Hoi hoi, ik wilde weten hoe jullie je voelen als je een lange rit met de kleine moet maken. Mijn ouders wonen namelijk anderhalf uur rijden (als er geen file staat) bij mij vandaan. Op zich dat rijden gaat nog wel, want ze valt meestal in slaap, alleen na een uurtje wordt ze wakker en begint ze wat te morren. Ik voel me dan best ongelukkig want de maxicosi staat achterstevoren op de achterbank, dus ik kan er niet bij om een tutje te geven. Ik heb al wel een spiegel geinstalleerd zodat ik haar kan zien, maar dat heeft zij natuurlijk nog niet in de gaten. Waar ik ook mee zit, is dat ze eindelijk een ritme heeft wat slapen en eten betreft en dat gaat supergoed, na maanden van niet slapen overdag, nachten op enz. Dus door die rit raakt haar ritme in de war en ze is een beetje eenkennig, dus een beetje uit haar hum als ik dan bij mijn ouders ben. Ik weet wel dat ze eraan moet wennen, maar tegelijk zie ik er als een berg tegenop! Wie kan mij een hart onder de riem steken?? xxx
Ik denk dat ik het nog even zou uitstellen en zou vragen of je ouders naar jou willen komen. Want jij bent zo te lezen niet relaxt en bang dat ze haar ritme weer kwijt raakt en je dochter wordt ook niet blij van 1,5 uur in de auto. En een chagrijnig kleinkind lijkt me voor opa en oma ook niet zo gezellig! Als je wel wilt gaan dan moet je zorgen dat je ontspannen bent, want je kindje voelt jouw spanning aan en de kans is groot dat het dan mis gaat. Bovendien hoeft het helemaal niet zo te zijn dat ze door 1 keer haar ritme kwijt is. Je kunt haar toch voorin zetten als de airback uit is? Dan kun je haar zien en haar haar tutje geven?
Wij zitten in dezelfde situatie.Ook een eind rijden naar mijn familie, en een meisje wat regelmat moet hebben. Bij mijn zus staat een campingbedje klaar, en ik neem haar eigen slaapzak en dekentje mee. Gek genoeg trapt ze er in. Als ze maar op tijd in bed gaat. Als ze gaat morren in de auto, zet ik gewoon de radio aan met mijn lievelingsmuziek, en ga ik meezingen. Hoort ze mij, en ik ben ontspannen....
Mijn ouders wonen 45 tot 60 minuten bij ons vandaan en dat gaat eigenlijk altijd goed. Op de heenweg slaapt hij meestal niet (wel toen hij zo klein was als je dochter) en we gaan weer naar huis als hij moe is en dan slaapt hij dus wel. Maar we gaan hierdoor wel altijd vrij kort naar mijn ouders... Meestal zo'n 2 a 3 uur. Mijn schoonmoeder woont 2 uur en 15 minuten rijden bij ons vandaan en dat vind ik ook vreselijk. Wij gaan dus ook maar 2 a 3 keer per jaar naar mijn schoonmoeder en blijven dan ook 1 a 2 nachten slapen. Mijn zoontje is dan inderdaad ook een beetje chagrijnig als we aankomen en vaak het laatste half uur heeft ie er helemaal geen zin meer in. Schoonmoeders komt wel iedere maand onze kant op. Ik voel me daar niet schuldig over want ze heeft zelf besloten helemaal in het Noorden te gaan wonen terwijl haar beide kinderen daar niet wonen.
Oh ja die maxicosi vond ik ook een crime. Ik ben blij dat zoonlief nu in de volgende autostoel zit zodat ik hem gewoon kan zien. Dat is veel makkelijker handelen tijdens zo'n lange autorit en bovendien veel gezelliger.
Als je in je eentje naar je ouders rijdt, zou je de MC voorin kunnen zetten misschien? (Als je daar geen airbags hebt, of die uit kunt zetten). En mocht dat qua gordel niet passen: stoel helemaal achteruit en eventueel kun je ook verlengstukken krijgen voor de gordel... (ws bij zaken als halfords enzo wel).
Hier woont de dichte familie gelukkig wel dichtbij, maar de opa van mijn vriend woont op een uur rijden (en met de files is dat vaak 1,5 à 2 uur) en ik moet ook 1 keer in de 2 maanden naar 't ziekenhuis in Leiden (ook 2 uur rijden ivm de files) en dan gaat Milan ook altijd mee. Leuk is het idd niet, maar goed 't moet toch gebeuren. Wat ik altijd deed is bij Milan op de achterbank gaan zitten (toen 'ie nog in autostoel groep 0 zat), als 'ie dan wakker werd zag 'ie mij en dan was 't eigenlijk wel goed. Dan kreeg 'ie meestal nog wat te drinken/eten en dat ging eigenlijk prima. Alleen niet zo gezellig voor vriendlief, want die zat dan alleen voorin .
wij zijn ook eens met onze oudste een dagje uit geweest naar familie in groningen...2 en half uur rijden bij ons vandaan... Onze dochter heeft de hele tijd geslapen... en die dag was het ook nog eens 31 graden, handdoekje voor het raam, en rijden maar. Ze was overigens net 3 maanden oud, en het was een familiereunie Dus we konden eigenlijk niet maken om niet te gaan, maar we wilden ook niet zonder haar gaan. Het is ontzettend goed gegaan... Als ze wat begint te morrelen dan stop je toch bij het dichtsbijzijnde tankstation. en geef je haar wat te drinken of dr tutje Succes meid!
bedankt voor de reacties! ik kan helaas de airbag niet uitzetten en ik doe de ritten ook altijd alleen met de kleine. als iemand meerijdt en ik zit acherin vindt ze het super! maar ja, kan moeilijk aan een vriendin vragen of ze mee wilt en dat ik ook nog eens achterin zit! volgende week ga ik de rit toch maar doen en dan blijven we logeren. ps mijn moeder komt regelmatig hoor dus dat is het punt niet. Het is ook zo dat zondag er een verjaardagsfeest is met allemaal familie en eigenlijk moet ik gaan, maar die kleine houdt niet zo van allemaal vreemden die te dichtbij komen, en die rit........ pfffffff helemaal geen zin in!
Wat wij vaak deden toen ze rond die leeftijd was, is ongeveer een uur voordat ze moest eten weggaan. Onderweg na een uurtje stoppen voor een flesje. Bij een restaurantje, of gewoon op een parkeerplaats. Zat ze niet zo lang achter elkaar in de maxi cosi, zag ze ons even. Ging eigenlijk altijd wel goed zo. Nu rijden we gewoon in 1 x door (2 uur) en dat vindt ze ook prima.
Ik zou sowieso aanrijden op de tijd die jouw het beste uitkomt. Dus na de fles, vlak voordat ze moet gaan slapen. Misschien slaapt ze dan wel de hele rit. En ook een mooie maxicosi-spanner kopen (met speeltjes enzo, bv bij de Hema). Dan heeft ze iets om naar te kijken en mee te spelen.. Maar ja, hier makkelijk praten. Onze dochter vond (en vindt) het altijd prima in de maxicosi. Van de zomer naar Spanje gereden (14 uurtjes), vond ze prima. De hele tijd geslapen..