Na uitslag vlokkentest afbreken.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bella14, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bella14

Bella14 Lid

30 jan 2016
    5
    0
    1
    Wij hebben een zoon via pgd/ivf omdat ik nf1 heb. Nu ben ik ongepland zwanger geraakt en uit de vlokkentest is gebleken dat ons kindje ook nf1 heeft. Nu staan we voor de onmenselijke keus om de zwangerschap voort te zetten of af te breken. Ik vind het zo moeilijk om deze keus te moeten maken.. het lukt me gewoon niet.. ik weet dat niemand anders de keus kan maken maar misschien heeft iemand advies voor me

2. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik kan je alleen maar sterkte wensen want het is gewoon een vreselijk besluit dat je moet nemen zelf ben ik niet bekent met nf1 en weet ik ook totaal niet wat ik zou doen , Heel veel er samen over praten sterkte !

3. Dansprinsesje

Dansprinsesje Fanatiek lid

15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    wat houdt de aandoening juist in?
    is deze niet levensvatbaar?

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    #4 Berte, 29 okt 2018
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    Heel veel sterkte, niemand kan deze moeilijke keuze voor jullie maken.

Wij hebben inmiddels 5 jaar geleden voor een vergelijkbare keuze gestaan:
    Wij hebben een zoontje met klassiek autisme, praat niet en is niet zindelijk met 7 jaar, een IQ van beneden de 60 en nog wat andere dingen.

Met 21 weken zwangerschap kwamen we erachter dat de kans op herhaling 50% was voor onze jongste zoon. Wij hebben toen bewust besloten niet te testen tijdens de zwangerschap en onze jongste zoon heeft inderdaad dezelfde genetische afwijking.

Hij doet het veel beter dan zijn broer. Hij heeft waarschijnlijk wel autisme, maar heeft bijvoorbeeld een normaal IQ (90+). Maar toch is ook hij nog een zorgintensief kind dat naar het zmlk gaat.

Wat voor ons de doorslag gaf was dat onze oudste zoon, ondanks zijn bagage, een kind is dat van het leven kan genieten.

En voor degenen die deze afwijking niet kennen, ik volg een blog van een moeder met een tweeling met deze afwijking: https://faithmummy.wordpress.com/
    Haar man bleek na diagnose van zijn kinderen de aandoening ook te hebben, zo weinig last had hij ervan. Haar zoontje is bijna blind, zeer zwaar autistisch en heeft sinds kort ook last van heftige epileptische aanvallen. Het is een heel grillige aandoening, waar je bijna niets van kunt merken, maar het kan ook zeer invaliderend zijn.

Edit: op community.babycenter.com is een actieve groep 'genetic carriers', veel van haar leden hebben voor een vergelijkbare keuze gestaan, misschien helpt het je dit forum te bezoeken:
    https://community.babycenter.com/groups/a6721077/genetic_carriers

5. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Wat heftig zeg! Ik wil je heel veel sterkte wensen met je keuze.

Wat houdt het precies in wat je baby zal hebben?

6. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

Heftige keuze! Ik ben niet bekend met nf1.

Je geeft aan dat je ook zelf nf1 hebt? Hoe ervaar jij het leven met deze aandoening, ben je blij met je leven ondanks nf1? Hoe groot is de kans dat het kindje het erger gaat hebben dan jij?

Als ik voor een dergelijke keuze zou staan dan zou voor mij vooral de belangrijkste vraag zijn: kan mijn kind een kwaliteit van leven hebben ondanks de aandoening? Zo ja, dan is de vraag: in hoeverre beïnvloed de aandoening het leven van de rest van het gezin? Gaat er veel zorg in zitten en belemmerd het de zorg voor mn andere kind? Ben ik samen met mijn partner bereid die zorg te leveren?

Als het kindje hoe dan ook geen goede kwaliteit van leven met de aandoening zou hebben, dan zou ik de zwangerschap verbreken. Ook heeft een kindje er niks aan als je eigenlijk de zorg niet wil of kunt leveren. Liefde betekent soms ook loslaten van een kindje, hoe moeilijk ook.

7. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ik wil je heel veel sterkte wensen. Ken de afwijking niet. Heb bijna 5 jaar terug wel de keuze gemaakt voor onze dochter.
    Die had een zeldzame afwijking die 12 kindjes wereldwijd hebben. Lichamelijk en geestelijk zo zwaar gehandicapt dat ze volledig afhankelijk met alles had geweest en wij wilde haar dat besparen. Maar het was de moeilijkste keuze van ons leven.

Niemand kan en mag oordelen. Jullie alleen kunnen beslissen wat te doen. Volg je hart, denk er goed over na en praat met elkaar. Zulke keuzes zijn onmenselijk, wat je ook beslist houden of afbreken, je kiest het omdat je denkt dat dat de juiste keuze voor de kleine is.

Nogmaals sterkte en wijsheid gewenst.

8. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Is da neurofribomatose? Zo ja dat is een ziekte met variabele kenmerken toch? Als het duidelijk niet levensvatbaar is zou ik de zwangerschap afbreken. Als ze niet kunnen zeggen hoe hetbgaat verlopen dan zou ik d zwangerschap uitdragen maar ik denk nu rationeel. Voor jou voelt het heel anders.

9. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.825
    8.478
    113
    Vrouw
    Ik ken het ziektebeeld wel en ik begrijp hoe heftig het is om een keuze te maken nav de vlokkentest.. je weet van te voren nooit of de NF mild of ernstig aanwezig zal zijn. Heeft de klinisch geneticus percentages gegeven hoeveel kans er is op een ernstige variant?

10. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Je vraagt om advies. Ik zou zelf de zwangerschap uitdragen. Het is geen ziekte die niet met het leven verenigbaar is. Het is niet een al te onbekende ziekte in de medische wereld en er zijn veel behandelaars voor. De afwijkingen kunnen ook heel erg variëren, zelfs zo dat het bijna niet te merken is.
    Veel sterkte iig!

11. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Hoe is het nu met je?

12. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Wij hebben 2’jaar geleden voor de zelfde keuze ons zoontje had een skelet afwijking die niet met het leven verenigbaar was. Hij zou tijdens of vlak na de geboorte overlijden. Een vreselijke keuzes jengelen enkele ouder wilt maken. Advies over het maken van de keuze heb ik niet echt. Het is jullie keuze, praat met elkaar en volg jullie hart. Liefs

Deel Deze Pagina