Vindt het ook een beetje dubbel.. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat veel meiden liever zon pil bij de kruidvat halen dan bij de HA. Ondanks dat de ha een zwijgplicht heeft zijn er toch vaak veel meiden bang dat de ouders het te weten komen en sommige ouders weten wellicht niet dat hun kind seksueel actief is. En ik denk dat bij de HA het schaam gevoel ook wat groter is dan bij zon winkel.. Aan de andere kant bent ik ook bang dat er dan te luchtig met die pil word om gegaan en indd te vaak gebruikt word als voorbehoedsmiddel. Je kunt die pillen trouwends ook gewoon bij de apotheek halen, dus je hoeft niet persee naar de ha of de kruidvat in dit geval.
en wat als dat misgaat met een condoom? heb zelf een hele lange tijd voorlichting gegeven op een forum... eigenlijk weinig gezien dat meiden hem als voorbehoedsmiddel gebruiken... misschien 2x dat ik dat gehoord heb? denk dat 't zo beter is, dan als anticonceptie faalt (door een scheur in 't condoom of iets) en bijv een meisje van 15 een kind op de wereld moet zetten met alle gevolgen vandien... vandaar dat de drempel idd kleiner is dan de huisarts (zeker ook omdat ze vaak willen dat de ouders er niet achter komen)
Ik denk dat het wel goed is. Het is laagdrempeliger om naar de Kruidvat te gaan voor de morning after pil.. wanneer het echt nodig is. Bijvoorbeeld dat je ontdekt dat condoom lekt ofzo, dan ga je sneller naar de kruidvat voor de zekerheid voor een morning after pil..dan dat ze de gok nemen. Maar ik blijf er ook bij dat meiden het toch minder snel doen dan condooms halen. Daarbij krijg je een 'preek' als je de morning after pil haalt. De vraag of je bekend bent met de morning after pil en dat je condooms moet gebruiken enzo.
moet trouwens wel zeggen dat veel mensen niet echt inzien dat 't zo'n giga hormoonbom is, en zo slecht is voor je... dus bij gewoon domweg onveilig seks hebben (bewust) en dan de MAP halen... dat vind ik wel ergens lastig... misschien wel beter... maar ergens... mja snap dat ook wel.
Dat is al jaren zo, dus niet iets van de laatste tijd.. Ene kant denk ik: ik zie geen probleem.. Het kan nu eenmaal gebeuren dat het condoom scheurt of de pil niet werkt o.i.d. Ik denk dat de drempel lager ligt om naar de kruidvat te rennen dan aan te vragen via je huisarts.. Ik denk niet dat jongeren het als een anticonceptie zien, omdat ze 'te lui zijn' om een condoom te gebruiken.. Aan de andere kant: Er zullen vast WEL van deze jongeren zijn die het idd als een snoepje zien (waar je belachelijk beroerd van kan worden dus zo lekker is het snoepje niet) Maar goed, ik heb er geen problemen mee dat deze pil bij de kruidvat te halen is.
ja het kwam zo makkelijk over zoals je het schreef al is het dan wel beter te begrijpen dat je m vergeet ...... Zeker is het goed dat dit bestaat maar ik vindt ook dat er wat te gemakkelijk over wordt gedaan..
nou ja dat is punt 2. ik vind het zorgelijk dat dit soort "geneesmiddelen" zo makkelijk verkrijgbaar zijn. Nu gaat het om een MAP (gelukkig zelf geen ervaring mee nodig gehad) maar wat is het volgende "zwaardere" medicijn wat je bij de drogist zo even kunt halen? het gaat me meer om de commerciele kant die er mee gemoeid gaat. Binnen hoeveel jaren kun je echt hele zware medicijnen zelf kopen bij de drogist waar je nu nog een recept voor nodig hebt(en vaak ook uitleg en advies bij krijgt, wat geen overbodige luxe is) zonder dat een huisarts je ook maar gezien heeft. je typt op google in waar je last van hebt en hup naar het KV dan maar!?
Ik denk dat dat nog wel mee valt.. De MAP is al jaaaaren te koop bij het kruidvat, het is niet iets van de laatste maanden ofzo.. En eerlijk gezegd vind ik het niet nodig dat het via de apotheek gaat.. Hier word er bij de KV prima informatie gegeven over medicijnen etc.
Ik ben ook, voor mijzelf, tegen de MAP. Dat ik hem 1x geslikt heb was een afspraak met mijn man waar ik me aan gehouden heb, maar het was niet makkelijk voor mij om dat ding te slikken.. maar daar gaat het niet om. Het is niet altijd zo dat meiden bewust onveilige sex hebben. Stel je voor: Je gaat naar bed, slikt je pil, hebt vervolgens sex en als jullie klaar zijn krijg je diarree of moet je overgeven. Dit binnen 4 uur na het slikken.. dan is je pil niet meer veilig maar het sperma leeft nog wel een tijdje. Wat dan? Dan ben ik bij dat de drempel voor een MAP niet zo hoog is... Laat staan als je verkracht word of het condoom scheurt.. Ja, er zijn ook mensen die er heel makkelijk over doen, maar daarmee mogen we niet de mensen die wel hun best doen niet zwanger te raken duperen...
Het is al een tijdje idd dat het in de schappenlicht. En ik ben voor. Beter op tijd er wat aan kunnen doen dan te laat en dan een moelijke beslissing moeten nemen die veel meer inpact heeft voor de rest van je leven. En ook al doe je het veilig er zijn genoeg verhalen van dat het condoom of de pil die niet werkte omdat je toevallig eens buikgriep hebt gehad. Ect ect. En ik als moeder zeg als mijn dochter van 16 straks onveilige sex heeft gehad liever dat ze de weg er naar toe wel weet te bewandelen buiten dat ze altijd bij haar moeder terecht kan. Geld ook voor zoonlief trouwens en zijn toekomstige vriendin bijwijzen van spreken zal wel meisje door verwijzen naar haar eigenouders kan niet een ouder spelen voor het kind van een ander.
ik ben voor! ik heb hem 2 keer moeten gebruiken, maar 1 x is niet gelukt. de eerste keer had ik hem nodig op een zondag, moest dus nog 1 dag moeten wachten tot ik naar de huisarts kon, en op die maandag moest ik gewoon werken en was de huisarts ook nog op vakantie.. 2de keer: Ben ooit eens op vakantie geweest met mijn toenmalige vriendje, en kreeg diarree en had norit geslikt. Toen ik op de verpakking keek (achteraf oops) bleek dat het de werking van de pil verminderd. Dus wij in Turkije op zoek naar een morning after pil, nergens te vinden. Nou zei die apotheker, kom na sluitingstijd maar terug want dan help ik wel even Ik heb toen op advies van een andere apotheker 4 anticonceptie-pillen tegelijk geslikt, gelukkig ben ik toen niet zwanger geraakt. Ik had er liever een in mijn tas gehad.
Idd en als je nou een grote kinderwens hebt , je haalt medicatie bij kruit vat. en je slikt ze. Blijkt later dat het niet kan samen met je wens!! je Kunt er onvruchtbaar van worden!! wie krijgt dan de schuld! Mijn apotheker weet van mijn kinderwens die geeft niet zo maar medicatie. bij de kruitvat weten ze het niet. Met andere woorden het is niet goed dat er zoveel medicatie zomaar te halen is bij de kruitvat.
Maar welke 'echte' medicatie ligt er dan in de schappen? Haal daar eigenlijk nooit iets dus weet het eerlijk gezegd niet.. maar ik denk dat de wat zwaardere medicatie niet zomaar zonder recept te krijgen is.. Het meeste is volgens mij homeopatisch? En daarnaast ligt de verantwoordelijkheid ook een klein beetje bij jezelf door altijd de gebruiksaanwijzing te lezen..
De geneesmiddelen die verkocht worden bij het Kruidvat, koop je zelf op eigen risico. Personeel vraagt inderdaad of je bekend bent met het gebruik van het artikel, als jij daarop zegt dat je ermee bekend bent MOETEN ze alsnog verwijzen naar de bijsluiter voor het gebruik van het artikel. Dit omdat geneesmiddelen niet altijd in elke situatie gebruikt kunnen worden. Doe je dat niet, ja dan is het eigen risico. Op dat moment heeft de verkoper van het product er alles aan gedaan om je te verwijzen naar het gebruik en die persoon is dan echt niet de schuldige van het feit dat jij zelf die fout hebt gemaakt! Ontopic; zelf heb ik hem eenmalig moeten gebruiken. Net 16 jaar, AB kuur en aan de pil. Condoom scheurde en in paniek de HA gebeld. Geloof me, dan voel je je echt niet fijn hoor als je naar de HAP moet! Iig heb ik WEL gebeld, dit was in de tijd dat de MAP alleen nog via de HA verkrijgbaar was en nog werd vergoed door de verzekering. Maar tegenwoordig worden ze niet meer vergoed en daarom liggen ze dus in de vrije verkoop. Vind ik wel goed, tegenwoordig moet je 2 dagen wachten eer je terecht kan bij de HA en dan is het misschien al te laat om de MAP in te nemen.
ik vind het prima.. je hoeft niet naar je HA, want er zijn genoeg meiden die bang zijn dat hun ouders of zo het toch te horen krijgen dan plus dat je nu niet gebonden bent aan de openingstijden van de HA, hier kan je dus 7 dagen per week die pil halen, je hoeft dus in weekenden ook niet naar een HApost. en of het ter vervanging dient van anticonseptie.. weet niet hoeveel mensen ooit een MApil hebben geslikt... ik wel, 2 keer, door kadeuk condoompje.. en ik ben beide keren kotsmisselijk geweest.. geef mij dat condoompje dan maar hoor
mja heb er totaal niets van gemerkt. maar dan ook echt niets. maar vond het erg dubbel... kinderwens en zoiets nemen... klopt ergens niet maarja... en onvruchtbaar heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, misschien met die oude van vroeger? waar je in 't bijzijn van een arts een aantal pillen moest nemen? vertelde me moeder me ooit...
Ik denk niet dat het als voorbehoedsmiddel gebruikt wordt. Hij is redelijk prijzig, rond de 15 euro. Ik heb er laatst gebruik van moeten maken omdat het condoom gescheurd was. Tja, dat kan gebeuren en dan ben je toch wel bli jdat er zoiets bestaat. Ik las dat er ook medicijnen waren te verkrijgen bij de kruidvat waar je kans hebt op verminderde vruchtbaarheid. Je HOEFT niet bij de kruidvat medicijnen te kopen. Als je echt een medicijn nodig hebt voor een klacht dan is mijn eerste stap OF de huisarts OF de apotheek. Dat je pcm bij de kruidvat kan kopen is mooi maar als je iets voor bijv maagzuur of diarree nodig hebt EN je bent bezig zwanger te worden dan zou ik mij zeker beter laten informeren bij de apotheek. Mensen lezen vaak de bijsluiter niet eens, weten niet wat de werking van het medicijn is, wat de bijwerkingen kunnen zijn, hoelang je het moet gebruiken voor je iets merkt. Het gaat wel om je lichaam hoor??? En tja, over die onvruchtbaarheid; als dat echt zo is staat dat dus ook in de bijsluiter!!!!!! En je kan ook niet verwachten van iemand die in een drogisterij werkt alle kennis heeft over medicijnen want misschien snap je wel dat als een Apotheker of huisarts hier jaren voor moet studeren dat die kennis wat groter is dan iemand van de drogisterij. Aan elk medicijn zit een risico, mensen realiseren zich dat vaak niet.
Je kunt jezelf informeren, en hebt gewoon de verantwoordelijkheid voor jezelf om dat te doen. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen prima in staat is om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen, en voor hun gemak vind ik het prima dat geneesmiddelen laagdrempelig verkrijgbaar zijn. Nooit geweten overigens, dat de MAP verkrijgbaar was bij het Kruidvat (of uberhaupt verkrijgbaar zonder recept). Gegeven de kosten en geringe betrouwbaarheid denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die het als 'eerstelijns anticonceptie' gebruiken, maar als redmiddel als je AC van eerste keuze heeft gefaald is het erg fijn dat het bestaat.