Hoi, Ik woon in het buitenland en krijg niet altijd de antwoorden waar ik op hoop hier. Zoals dat ik maar een banaan moet eten, wanneer ik mijn huisarts vertel dat ik eet problemen kan krijgen door bijv. aanhoudende kiespijn.. Vandaar dat ik niet zo snel langs de huisarts ga om iets te vragen. Nu kan google mij geen antwoord geven, mijn mirena heb ik er na 3,5 jaar in mei laten verwijderen. Tijdens mijn spottings dagen wat ik als menstruatie beschouwde, daarna netjes na ongv. 28 dagen nog een keer heftig en sindsdien kan ik genoegen nemen met een paar tampons en inleg kruisjes.. Soms komt er een vlaag vers bloed uit wat even lijkt alsof het heftiger word, maar dan lijkt het bijna verdwenen en het houdt niet langer dan 4 dagen aan.. Terwijl voor de mirena ik altijd half leeg bloedde.. Nu weet ik niet of ik me zorgen moet maken, en moet aanvechten of ik ergens een gynecoloog kan zien of dat dit komt doordat het spiraal mijn menstruatie wegnam en het nu minder lining opbouwd, ik snap niet wat er aan de hand is..
Hoi Void, Ik kan me je frustratie voorstellen.. Ons lichaam is al onvoorspelbaar en dan ook nog eens van die pillen, prikpillen en spiraaltjes die het nog verwarrender maken..Ik denk dat het echt een kwestie van afwachten is. Jouw lichaam moet eigenlijk een soort systeemherstel doen, omdat er iets ingrijpends is gebeurd. Voorheen regelde de mirena je hormoonhuishouden min of meer, nu moet het lichaam het zelf weer gaan doen. Waarschijnlijk is je hormoonbalans nog van slag. Over de Mirena: Evenals de anticonceptiepil bevat Mirena een hormoon waarvan de werking op het baarmoederslijmvlies te vergelijken is met die van progesteron (een hormoon dat door het eigen lichaam wordt gemaakt). Levonorgestrel, het hormoon in Mirena, wordt continu toegediend en zorgt ervoor dat het slijmvlies in een rustfase komt zodat het niet meer reageert op oestrogenen (vrouwelijke hormonen die in de eierstokken worden aangemaakt). Daardoor wordt het baarmoederslijmvlies niet meer opgebouwd en worden bloedingen veel lichter en minder pijnlijk. Je baarmoeder moet dus weer leren om te gaan reageren op oestrogeen, zodat je baarmoederslijmvlies weer opgebouwd wordt. Als dat weer gebeurt, dan krijg je denk ik een normale bloeding. Zonder baarmoederslijmvlies is innesteling niet mogelijk, dus het is inderdaad wel je aandacht waard. Als je over een half jaar nog steeds geen normale bloedingen hebt, zou je moeten worden doorverwezen naar een gyneacoloog. Die kan van binnen precies zien hoe dik jouw baarmoederslijmvlies is en hoe jouw follikel zich ontwikkelt (middels niet pijnlijke inwendige echos). Nog even geduld dus, ik weet hoe moeilijk dat is, maar ik denk dat het vanzelf gaat komen hoor! Succes!! Groetjes Patricia
Hoi Void, Ook ik had voor het verwijderen van mijn mirena spiraal heftige ongesteldheden. Was altijd een week ziek en liep helemaal leeg. Bij mij is de spiraal er nu uit sinds 9 juli en heb een normale cyclus van 28 dagen. Mijn bloedverlies is niet te vergelijken met voor de mirena. In mijn ogen stelt deze ongesteldheid niks voor. 4 dagen bloedverlies maar niet heftig. Gezien het feit dat ik wel nu elke keer netjes een cyslus heb van 28 dagen hoop ik dat dit zo blijft maar ook ik vraag me elke keer af of die heftige ongesteldheid van het verleden weer terug gaat komen. Sterkte!
he Void, Na het stoppen van de Mirena heb je ijna altijd minder bloedverlies, hier ook. Doormiddel van een inwendige echo was te zien dat mijn baarmoederslijmvlies gewoon goed was verder. Hou het wel goed in de gaten en luister goed naar je lichaam...
Dat lijkt me ook de enige verklaring.. En door dat er geen dagelijkse toevoer van dezelfde dosering hormoon leek me wel kloppen met dat hormonale veranderingen in een keer veel duidelijker tevoorschijn komen vooral pms wat weer verward kan worden met zwangerschaps kwaaltjes.. bleegh.. Gelukkig heeft oma d'r koffers gepakt en is ze op weg naar huis toe Ronde 5 here we go!
Haha die oma's ook die komen en gaan, dat ze maar weg blijven tot de geboorte (oh hihi, mijn echte oma zou ik echt wel voor die tijd willen zien ) Maar niet te druk over maken, echt iedereen heeft dit en mijn gyn zei daar moet je, je niet al te druk over maken, als het minder dan een dag gaat worden moet je wel ff aan de bel trekken of als je, je ziek gaat voelen. Wat ik dus had, maar ik bleek PCOS te hebben, waardoor ik mij ziek voelde... Komt helemaal goed en wat minder bloedverlies is vaak niet zo erg... Ik was voor mijn pil, spiraal etc avontuur ook zeer erg ongi