Onze dame van inmiddels 11 weekjes oud heeft ontzettend veel last van het Moro-reflex (schrikreflex). (Wanneer een baby schrikt, opent zij haar vingers en de armen en spreidt de benen, vervolgens worden de armen voor de borst gebracht alsof zij iemand omhelzen wil. De baby begint meteen hierna hard te huilen) Rond een week of 12 moet dit ongeveer over zijn, zo niet dan zal het kind steeds een overproductie adrenaline door het lichaam blijven pompen. Blijft het erg gevoelig voor prikkels, veranderingen enz en last van gemoedsschommelingen krijgen. Het lijkt bij mijn dochter wel of het steeds erger wordt! En vind het een beetje eng zo af en toe .. Minimaal een paar keer per dag heeft ze hier last van. Iemand hier ervaring mee? En ging het echt rond 12 weken over?
Nee nu gelukkig niet meer, maar heb het wel gehad. Mijn zoontje heeft is met 3 weken voor 2 weken opgenomen in het ziekenhuis. Toen hij eenmaal thuis was had hij ook heel erg die reflex en heeft zeker een maand geduurt voor het over was.
Mijn dochtertje heeft dat ook heel erg gehad, maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit voor een bepaalde periode over hoorde te zijn! Als ik terug redeneer dan werd het zo rond de 3,5e maand minder, en inmiddels is het inderdaad al een heeeeeele tijd geleden. Op een gegeven moment gaan ze zich meer naar 'buiten' richten, en dan wordt het schrikken ook minder. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor, als je moppie schrikt zou ik haar gewoon lekker bij je nemen en troosten. Kan nooit kwaad
Nou ik neem haar dan ook bij me hoor en troosten natuurlijk .. Maar vind het erg vervelend voor haar, ze is overal 'bang' voor en schrikt steeds vaker. Hierdoor durft ze ook niet alleen in de box te liggen of op het aankleedkussen, je moet de hele tijd bij haar zijn. Ook in de kinderwagen, bij ieder klein hobbeltje heeft ze weer zo'n schrikreflex. Vervelend voor mama maar vooral voor mijn meiske! Ze huilt hierdoor ook ontzettend veel en kan moeilijk in slaap komen (en ze wordt al ingebakerd).
Hoi, mijn dochter heeft het ook best vaak, meestal in haar slaap. En inderdaad tijdens wandelen en hobbeltjes. Maar ze gaat dan niet huilen. Ik vind het altijd zo'n koddig gezicht en mijn man en ik moeten zelfs een beetje lachen Ze slaapt erna ook meteen weer verder en lijkt er geen last van te hebben. Mijn oudste deed dit precies zo. Heb je enig idee waar ze zo van schrikt telkens? Ze zal wel heel prikkelgevoelig zijn denk ik.
Ik heb er geen verstand van hoor, ik roep nu maar wat in me opkomt, is het misschien een idee je kindje in te bakeren? Dat zal het schrikken niet tegen kunnen houden maar wel de heftige lichamelijke reactie waarop het huilen volgt, toch...?
mamadeluxe, ze wordt al ingebakerd staat er. sterretjesmama, sorry volgensmij heeft mijn reactie ook niet veel toegevoegd... hopelijk gaat het snel beter.
Kan het zijn dat ze dan gewoon heel erg moe is? Mijn dochtertje schrikt voornamelijk als ze moe is, hoe vermoeider hoe meer. Als ze goed heeft geslapen is er niks aan de hand.
yannick doet het ook, hij is nu 10 weken. volgens de osteopaat kan het ook te maken hebben dat yannick door een KS geboren is. ik weet niet of het bij jou het geval is?
Hier was het bij zoonlief tussen twee en drie maanden het ergst, vooral tijdens het inslapen. Ik moest echt naast hem blijven zitten tot hij diep in slaap was, omdat hij telkens wakker schrok. Na zo´n 3,5 maand werd het minder. Heb me ook veel zorgen gemaakt, las op internet natuurlijk allemaal enge verhalen , maar het is helemaal goed gekomen. Wat hier wel wat hielp was zo´n zijslaapkussentje (in combinatie met een puckababy). Op z´n zij had hij er nl. minder last van dan op z´n rug. Maar wanneer je je kindje strak inbakert, kan dat natuurlijk niet.
Bedankt voor de reacties. Inbakeren doen we inderdaad al .. Maar de armpjes kunnen nog wel wat bewegen en schrikt ze alsnog. Als ze heel erg moe of een drukke dag heeft gehad met veel indrukken doet ze het inderdaad nog vaker dan normaal. Vandaag heeft ze echt een slaap dagje en is ze nog maar 3 keer 'geschrokken'! Nee bij ons geen ks geweest, dus daar kan het niet van komen. Ze gaat sinds vorige week wel naar de ostheopaat, misschien dat dat ook kan helpen. Zo'n zijlig kussentje is misschien ook een idee inderdaad! Bedankt.
Dan zou ik haar strakker inbakeren. veel babys hebben echt baat bij het traditioneel inbakeren. En op zij laten slapen is inderdaad ook een goede tip, zo komen de ledematen ook beter tot rust.
Adi, ik heb nu ook strakke doeken besteld. Dit lijkt me voor haar ook beter dan de puckababy die nog erg losjes zit vind ik! Bedankt.