Rust en regelmaat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door suus28, 30 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus28

suus28 Lid

30 jul 2007
    52
    0
    0
    Mijn kindje is nu 3 maanden en ik wil wat meer rust en regelmaat gaan krijgen. Beetje laat misschien.... Weet het schema van voeden, spelen, slapen dus wil dat wat meer gaan vasthouden. Maar hoe doen jullie dat als je weg gaat? Geld het schema dan ook maar laat je je baby dan in zijn wagen slapen en hoe bevoordelijk is dat voor de rust? Wil me namelijk ook niet helemaal laten opsluiten in mijn huis....
    's Avonds is hier ook een probleem. Overdag wordt er nog wel geslapen maar vanaf 18u blijft mijn kleine wakker tot de laatste voeding om 23u. Ze huilt dan erg veel en is alleen stil als je met haar rondloopt wat natuurlijk erg vermoeiend is. Volgens mij is ze dan zo moe maar kan ze daar niet aan toegeven. Wil nu gaan proberen haar slaapritueel te verplaatsen naar de 1 na laatste voeding dus rond 19/20u. Is het dan slim haar wakker te maken voor de laatse voeding of moet ik maar afwachten wanneer ze dan komt? Hoop op wat adviezen.

2. Eunice1976

19 jul 2007
    56
    0
    0
    juf
    In het zuiden
    Rust en regelmaat,

Dit ben ik bij mijn 2e pas bewust gaan toepassen; dat betekent voor ons: wakker door honger=schone luier= fles= box"spelen"= jengelen/gapen= slapen

Oppakken alleen bij vieze luier of pijn. Anders troosten met aai over de bol/speen.

Natuurlijk zit ik niet 7 dagen/p/w 24/p/d thuis ! Ik probeer wel de volgorde van de handelingen aan te houden en zorg dat als hij moe is, hij ook een rustigeplek heeft om te slapen(Kan dus ook de wandelwagen zijn.
    Tot nu toe mag ik niet klagen ! Hij is tevreden. Bij mijn eerste (huilbaby) klungelde ik maar wat aan. In bed,uit bed,op de arm, laten huilen etc. Pfff, doodmoe werd ik ervan. Blij dat het dit keer anders is, waardoor? Geen idee, maar de rust en de regelmaat(reinheid ?) houd ik er voorlopig wel in. Het gaat tenslotte goed!

Groetjes

3. Eunice1976

19 jul 2007
    56
    0
    0
    juf
    In het zuiden
    Wij maken Levi trouwens wakker rond 22.45 u. We laten hem 's avonds dus niet langer dan 3 uur slapen. Als hij al zijn diepe slaap wil nemen dan heb ik dat (natuurlijk)liever 's nachts. Hij komt nu nog rond 4 uur in de nacht.
    Liever 's nachts die 5 uur slapen :) dan 's avonds wachten ;)

4. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Ik pas nu 3 dagen de rust en regelmaat toe, ook zijn wij aan het inbakeren. Hij slaapt nu veel beter, vaak huilt hij wel als hij in bed wordt gelegd. Ik ga dan na 10 min. a 15 min. naar hem toe en geef hem een aai, ik pak hem ook niet op.
    De eerste 2 weken wil ik wat de uitjes betreft een beetje rustig aan doen, wanneer het ritme er goed in zit zullen we er wat vaker op uit gaan. Maar we gaan proberen niet vaker dan 1x per dag weg te gaan. Net heb ik even wat boodschapjes gehaald en is Jelle mee geweest in de maxicosi, voordat we weggingen heeft hij de fles en de knuffel gehad, toen we terugkwamen heb ik zijn luier verschoond en ingebakerd in z'n bedje gelegd. Dus het uitje was nu ipv. de box. Het duurt nu trouwens wel langer voordat hij in slaap valt.
    Ik denk dat je het uitje zo goed mogelijk moet proberen in te passen in het ritme en slapen kan natuurlijk ook in de kinderwagen.

Succes!

5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik probeer ook wat meer regelmaat te krijgen in de dag van alyssa, alleen is ze het daar zelf nog niet zo mee eens geloof ik. smorgen komt ze om 5.30, ze krijgt dan de fles en gaat dan weer naar bed. meestal slaapt ze dan nog tot 9.00. dan gaan we aankleden en om 9.30 weer de fles, na de fles gaat ze of in de wagen (als ik boodschappen moet doen) of in de box. dan krijgt ze om 13.30 weer een fles, die krijgt ze op haar kamertje met de slaapzak al aan en dan gaat ze naar bed. daar ligt nu soms het probleem. als ze smorgens al veel heeft geslapen (in de wagen of de box) wil ze dus echt niet gaan slapen in bed en kan ik iedere keer naar boven lopen voor de speen. savonds heeft ze rond 21.00 nog eens een huilbui waar je vaak niet vrolijk van wordt. tis geen honger want de fles wil ze dan niet. dat gaat zo door tot een uur of 22.00 en dan pas wil mevrouw de fles en gaat ze slapen. de regelmaat begint dus te komen, maar als alyssa er geen zin in heeft kan ik op mn kop gaan staan met mn regelmaat maar dat werkt dan echt niet. iemand tips of moet ik gewoon stug volhouden?

liefs doris

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Waarom moet je kind verplicht slapen? Alleen maar omdat het in je schema past?

7. fleerpje

fleerpje Actief lid

26 jun 2007
    309
    0
    0
    ja dat vraag ik m e ook af, ik wil ook graag wat meer regelmaat, maar slapen overdag wordt steeds lastiger, s nachts slaapt hij wel goed, volgens mij is ie dan gewoon niet moe, maar volgens schema zou hij wel moeten slapen.

tot nu toe werkt het hier niet echt, wel steeds dezelfde volgorde, maar hij wil gewoon niet pitten overdag. Nouja dan niet denk ik dan maar.

hij slaapt tot een uur of een 's middags met tussendoor flessen, maar dan is het tot 23 :00 over en dan slaapt ie weer tot 6:00

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Volgens mij is rust en regelmaat een vaste volgorde. En geen vaste tijden. Als je baby niet moe is, zou ik het bedje/slaapje gewoon nog even uitstellen. Ook al wil je volgens rust en regelmaat te werk gaan, kijken naar wat je baby aangeeft lijkt me minstens zo belangrijk.

9. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Kleine baby'tjes hebben gewoon hun slaap en rust nodig. Maar wel de ene minder dan de ander, dus kan natuurlijk zijn dat het voor het ene kindje heel erg belangrijk is (het is de nummer 1 behandeling bij huilbaby's) of bij een ander kindje helemaal niet.

Hier was het wel belangrijk, nog steeds trouwens, wij hebben gewoon een vaste voorspelbare volgorde, al worden we er wel flexibeler in.
    Wakker worden - (spelen) - voeding - verschonen - samen spelen - alleen spelen - slaapje doen.

Als we weggaan, dan van voeding tot voeding, of als we langer weg zijn, probeer ik wel weer voor een volgende voeding thuis te zijn, zodat we daarmee de volgorde weer oppakken. Dat werkt hier prima.

10. talleke

talleke Actief lid

19 okt 2006
    304
    0
    0
    Ameide
    Mijn dochtertje heeft wel vaste slaapjes moet ik zeggen alleen de ene keer slaapt ze tussen de middag 2 uurtjes en de ander keer een klein uurtje en ja als ze eenmaal wakker is haal ik er gewoon uit. Ze hoeft dan niet verplicht verder te slapen of zo maar ik leg haar wel iedere avond om 19:00 uur op bed klaarwakker of niet. Soms gaat ze dan gelijk slapen en soms ook niet zoals vanavond ze bleef maar huilen echt op een zeuderige manier dus dan weet ik ook dat er niet zo heel veel aan de hand is en daarom troost ik haar weleens met de speen maar zolang ze niet hysterisch huilt haal ik haar er niet uit . Om 22.00 maak ik haar wakker voor de fles en daarna slaapt ze verder tot de volgende ochtend.

11. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    ik denk dat ze het met rust en regelmaat wil proberen om zo te voorkomen dat haar kindje van 18.00 tot 23.00 veel wakker is en veel huilt

12. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Wij waren ook al vrij snel met de R-en begonnen.
    Ook ik heb ingebakerd maar dit puur zodat voor haar dan duidelijk werd 'ow ja nu ga ik op bedje'. Het inbakeren is nu dan ook niet meer nodig hier.

Ik ben t aan de ene kant eens met de regelmaat zeg maar, maar ik vind t ook belangrijk dat hier ook wel van afgeweken moet kunnen worden hoor. Zo leren ze ook dat er altijd wat tussen kan komen.

Denk wel dat t belangrijk is om je kindje over t algemeen niet slapend in bed te leggen....zo leren ze zelf in slaap te vallen.

13. suus28

suus28 Lid

30 jul 2007
    52
    0
    0
    Natascha, dat bedoel ik idd met rust en regelmaat.
    Plus ik vind dat het voor een kleintje ook goed is om te weten waar hij of zij aan toe is. Probeer nu het schema van eten, verschonen, spelen en slapen globaal aan te houden. Als ik wegga hou ik me vast aan hetzelfde ritme maar "moet" ze dan slapen in de wagen. Zo hoop ik dat ze een beetje doorheeft wat er van haar verwacht wordt.
    's Avonds blijft lastig maar dat zal terzijnertijd ook wel beter worden. Mijn dochter wordt trouwens ook ingebakerd maar alleen 's nachts zodat ze weet dan ze dan haar lange slaap moet houden.
    Het slaapritueel verplaatsen lukt echt voor geen meter. Ze begrijpt dan niet wat er van haar verwacht wordt. Dus nu maar het ritme vasthouden van overdag en rond 23u het slaapritueel. Hoe kregen jullie je baby's wat vroeger in bed?

14. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    wij hadden trouwens wel een beetje hetzelfde
    mijn 2e zoontje was altijd in de avonduren wakker rond 10 weken
    erg onrustig en huilerig

tot we er achter kwamen dat hij dus wel moe was maar hij had nog niet alle voeding van die dag gehad en daarom ging hij niet slapen.

toen hebben we op het advies van het cb met 3 maanden zijn schema omgegooid naar 4 grotere flessen ipv 5 kleinere flessen zodat hij rond 21.00 op de laatste fles kwam en daarna naar bed voor de nacht. Binnen een week zat hij op 20.00 laatste fles en sliep van 20.00 tot 8.00/8.30 en we hadden geen huilerig mannetje meer in de avonduren.
    Hij was dus gewoon moe maar was nog niet verzadigd omdat hij nog 1 fles miste.

15. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    @ Natascha:
    [Hij was dus gewoon moe maar was nog niet verzadigd omdat hij nog 1 fles miste.[/quote]

Dit heeft Dewi idd ook! Al laat ze er soms zelf meer tijd tussen zitten door wat langer te slapen...dan krijgt ze bijv om 19.15/19.30 haar laatste fles maar dan heeft ze overdag door wat langer te slapen 1 voeding over geslagen. Dit weet ze gewoon en dan is ze om 21.30/22.00 weer wakker hoor! Onverzadigd idd. Sinds we dit door hebben zorgen we er dan ook voor dat ze haar voedingen wel krijgt overdag. Desnoods door er een voeding tussen te proppen (na 2 uur ipv na 4 uur). En dan niet zo'n volle fles als anders...

16. talleke

talleke Actief lid

19 okt 2006
    304
    0
    0
    Ameide
    . Als ik wegga hou ik me vast aan hetzelfde ritme maar "moet" ze dan slapen in de wagen.

Ja dat is geen probleem hoor als ze slaapt in de wagen. IK ga tussen de middag ook vaak weg en dan slaapt ze gewoon lekker in de wagen dat verstoord niet de rust en regelmaat die je graag wilt voor je kindje. MIjn dochter slaapt ook vaak langer in de wagen dan in haar eigen bedje

Deel Deze Pagina