Hallo, Ik ben nu 20 weken zwanger. Bij de echo vanochtend bleek dat de placenta ongeveer 1 cm over de baarmoedermond ligt. Dit zou betekenen dat ik niet vaginaal kan bevallen, omdat de placenta er dan eerst uitkomt. Nu moet ik in week 28 van de zwangerschap naar de gyn, die gaat kijken of hij er iets aan kan veranderen. Heeft iemand dit ook gehad, en uiteindelijk een keizersnede gehad of toch een vaginale bevalling? Groetjes Adriana
Mijn schoonzusje heeft dit gehad, de placenta is toen genoeg omhoog gegroeid zodat we wel vaginaal kon bevallen. Ze heeft wel veel bloedverlies gehad achteraf, maar ik weet niet zeker of dat door de ligging van de placenta kwam. De gyn kan er trouwens niets aan veranderen, maar die gaat kijken of de placenta is verplaatst, die groeit namelijk mee met de baarmoeder en kan zo van de baarmoedermond af groeien.
Ik heb het 2 maal mee gemaakt. Bij mijn meisje met 20 weken ook een voorliggende placenta(2 cm) en deze is na de 30 weken mooi mee gegroeid. Ben dan ook gewoon vaginaal bevallen. Bij mijn jochie lag hij er met 20 weken compleet voor.Ook voor de 20 weken bloedverlies gehad. Deze placenta is niet meegegroeid (placenta praevia totalis)en er was dan ook geen andere mogenlijkheid dan een keizersnede. Ligt je placenta aan de voor of achterzijde?
Bij schoonzusje lag ie er ook voor. Maar bij de 30 weken echo inderdaad genoeg opzij gegroeid en zij is gewoon en moeiteloos vaginaal bevallen. Het is nu dus gewoon afwachten voor je.
Thanks voor alle reacties. Ik weet trouwens niet of de placenta voor of achter ligt, dit heeft de VK niet gezegd. Is dat ook nog van belang?? Ik hoop in ieder geval dat met 28 weken de placenta is meegegroeid en dat ik dus toch vaginaal kan bevallen. Gelukkig is dit in veel gevallen zo. Is toch een geruststelling.
Bij.mijn 20 weken echo was dit ook het geval! Vorige week echo gehad en zag er goed uit! Ik kan gewoon bevallen.
Wat fijn voor jou!! Lijkt me een enorme opluchting zulk nieuws te krijgen Hopelijk krijg ik dat over een paar weken ook. Succes verder met je zwangerschap & bevalling!
Als je placenta aan de voor kant ligt is de kans vele male groter dat hij mee gaat groeien.Je buik groeit naar voren en als de placenta aan de voor kant ligt gaat deze mee groeien. Aan de achter kant gebeurd niet zo veel en zal hij minder mee groeien. Bij mijn dochter lag hij voor en bij mijn zoon achter.