Hallo! Ik ben afgelopen Vrijdag voor mijn laatste FM geweest en er waren toen 15 follikels..Het zag er volgens de gynaecoloog allemaal netjes uit en morgen krijg ik de punctie. Ik zie er toch best heel erg tegenop..Heb er wat vragen over en hoop dat jullie me kunnen helpen me wat rustiger te laten voelen.. * Ik krijg diclofenac, 2 paracetamols en dormicum(intraveneus)...Hoe hebben jullie het ervaren dat er niet plaatselijk werd verdoofd?Hoe voelde je je na de dormicum?Erg versufd of viel het mee? * Heb je veel last gehad van napijn?Wanneer na de punctie ben je weer gaan werken? Alvast bedankt, Groetjes cintsa
Meis, onthou alsjeblieft dat de ervaring van anderen helemaal niets zeggen.. Als er hier nu 2 positieve verhalen worden gepost en 1 horrorverhaal, vergeet je die positieve verhalen eigenlijk meteen en word je alleen maar zenuwachtiger van dat ene horrorverhaal.. Het is (helaas) voor iedereen zo ontzettend verschillend! Heel veel sterkte morgen!
- over je heen laten komen - het is zo gebeurd. - ze geven je wel voldoende pijnmedicatie. - ze houden je in de gaten - er is een arts en 2 verpleegkundigen bij, ze staan je wel bij. - ik had zelf dormicum en fentanyl intraveneus. - en ze spoten tijdens de punctie wat bij. - vraag gewoon of ze voldoende klaar hebben liggen. - zeg ook dat je er tegenop ziet, dan houden ze daar extra rekening mee. - verpleegkundigen waren bij mij erg lief. - ik begrijp al je zenuwen, echt, maar het is zo voorbij. - houd ik in je achterhoofd, dat je na de punctie een lekker paar dagen vrij bent, want die rust moet je jezelf echt wel gunnen, zeker voor de terugplaatsing, geef je over, zodat een kindje straks lekker kan groeien in je buik. rust dus goed uit. - succes morgen, komt goed!
Komt helemaal goed! Ik heb voor de punctie een tablet en prik in me bil gehad en het viel me reuze mee! Je bent wel bij maar de pijn is erg dof zegmaar zorg dat je goed op je ademhaling let, de zuster helpt hierbij! Daarna lekker je bed in kruipen ik had de dagen erna wel veel last met lopen dus veel drinken!! Maar het resultaat mag er zijn na de eerste verse tp zwanger en inmiddels 18 weken zwanger! Komt echt allemaal goed binnen een half uur ben je uit de behandelkamer!! Succes!!
Ik zag er ook enorm tegen op! Uiteindelijk viel het opzich wel mee. Do dormicum zorgt ervoor dat je slaperig bent, dus wat lomer bent en niet alles duidelijk mee krijgt. Die horroverhalen onthield ik ook maar uiteindelijk hoor ik gelukkig niet bij zo'n horror verhaal. Het voelt zoals faith zegt als doffe stompjes. Het is zo voorbij. Succes!
Nog geen ervaring met punctie.. Maar hier werd aangegeven dat je na de punctie beter 3 dagen rustig (en dan echt rustig) aan moet doen! Je buik is een beetje beurs en moet klaar zijn voor de evt terugplaatsing! Ook na terugplaatsing adviseerde ze om 3 dagen rustig aan te doen! Ik denk (weet t zeker) dat ik 1 week vrij neem omdat mijn werk (horeca) eigenlijk te zwaar is! Mijn geluk..ik kan/mag plannen wat ik wil..geen probleem op mijn werk! Succes voor morgen!! Denk dat je t maar over je heen moet laten komen!
Hallo allemaal! bedankt voor jullie reacties...het maakt me wel een stukje rustiger...Vooral ook dat jullie zeggen dat het echt zo gedaan is en dat het goed te doen is. Ook fijn om vooral de positieve verhalen te lezenIk zal morgen idd vragen of ze een licht opiaat oid klaarleggen mocht het nodig zijn(weet alleen niet of ze dat doen).. Ik weet idd ook wel dat de verpleegkundigen en artsen weten dat het voor iedereen spannend is en ze zullen er ook vast wel rekening mee houden.. Ik kan het idd het beste over me heen laten komen denk ik.. Wat betreft het rustig aan doen..Na de terugplaatsing zal ik wel moeten werken..(als die tenminste gaat plaatsvinden, dan zal dat waarschijnlijk eind deze week zijn, iig voor het weekend lijkt mij)..maar zal op mijn werk proberen rustig aan te doen..Werk zelf als vpk in de thuiszorg...en is soms fysiek wel zwaar werk..Moet komend weekend wel werken.. Ik ben morgen iig vrij en Dinsdag ook(toch moeten ziekmelden)...voor Woensdag heb ik aangegeven op mijn werk dat ik even kijk hoe ik me Dinsdag voel..Helaas is het bij ons niet zo makkelijk om vrij te vragen(ook al heb ik genoeg overuren nog staan) of je ziek te mleden vanwege het enorme personeelstekort en de gigantische drukte.. Voel me erg schuldig tegenover mijn collega's...omdat ze ook al met me moeten ruilen van route omdat er in mijn route clienten zijn die cytostatica gebruiken(chemo) en dat is natuurlijk verre van bevorderlijk voor dit proces(als je ondanks het beschermen ermee in aanraking komt).. Bedankt voor jullie reacties!!!!! Groetjes Cintsa
Heel veel succes morgen, mijn 1e punctie viel mee, en ze zeggen echt wat je moet doen, met de ademhaling enz. Het blijft altijd spannend, maar komt echt goed hoor! Heel veel succes!!
Cintsa, ik werk zelf ook in de zorg. ik ben na elke iui gelijk weer aan het werk gegaan. na deze eerste ivf, heb ik echter ruim 2 weken vrijgenomen. rust is echt heel belangrijk, vergeet dat niet, je embryo kan zich beter nestelen in een rustig lichaam. ik begrijp je gevoel van schuld, personeelstekort, etc in de zorg. je hebt wel een fysiek zwaar beroep. ik heb me voorgenomen om 2 weken tot aan de test het rustig aan te doen, zodat ik later nooit tegen me zelf kon zeggen dat ik er niet voldoende aan gedaan heb. alle die problemen in de zorg, zijn niet jou probleem. onthoud dat goed. En zet jezelf nu maar eens op de eerste plaats! houd moed! toi toi toi voor morgen
Hoi meis, ik heb morgen ook mijn punctie, alleen al wel mijn derde punctie, ik neem vanavond slaaptabletjes, morgen infuus met morfine. Echt waar ik zie er niet tegenop. Ik merk dat ik erg rustig ben door de morfine en probeer mijn aandacht te leggen op mijn ademhaling. Ik voel dat ze bezig zijn maar heb geen last van onhoudbare pijn! Door de medicatie voel ik mij heerlijk loom! Je bent er wel maar eigenlijk ook weer niet. In mijn geval was het de vorige keer met 15 minuten gepiept! Vervolgens lekker rustig aan doen, ik liep de vorige keren met een uurtje of 3 weer lekker rond en heb weinig pijn gehad! Natuurlijk is het hartstikke persoonlijk, hoop echt dat het meevalt! Toi toi toi!
Ik heb tussen punctie en TP wel rustig aan gedaan (zat gelukkig een weekend tussen), maar ben na de TP wel gewoon aan het werk gegaan, werd in het ZH ook niks over gezegd dat je dan nog rustig aan moet doen, dan mag je in principe alles gewoon weer..
Wow.. Ik moet zeggen dat ik een aantal reacties hier wel erg 'makkelijk' vind klinken zeg. 'Het duurt maar even', 'het is zo gepiept', 'ze weten wel wat ze doen'.. Een punctie hoeft natuurlijk niet altijd een hel te zijn, en ik post ook bewust mijn ervaring niet op het forum omdat ik zelf écht niet blij geworden was van zo'n horrorverhaal, maar als ik naar mijn punctie was gegaan met een instelling van 'Dit doen we even, we zijn zo weer klaar', was het voor mij waarschijnlijk nog schokkender geweest dan het nu was. Dus ja; Het kan ontzettend meevallen, maar onderschat het niet! Het hoeft absoluut geen horror-ervaring te worden, maar ook geen routine-klusje..
Shadixx, ik praat niet voor niets over mijn eigen ervaring! Heb het nu 3 x ondergaan, vanmorgen de laatste keer en heb alleen mijn eigen verhaal gedaan! Dat het in sommige gevallen anders gaat, snap ik heel goed, maar ik heb niet gezegd dat mijn "makkelijke puncties" ook voor TS zo zou gaan! Snap je frustratie, maar ik denk dat iedereen het beste met TS voorheeft! Jou wens ik alle sterkte toe, TS vroeg om ervaringen dus ik vind dat jij ook je verhaal zou mogen doen! TS: hoop dat de punctie is meegevallen! Groetjes Trotsemammavan1
ik denk wel dat de ervaring van de punctie zeker afhankelijk is van de pijnmedicatie die je krijgt en hoe je lichaam daarop reageert. ikhad 20 follikels en de laatsteheb ik zeker gevoeld.maar het heeft ook geen zin om dames extra banger/ angstiger te maken, want hoe je het went of keert niemand zit r op te wachten
Hallo allemaal!! Wat ben ik blij met jullie lieve reacties!!!!Voor iedereen is zo'n punctie anders, dat is ook logisch, elk mens, elk lichaam is anders en reageert anders.. Ik vond het fijn om meerdere ervaringen te lezen...thanks! @Trotse mama van 1..hoe ging jouw punctie?? Ik moet zeggen dat het mij ook is meegevallen...Als pijnmedicatie krijg je in de kliniek alleen een diclofenac en twee paracetamols. verder krijg je via t infuus dormicum.. Ik reageerde alleen nauwelijks op de dormicum en toen hebben ze nog wat bijgespoten...wel erg fijn dat ze vroegen of ik er al iets van merkte(van de dormicum) Het heeft bij mij toch wel even geduurd voordat ze alle follikels hadden, ik vond de pijn goed voelbaar maar wel draaglijk. Alleen in mijn li-eierstok had ik twee follikels die ze niet te pakken kon krijgen hij ging "aan de wandel"zoals de gynaecoloog zei. Mijn man moest op mijn buik duwen en zo kon de gyn er toch bij...Dit was wel even behoorlijk pijnlijk, maar gelukkig duurde dat maar eventjes.. Ze hebben van de 15 follikels, 12 eitjes kunnen identificeren..Nu wacht ik in spanning vandaag of er een bevruchting heeft opgetreden... Ik ben blij jullie ervaringen te hebben gelezen, ben het met shaddixx eens dat je het ook niet moet onderschatten...maar ik had van de reacties ook niet het gevoel gekregen dat het zo gepiept was..maar het heeft me zeker wel geholpen me wat rustiger te voelen..Dank jullie wel!
Ging goed! Doe aan acupunctuur en dit heeft naar mijn eigen gevoel echt geholpen, hoefde niet te drukken op m'n buik en ik heb weinig bijwerkingen gehad van de morfine... nu wel veel last van m'n buik maar dat hadden ze ook gezegd: 16 eicellen gepuncteerd en ze waren allemaal rijp gelukkig. Nu duimen voor goede bevruchting. Weet jij al het resultaat van de punctie? Wanneer krijg je een tp? Ik donderdag.. spannend he? fijn dat het meeviel, het is zeker niet iets dat je voor je lol doet nee! al ben ik wel blij dat het te doen was, toi toi toi