Moslim-kindjes & verjaardagsfeestje

Discussie in 'De lounge' gestart door Soit, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het is toch algemeen bekend dacht ik. Ik denk alleen niet dat het juist is om op dit forum over zulke dingen te discussiëren. Ik zou zeggen.. kijk bijv eens op Islamqa oid.

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik weet wel waar ik over praat hoor

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat is toch algemeen bekend. Moslims worden geacht alleen suikerfeest en offerfeest te vieren. Ik zit op mijn telefoon dus bronnen plaatsen is niet zo handig maar Google maar eens. Hoe een moslim hier vervolgens mee omgaat is natuurlijk zijn of haar eigen verantwoordelijkheid.

4. Malaak

Malaak Actief lid

25 apr 2013
    218
    0
    16
    Antwerpen
    Ik vind het superlief dat je er rekening mee houdt.. toppie!
    Toe ik klein was zat ik regelmatig bij NL vriendinnetjes op feestjes te kijken naar hun boodjes knakworst en frikandellen :D was zuuuuur

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    #25 ALeV84, 15 jan 2014
    Laatst bewerkt: 15 jan 2014
    Profeet Mohammed vierde zijn verjaardag niet, om te voorkomen dat dat een belangrijk feest wordt vergelijkbaar als ramadanfeest of slachtfeest. Hij verbood het dus eigenlijk om te voorkomen dat hij op deze wijze werd vergoddelijkt. Lekker dom om een onschuldig kinderfeestje, waar kinderen alleen maar blij en gelukkig van worden, hiermee te vergelijken. Haram is dingen haram maken die dat niet zijn of iets zomaar aannemen omdat nou eenmaal algemeen zo is aanvaard, zonder zelf er logisch bij na te denken.

Ontopic: geen varkensvlees aanbieden of gerechten waarin dit is verwerkt. Voor de rest kunnen deze kinderen gewoon meegenieten van het feestje.

6. belem

belem Lid

28 mrt 2012
    86
    0
    6
    Dit gaat de hele andere kant ip maar Ik sluit mij bij alev84 aan.
    En ts wat superlief dat je er aan denkt. Inderdaad vroeger kon ik ook meestal bij kinderfeestjes kijken naar andere kinderen hoe zij hun broodjes of de hapjes aan het eten waren. Het is allemaal al geschreven helal vlees en geen snoep waar gelatine in zit.

7. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Wat lief dat je daar rekening mee wilt houden to!

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    He, ik woon in Saudi en mijn zoontje kreeg laatst een uitnodiging om de verjaardag te vieren van een Saoedisch kindje in zijn klas (internationale school). Rara?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik ben juist iemand die dingen onderzoekt en niet dingen klakkeloos aanneemt. Ben ook niet dom of iets maar probeer gewoon voor een kant te kiezen die volgens de bronnen en mijn idee goed is. Met logisch nadenken kom je nou eenmaal niet altijd even ver wat betreft geloofszaken. En niet alles wat leuk is voor kinderen hoeft ook juist te zijn, daat is ook een vers over. Overigens gaat het om halal vlees he, niet enkel om geen varkensvlees, of heb je daar ook een andere mening over?

Anyway, doe lekker jouw ding en andere het zijne, ik spreek jou er toch ook niet op aan?

Chebu, dat zegt natuurlijk niet zoveel ;). Er zijn ook heel veel Turken die kerst vieren bijv.

10. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Heel lief idd dat je hier rekening mee houd. Heb een moeder ook wel eens horen zeggen van 'ach ik heb ze gewoon dit en dat laten eten, wat niet weet wat niet deert'. Vind het altijd mooi om te lezen als iemand er rekening mee wil houden.

Het meeste is al genoemd, komt vast goed.:)

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Zou de ouders vragen. Verschilt zo per gezin kwa regels. Mijn dochter bijv heeft met haar vorige verjaardag 2 moslim kindjes uitgenodigd. De ene ouder kwam zelf naar mijn toe dat ze geen varkensvlees mocht ( gingeh naar binnenspeeltuin icm frietjes etc) en verder mocht ze alles. Andere kindje mocht ook bepaalde snoepjes niet. Bijv haribo. Kreeg een heel lijstje mee met merken die uitgesloten waren en voedsel dat niet mocht. Was wel lastig maar we hebben de dag overleeft.

12. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Ik vind lief dat je er rekening wilt houden.

En over haram of verboden. Dit slaat nergens over!

De meeste moslims in NL die ik ken zijn modern en doen gewoon mee met alle Nederlandse feesten, zelfs kerstmis en carnaval voor kinderen. Later als ze 18 zijn mogen ze zelf bepalen wat ze willen.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

;)

Zoals ik al eerder zei, dit soort dingen staan echt duidelijk beschreven zowel in de Koran als in de overleveringen van de Profeet Mohammed. Dus roep geen 'onzin' als je er niets van weet. Het is aan ieder voor zich hoe ze hiermee omgaan, gelukkig heeft iedereen zijn of eigen verantwoordelijkheid.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.182
    10.729
    113
    Ben erg benieuwd naar je onderbouwing dat verjaardagen Vieren haram zou zijn... "dat weet iedereen" is geen argument. Feestjes genoeg onder moslims, niet alleen religieus (inclusief geboortes/"verjaardagen" van de profeet en zijn familie) maar ook bruiloften en geboortes worden uitgebreid gevierd. Kinderverjaardagen zijn ook feestjes, ook onder de meest religieuze mensen, alleen volwassenen geven er niet meer om, maar dat maakt het nog niet haram!

Kleine noot: er zijn diverse wetsscholen met verschillende inzichten, en vooral onder soennieten/selefies daarnaast nog talloze selfmade "geestelijken" met als grote hobby van alles haram te verklaren... Wat dan weer haram is, zoals eerder opgemerkt.

Meer ontopic:als je vlees vermijdt voor die kids of halal regelt (als je ergens frietjes gaat eten doe je er voor hen een Kaassouffle of vissticks bij) en het glibberige gelatinesnoep vermijdt, zit je waarschijnlijk al goed, no worries! Anders weet ook de meester of juf misschien wel wat handvatten te geven.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin mezelf, of nog erger, andere moslims, hier te gaan zitten verdedigen of uitleggen. Het geloof is iets wat je vanuit jezelf doet en vooral ook voor jezelf. Ik zal er meteen bijzeggen dat ik persoonlijk ook geen kwaad zie in een kleinschalig gevierde (kinder)verjaardag. Maar ik weet dat het vanuit de islam niet is toegestaan. Dan kun je zeggen dat anderen het wel vieren of dat een feestje niet haram is, maar ik kan ook niet helpen wat andere moslims doen. De feiten zijn er nu eenmaal, iedereen die zich een beetje inleest kan dat niet ontkennen

Islam Question and Answer - Celebrating birthdays is not allowed

Ik heb geen zin (en ook de kennis niet) om het hier tot de punten en komma's aan toe uit te leggen maar google en binnen vijf minuten ben je op de hoogte van de verzen en hadiths hierover. Er een discussie over voeren (buiten dat dat niet toegestaan is op ZP) heeft geen zin omdat de bewijzen er liggen en alle wetsscholen staan hier bij mijn weten hetzelfde in

16. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Dat is hem juist. Er bestaat geen Koranvers waarin verjaardag vieren wordt verboden. Wel innovatieven in het geloof maar zo'n feestje heeft niets met religie te maken. Kinderen verwennen met kado's wordt juist geprezen in de Koran. En bovendien vind ik de opmerking dat iets wat goed is voor kinderen niet perse juist is wat raar overkomen. Waarom zou Allah positieve dingen verbieden ?? Vindhet jammer dat spreuken van de koran of hadithen (zeg ik dat goed) een negatieve belading krijgen. En wat zou ik kwaad worden wanneer mijn zoon om deze reden niet uitgenodigd zou worden.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Google aub zelf even, in het Engels wellicht beter want ik ga hier geen links plaatsen. Kort gezegd is het een innovatie in het geloof en imitatie van niet-moslims. Het vieren van verjaardagen heeft geen oorsprong in ons geloof. Het vieren van de verjaardag van de Profeet saw is ook een innovatie en wordt in de Islam niet gevierd.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Is je Google stuk of wat? Google 's gewoon en lees de bewijzen en vorm er dán een oordeel over. Prima als je er voor kiest het niet te willen weten, maar val mij er niet op aan, ik verzin het ook niet, het is nu eenmaal zo. Voor moslims zijn er twee feestdagen (daar is een hadith over) en voor de rest worden we niet geacht andere dagen te vieren. Wat je daarmee doet is aan JEZELF en dat is ook jouw eigen verantwoordelijkheid.

Lezen ;)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    misschien is dat het juist ;)

it may well be that you hate a thing the while it is good for you, and it may well be that you love a thing the while it is bad for you: and God knows, whereas you do not know.Quran 2.216 en daar laat ik het bij ;)

20. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

aj dat verschil merk ik ook heel erg bij ons op school, bij winterdiner word voor de zekerheid dan hallal en gelatinevrij e.d. gegeven dan kan er ook niets mis gaan haha

Ik vraag het meestal gewoon even, ik merk dat ze het erg fijn vinden dat je rekening met iemand wilt houden en het is leuk om nieuwe dingen te leren, dus ook de reden soms erachter e.d.

Hier vieren ze hun eigen verjaardagen niet (trakteren wel met suikerfeest e.d.) om toch eens te kunnen trakteren (beetje hetzelfde als de andere) maar komen wel gewoon op feestjes hoor, ondanks dat er toch hele strenge bijzitten (hele weekenden zitten ze aan de studie dat vind ik toch wel pittig in elk geval)

Deel Deze Pagina