Wie verstaat er chinees?

Discussie in 'De lounge' gestart door Reintje85, 5 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Hoi,

Zag net een HEEL SCHOKKEND filmpje op de site van de Telegraaf. een vrouw springt van een brug en voorbijrijders laten haar gewoon liggen. Dit speelt zich af in China (net als dat kindje laatst). Dit word gefilmd door chinezen, die er zelf ook gewoon voorbijrijden... maar ze praten honderduit met elkaar! Ben dus echt heel erg benieuwd wat ze tegen elkaar zeggen...! wie kan dit vertalen?

filmpje: NOGMAALS, HET IS SCHOKKEND

Gewonde vrouw aan lot overgelaten - Buitenland | Het laatste buitenlandse nieuws leest u op Telegraaf.nl [buitenland]

2. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Nou zeg.... Is er dan echt helemaal niemand hier die chinees spreekt??:D;)

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja mn buren haha, maar om ze nou uit te nodigen voor zo´n filmpje :p

4. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Ik heb het filmpje ook gezien. Is inderdaad schokkend. Maar ook dat iedereen gewoon doorrijdt he. Ben ook wel benieuwd wat ze tegen elkaar zeggen. Misschien iets van...we moeten haar helpen en dat die man dat niet wil??

5. mama van d

5 nov 2011
    73
    0
    6
    NULL
    rotterdam
    omg......en er gewoon voorbij rijden ook....
    Het is echt te bizar voor woorden hoe mensen tegenwoordig met elkaar omgaan

maar ben wel benieuwd wat ze nu zeggen...mn tante is Chinees..kan haar wel ff vragen.

6. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik begrijp het niet. Kennen jullie dat ook. Ik zit hier met mijn mondhoeken omhoog. Lijkt net of ik aan het lachen ben maar ik heb dit zo omdat ik gewoon verbaast ben....
    Kan er met mijn pet niet bij. Ongelofelijk..

7. Meisjesmama

Meisjesmama Niet meer actief

Wat in en in triest weer...
    Ik zit achter mijn laptop naar het filmpje te kijken en heb al de neiging om door mijn beeldscherm te kruipen om die vrouw te helpen of om in ieder geval iets te doen.
    Wat bezield die mensen!!

8. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    bizar he! En op het moment dat ze er voorbij rijden beweegt die vrouw haar armen! Ze is dus bij bewustzijn!

Hoop dat iemand dit kan vertalen of iemand kent die dit kan vertalen, want ben echt heel benieuwd... of ze misschien de alarmlijn bellen..twijfelen of ze uit moeten stappen ofzo...

9. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    het is niet te geloven he.. t ene filmpje naar het andere uit china..
    ook deze vrouw leeft nog want haar arm ging omhoog.. god weet of zij ook aan haar verwondingen overlijd .. en dat het misschien voorkomen had kunnen worden.. ben blij dat ik niet in china woon ongelofelijk dat mensen gewoon doorrijden..

wie weet is het drukke gepraat wel met hulpdiensten aan de foon maar dan zet de auto aan de kant en ga kijken of je kunt helpen pfff..

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben geen Chinees en woon ook niet in China, maar weet ook niet of ik wel was uitgestapt hoor. Je staat daar op zo´n drukke weg, iemand springt zelf van die brug.. geen idee hoe die persoon verder is (agressief?). Denk dat veel mensen ook gewoon geshocked zijn.

Ik zou denk ik 112 bellen en langs de kant gaan staan ofzo, maar weet niet of ik naar die vrouw zou toegaan.

11. dushi85

dushi85 Actief lid

23 aug 2009
    354
    0
    0
    Jeetje wat is er toch met die Chinezen:$ Wat een gevoelloze mensen. Er was al zoveel schande gesproken daar in China over dat 2 jarige meisje en nu gebeurt er weer iets dat iemand in een levens bedreigende situatie verkeert en niemand helpt!!
    En ja die vrouw is zelf gesprongen maar geen reden om maar ff te laten liggen??? Ze zal wel ten einde raad zijn geweest dat ze sprong.

Ik kan er echt niet bij:(

12. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik durfde hem eerst niet zo goed te openen want met HEEL SCHOKKEND had ik verwacht dat er eerst nog tig keer overheen gereden zou worden.

Maar het is idd schokkend dat dat gewoon gebeurd op de wereld. Mijn man zei al dat de politie nu al die kentekens zou moeten gaan natrekken en bestraffen ofzo,maar daar zullen ze in China ook wel niet aan doen.

13. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    weet 1ding wat ik vandeweek gelezen heb

in het geval van het chinese meisje

als je in china iemand helpt na een ongeluk dan kunnen nabestaande ook de helpers aanklagen en dan moeten de helpers hun leven lang een schadevergoeding betalen wat echt een belachelijke wet is
    vamndaar dat niemand een poot uitsteekt

ze willen deze wet gaan aanpassen maar ook dat schijnt niet zo makkelijk te zijn

ook de reden dat ze liever iemand doodrijden dan aanrijden
    bij een aanrijding moeten ze meer schadevergoeding betalen
    dan als iemand overleden is

tja net zo als ik de taal niet snap snap ik die regeltjes daar dus ook niet

14. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    haha nee het is niet heeeeel schokkend, maar was bang dat ik anders misschien het verwijt zou krijgen dat ik wel even had kunnen waarschuwen ofzo, dus ja:)

15. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Dat heb ik idd ook gehoord! des me meer benieuwd ik word naar wat die mensen in die auto zeggen!

Nog steeds geen mensen die chinees verstaan/iemand kennen die dit kan?:)

16. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik had zeker 112 gebeld maar weet niet zo zeker of ik ook uit de auto was gestapt. Dat klinkt misschien heel hard en onwijs vreemd maar ik weet niet wat voor iemand daar ligt. Ze springt zelf! En dan met het idee dat je heel je leven kunt betalen als ze je aanklagen...ik zou het idee hebben dat deze vrouw het misschien om deze reden doet! Dus het is lullig maar waar maar ik zou ook twijfelen.

17. Anice

Anice Niet meer actief

Ik versta alleen Japans. Mocht er morgen nog niemand zijn die het kan vertalen dan vraag ik mijn man wel even. Hij heeft een paar chinezen op kantoor:)

18. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bron youtube.

Ik heb geluisterd, maar niet gekeken. Ze spreken geen Kantonees, maar ik verstond wel iets van bellen.

Apparently the woman survived her injuries. In the video, which was recorded from the passenger seat of a car traveling toward the Supo Flyover on the outer circle of the Third Ring Road, a woman is suddenly spotted dropping off a bridge at the Yangxi Flyover onto the four-lane highway below. The car in front of the car with the video camera brakes quickly to avoid running over the woman, now lying in the middle of the second lane of the highway. Traffic in the other lanes continues to flow steadily. Meanwhile the passengers in the car with the video camera, after recovering from their initial shock, make a quick decision to call the emergency hotline 110 and report the incident. While the phone call is taking place, the car ahead pulls into another lane and continues on its journey. The woman is seen still on the road, in clear view of the camera, waving her arm about.

19. Leyni

Leyni Niet meer actief

Ik vind eerlijk gezegd dat er nogal hard over de Chinezen word gedaan. Niet om het goed te praten ofzo, maar dit is een typisch voorbeeld van het bystander-effect. Plus die wet er nog eens bovenop...
    Een ex-collegaatje van mij studeert psychologie, en daar hebben ze het ook over het bystander-effect gehad. Hier een filmpje (niet schokkend, want geacteerd):

http://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac Deze is in Liverpool, in Engeland

Het is dus niet alleen in China dat het gebeurt, het is een wereldwijd fenomeen. Niet om het goed te praten, want dat zo'n effect uberhaupt bestaat is natuurlijk verschrikkelijk...

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Juist, misschien is het voor de mensen die het zien ook wel vreselijk. Of ze zijn het gewoon gewend. Want het zal dus wel vaker gebeuren.....??

Maar goed,

Om nog even verder terug te gaan in de geschiedenis:

vroeger kon men voor de "fun" mensen opgehangen zien worden, of onthoofd.

Natuurlijk een andere tijd maar ook iets waar mensen toen "gewoon" mee waren.

Daar is ook een woord voor:
    Standplaatsgebondenheid (Standplaatsgebondenheid - Wikipedia)

Wij wonen in een maatschappij waar we mensen tot het laatste ( gaat mij soms te ver) maar in leven willen houden en daar alles aan doen... Een mensenleven is hier heel erg kostbaar ( terecht)

Deel Deze Pagina