Hallo meiden, Morgen heb ik een sollicitatiegesprek, en heb graag tips nodig Ik zal in het kort iets zeggen over het bedrijf.... Het is een verzorging/verpleeghuis met psychiatrische clienten (voor ouderen). Ik heb hier gesolliciteerd voor de functie; Huishoudelijke medewerker. Nu wil ik me uiteraard goed voorbereiden, en met name natuurlijk dat ik aangenomen wordt Ik zoek tips, wat ik kan gebruiken tijdens de sollicitatiegesprek..... Ik heb dit geplaatst, omdat ik geen kei ben in sollicitatiegesprekken.... En met name om het gesprek in goede banen te leiden en te houden . Alle tips zijn van harte welkom, en alvast bedankt!
Ten eerste let op uiterlijke verzorging. Hier kijkt men eerst naar. Het toont aan hoe gemotiveerd je bent en het is de eerste indruk. Vervolgens stap je binnen en begin met Goedemorgen (niet hoi oid, je wil netjes spreken) ik ben ...... Spreek netjes abn en hou een profetionele vriendelijke houding aan. Laat zien dat je heel erg gemotiveerd bent maar niet waanhopig (want dat werkt weer averechts) Verder wees eerlijk maar selecteer heel goed voor jezelf wat je vertellen wilt. Teveel info is ook niet goed of nodig. Heel veel succes en toi toi toi
Zij moeten het gesprek in goede banen leiden, jij niet. Geef duidelijk antwoord op wat ze vragen, geen onnodige informatie.
Allereerst heel veel succes! wat Loes ook zegt, zorg voor een verzorgd uiterlijk, kleed je netjes. Loop rechtop en zelfverzekerd en kijk mensen in de ogen aan en geef bij binnenkomst iedereen een hand. Lees de vacature nog eens door, wat zijn de eisen en waarom denk je dat jij de geschikte kandidaat bent. Zorg in je antwoord dat jouw goede eigenschappen bij het functieprofiel laat passen. Geef rustig antwoord op de vragen of vraag wat ze bedoelen als je het antwoord even niet weet. laat het gesprek in hun handen (wat berbel zei) en laat je van je beste kant zien! laat blijken dat je een harde werker bent, van aanpakken houdt en graag voor ze klaar staat! Succes en haal hem binnen!
Zorg dat je enthousiast over komt, hoeft niet te, maar laat zien dat je er zin in hebt. Ik kreeg te horen dat ik voornamelijk op enthousiasme destijds ben aangenomen want werkervaring had ik nog niet. Kan wonderen voor je doen. Bereid zelf wat vragen voor, ze zijn altijd blij als een sollicitant goed voorbereid op gesprek komt. Zorg ook dat je pen en papier bij de hand hebt om antwoorden op te schrijven mocht je iets horen wat je mogelijk weer vergeet. Je komt op die manier geïnteresseerd en serieus over. Of als je niets kan bedenken zeg je op het eind wanneer ze vragen of je nog vragen hebt gewoon netjes dat je er van te voren een paar had maar dat ze die tijdens het gesprek al beantwoord hebben en dat je voor nu genoeg informatie hebt gehad. De rest wat ik zo snel kon bedenken is hier boven al genoemd. Succes!
Bedank van te voren alvast wat antwoorden op vragen die ze zeker gaan stellen. bv waarom ben jij juist geschikt voor deze baan? Vaak vragen ze ook aan je om een paar goede en een paar slechte eigenschappen te geven. Dat vind ik vaak moeilijke vragen,maar als je van te voren er als over na hebt gedacht sta je vaak niet met je mond vol tanden. Verde sluit ik me aan bij de rest van de adviezen. Veel succes !!
Spannend hoor! Er is al veel genoemd. Wat ik in gesprekken heb gemerkt is dat er bijna altijd een probleemsituatie wordt geschetst en dat ze vragen hoe jij daarom zou reageren. Bijvoorbeeld je werkt samen met een collega maar deze doet haar werk half-half, hoe ga jij hier mee om?! Een vraag als deze zou je kunnen halen uit de vacature. In mijn geval ging het namelijk om een duo-baan voor de klas en wilde ze een makkelijk samenwerkend en open persoon. Het antwoord was dan natuurlijk ook dat ik dit op een vriendelijke manier aan zou kaarten bij mijn duo. Door de vacature van binnen en buiten te kennen kan je in ieder geval sociaal wenselijke antwoorden geven, want, hoe afgezaagd ook, dat is toch vaak wat ze willen horen . Verder nog let op je houding. Heb cursus communicatie gedaan en heb daar heel veel geleerd. Zet je benen rustig naast elkaar op de grond en niet over elkaar. Hetzelfde geldt voor je handen. Leg deze uit elkaar ontspannen op tafel en leun een klein beetje naar je gesprekspartner toe, het werkt echt . Succes meid!
En zorg dat je iets weet over het bedrijf. Waarom zou je graag voor juist dát bedrijf willen werken? Misschien staat er iets op de site of het een informeel bedrijf is ofzo.
Bereid je voor op vragen die je kunt krijgen: 7 standaardvragen bij een sollicitatiegesprek - Carrière & werk - Lifestyle - Singlessite.nl https://www.werk.nl/pucs/groups/public/documents/document/ptl132917.pdf (let op dit is een PDF) Vragen in het sollicitatiegesprek | Monsterboard.nl Leer de basics: sollicitatiegesprek - Ze.nl - Hét online magazine voor vrouwen! Hopelijk heb je er iets aan
Bedankt voor alle tips meiden, ik ga dit zeker in mn achterhoofd onthouden . Nu hopen op goed geluk morgen....