Hoi dames, Eerst ff mijn verhaal. Ik heb vorig jaar maart mijn laatste pil geslikt (na 10 jaar gebruik). Eindelijk gaf mijn toen vriend (nu man) aan dat hij er ook klaar voor was. Mijn geluk kon niet op. Mijn geluk werd nog groter toen ik gelijk na 36 dagen mijn eerste menstruatie had. Toen konden we beginnen. Vervolgens was het in de 2e ronde al raak. We waren een beetje in de war, maar de symptomen die ik had, kwamen echt overeen met een zwangerschap. Helaas was het verdriet groot toen bleek dat het na 5 korte weekjes al weer afgelopen was... Mijn cyclus was helemaal van slag en het duurde 46 dagen voordat ik weer bloedde. Vervolgens wel 2 mooie cycli gehad (29 & 33), waarbij ik temperatuurde en dus een duidelijke stijging waarnam na mijn eisprong. En toen ging et mis... een cyclus van 25 dagen zonder eisprong. Daarna een cyclus van 22 dagen zonder eisprong met veel bruinverlies voor de bloedingen. Nu zit ik op dag 17 van de volgende cyclus, maar nog steeds geen spoor van een eisprong, ook niet qua ovu-testen en qua slijm.... Ik word hier een beetje verdrietig van. Helemaal nadat ik wel mooie cycli heb gehad... Mijn vraag is nu: vanaf wanneer zou ik hiermee naar de huisarts kunnen gaan? Ik wil graag een beetje zekerheid. Mijn leeftijd is nog niet echt een issue.... (30) Alvast bedankt voor jullie reacties en gedachtes. Liefs
Ik ken je gevoel, altijd regelmatig en daarna ineens niet meer. Me gevoel zei gewoon dat er iets niet goed zat en ben blij dat ik daar uiteindelijk naar geluisterd heb. Dus als advies Geef ik je dat mee, luister naar je lichaam bespreek de rare cyclussen met de arts en wacht er gewoon niet te lang mee, het scheelt je een hoop teleurstellingen keer op keer.
Je kan natuurlijk altijd naar de huisarts gaan als je je zorgen maakt. Maar kans is dat hij je naar huis stuurt en zegt dat je eerst een jaar moet gaan proberen. Ik ken de frustraties van lange cyclussen en geen eisprongen helaas. Ik wil het hier vooral op de natuurlijk weg doen. Daarom wacht ik het maar af.
Ik zou gewoon naar je huisarts gaan. Bij mijn huisarts is het zo dat als ik me zorgen maak (en dat heb ik nog al eens gehad) hij me doorstuurt naar een gynaecoloog om mijn zorgen weg te nemen. Een goede huisarts neemt jouw klachten en gevoelens serieus. Dat van een jaar proberen vind ik zo'n onzin, want er zijn redenen genoeg om de boel eens goed na te kijken. Ik heb trouwens vaak laat een eisprong, dus het kan nog bij je komen. Maar gezien de vorige 2 maanden zou ik ook ongerust zijn. Maak gewoon een afspraak bij de huisarts en spreek je zorgen en verdriet uit. Succes!
De boel goed nakijken kan geen kwaad, maar ik zou toch ook gewoon rekening houden met het feit dat de miskraam nog steeds van invloed is op je cyclus. Je hormoonhuishouding wordt er flink door in de war geschopt, en je was al net van de pil af waardoor je hormonen óók nog aan het rommelen waren (ontpillen kan wel een jaar duren). Ik denk dat je nog weinig kunt zeggen over je natuurlijke cyclus na zo lang pilgebruik én een miskraam...
Dank jullie wel voor de eerlijke reacties. Ik heb met mijn man afgesproken dat we het nog 2 weekjes aankijken. Als er dan nog niks is gebeurd of ik heb weer een bloeding gehad, dan ga ik de huisarts opbellen. Zelf wil ik dit liever ook niet, maar deze onzekerheid over mijn lichaam maakt mij zo verdrietig, dat ik toch wil weten wat er aan de hand is...
Meid, ik vind het zo naar voor je. Ik snap dat je lichaam tijd nodig heeft en die moet je het gunnen. Maar als je je ongerust maakt, dat vind ik echt nergens voor nodig. We wonen in een rijk westers land en hebben toegang tot heel veel testen en zekerheden. Ik zou absoluut luisteren naar mn gevoel en ik zou gerustgesteld willen worden. Laat je niet gek maken meid.
Hou ajb wel rekening met huisartsen die je rustig naar huis sturen om het te blijven proberen. Vaak wordt je na een jaar pas serieus genomen. Wat je zelf kunt doen is idd temperaturen en goede prenatale vitamines slikken. Bijv van solgar. Een mk kan jd cyclus echt compleet in de war sturen. En je kunt echt zomaar zonder reden een cyclus overslaan gewoon compleet overslaan ook zonder bloeding. Hoop dat huisarts je iig gerust kan stellen maar wees voorbereid dat t ook heel anders kan zijn.
Klopt, in NL is het beleid meestal dat stellen onder de 35 jaar minstens een jaar moeten proberen voordat een huisarts ze doorstuurt naar de gynaecoloog. Maar als je een onregelmatige cyclus hebt is het misschien een ander verhaal. Een vriendin had geen menstruaties en zij mocht binnen een half jaar al naar de dokter die haar vervolgens meteen doorstuurde naar de gyn. Net voor deze afspraak kreeg ze een spontane menstruatie. Hoe dan ook, ik zou sowieso naar de huisarts gaan. Het ergste dat kan gebeuren is dat hij/zij je terug stuurt om nog een tijdje zelf te proberen.
Ik weet dat de kans er is dat ik teruggestuurd word. Maar ik heb in het verleden een positieve ervaring gehad met mijn huisarts (mocht vanwege mijn depressie gelijk naar de psycholoog, zonder dat ze me verder ging vragen over mijn problemen). Maar ik heb net tijdens het douchen een haartje ontdekt op mn borst (op dezelfde plek als dat ik een haartje kreeg na mijn mk in juli). Nu weet ik wel dat mijn hormonen in de war zijn en dat er miss in okt/nov toch iets is misgegaan (weet dat ik het niet meer kan achterhalen, maar toch). Ik hoop dat dat et was. Maar mijn gevoel zegt nu dat het weer goedkomt. Ik blijf alles gewoon weer in de gaten houden en voorlopig blijf ik temperaturen. Ik ben nu in ieder geval weer een stuk rustiger dan vanochtend .