Ik vroeg me af of hier dames zijn die vaker 2 dagen hetzelfde avondeten, eten. Of andere creatieve oplossingen hebben met kliekjes.. Ik merk dat porties vaak gericht zijn op 2 of meer personen, en ik ben alleen met dochter. Samen zijn we ongeveer 1,5 persoon waardoor we vaak (veel) overhouden. Invriezen is geen optie, ik heb dat al ontelbare keren geprobeerd, maar ik eet het dan niet en koop wat anders. Ik probeer het wel op elkaar af te stemmen (zo aten we gisteren en vandaag pasta met gehaktsaus en dan eten we morgen Wraps ook met paprika, tomaat en gehakt). Eten we niet 2 dagen hetzelfde moet ik ontzettend veel weggooien, en ik krijg altijd een naar gevoel van eten weggooien. Hoe doen jullie dat?
Wij zijn met 4, waarvan 1 peuter die nagenoeg niks eet en 1 dreumes die net zoveel eet als ik Wij houden heel vaak eten over en dat gaat de koelkast in. Dag 2 maken we vaak iets nieuws zodat we niet twee dagen achter elkaar hetzelfde hoeven te eten en dan op dag 3 eten we beide kliekjes op. Zo hoeven we het meestal niet langer dan twee dagen te bewaren en dat gaat prima hoor! En in geval van twijfel of er is eens iets wat 3 of 4 dagen oud is dan geven we het voor de zekerheid niet meer aan de kinderen maar eet mijn vriend het altijd op gaat altijd goed.
Zo doen wij het ook vaak. En ja, soms ook gewoon in de vriezer en dan eens in de zoveel tijd eet iedereen een kliekje uit de vriezer. Verder probeer ik per week een menu te plannen waarbij je dus vooruit kijkt en verschillende maaltijden op elkaar afstemt. Op deze manier gooi je het minst weg, en soms dan maar twee dagen hetzelfde eten vind ik een betere optie dan eten weggooien.
Wij koken met 2 altijd voor 4. En we vriezen bijna alles in. Dus vaak kook ik niet elke dag ik houd niet zo van eten weggooien
Gewoon minder klaarmaken. Als je vlees koopt vooral gehakt dan doe je de helft in de vriezer of zelfs meer als je dat nodig vindt. Vraagt het recept 1 gesnipperde ui voor bijvoorbeeld 2 personen, snipper de ui en vries de andere helft in. Zo heb je wel dingen kant en klaar voor kookgebruik in de vriezer maar geen kliekjes die je dan eventueel niet zou gebruiken. Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier hebben ze diepvriesgehakt, is een zak en je schudt er zoveel uit als je wil voor bijvoorbeeld je pastasaus. (ik gebruik het zelf niet maar heel wat mensen hier vinden het handig, ook omdat je enkel maar hoeft aan te bakken in plaats van echt rullen) Als je niet zo van al klaargemaakte kliekjes uit de vriezer houdt kan je misschien kijken om resten ingredienten in te vriezen. Bespaart je een volgende keer wat snijwerk.
Wij eten op woensdag en donderdaf vaak hetzelfde bami nasi de ene dag met een gebakken ei de andere dag met zelfgemaakte satestokjes en saus. Pasta ook wel twee dagen de ene dag zo de andere met knoflookbrood erbij
Elisje en nan, ik vries in zn geheel geen producten in, op brood en diepvries groenten na. Ik probeer het wel, vaak, maar dan eet ik het niet, ik krijg het niet naar binnen.. Een van mijn vele tics. Vandaar ook dat ik meerdere opties zocht. Ik vind 2 dagen hetzelfde eten helemaal niet erg (dochter wel soms), maar afwisseling is ook leuk. Ik kook eigenlijk pas sinds dochter mee eet, en moet dus nog veel dingen leren, ook combineren van ingrediënten en het zo samenstellen dat ik zo min mogelijk tot niets weggooi. Ik heb een afkeer van eten weggooien hihi. Vandaar dat ik me af vroeg hoe anderen dat doen ik vind het best lastig soms!
Dat hebben we hier niet wel deelblokjes spinazie. T.s zou kleinere porties maken. Zak macaroni neem je de helft Of gebruik het bijvoorbeeld bij verse soep zeer lekker en net zo fijn als vermicelli bijvoorbeeld. Ben ook een flinke tijd alleen geweest met mijn oudste toen. En begrijp wel wat je bedoeld je kookt al snel te veel en ja ook ik gooide het in de vriezer maar gebruikte dat vervolgens niet. En eigenlijk kook ik vaak nog zo. Dochter eet vaak niet zo heel veel. Dus ja ik kook nog zo als voorheen vandaag zuurkool gemaakt beide lusten dat niet bak het morgen op in de koekenpan dat is wel erg lekker.
Ik zit op dit moment met hetzelfde, omdat mijn man van huis weg is voor een aantal maanden... En ben alleen met mijn dochter. Ik doe het wel zo: koken voor 2 dagen... Heb soms op dag twee niet echt zin in hetzelfde als de dag ervoor. Maar aan de andere kant is het dan wel lekker dat je het dan alleen maar op hoeft te warmen in de magnetron, en niet weer hoeft te koken.
Elmo, wat eet jij dan vaak? Ik denk bij het bereiden vaak dat Iers er heel weinig uit ziet (bv aardappel) waardoor ik er meer bij doe, terwijl het in eerste instantie dus prima was haha. En inderdaad, als je het niet gebruikt is invriezen zonde, want uiteindelijk gooi je het dan alsnog weg. Het enige waar mijn vriezer mee is gevuld, is hondenvlees
Ik maak er meerdere gerechten van.. Bijv van kip. 1 dag kipkerrie andere dag kippensoep/ kipkrokant. Gehakt idem. Groentes kun je bijv op dag 3 een groentesoep van maken? Maar moet zeggen dat ik redelijk goed gepast koop😁
Nou dan ga ik jou eens wat vaker lastig vallen deed ik gelukkig al nooit xD werk jij met week menu's?
Je weet wel ongeveer wat je eet toch? Ik heb standaard dingen. Dochter eet drie aardappelstukjes, ik vier, man vijf. Met macaroni is dat een mok per persoon. Gehakt kun je ook in porties van 150-200 gram kopen. Potjes groenten zijn er ook van die kleintjes. Als je het vers lastig vind bepalen snijd je zn potje vol en heb je de goede hoeveelheid. Jus wat over is kan je wel heel goed invriezen als je niet van de smaak van ingevroren eten houdt. Daar proef je echt niks van net als bij diepvriesgroenten. Nu wij met vijf zijn is het makkelijker. Pakjes van knorr eten we sowieso nooit maar anders hebben we er nu twee nodig dus dat eten we niet meer. De rest is alles per pak. Een pak rijst, 500 gram macaroni etc. Dus geen afwegen meer
Ik heb ook echt een hekel aan weggooien dus ik kook echt afgepast! Net als bij boerenkool. Heb ik 300 gram gaan er 30 kleine stukjes aardappel bij en dan hebben we precies genoeg. Zo heb ik in de loop van de tijd overal een hoeveelheid aanhangen al dan niet met hulp van een mok, maatbeker oid.
En manlief vind het ook handig haha. Die kan 'een mok per persoon' beter onthouden dan 'x aantal gram per persoon' haha.
Wij eten nooit twee avonden het zelfde maar ik eer restjes vaak de volgende middag op. Ik ben namelijk sowieso geen brood mens, dus komt goed uit.
Pasta, ovenschotels, chili con carne etc eten wij altijd 2 dagen (achter elkaar) van. Groente wat al gekookt is, en over, is bewaar ik voor mijn oudste. Die eet dat dan de volgende dag. Hoef ik alleen maar aardappel te schillen en te koken. Meestal hou ik groente over wat genoeg is voor 1 persoon. Aardappels heb ik nooit over.
Ik ben vaak alleen met de kinderen en dat zijn saaie eters (als in eten liefst aardappels zonder groenten, kale pasta of kale rijst) ik kook dus vaak een portie lekkers op de laatste dag dat manlief thuis is en bewaar dan een portie voor overmorgen. We eten vaak makkelijk als we alleen zijn BV spinazie met vissticks, gehaktballen met boontjes, maar ik eet ook vaak salade als groente met m'n kip of ei er doorheen en dan voor de kids gebakken aardappeltjes. Voor hun doe ik dus vaak wat extra's erbij maken en dan eet ik een kliekje van de dag ervoor.