voor cholestase, zeker ook die vlagen!
Ik had afgelopen dagen ook dat idee; wat als de waardes gewoon tiptop in orde zijn. Maar de jeuk is vandaag weer zo erg en ook echt onder mijn voeten. Bah. Wilde even met mijn dochter meeslapen nu in de middag. Zo vaak slaapt ze niet meer overdag en vandaag toevallig wel, maar ik kom gewoon niet in slaap van de jeuk. Grrrr. Hoe is het bij jullie vandaag?
Wat vervelend Jennifer ! Kun je wel genoeg rust pakken? Hier lijkt het wat minder te zijn, gelukkig maar want ik ben natuurlijk nog geen 32 weken zwanger, heb nog een lange weg te gaan.
Ik heb eergister een nacht goed geslapen dus dat was gelukkig een beetje een energieboost. Gelukkig dat het wat minder lijkt Maantje. Hopelijk blijft het binnen de perken bij ons allemaal! Hebben jullie nog andere vervelende kwaaltjes zo tegen het einde van de zwangerschap?
Hoi Jennifer, Nee verder mag ik echt niet klagen, er zijn natuurlijk wel de bekende dingen als maagzuur en sneller moe, maar zo lang dat alles is, hoor je mij niet klagen. Ik had vannacht wel weer jeuk aan mijn voeten. Donderdag de uitslag, ik verwacht dat die (nu nog) erg mee gaat vallen. Hoe gaat het met jou nu, wanneer krijg jij de uitslag?
Ik krijg ook donderdag de uitslag. Spannend! Hoe gaat dat eigenlijk stel dat je ingeleid wordt vanwege cholestase, mag je dan als jij en je baby het na de bevalling goed maken naar huis of moet je nog even ter observatie blijven? De jeuk was vannacht wel weer erg hier. Heb er slecht van geslapen en wil nu ook wel weten of ik het heb of niet/waar ik aan toe ben . Vervelend dat het nu ook echt onder je voeten zit maantje 😕
Spannend dat jij donderdag ook de uitslag krijgt! Gaan ze je bellen, of hoe gaat dat bij jou? Via welk ziekenhuis loopt dat/ of in welke provincie als ik vragen mag? In mijn geval belt de gynaecoloog tussen bepaalde tijdstippen. Ik ben benieuwd. Of je moet blijven weet ik niet. Ik ben de vorige keer met 36,1 ingeleid en toen moest ik sowieso blijven omdat de suikerspiegel en de bilirubine van mijn dochter niet goed waren, dit stond los van de cholestase, maar had meer te maken met het termijn van bevallen (36 weken is een rottermijn). We zijn toen in totaal 5 lange dagen in het ziekenhuis geweest en mijn dochter is zelfs 3 dagen op de couveuseafdeling opgenomen, dat was helemaal niet fijn. Ik hoop deze keer heel erg die 37 weken te gaan halen.
Hopelijk kunnen we allebei de 37 weken in ieder geval halen! Lees ook over inderdaad over dat 36 weken precies zo n tussen termijn is van kan een kindje het wel of niet zelf. Ik moet op afspraak komen donderdagmiddag. Dus de donderdagochtend zal wel lang duren voor m'n gevoel. Het is provincie zuid Holland maar mijn ziekenhuis doet het onderzoek zelf niet. Mijn bloed moest worden opgestuurd naar Rotterdam ook geloof ik. Soms denk ik nu wel; wat als het geen cholestase is.. Hoe kom ik dan aan die jeuk. Begin eigenlijk meer en meer te denken dat het het wel moet zijn. Anders is het wel een hele vervelende allergie oid. Nog een paar dagen dan weten we beiden meer!
Het kan ook gewoon 'zwangerschapsjeuk' zijn. Dan heeft het niets met galzouten te maken, maar het is wel een hele vervelende kwaal, maar gelukkig niet schadelijk. Wel kan er altijd iets aan ten gronde liggen, als het erger wordt is het ook in dat geval belangrijk het opnieuw te laten controleren. Mijn bloed is ook opgestuurd naar Rotterdam. Wie weet staan onze buisjes naast elkaar in zo'n rekje
Kreeg net al een sms van het ziekenhuis, schrok me wild maar het was gewoon een afspraakherinnering . Bah de jeuk op mijn voeten is echt niet te harden vandaag. Continu ben ik aan t smeren met dikke vaseline, en probeer ik te koelen maar het helpt weinig. Als dit morgen ook zo is, ga ik morgen bellen of ik niet toch dat ursochol vast kan slikken. Als het dan geen cholestase is kan ik altijd stoppen. Ik slaap zo slecht en ben echt zo moe van de jeuk. Ja maantje haha, wie weet staan onze bloedbuisjes wel the high fiven dat zij de uitslag al weten en wij niet :x. Ben voor jou ook wel benieuwd hoor! Of het dan een soort gaat oplopen ofzo vanaf nu? Of dat je nog een erg lage waarde hebt (wat ik voor jou natuurlijk hoop!).
Wat vervelend, er zijn wel wat middeltjes zoals koelgel e.d. verkrijgbaar die wat verlichting kunnen bieden, maar of ze voldoende werken betwijfel ik. Gezien ik zelf 'nog maar' 31 weken ben en de jeuk nog best meevalt (vind ik zelf vergeleken met de vorige keer) denk ik dat de kans klein is dat er al een hoge waarde uit gaat komen, meestal loopt deze hoe verder in de zwangerschap op (als het inderdaad om cholestase gaat). Dat is voor nu fijn, maar geeft toch wat zorgen voor de toekomst. Het is in elk geval wel iets om ongeacht de waarde van donderdag de komende weken goed in de gaten te gaan houden. Ik ben dan ook zelf erg alert op signalen. Gelukkig zeiden ze in het ziekenhuis dat ik altijd mag bellen naar de vk om me door te laten sturen. Alleen het feit dat het KAN (ik ben niet zo'n snelle beller ) geeft me wel rust. Het scheelt ook dat ik nog weet hoe het de vorige keer met die hoge waarde voelde. Als ik die zelfde symptomen weer krijg laat ik me direct doorverwijzen! Gelukkig is dat nu niet zo. Ik heb nog 4 kindjes en elke dag een druk dagprogramma , dus kan me echt niet permitteren niet te kunnen slapen. Tot nu toe gaat dat nog voldoende gelukkig. Elke dag die nog draaglijk is, is er eentje, ik probeer het te relativeren.
Ik ben met 36+5 ingeleid en dochter moest twee dagen blijven ivm hoog geboortegewicht en schommelende bloedsuikerwaarden, zelf had ik veel bloed verloren waardoor ze het in eerste instantie hadden over 'een paar dagen niet uit bed kunnen'. Gelukkig liep ik een dag na de bevalling al vrij fit rond en gingen we dus twee dagen na de bevalling naar huis Jeuk was vrijwel direct weg, dat gaf ontzettend veel rust!
@Maantje80: Ja ik ben zelf dus ook echt geen beller, maar ik ga als dit vannacht zo doorgaat morgen wel bellen om te vragen of ze al iets weten of dat ik niet alvast wat jeukmedicatie kan krijgen (zeg ik nu, morgen voel ik me waarschijnlijk een zeikerd als ik op het punt sta te bellen). Ik vind het echt niet leuk meer zo. Het lijkt met de dag erger te worden en het huilen staat mij inmiddels nader dan het lachen . Ik vind het heel knap dat je met jeuk ook tijdens de vorige zwangerschappen nog een heel gezin gerund heb! Hopelijk heb je nog lage waarden. @Purk: Ik heb inderdaad gelezen dat je door cholestase ook veel bloed kan verliezen tijdens de bevalling. Iets met vitamine K en bloedstolling dat niet helemaal gaat zoals het hoort te gaan. Gelukkig waren jullie gauw weer fit! Wat een enorme verademing lijkt het mij als de jeuk weg is na de bevalling. ik lig er gemiddeld per nacht nu wel twee tot drie uur van wakker, dus pak echt maar 4 uurtjes slaap ofzo per nacht.
Jennifer, ik denk dat het inderdaad goed is dat je gaat bellen. Over ene paar weken helemaal uitgeput je bevalling/kraambed ingaan is helemaal niet fijn. Jij voelt zelf het beste wanneer het nodig is, luister naar je gevoel. Purk wat woog jouw dochter met 36,5? Mijn dochter geboren met 36,1 woog al 3100 gram. Is het misschien wat om extra vitamine k in te nemen? Gezien dit met elkaar verband zou kunnen houden? Wat denken jullie?
@Maantje: ik zal het over de vitamine K eens vragen donderdag aan de gyn of dat iets zou kunnen helpen. Je hebt wel druppeltjes en tabletjes dat ik weet. Ik voel me vandaag dus weer zo dat ik niet weet of ik moet bellen. Jeuk valt vandaag nog mee, wel wat aanvalletjes en tintelingen. Dus dan denk ik weer: nog twee dagen afwachten kan er ook wel bij. Aan de andere kant denk ik: nee heb je, ja kan je krijgen. waarom zou ik niet bellen? Alsof het raar is om te vragen naar of een uitslag al binnen is. Mijn dochter woog met 41,1 wk 'pas' 3450 gram. Daarom denk ik wel eens hoeveel zou deze meid wegen als ik zou worden ingeleid met 37/38wk. Maar goed, ik moet niet op de zaken vooruit lopen. Er is nog niks zeker bij mij, alleen dat ik echt veel jeuk heb.