Wij zijn onlangs verhuisd. Komend weekend wordt onze nieuwe buurman Abraham en zijn we uitgenodigd voor zijn feest. Hartstikke leuk natuurlijk. Maar... hij rookt nogal. Althans zelfs de uitnodiging rook heel erg naar sigarettenrook. Ik had eerst bedacht dat ik dan wel buiten zou gaan staan, maar nu de weersvoorspellingen slecht zijn voor deze regio wordt het een binnenfeestje. Wat zouden jullie doen? We willen zowieso niet te lang gaan (uurtje of 2) omdat ik gewoon heel moe ben en echt op het eind loop. Maar ik zie zo op tegen die sigarettenrook... Maar kan er toch moeilijk (voor de eerste keer) binnenkomen en meteen roepen dat er niet gerookt mag worden gezien ik zwanger ben? Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat die 2 uurtjes niet heel schadelijk zullen zijn. Al moet ik zeggen dat ik je helemaal begrijp, ik heb tijd terug een begrafenis gehad met de condoleance in een cafe waar volop gerookt werd. Ik wilde dus heel snel weer weg. Wel hield ik in mijn achterhoofd dat ik zelf niet rook en verder bijna nooit met rook in aanraking kom. Dus hoeveel kwaad zou het kunnen?
Ik heb het zelfde met mijn schoonfamilie. Echter zij zijn niet bereid om buiten te roken als ik er ben zelf een raampje open is daar teveel gevraagd. Daarom ben ik tijdens mijn gehele zwangerschap slechts 2 maal op visite geweest en dan slechts een half uurtje. Als ik jou was zou ik lekker een half uurtje/uurtje heen gaan en bij binnenkomst al aangeven dat je het heel leuk vindt dat ze jullie uitgenodigd hebben maar dat je je niet fit voelt en daarom maar kort blijft. Succes!
Mijn moeder rookt al niet waar me dochter bij is en als ik er ben rookt ze niet veel. Nooit echt druk om gemaakt. Bij mij thuis word er sowieso in de keuken gerookt dus thuis geen last van. Schoonvader verdomd het wel om niet te roken en rookt zelfs als me dochter op schoot zit wat ik liever niet wil natuurlijk Maar verder ga gewoon lekker naar dat feestje, vraag of er waar jij zit een raampje open kan en zeg gewoon dat je het heel erg benauwd ervan krijgt. Is dat teveel moeite dan zou ik wel lekker naar huis gaan
Ik zou heel even gaan (als je er zin in hebt) en zodra je last krijgt van de rook ga je weer naar huis. Bij mij zou het erop neer komen dat ik voor de beleefdheid binnenkom, de gastheer en -vrouw een handje geef, één drankje drink en dan weer naar huis ga. Als er inderdaad zoveel gerookt wordt.
Ik zou zelf mijn man/vriend sturen, met welgemeende excuses namens zijn hoogzwangere vrouw, die vroeg naar bed gaat vanavond.
Ik zou niet gaan. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan roken en de geur ervan. Tijdens mijn zwangerschap komt jouw situatie nog 2 keer voor bij mij en beide keren ga ik niet. Misschien is het onbeleefd maar dat zal mij een zorg zijn. Ik pas ervoor om in een ongeventileerd huis te gaan zitten waar het merendeel van de visite rookt. (Situatie waar ik dus in zou komen). Ik ga ze dan ook eerlijk zeggen dat ik niet kan komen vanwege al het gerook daar.
Ik zou ook gewoon even mn gezicht laten zien (en als het blauw staat, zwanger of niet, ben ik toch snel weg) Veel plezier
Ik zou ook heel even gaan, mischien wordt er in huis helemaal niet gerookt Zo wel dan ga je na één drankje weer weg omdat je moe bent, last van je voeten hebt, je eigen niet erg fit voelt...ect. Je hebt je toch laten zien op dat feest en dan kunnen mensen hooguit zeggen: ja ze is hoogzwanger
Zeggen dat ik op tijd naar bed ga werkt niet omdat het feestje al om 15.00 uur begint, hihi! Maar denk dat ik idd maar gewoon ga en dan even zie hoeveel er gerookt wordt. Is het teveel dan ga ik lekker naar huis. Kan nog altijd zeggen dat de oppas heeft aangegeven dat onze dochter niet happy is.
Mijn schoonvader rookt tegenwoordig buiten. Ik kan niet tegen de rook (mijn luchtwegen zijn chronisch ontstoken) en mijn schoonzus wil ook niet dat haar kind in de rook zit als ze op bezoek zijn. Nu ik zwanger ben ga ik zeker niet in de rook zitten, het is al niet gezond voor mij en dus helemaal niet voor mijn kindje. Gelukkig hebben wij in onze vrienden en familiekring maar heel weinig rokers.
Leuk dat je nieuwe buurman meteen jullie uitnodigt. Ik zou er echter niet heen gaan. Ik heb echt de pest aan roken, wordt er benauwd en misselijk van en het is bepaald niet gezond. In de laatste drie maanden schijnt het niet gezond te zijn om zelf te roken en ik denk dat meeroken ook niet heel goed zou zijn. Ik probeer - zoals hier ook al een aantal keer werd gezegd - zelfs als niet zwangere niet teveel in rookruimte te komen. Bah. Aangezien jij het zo in een topic vraagt, krijg ik de indruk dat jij ook niet zo'n grote rook- fan bent. Kun je niet suggereren om van 't zomer of volgende week eens even rustig een kopje thee in de achtertuin te komen doen? Dan kunnen jullie echt even kletsen en ik zou er ook gewoon heel eerlijk bijzeggen dat jij roken momenteel heel vervelend vind. Je begrijpt uiteraard dat niet iedereen gaat stoppen voor jou, nee dat moet u niet doen hoor buurman, maar dat je daarom liever even op een ander moment komt. Ik zou verder ook vertellen dat je het zo leuk vind dat jullie waren uitgenodigd, maar dat je als hoogzwangere ook niet heel lang naar feestjes kunt/wilt. Denk dat ik dus niet zou gaan, maar daarnaast ook wel eerlijk zou zijn. Doch proberen aardig te zijn en niet de buurman een lullig gevoel te bezorgen.
Moeilijk... Ik heb zelf het probleem met mijn schoonouders, die roken altijd binnen. En eerst kwam ik daar één a twee keer per week. Tegenwoordig probeer ik dat een stuk minder te doen, en als ik er ben zit ik niet meer de hele tijd op de plek waar ze roken, probeer toch ergens anders te gaan zitten. Maar ben bang dat ze straks ook niet bereid zijn buiten te gaan roken als onze kleine er is. Vind dat heel moeilijk, heb een goede band met mijn schoonmoeder, maar denk niet dat ze ervoor open staan om zich aan te passen. Als ik jou was ik even naar je buurman gaan en vragen of ze binnen roken. Misschien roken ze wel helemaal niet binnen en maak je je nergens zorgen om.. En als ze wel binnen roken gewoon gelijk aangeven dat je dan maar heel even langskomt. Dan is er als het goed is van beide kanten respect voor elkaar.
Zou ik ook doen! Las ook dat familie vaak nog rookt bij kinderen Ik Heb ook geëist (ja echt) dat schoonfam en eigen Fam. niet rookt in mijn (zwangere)bijzijn of in het bijzijn van mijn kind (longproblemen) Het is zo slecht, daar kan je toch niet meer omheen? Sorry hoor maar als iemand niet begrijpt dat ik die zooi niet in de buurt van mijn kinderen wil hebben, dan maak ik daar niet mijn probleem van....(m.a.w. dan houd ik afstand)
Hahah dat is wel vroeg, maar je kunt wel zeggen dat nu je hoogzwanger bent het lang zitten en staan best moeilijk is dus je sneller moe bent en daarom misschien wel kort blijft, maar dat je even aan kijkt. Denk dat ze het alleen al leuk vinden als je eventjes komt
Ik ben dan hier waarschijnlijk de NIET anti roker... ik snap jou reactie hoor..en als je zelf absoluut niet rookt dan is het naar... Maar er is toch werkelijk niemand die ik ga verplichten om te stoppen met roken als ik binnen kom denderen..het is toch echt izjn/haar woning en daar heb ik respect voor...en als ze een beetje normaal zijn dan roken ze niet of minderen ze gigantisch waar ik bij ben..en als ik er klaar mee ben dan ga ik gewoon.. heel simpel.. Wat andere doen moeten ze lekker zelf weten wat het roken betreft en ik ga daar absoluut niets over zeggen of iets van vinden... heb respect voor zijn/haar keuze..en dat moeten ze ook maar voor die van mij hebben als ik na bijv 30 min al beslis om weg te gaan.