Geen idee of dit de plek is om dt onderwerp te posten, maar hoop hier wel wat advies te kunnen krijgen. Ikzelf heb een dochter van net 1 jaar oud. Al maanden deel ik mijn geluk met mijn beste vriendinnetje. Niet wetende dat zij al meer dan een jaar probeert zwanger te worden en al in de medische mallemolen is beland. Dit vertelde ze me pas enkele weken geleden. Ik moet zoveel aan haar denken. Ik wil er voor haar zijn, iets voor haar kunnen doen, maar vind het ook zo lastig. Kom ik weer aan met mijn dochtertje. Durf haar bijna niks meer te vertellen over haar ontwikkeling. Probeer af te spreken als mijn dochter bij mijn partner kan blijven enz. Wel vertelt ze me alles over de onderzoeken, maar dat is allemaal erg ingewikkeld. Ik stel haar veel vragen, want het meeste ervan zijn allemaal onbekende termen en begrippen. Maar hoe ze zich nu echt voelt? Ze is niet zo'n prater. Op welke manier zouden jullie, vrouwen die ook via vruchtbaarheidsbehandelingen zwanger proberen te raken, benaderd willen worden? Is er iets dat ik, extra naast vriendin zijn en een luisterend oor, voor haar kan betekenen?
Hoi hoi, Lief dat je er zo druk mee bent... Stuur af en toe een kaartje, bel af en toe hoe het gaat en laat weten dat je er voor haar bent en dat ze je altijd kan bellen oid! Vraag haar hoe ze het vindt dat jij met je dochtertje langs komt, of dat je er over praat. De één heeft liever dat er zo min mogelijk over gepraat wordt, de ander wil juist niet dat het angstvallig genegeerd wordt. Als je haar zelf vraagt, dan kan ze het je zelf vertellen. Als ze je data geeft van belangrijke afspraken, schrijf die op, zodat je tegen die tijd kan bellen of vragen hoe het geweest is. Ik had (heb) een vriendin die echt elke afspraak onthouden had en telkens smste of belde...dat heeft me zo goed gedaan! Probeer je ook wat in te lezen via internet...natuurlijk mag je vragen stellen (alleen maar goed juist) maar zo kom je er zelf misschien ook wat meer in en kan je haar ook raad geven... Bovenal: wees haar vriendin en blijf dat! Succes! Liefs
Aller eerst vind ik het heel lief dat je er zo goed probeert te zijn voor je vriendin! Petje af! Tja wat kan je doen... inderdaad misschien wat info lezen op internet, interesse en een luisterend oor bieden en laten weten dat je er voor haar bent! Ik heb het zelf met een vriendin van mij, ze wist dat ik al lang bezig was, en al in de MMM zat, toen zij zelf zwanger raakte (1 of 2 maanden na t stoppen met de pil) vertelde ze het mij, gaf aan zich schuldig te voelen tegenover mij, maar dat hoeft echt niet... Wees blij dat al die ellende jou bespaard is gebleven... Het is heel goed dat je er bent voor je vriendin!
Ben het helemaal met Loesie eens. Vraag haar in ieder geval zelf wat ze graag wil dat jij met je dochtertje doet. Juist wel meenemen of liever niet. En juist wel over praten of liever niet. Sommigen krijgen doordat je er niet over praat het gevoel buitengesloten te worden, ook niet je bedoeling natuurlijk. Maar alleen zij kan zeggen wat zij het liefste heeft. En inderdaad de belangrijke data onthouden. En niet alleen de 1e keer. Helaas heb ik dat wel met een vriendin, de 1e ronde leefde ze erg mee en hield ze het bij, maar alle volgende niet meer. Terwijl de volgende rondes alleen maar moeilijker worden, dus blijf een goeie vriendin, ook als het langer duurt. En af en toe een lief kaartje is heerlijk om te krijgen! Ook een hele goeie tip! Verder zou het kunnen dat je vriendin af en toe wisselvallige buien heeft of een kort lontje. Dat ligt niet aan jou, dat komt door de hormonen. Oftewel hormonsters genoemd hier... en dat is niet voor niks Succes en lief dat je er zo voor haar wilt zijn!
ten eerte: wat ontzettend lief dat je zo meegaand bent met je vriendin! en zoals er al is gezegt: vraag aan haar of ze t vervelend vind als je met je dochterje komt of als je het over haar hebt! das per persoon verschillend! zo vind ik het namelijk heeel erg leuk! - geef aan..dat als je daartoe bereid bent natuurljk...je best eens met haar meewilt naar t zh als ze dat wilt! - ik krijg regelmatig een smsje: hey liefie ..hoest nou?!?!? of he chick...morgen ff bakkie doen?! die kleine dingen vind ik geweldig!! - je kunt altijd wat foldertjes opvragen om je erin te verdiepen of (zoals je denk ik al doet..omdat je hier ook even komt) surfen op t net! google alle termen of als ze je erover verteld en je begrijpt t niet gewoon vragen naar uitleg! zodoende leg ik tegenwoordig alles in jip en janneke taal uit! dat zijn aantal tips meid...hopelijk heb je hier wat aan!! en geloof me...alleen al het feit dat je dit doet laat al genoeg zien dat je er voor haar bent!!!!! xxx
oh wat ik idd nog wil toevoegen (na aanleiding van berichtje jo78) ga haar AUB niet ontlopen als ze "buien" heeft!!!! mijn beste zus (en tevens beste vriendin) ws er voor me in t begin..tot ik aan de hormonen begon...ik had soms mn buien en ze accepteerde dat niet!!!!! en juist dan...voelde ik me alleen! ik had me dan afgereageerd op mn man , deed mn verhaal bij haar maar ze vond dat ik onredelijk was ed! en als ik eens iets zei wt ik niet meende ofzo....tja dan was er orlog en ze dacht er nooit bij na dat t door de hormonen kwam! maar juist dan kan je dr steunen en idd...ff een belletje of smsje na een onderzoek of op de dag dat ze moet menstrueren ofzo!! heeel fijn!!! ook na lange tijd!! want juist dan word t zwaar!
Wat lief dat je er zo mee bezig bent. Alleen al dat je hier een topic start om te vragen hoe je haar moet benaderen zou haar al een goed gevoel geven. Ik zou zeggen dat je het moeilijk vind en dat je dit dus hebt gedaan voor haar. Dat is een mooie opening voor een gesprek! Liefss
Wel heel attent van je dat je er zoveel aandacht voor hebt. Ik wilde zeker geen bijzondere behandeling. Maar goed iedereen is anders. Vraag het haar dan weet je zeker dat wat je doet goed is. Maar het feit dat het je zo bezighoudt en zo aan haar denkt zal voor haar al van grote betekenis zijn denk ik.
Jullie reacties doen me super goed. Geeft me het idee dat ik al goed bezig ben. Denk dat ik het gesprek binnenkort maar eens ga opengooien, dan weet ik het inderdaad zeker. Ik heb geregeld dat we binnenkort een weekend weggaan, omdat we elkaar 20 jaar kennen. Is vast een mooi moment. Dank jullie wel!!!
Ik kan hier weinig aan toevoegen alleen dat je al een goede vriendin bent op deze manier en dat je er al voor haar bent!!!! Ga zo door!
Sluit me aan bij de vorige reacties. Iedereen vindt echter iets anders prettig; dus bespreek het gewoon met haar. Kaartjes en sms'jes zijn erg fijn om te krijgen. Idd niet alleen in het begin, maar ook later. Probeer belangrijke data te onthouden. En idd afleiding creeeren door leuke dingen te doen is ook heel fijn! En verder; in het zh krijgt de patient meestal een folder waarin alles nog eens op een rijtje staat. Dit heeft je vriendin vast ook gekregen. Je zou aan haar kunnen vragen of je dat eens mag doorlezen, daar staat alles nl duidelijk in uitgelegd. Ik vond t zelf nl best vermoeiend om alles te moeten uitleggen. Mijn schoonmoeder zag eens mijn boekje liggen en vroeg of ze die mocht lezen, dat vond ik toen heel prettig! Succes!
Wat lief dat jij dit doet voor je vriendin.! Sluit mij ook helemaal aan bij de voorgaande reacties! Bespreek met haar wat zij prettig vind. Enne inderdaad een lief sms of belletje op de belangrijke momenten doen wonderen! Heb zelf eens van mijn vriendin een "after punctie verwen pakket" gehad. (bij de punctie worden eicellen geoogst en dat is best een pijnlijk en vervelend gevoel). Ik zag er toen enorm tegen op en dankzij haar pakket (paar goede tijdschriften, een ontspannende huidolie en een gelukspoppetje) werd ik weer helemaal vrolijk. Het is fijn om te weten dat je vriendin meeleeft en zich probeert in te leven hoe het voor degene is die in de medische molen zit. Zeker als het allemaal wat langer duurt, want hoe langer je in de medische molen zit, hoe fijner het is om een luisterend oor en begripvolle schouder te hebben. Succes voor jouw vriendin!
Even een update: Twee weken geleden was mijn vriendin op bezoek en ik vertelde haar dat ik hier gepost had. Ze vond het super lief. Wat ik niet kon weten, is dat ze diezelfde avond een zwangerschapstest zou gaan doen, omdat ze die dag ongesteld moest worden. En wat zei de test......ZWANGER!!!!! Man, ik vind dit alles bijna net zo spannend als toen ik zelf net ontdekte zwanger te zijn. Hoop zo zo zo zo zo dat het allemaal goed gaat. Over een week heeft ze haar eerste echo! Leuk leuk leuk!!!!!
iid een goede tip is om op dagen dat ze afspraken in het ziekenhuis haar te bellen. ik vind het fijn als mensen het vragen. en ik merk nog steeds dat er ene taboe op rust. het is nu iets heel belangrijks in mijn leven maar kan het tegen weinig mensen zeggen. ik denk dat mensen het snel te moeilijk vinden of te gecompliceerd. maar voor mij is het belangrijk. het doet goed om je hart te luchten. er zijn maar weinig mensen die mij vragen hoe het gaat of het echt willen snappen. fijn dat jij je vriendin zo goed wil begrijpen! groetjes sjaan