Moet zeggen dat ik niet erg vrolijk word als ik hier en op andere sites de verhalen over dit drankje lees. Ik wist uit mijn vorige zwangerschap dat ik weer voor suiker moest gaan prikken, maar ging van dezelfde test uit als vorige keer (nuchter en na het ontbijt en lunch nog een 2x prikken). Echter nu kreeg ik ook te horen dat ik die OGTT moet doen. Ben al een zeurkous wat betreft pillen en hoestdrankjes, dus zie het totaal niet zitten. Lees verhalen over mensen die gaan overgeven, niet lekker worden, onderuit gaan en zelfs niet meer terug kunnen rijden . Zit er sterk aan te denken de VK te bellen en aan te geven dat ik best mijn suiker wil laten controleren, maar gewoon op de vertrouwde manier.................
ik mocht de test gewoon thuis doen, ging gewoon op de bank hangen. was er eerlijk gezegd wel naar van maar had het erger verwacht. de smaak vond ik vervelender
Niks is verplicht hoor. Gyn wil het hier ook ivm tweeling zwangerschap. Maar ik wil best een dagcurve prikken maar geen OGTT
Ik had de arts assistent en die bleef wat in haar riedeltje hangen dat ze toch het liefst een OGTT wilden. En daarna dat we dat tegen die tijd wel even zien, nu over 8 week. Net of ik dan van mening verander maar goed. Ik hoef ook geen antwoord, zo is hoe ik het wil en anders testen we niks. Ik ga sowieso rond die tijd op suikervrij dieet ivm Candida waar ik last van heb sinds mijn jongste er is, bijna 4 jaar. Om straks niet weer direct te beginnen met spruw
Net zelf ook de OGTT gehad en ik vond het prima te doen. Nuchter een vingerprik (en ik moest ook nog ergens anders een buisje bloed voor af geven) daarna het drankje. Is zoet, maar niet extreem. Als je het gelijk doorslikt blijft het ook niet heel erg in je mond hangen. Daarna een wat vol gevoel in mijn maag, maar zeker niet misselijk. 2 uur wachten en vervolgens weer een vingerprikje. (was allemaal goed overigens, dus dat is fijn).
Lees op heel veel pagina's dat de OGTT niet verplicht is. Daarnaast kom ik ook nog regelmatig tegen dat steeds meer ziekenhuizen en verloskundigen er kritisch tegenover staan. Omdat het toch een zware belasting is voor de zwangere. Bij mijn 1e heb ik überhaupt geen testen op suiker gehad. Bij mijn 2e kreeg ik de lunchtest, prima te doen en wil ik nu ook wel doen (schijnt dat die OGTT er toen ook al was) En nu krijg ik dus te horen dat ik die OGTT moet doen.
Dames, niets in de zorg wat je aangeboden krijgt, is verplicht. Bij alles is het een advies en aan jou wat jij wil. Helaas brengen ze het vaak wat anders. Maar kom gewoon voor jezelf op als iets tegen je gevoel ingaat. Helaas ben ik nu ook medisch door tweeling zwangerschap maar no way dat ze iets doen wat ik niet wil. Ik wil alles overlegd hebben,
mijn suikerdrankje kwam na 2 slokken al weer uit.. moest daarom die dag 5 keer na het ziekenhuis om te prikken.
Ik heb m ook recent gehad, maar ik moet echt bloedprikken 2x. Gelukkig wel thuis. Ik vond het prettig om het met een rietje te drinken zodat ik het niet helemaal in m'n mond had. Ik ben geen seconde misselijk geweest en de kleine was ook rustig. Ik bleek nuchter 3.9 mmol te hebben en 2 uur na de test 5.8 mmol
Nou ik ben gisteren bij de VK geweest en aangegeven dat ik best mijn suiker wil laten testen, maar toch liever middels de lunchtest zoals in eerdere zwangerschap. Mede omdat ik momenteel echt geen vloeistoffen op een lege maag kan verdragen (laatst kwam mijn vloeibare ontbijt er ook alweer uit). Mijn VK was blij dat ik het aangaf. Ze zei zelfs "Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar die OGTT is echt een vreselijke test. Echt een zware opgave voor zwangere vrouwen om hem te doen. ik vraag me af of ze dat niet makkelijker kunnen doen: ze kunnen zoveel makkelijk testen en dan is dit er............" Nou toen wist ik eigenlijk al genoeg. Dus ik mag gelukkig de lunchtest doen.
Mijn gyn is er zelfs nog niet eens over begonnen. Die zegt dat het nuchter prikken meer dan genoeg is en al een goed genoeg beeld geeft. Daar ben ik wel heel blij mee want dan hoef ik deze test al niet meer te doen. Tijdens mijn vorige zwangerschap twee keer was meer dan genoeg.
Oké, het is niet het lekkerste drankje wat ik ooit op heb, maar zo'n enorme ramp vond ik het nou ook weer niet. Ik vond het vooral vervelend dat ik zo lang niet mocht eten. Ik ontbijt normaal altijd, hoe beroerd ik ook ben, ik functioneer niet zonder ontbijt. Maar uiteindelijk heb ik dat ook redelijk doorstaan. Het is eventjes doorbijten, maar niet t einde vd wereld.