Morning afterpil in de schappen bij de Kruidvat...

Discussie in 'De lounge' gestart door Reintje85, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik was laatst een beetje op internet aan het neuzen en zag tot mijn verbazing dat je bij de kruidvat gewoon de Morning afterpil kunt kopen!

Ik vind het aan de ene kant goed maar denk dat er ook een gevaar schuilt dat deze pil dan als voorbehoedsmiddel gebruikt gaat worden... Zo van... o shit, geen condoom... nou joh doe maar dan haal ik morgenochtend wel even de Morning after pil...

Denk dat die grens een stuk hoger lag toen je nog echt naar de dokter moest ervoor.

Wat vinden jullie hier nou van?

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Heb er ook een dubbel gevoel bij. Denk dat het voor sommige (jonge) meiden een hele stap is om naar de huisarts te gaan en het dan dus niet doen. Maar ben het er mee eens dat het zo wel heel makkelijk wordt om er een te halen en het dan dus als voorbehoedsmiddel gebruikt wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling...
    Ik weet dus niet precies wat ik ervan denk. Ben benieuwd naar de reacties.

3. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    ik vind het niet slim
    zo gaat de jeugd het inderdaad als voorbehoedsmiddel gebruiken
    i.p.v condooms enz
    dus zal het risico van soa's enz ook weer omhoog gaan

4. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik denk dat jonge meiden ook niet super graag bij het kruidvat een morning after pil gaan kopen hoor
    ik zou me er op mn 16e in ieder geval echt kapot voor geschaamd hebben, om zo'n doosje af te moeten rekenen met een hoop mensen achter me in de rij
    ik zou liever veilig bij de dokter binnen stappen...dan in de winkel "herkend" kunnen worden

ze zijn daar overigens echt al jaren te koop

5. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ja heb er ook een heel dubbel gevoel bij en ben ook heel benieuwd wat iedereen ervan vind.

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

beter dan een ongewenste zwangerschap. en je kunt hem sneller halen wat de betrouwbaarheid verhoogt. ik ben voor...

7. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    ik vind het alleen maar goed hoor!
    hoeveel meisjes/vrouwen durven er niet voor naar de HA te gaan?
    dan is dit natuurlijk alleen maar goed!

8. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is al een hele tijd zo en het gaat juist goed.

Ik weet nog wel dat ik op een keer bij de 24-uurs apotheek op zondag een morningafterpil wilde halen. Toen mochten ze het nog niet meegeven zonder recept, maar ik ben mooi niet naar de dokter geweest omdat ik dat niet durfde en simpelweg geen tijd had.
    Achteraf was ik gelukkig niet zwanger, maar was ik dit wel geweest had ik een abortus moeten laten doen of ik had nu een kindje van 12..

Dus...ik vind het alleen maar goed!!
    Ze zijn geloof ik ook niet meer zo heftig zoals vroeger, dus bij een enkele keer kan het echt geen kwaad.

9. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ehhh ok.. Vind niet echt dat een drogist zoiets hoeft te verkopen, dat het gewoon bij de huisarts moet blijven maar ja bij sommige ligt de schaamte zo hoog dat ze sneller naar de drogist gaan *of iemand anders sturen* dan naar de huisarts...

10. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Echt? Dacht dan het nieuw was... had het nog nooit gezien.

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik kan ook niet zeggen dat ik tegen ben ;)
    als mijn nichtje van 16 tegen me zou vertellen dat ze seks heeft gehad, maar condoom gescheurd is ( want dames dat kan ook he, ze hoeven niet perse dan maar uit makkelijkheid niks te gebruiken ) dan zou ik 'm nog voor haar gaan kopen ook

12. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ja daar ben ik het dan ook wel weer mee eens...

13. Dana

Dana Niet meer actief

ik vind het wel goed, van de morningafter pil kan je heel ziek worden dus dat is denk ik niet iedere maand een optie voor de jeugd hoor ;)

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben bang als ze het niet zo vrij verkopen dat meisjes idd niet naar de ha durven gaan en dat we dan veel ongewenste zwangerschappen of abortussen krijgen.

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zou het echt zo zijn dat mensen dit als anticonceptie gaan gebruiken? De MAP is niet 100% betrouwbaar (ik ken persoonlijk ook iemand die later alsnog zwanger bleek te zijn, ondanks dat ze de MAP direct heeft geslikt), en je kan er ook erg ziek van worden. Ik heb me laten vertellen dat het effect van 1 MAP gelijk staat aan 10 gewone anticonceptiepillen. Da's wel een hormonenstootje hoor.
    Dus het lijkt me geen ideale vorm van anticonceptie.

En ook: beter de morning after pil slikken dan uiteindelijk een abortus moeten doen... ja toch?

16. daaniejj

daaniejj Actief lid

19 feb 2008
    350
    0
    0
    Gastouder
    Vlaardingen
    Ik vind het ook goed dat ze dan bij de drogist verkopen en je dus niet naar de huisarts moet. Denk niet dat jonge meisjes ze "standaard" als voorbehoedsmiddel zullen gebruiken aangezien 1 zo'n pil best prijzig is (ik geloof iets van 15 euro?). Dan is een pakje condooms toch veel goedkoper en daar doe je langer mee waarschijnlijk ;) En als je hem te vaak gebruikt werkt hij volgens mij niet..

Ieder geval verkopen ze ze inderdaad al erg lang bij de drogist.

17. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ze verkopen ze al jaren bij de drogist hoor ;)

Ik vind het een zeer goede zaak. Het maakt de drempel lager om zo'n pil aan te schaffen, omdat het gemakkelijker te verkrijgen is.

18. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ze kosten inderdaad vrij duur ( in ieder geval voor iemand die nog jong is en het zelf zal moeten betalen ) dus ik denk niet dat het als anticonceptie gebruikt word hoor

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik ben er absoluut voor! Het is veel sneller voor handen op deze manier kan de eventuele bevruchting/zwangerschap op zijn vroegst worden voorkomen.

Overigens denk ik dat het ook wel meevalt qua "de morning afterpil als voorbehoedsmiddel" te gaan gebruiken. Ik denk dat het grote merendeel van de jonge meiden echt wel moeite heeft en/of het eng vindt om het zover te laten komen en echt niet bewust "aan de MA pil gaan" als in de vorm van anticonceptie.
    Natuurlijk uitzonderingen daargelaten, maar deze heb je altijd.

Ik vind het een fijn idee dat mocht er iets per ongeluk verkeerd gaan of een foutje worden gemaakt dat je zonder eerst naar de dokter te moeten deze pil kan krijgen. Want ik denk dat juist die stap naar de huisarts ervoor zorgt dat meiden de pil niet gaan halen en/of daardoor dus te laat zijn.
    Ik vind het ook eerder een "laatste redmiddel" wat anticonceptie betreft en ik vind het geen vorm van abortus. Hier zijn de meningen over verdeeld, I know. Ik snap dat als je een MA pil ziet als het beëindigen van een zwangerschap dat je het "moeilijk" vindt dat deze pil bij de drogist te verkrijgen is. Ik zie deze pil echter als een laatste stro-halm van de pil of een andere vorm van anticonceptie en snap daarom wel dat hij relatief makkelijk verkrijgbaar moet zijn.

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik vind het juist goed!
    De grotere supermarkten hebben ze ook.
    Dit zijn dingen die juist laagdrempelig moeten zijn en niet dat eerst via allerlei schijven (assistente bellen, wachten tot je de huisarts kan spreken, die schrijft wat voor moet je weer wachten tot de apotheek het klaar heeft enz...) en voor veel mensen is de huisarts best hoogdrempelig.
    Op school hebben wij ook de MAP liggen voor meiden die dat probleem hebben, niet dat dat algemeen bekend is voor de leerlingen hoor ;). Maar je hebt dus ook wel eens leerlingen die ook wel de pil gebruiken maar het toch willen bij een gescheurd condoom. Of wat denk je van onvrijwillige sex...

Deel Deze Pagina