Morning afterpil in de schappen bij de Kruidvat...

Discussie in 'De lounge' gestart door Reintje85, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ja ik zag het een paar week geleden liggen en dacht echt van niet normaal toch

hij: ik heb geen condoom
    zij: ag dan haal ik morgen toch een morning after pil bij de kruitvat

nog even en je hebt ze standaard in de la liggen :S

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Als je de MAP al een zwangerschapsbeëindiging vindt dan moet je ook geen mirena nemen... daarmee kan je nl nog best een bevrucht eitje krijgen alleen kan die niet innestelen!

3. troetjuh

troetjuh Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.654
    34
    48
    Niks
    Op een mooie plekje
    naja echt kopen als voor behoedsmiddel
    wahaha die dingen zijn rond de 15 euro per stuk dus... of je het nu echt dan voor zomaar een keer zou gebruiken..

4. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Noekie89 als ze het als anticonceptie zouden gebruiken en dan 4 x in de maand zo'n pil zouden moeten slikken, dan betalen ze al 60 euro per maand aan de MAP....da's veel geld hoor voor iemand van 16 ;) dus dat zal echt wel meevallen allemaal
    ik vind er zoals ik eerder al zei, helemaal niks mis mee

5. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Prima dat die er ligt, voor noodgevallen is de MAP dan snel verkrijgbaar.

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Het verbaast me trouwens dat veel mensen denken dat jongeren er zo over denken...

7. glimworm

glimworm Niet meer actief

Mee eens! Waar gaat dit uiteindelijk heen? liggen straks de aids pillen ook bij de Etos of Appie Heyn in de rekken?

Wat Pandora ook zegt, die (jonge)meiden zullen zich net zo goed schamen in een drukke rij voor de kassa, met hun doosje pillen. Dan kun je echt beter naar de HA gaan, het is mijns inziens een stuk discreter, alleen hij/zij weet ervan en hij/zij heeft een beroepsgeheim. Bovendien kan een HA mss meer vertellen over die pil dan de gemiddelde vakantiekracht van 16 die bijverdient bij het KV

8. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Wat bedoel je hiermee? Dat de samenleving verloedert ofzo? :( Zoals door iemand anders al opgmerkt, kan de werking van de MAP hetzelfde zijn als die van een spiraaltje. Net als Napoleon verbaas ik me er ook over dat mensen denken dat jongeren hier lichtzinnig mee zullen omgaan. Je zult altijd jongeren hebben die makkelijk denken over voorbehoedsmiddelen, dat verander je hier niet mee.

9. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Toen ik 16 was wist ik nog niet eens hoe ik een afspraak bij de HA moest maken ;)
    Ik wist nog niet eens wie mijn HA was. Dus had ik het sowieso aan mijn moeder moeten vertellen zodat zij de HA had kunnen bellen. Nou dan was heel dat feestje dus niet doorgegaan want no way dat ik tegen m´n moeder ging vertellen dat ik de avond ervoor sex had gehad en dat er iets niet goed gegaan was.

10. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Denk ook niet dat ze het maandelijks gaan gebruiken, maar er zullen best wel situaties kunnen ontstaan waardoor een condoom niet meer als laatste redmiddel word gezien... dus als een stelletje dan op het punt staat om te seksen en er is geen condoom... denk ik dat ze op dat moment weleens kunnen denken, dan halen we morgen voor de zekerheid de MAP...

Denk overigens ook niet dat dit alleen maar voor jongeren geld hoor... uiteraard geld dit voor alle leeftijden, al denk ik wel dat een ongeplande zwangerschap bij jongere meiden eerder omgewenst is dan bij volwassenen.

Overigens vind ik het al een beetje ver gaan hoor in de drogist... Je hebt tegenwoordig ook vruchtbaarheidstesten, een samenlevingstest enz. Uiteraard moet dit beschikbaar zijn... maar kunnen dit soort zaken niet beter onder begeleiding van een arts?

11. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    Iemand van de mensen die hier tegen is ooit de MAP genomen?

Ik heb hem 2 keer genomen in mijn leven vanwegen een geknapt condoom, netjes alle 2 de keren opgehaald bij de apotheek, en degeen die verantwoodelijk was voor het feit dat ik hem moest slikken meegenomen en daarna netje een SOA test laten uitvoeren.

Wat me nog het meeste is bijgebleven is dat ik me 2 dagen lang misselijk duizelig en ellendig heb gevoeld door die giga stoot hormonen die je krijgt. Echt geen pretje en niet iets wat ik over zou hebben voor een avondje sex.

Het was daarintegen wel ontzettend prettig voor me geweest als ie gewoon bij de kruidvat lag, dan had ik iemand gestuurd om hem te halen.

Ik denk niet dat meiden die rotpil gaan slikken voor een avondje fun. Hij kost veel te veel, zowel in geld als lichamelijk.

12. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Klopt helemaal, en ik weet ook dat er genoeg vrouwen zijn die om deze reden niet aan deze vormen van anticonceptie doen. Ik snap dan ook dat zij moeite hebben met het verkopen van MAP bij de drogist.
    Ik zelf dus niet, maar het is natuurlijk voor iedereen weer anders.

13. Within

Within Niet meer actief

Ik geef voorlichting aan die jongeren via een website, en bijna elke dag komt de MAP wel voorbij, of meiden die vragen of ze een MAP moeten slikken.

Vaak hoeft het niet, omdat ze de pil gewoon slikken. De MAP is een enorme hormonenbom (lees: 15 gewone pillen in 1 keer) die je complete lichaam in de war maakt en je cyclus helemaal overhoop gooit. Ik heb hem 1 keer geslikt en ben er 3 dagen ziek van geweest.

Ja, er zijn meiden die het als snoepje gebruiken maar die krijgen dan zon enorme preek van ons dat ze het nooit meer doen :p De meesten zijn er erg voorzichtig mee, liever niet dan wel en dat de drempel nu lager is doordat hij bij de betere drogist te krijgen is (niet alle drogisten verkopen hem volgens mij) is in mijn ogen alleen maar beter. De drempel om om de gewone pil te vragen bij de HA is al zo groot, laat staan om de MAP te vragen. Veel jongeren zijn bang voor hun ouders (die niet weten dat ze seks hebben) en ondanks de zwijgplicht van de HA blijkt vaak anders..

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik vind het wel een goed iets. Denk dat er toch veel jonge meiden niet echt naar een apotheek durven om zo'n pil te halen en dan de gok maar nemen ( en dus zwanger worden ) Drempel bij het kruidvat is misschien net iets lager ( en anderen kunnen hem ook voor je halen )

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ben geen voorstander van de MAP, maar liever dat als voorbehoedsmiddel achteraf, dan dat meiden om die reden naar een abortuskliniek stappen, (en echt: er zijn nogal wat meiden die een abortus als weinig meer dan voorbehoedsmiddel achteraf beschouwen).
    Dan dus liever dat ze 'm zelf halen en betalen, dan dat de maatschappij met kosten opgezadeld wordt omdat meiden hun verantwoordelijkheid niet nemen,
    (waarmee ik niet bedoel dat iedereen die de MAP gebruikt, zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen, ik snap dat je ook dwars door pil en condoom heen heel ongewenst zwanger kunt raken).

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat dat wel meevalt. Uiteindelijk is het altijd lastiger om te moeten zeggen in je omgeving dat je zwanger bent geworden, per ongeluk, dan dat je bij een apotheker die je verder niet zo kent, een pil op zou moeten halen...

17. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ligt er misschien aan waar je woont. Ken hier in het dorp meerdere meiden die dus echt niet zelf de apotheek in zouden stappen omdat het hier behoorlijk ons kent ons is ;)

Kruidvat heb je overal zitten en loop je toch makkelijker binnen vind ik. ( toen ik 15 was reden we altijd naar een grote stad om daar "anoniem" onze condooms te kopen ;) )

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ja, dat is al jaren zo. Alleen maar goed vind ik :)

19. Alita

Alita Niet meer actief

Hmm ja ik vindt dat je wel beter naar een apotheek hiervoor kan gaan. Hier krijg je ook eerst een gesprek namelijk voordat ze je deze meegeven.

Ik heb bij mijn eerste zwschap iets meegemaakt;) Toen ik met een test in de rij stond bi de kruidvat, sprak mij zomaar een vrouw aansprak dat er ook morningafterpillen lagen:$

Ten eerste waat bemoeit ze zich mee en ik was helemaal overdondert...ik zie "nou het is heel erg gewenst hoor!"

20. Within

Within Niet meer actief

En dat is nou juist waarom die meiden dus niet naar de apotheek willen ;) Overigens zijn ze bij de kruidvat ook verplicht je de bijwerkingen en werking van de MAP te vertellen.

Deel Deze Pagina