Wanneer zorgen maken - taalontwikkeling dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rijo, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wanneer moet je je zorgen maken wat betreft de taalontwikkeling van een dreumes? Mijn zoon wordt in juli 2 en maakt nog geen zinnetjes van 2 woorden. Hij begrijpt heel veel en hij heeft -in mijn beleving- een normale woordenschat. Maar hij gebruikt vaak dezelfde klanken waardoor het allemaal 'klinkt als' is, zeg maar. Ook ontbreken er vaak letters (kuikentje zegt piep -> mijn zoon zegt dan 'pie'). Er zijn maar weinig woorden die hij correct uitspreekt. Ik begrijp over het algemeen goed wat hij bedoelt, maar voor een vreemde, of zelfs voor de leidsters op de kov, is het soms lastig te begrijpen wat hij zegt. Opvallend is wel dat hij de laatste weken erg papegaait en veel nieuwe woordjes gebruikt, maar wel op zijn manier van praten dus. Wie kan mij meer vertellen over de taalontwikkeling van een bijna 2 jarige?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Volkomen normaal! Tussen de 18-24 maanden moet een kindje minimaal 5-10 woordjes zeggen, maar dat hoeft niet foutloos. Dus 'pie' ipv 'piep' is prima! 5-10 woordjes is echt het minimum, het gemiddelde ligt wel hoger (en wat ik uit jouw post haal, zegt jouw zoon ook wel meer dan dat!)
    Gemiddeld genomen beginnen kindjes zo rond hun 2de idd met tweewoordzinnetjes, maar als ze dit niet doen, is dat geen taalachterstand ofzo hoor! En het kan echt van de een op andere dag gebeuren. Soms zie je zelfs dat een kindje eerst minder gaaat zeggen en dan *floeps* ineens allemaal nieuwe woordjes en bv tweewoordzinnetjes.

Ik maakte me zorgen om de taalontwikkeling van mijn jongste (wordt in augustus 2), dus zodoende geinformeerd bij iemand die werkt met peuters met een taalachterstand. Mijn oudste sprak veeel vlotter dan de jongste, dus mijn vergelijkingsmateriaal is niet zo goed ;)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Op 2 jaar is de grens 10, voor jou begrijpende, woordjes, zonder papa of mama.

Dus als hij 'al' zegt voor bal dan is dat 1 woord.

Mijn oudste zei met 2 jaar net wel of net niet 10 losse woordjes. Enkele maanden later, 3 maand ofzo, ging hij los en met 2,5 zat hij op mooi gemiddeld met praten. Volgens de logopediste die aan huis kwam voor de jongste, dus niet het cb ofzo ;)
    Op zich is er dus nu geen reden om je zorgen te maken, doe je dat wel kun je dit bespreken met een logopediste

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Mijn zoontje doet ongeveer hetzelfde, wordt volgende maand 2.
    Hij spreekt inmiddels behoorlijk wat losse woordjes (zeker meer dan 10), maar 2 woord zinnen doet hij echt nog niet.
    Hij kan goed duidelijk maken wat hij wil en anders wijst hij het wel aan. ;)
    Maar ik zie hem de laatste weken echt vooruit gaan. Hij probeert inderdaad alles na te zeggen en vind het ook erg leuk als ik steeds bij alles benoem wat het is.
    Ik maak me dan ook verder geen zorgen, omdat ik dus zie dat hij zich ontwikkeld en wel geïnteresseerd is.

Mijn zoontje maakt ook de gekste woordjes soms. Zo noemt hij kaas al maanden seis en nu soms saas, dus in dat opzicht gaat hij wel vooruit. De letter 'k' vind hij gewoon erg moeilijk. Veel woorden zijn nog met de 't' bv. tietui (vliegtuig). Daarbij is de 'r' ook een moeilijke letter. Hij heeft het bv. over oijen i.p.v. oren.
    Ik denk dat het vanzelf wel goed komt hoor.

5. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Klinkt precies als mijn zoontje! En die is net zo oud, ik zou me zeker geen zorgen maken!

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Mijn zoontje is 1,5 en scoorde onvoldoende op dit onderdeel...
    Achteraf denk ik hij zegt heus wel drie woordjes want dat is de norm, maar ik heb verteld dat hij voornamelijk klanken zegt en delen van woorden. Ik heb gewoon geen aantal genoemd want dat lijkt me niet zo relevant, het gaat toch meer om de fase van taalontwikkeling waar ze in zitten en daarnaast is taalbegrip ook heel belangrijk, maar dat kwam niet ter sprake. De arts begon direct over VVE en extra dagdelen psz....
    Zoontje zegt een stuk of wat woordjes, doet alle dierengeluiden (wat zegt de koe, zegt hij boeee, wat zegt het schaap zegt hij beeeee, etc) en dus veel klanken. Bad is ba, buiten is bui, boven is boo, opa is pa. Verder begrijpt hij alles wat je zegt, wijst lichaamsdelen aan en voert opdrachten uit.
    Kortom ik maak me voorlopig geen zorgen en volgens mij hoef jij dat ook niet te doen!

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dierengeluiden etc is echt prima! Kun je gewoon tellen als woordjes. Taalontwikkeling van je zoontje is dus prima!

Gemiddeld zie je rond 2 jaar tweewoordzinnetjes, maar het 'moet' pas echt met 2,5.

8. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter begrijpt echt alles wat ik zeg of vraag, beantwoord ook met ja of nee. Zegt redelijk wat losse woordjes en brabbelt er een hoop omheen maar nog geen zinnetjes. Dochter van een vriendin spreekt al zinnen en heeft al gesprekjes met haar moeder. Ik dacht dus gelijk dat mijn dochter achter liep maar de dochter van een andere vriendin zegt evenveel als mijn dochter. Alle drie zijn ze dezelfde leeftijd. Ik maak me dus niet meer zo'n zorgen ;)

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn kereltje is na zijn 2,5 jaar pas echt goed beginnen met kletsen. Hij leert nu elke dag nieuwe woorden en het gaat enorm vlug. Ik vond het ook onwijs lang duren en wilde bijna hulp inschakelen, maar toen barstte het los.

Je kunt ook op een omgedraaide manier testen of hij je begrijpt. Door te vragen of hij zijn schoenen wil pakken, zijn jas, zijn tas, zijn brandweerauto en dergelijke. Ook wezen wij van alles aan in de keuken, speelden we met woordkaartjes, waren we dagelijks een half uur aan het voorlezen, veel liedjes zingen en dat soort dingen.

Maar mijn ervaring is dat het vaak vanzelf wel komt. Als hij niks mankeert aan zijn oren of stembanden, barsten ze vanzelf los. Een paar maanden geleden zat ik me nog in te spannen om hem een woord te laten zeggen en sprong ik bijna van de bank als hij ook maar een klank nabootste dat ergens op begon te lijken.

En eigenlijk heb ik nu soms wel van die momenten dat ik denk: kun je niet even twee tellen je mond houden? :D

Vooral als hij 's nachts op je slaapkamer komt.

"Wat is dat nou?"
    - Ik slaap
    "Ja... Wat is dat nou?"
    - Een auto die voorbij rijdt, ga slapen
    "Wat is dat nou?"
    - Een brommer, laat me met rust
    "Wat is dat nou?"
    - Een hond die blaft
    "Hond niet slapen"
    - Nee, de hond slaapt niet nee
    "Mama wel slapen"
    - Ja
    "Regen tikt niet op het dak van tik tik tik"
    - Nee lieverd, het regent niet, hup, naar je bed
    "Mama?"
    - Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    "Wat is dat nou?"
    - Wat is wat nou weer dan?
    "Tijn slaap mama bed"
    - Okééééheeeee, kom maar met Konijn slapen in mama's bed
    *tilt deken op*

Ja en dan slaap je dus de rest van de nacht bijna niet meer want bij elk geluidje "wat is dat nou?" :p

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me erg gerust! Hij kan zeker meer dan 10 woordjes zeggen. De kindjes van zijn leeftijd die ik ken praten dat het een lieve lust is en ja, ook al ben ik niet van het vergelijken... Je doet het dan toch... Joycey, whaha oh my, lekker vermoeiend ja! Dat omgedraaid testen doe ik inderdaad ook, daardoor weet ik ook dat hij veel begrijpt. Voorlezen, zingen, aanwijzen en bijbehorend woord zeggen ook. Bedankt voor de tips!

11. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Mijn zoon wordt een maand later 2, heeft wel wat woorden gezegd maar nooit meer een tweede keer herhaalt. Enige wat hier blijvend is sinds twee weken, "waar is die, waar is die" hele huis doorzoeken naar zijn knuffel en dan "Oh daar is die". Meer komt er niet uit op moment, zal vanzelf wel gaan komen de komende maanden.

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb ook een late prater. Mijn zoon is bijna 2,5 en kan pas sinds 1 maand ja en nee maar hij begint nu steeds meer woordjes te zeggen. Hij kan alleen niet alles goed uitspreken dus oma = ama, bal = ba, paard = paa, bus = bu etc. En hij heeft ook eigen woordjes of geluidjes.
    Maar sinds hij naar de psz gaat merk ik wel dat hij heel erg vooruit gaat. Ik maakte me ook wat zorgen en heb op school ook nagevraagd of het normaal is maar hun zeiden maak je geen zorgen hij gaat echt wel praten maar dat het heel erg verschilt per kind.
    Hij begrijpt wel bijna alles zowel in turks als nl's.

13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik vroeg me af of dat ook meespeelt, het tweetalig opvoeden. Mijn zoon wordt namelijk ook tweetalig opgevoed (Fries/Nederlands - nu is Fries natuurlijk wel een heel andere taal dan het Turks), hij begrijpt ook alles zowel in het Nederlands als in het Fries. Fijn dat jouw zoontje zo goed vooruit gaat!

14. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter wordt eind volgende maand 2, maar die is ook echt nog geen taalwondertje ;)
    Ze is motorisch heel sterk en voor mijn gevoel daar veel meer mee bezig geweest dan met het praten. Had het hier eerder al met het CB over gehad en die beaamde ook dat dat kon.
    Echter merk ik de laatste paar weken dat ze ineens veel meer met taal bezig is, ze maakt veel meer klanken, brabbelt de hele tijd en probeert meer woordjes uit te spreken. Op dit moment zegt ze mama, papa, opa, oma, nina (naam zus), bah en daarnaast nog een aantal woordjes die ze anders uitspreekt (aai, koekje). Ze begrijpt echter wel alles (geef mama eens de trein aan, ze komt dan aanlopen met de toet toet trein). 2 woordzinnetjes maakt ze op dit moment alleen met het woord bah (mama/ papa bah, bij poep of vieze handjes).
    Houdt dan ook zeker rekening met het feit dat ze bij haar volgende CB bezoek niet voldoende scoort op taal. Maar probeer het inmiddels los te laten, hoor genoeg verhalen van kindjes die 'pas' bij 2.5 jaar beginnen te praten. En qua taalontwikkeling doen we al redelijk veel, we lezen heel veel boekjes voor (vindt ze zeer leuk) en praten en benoemen dingen de hele dag tegen haar. Ook begrijpt ze gewoon het meeste, maar spreekt ze het nog niet uit. Dus ik zie het wel, maak me voor nu nog niet echt zorgen.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    De een in motorisch sterk en kan alleen los naast je lopen zonder weg te lopen en de ander zijn motorisch wat achter en kun je niet alleen naast je laten lopen maar spreken met net 2 jaar 3 maar ook 4 woord zinnen. Kletst met iedereen en is steeds verstaanbaarder voor de buitenwereld.( zoals uk)

Het komt van zelf zo wel het motorische of de taal.

16. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Alsof je onze zoon beschrijft. Die is maart 2 geworden en we merken nu pas dat hij meer dingen probeert te zeggen. Iedereen is papa en mama 🙄.
    We proberen het te stimuleren maar er ook niet teveel druk op te zetten. Hij lijkt wel alles te begrijpen wat je zegt. Soms vraag ik me af of hij de fijne klanken wel goed hoort. Hij zegt veel dingen half. Op het Kdv zeggen ze dat hij prima gaat voor zijn leeftijd dus misschien is mijn bezorgdheid onterecht.

Deel Deze Pagina