Ik wil allereerst meedelen dat ik geen discussie wil starten met dit topic, dit is puur interesse. Afgelopen weekend hadden we een barbeque en toen kwam het onderwerp orgaandonatie ter sprake. We hebben twee vrienden die moslim zijn, de ene is wel donor en de ander niet. Degene die niet donor is zegt dat het volgens de islam niet mag omdat je begraven moet worden met al je organen. Ons ander vriend (die wel donor is) zegt dat het wel mag. Alleen hadden we op dat moment een beetje te diep in het glaasje gekeken waardoor we niet over dit onderwerp door konden praten en ik nog steeds niet weet of het wel of niet toegestaan is. Via google heb ik geprobeerd te zoeken maar de antwoorden zijn erg tegenstrijdig
het is ook een beetje tegenstrijdig... de ene zegt wel de andere niet. ik ben geen orgaandonor omdat ik het niet zeker weet. Maar als mijn kind of man een orgaan nodig heeft en ik kan die geven zoals een nier of wat dan ook dan twijfel ik niet en zou ik die geven.
ik had het er gisteren op het schoolplein nog over dat het inderdaad heel wisselend is, onze mening en reactie was dat een God of Allah je eigen hersens mee heeft gegeven om het juiste te doen voor je medemens uit liefde dat kan nooit als iets verkeerds worden gezien. Maar het verschilt dus heel erg onderling dus je zult denk ik meer je eigen hart moeten volgen of bespreken met de persoon die hierover je meer kan verstellen , maar het blijft altijd vatbaar voor interpretatie natuurlijk. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je de hemel word geweigerd voor het doen van een goede daad.
Een paar maanden geleden bevestigde een bijeenkomst in Driebergen, waar honderd imams aanwezig waren, dat wat al jaren bekend was: orgaandonatie is volgens de meerderheid van de geleerden toegestaan. ,,Wel zijn er enkele voorwaarden, zei Universair docent Ghaly op het seminar in Utrecht. ,,Zo moet orgaandonatie de enige mogelijkheid zijn tot genezing, de wensen van de overledene moeten gerespecteerd worden en de organen mogen niet verkocht worden.
naar dat antwoord was ik laatst ook opzoek toen dat topic orgaan donatie erwas. ik denk dat niemand het echte antwoord weet. wel weet ik dat een moslim na de dood zo snel mogelijk begraven moet worden. volgens mij al binnen 24 uur, dus dan lijkt het mij niet mogelijk om te doneren na de dood. tijdens het leven mag het volgens mij wel als het geen schade toebrengt aan je eigen lichaam. maar dan ontstaat weer de vraag of je het ook aan een niet-moslim mag doneren?
Maar hier in NL lukt dat en mag het toch niet binnen 24 uur. Zover ik begrepen heb mag het wel, ik heb zelf ook een donorcodicil.
niet?? ook niet op de moslimbegraaf plaatsen?volgens mij wel, maar als ik iets verkeerds zeg wordt ik graag gecorrigeerd als je naar je eigenland vervoerd moet worden (wat een groot deel van mijn familie wil) lukt dat waarschijnlijk niet.
oke. weer wat geleerd dit stukje kwam ik net overigens tegen op internet: Moslims - Uitvaart .nl Over het omgaan met een dood lichaam is de Islam zeer duidelijk: Voor het lichaam moet men respect hebben in overeenstemming met het respect dat men voor de levende heeft. Het mag op geen enkele wijze verminkt, ontheiligd of verfraaid worden. Het moet zo veel mogelijk met rust worden gelaten.
Ja maar wanneer je bijv organen eruit gehaald moeten worden dan leeft diegene nog, hetzij hersendood oid maar niet dat het al overleden is.
Orgaandonatie kan: -bij leven, in beperkte mate (bv nieren) -bij hersendood, wat in feite dood is maar waar de ondersteuning nog draait -non-heartbeating: als het overlijden onvermijdelijk is, maar er geen hersendood is, en de apparatuur uitgezet gaat worden: zodra de dood intreedt gaat iemand pijlsnel naar de ok waar een team klaarstaat om enkele organen uit te nemen. Daarnaast heb je nog weefseldonatie, zoals hoornvliezen, hartkleppen en huid. Dit kan bij alle mensen di in een ziekenhuis overlijden en geen contra-indicaties hebben. De hersendood- en non-heartbeating donoren komen altijd van de ic. Overigens vinden uitnames ook bij weefseldonatie binnen 24 uur plaats. Het snelle begraven is dus nooit een argument tegen donatie! En ja, van "onze" geleerden mag het, na de dood is de voorwaarde dat iemands leven in gevaar is (wat altijd het geval is bij orgaandonatie) Daarnaast
ook uit interesse: hoe zit het dan met bv moslims die dood aangetroffen worden ergens...hoe doen ze dan met het vaststellen van de doodsoorzaak ofzo. Mag dat dan wel of niet??
Ik heb het op moslimarts.nl gevonden. Ik heb hetzelfde antwoord op de website vaneen hooggeleerde gelezen met diezelfde voorwaardes! En Allah weet het beste
Sja, maar wie zegt dat een orgaan verwijderen, om een ander leven er mee te redden: - respectloos is? (Niet als de overledene er zelf voor gekozen heeft donor te zijn) - verminken is? - ontheiligen is? ... verfraaien zal het wel niet zijn Er staat 'zoveel mogelijk' met rust laten. Dus niet 'volledig' met rust laten. Ik denk dat bovenstaande stukje alsnog geen uitsluitsel geeft. Denk het ook, maar ja, Allah heeft geen open telefoonlijn, zodat je het hem kunt vragen. Dus het blijft toch maar goed nadenken en zelf beslissen en dan maar hopen dat je, als je eenmaal oog in oog staat met hem () de juiste keuze hebt gemaakt. Wat voor 'persoon' is Allah eigenlijk? Zou hij boos worden, omdat je niet compleet begraven bent? Of zou hij boos worden, omdat je de kans had om iemand anders te redden, maar dit niet gedaan hebt? Ik heb geen idee....
Hij is vergevingsgezind als je dingen per ongeluk doet. Als je iets doet terwijl je weet dat het niet mag dan heb je kans dat je niet vergeven word. Hij zou je waarschijnlijk vergeven omdat je iemand met goede bedoelingen red. Maar alsnog is dat Zijn beslissing, ik kan dat niet zeggen. Als je echt wilt weten wie Allah is dan raad ik je aan de quran te lezen dat is namelijk zijn woord ookal klinkt het als een fabeltje voor sommigen.
Nou nee niet echt, SyrianBeauty. De koran is namelijk ook op meerdere manieren interpreteerbaar. Dat is het 'gevaar' met dat soort dingen, wanneer degene die de inhoud 'bedacht' heeft (in dit geval dus Allah), niet bereikbaar is om op concrete vragen antwoord te geven. En ook al is het ZIJN woord, het is door IEMAND opgeschreven en kan dus vervuild zijn met diens interpretatie. Om maar te zwijgen van de vele vertalingen. Van de bijbel weet ik, dat de kerk er een aantal boeken uitgeschrapt heeft, omdat ze hen niet goed uitkwamen. Wie weet is dat 300 jaar geleden ook een keer met de koran gebeurd? Er is zoveel tijd voorbij gegaan en vergeet niet: De mens is niet perfect, kan fouten maken en is helaas soms ook corrupt. Hiermee wil ik niet de koran afzeiken of een dergelijke discussie beginnen... Ik wil alleen maar zeggen, dat zelfs het lezen van de koran je wel een vaag beeld kan geven van wie Allah is en wat hij nou eigenlijk wel en niet wil, maar niemand kan er zeker van zijn, tot het moment daar is. ... wow, gesproken als een ware agnost... Ben trots op mezelf. Oh en nu ga ik ook niet meer reageren, anders wordt dit straks een religie-topic en gaat er een slotje op! Als iemand toch wil discussiëren, dan kan die mij een PB sturen Ik sta er open voor!