Morgen sollicitatiegesprek.....

Discussie in 'De lounge' gestart door Sukke, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ohhhh, morgen is het zo ver en heb ik een sollicitatiegesprek......

Ik ben daar zo slecht in....:) kan mezelf niet zo goed verkopen. Ga me vandaag maar is goed inlezen.

Iemand tips?

2. Leuk..... ik interview vaak de mensen.

Standaard vragen die ik altijd stel :

Weet je wat voor bedrijf we zijn?
    Weet je hoe wij aan ons geld komen?
    Weet je waar we allemaal vestigingen hebben?
    Heb je onze reclames gezien (we hebben nieuwe reclames, dus als ze nog met de oude reclames komen, weten we genoeg)
    Wat is onze slagzin in de reclames?

Maar ja, bij ons moet je een echte teamplayer zijn, je moet ambities hebben en tonen. Leergierig en zelfverzekerd zijn.

Bij wat voor bedrijf is het en wat voor functie?

In ieder geval, succes.

3. Tsja... zeg vooral waarom je graag daar wil werken, waarom jij goed bent. Leg het er niet te dik boven op, maar spreek wel zelfvertrouwen uit, wat je in de functie verwacht en wat je doel is en wat je wil gaan doen om je doel te bereiken. Heb wel een doel. Let wel, voor 95% is de keus al na vijf minuten gemaakt. En het begint al met je uitstraling/houding, kleding en handdruk.

4. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Een zorginstellingen voor kinder en jeugdpsychiatrie. Functie pedagogisch psychiatrisch medewerker. Had gesolliciteerd op p.p hulpverlener alleen niet voldoende ervaring. Cv vonden ze wel dermate interessant dat ik mocht komen voor medewerker...

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ja handdruk. Haha ik word zelf helemaal kriebelig van slappe handjes. :)

6. tsja, ik heb daar totaal geen kaas van gegeten, maar vind het wel een interessante richting. Ik zou het wel willen leren, maar heb totaal geen ervaring in de psychiatrie.

Ik kan je op dat gebied niet adviseren. Je kan wel het gesprek zo sturen, waarom ze jou moeten nemen en niet mij. Heb in ieder geval altijd een antwoord op, wees positief en vermijd negatieve uitlatingen. Zolang je in je houding en taalgebruik positief bent, heb je al een pluspunt.

7. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Die vraag " waarom jou aannemen". Heb ik idd al op papier staan hier. Moet er nog even een mooi pakkend antwoord op maken.

Bedankt voor je tips iig.

8. ja, neem inderdaad ook pen en papier mee en schrijf mee, wanneer ze dingen gaan uitleggen. En noteer vragen van te voren. En maak vinkjes als een vraag duidelijk is. En als ze aan het eind vragen : Heb je verder nog vragen?

Als je hebt meegeschreven, eindig dan met : De andere vragen die ik had, heeft u duidelijk uitgelegd tijdens uw uitleg.

Leg de nadruk dan op duidelijk en tijdens uw uitleg. Je geeft dan aan dat je hebt geluisterd. Heel belangrijk.

9. Ben erg benieuwd hoe het vandaag is gegaan.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Ik interview ook vaak mensen en vindt niets storender dan van die standaard antwoorden die je als sollicitatie-tips vaak meekrijgt. Vragen in de trant van "wat voeg jij toe aan onze organisatie?" , daar heb ik ook niets mee., want daar krijg je toch nooit een 'echt' antwoord op, maar een vooraf ingestudeerd iets. Ik vind het belangrijk dat:

- je weet wat de functie in houdt
    - je daadwerkelijk geschikt bent voor die functie, of dat kan worden (qua opleiding, ervaring, interesse, niveau)
    - je alvast een beeld kunt schetsen van wat de functie volgens jou inhoudt en wat jouw eigenschappen zijn die maken dat je daar goed in past
    - wat wil je bereiken (is het je ideale functie, heb je verdere ambities)?

Verder mag je best nerveus zijn of een beetje stamelen, daar prikt een goede interviewer wel doorheen. Je moet wel beleefd en verzorgd voor de dag komen. Spreek mensen keurig aan met u, tenzij ze anders aangeven, kom niet in een afgetrapte broek, dat soort dingen. Maak duidelijk dat je luistert naar wat zij zeggen. Stel daar bijvoorbeeld vervolgvragen op (als je iets nuttigs te vragen hebt natuurlijk).

Wat betreft 'slappe handjes'... Nooit begrepen waarom mensen daar überhaupt waarde aan hechten. Dat zegt mijns inziens helemaal niets over wie je bent of wat je capaciteiten zijn.

Oh, en nog een laatste, heel belangrijk ding: geef ook de indruk dat zij blij mogen zijn om jou te hebben. Niet op een arrogante manier of zo, maar geef ze het gevoel dat ze met jou een aanwinst voor het bedrijf binnen halen. Dus niet bijna overlopen van dankbaarheid voor het gesprek, maar er in gaan met het idee dat jullie van beide kanten gaan beoordelen of het voor beide partijen een goede samenwerking kan zijn.

Succes!

11. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    heel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    handige tips hier!

12. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Gewoon antwoorden op die vraag: Waarom niet! Jullie gemiste kans als jullie me laten gaan ;)

Nee grapje.

Mijn tip is wees gewoon lekker jezelf, zie er goed verzorgd uit en indd een goede stevige handdruk. Eerste indruk is goud waard.

En toon interesse in de instelling. Stel ze vragen. En neem het kopje thee/koffie/water aan wat ze aanbieden (dat helpt mij altijd bij ontspannen)

toi toi toi vandaag!

13. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Nou gesprek is geweest maar wat een toestand vooraf!

Gisteren nog even de mail gecheckt stond er geen adres bij en ze hebben tig locaties. Ik bellen, hoofdlocatie.
    Vanmorgen vroeg op, radio aan. Overval geldtransport op mijn route. 40 min eerde weg gegaan. File, file, file. Al gebeld dat ik het misschien net niet haal, was geen punt. Kom ik aan op hoofdlocatie, moest ik daar niet zijn, mensen met wie ik gesprek had konden ze niet bereiken. Moest naar andere locatie lopen, 10 min. Was ik er net kon ik met 1 van de dames waarmee ik gesprek zou hebben naar weer een andere locatie waar de 2e dame was.
    Gelukkig gaf zij al aan dat het vanuit p&o slecht geregeld is en dat ze al vaker hebben aangegeven dat er duidelijk bij moet staan waar ze moeten zijn. Er werd mij niks kwalijk genomen. Uiteindelijk gesprek gehad om 11.30 ipv 10.30. Ging voor mijn gevoel vrij goed. Volgende week bellen ze dus even afwachten nu!

Thanks voor de tips iig.

Deel Deze Pagina