moslimas

Discussie in 'De lounge' gestart door doedie1991, 25 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Islah, ik ben benieuwd. Waar ga je heen? Naar "hier"?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zover ik weet niet;)

3. Islah

Islah Niet meer actief

Nee, naar (zoals sommigen dat tenminste omschrijven) het meest "liberale" Arabische land. Tunesië dus.

4. MotherPrincess

MotherPrincess Actief lid

19 okt 2014
    276
    170
    43
    High five girl! Mooi verwoord

Hier ook een moslima 🙋 Ik ben vooral een lezer. Als ik iets zou lezen dat niet waar is over mijn geloof, dan zou ik dat ook proberen te corrigeren. Maar vaak hoeft het niet, omdat het al door andere forumleden wordt gecorrigeerd
    Thnx Umm, Islah, Selcan, Eylem en tuurlijk de anderen ook!

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

@ islah: Lijkt me een hoop werk altijd om een emigratie voor te bereiden, zijn jullie al ver gevorderd met jullie plannen?

Ik vind dit ook een heel fijn, leerzaam topic om te lezen er is helaas inderdaad veel onwetendheid. t

Dat merkte ik ook dat ik in ziekenhuis lag en er een moslima binnen gebracht werd. mijn naaste buurman( boven 65) vond het maar niets en heeft denk ik 10 woorden met haar gewisseld.
    nou ben ik wel een beetje bevooroordeeld andersom als ik in een ziekenhuis lig en er komt en moslima op de kamer .. bij een moslima komt vaak ook familie met lekkers !!! haha slecht he..:):D:)
    ik vraag graag recepten:).
    buuf zelf kreeg zoveel dat ze geen idee had waar ze het laten moest :D.. maar jah zwanger en in het ziekenhuis :p..

Ik vind het ook fijn om meer te leren over het katholieke geloof maar dat lijkt bij mij nog wel moeilijker, de mensen die ik spreek willen je f gelijk bekeren of willen er eigenlijk niet veel over zeggen.Het lijkt me interessant om te snappen als iemand uit een katholiek gezin komt wanneer diegene zelf ook echt bewust katholiek werd en of er dingen zijn waar ze tegenaan lopen in het dagelijks leven , qua onbegrip of iets wat voor hun lastig is?

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Islah, spannend. Succes met alle voorbereidingen.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Haha ik heb dus wel eens een kamer met een Turkse dame gedeeld en daar gebeurde dat inderdaad ook. Ik heb ook wel eens een kamer gedeeld met een aantal oude mensen en die vroegen alsmaar 'waar jij vandaan komt he,..' (en dan kwam er een vraag, bv. of ik wel eens had gefietst ofzo haha, of wist wat een stroopwafel was). Kon ze maar niet aan het verstand brengen dat ik gewoon autochtone Nederlander ben.

Qua emigratie: wel veel werk ja, maar omdat mijn man er vandaan komt is het wel makkelijker en krijg ik daar ook automatisch een verblijfsvergunning. Voor mijn man is het dus eigenlijk een remigratie. We zijn wel gevorderd ja alleen het lastige is dat sommige dingen in die landen zo traag gaan, anders waren we daar al.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Dankje! Inderdaad spannend maar het scheelt wel dat ik er al ontzettend vaak ben geweest.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Spannend Islah, hoe staat jouw familie er tegenover?

Mijn man zou ook wel graag terug willen naar Turkije, nou wil ik dat sowieso niet, maar voor het islamitische aspect hoef je daar al helemaal niet naartoe. Hier in onze stad is een hele actieve geloofsgemeenschap, er zijn veel activiteiten en zeker het onderwijs is hier voor de kinderen veel beter dan daar. In Turkije is het seculiere zo ver doorgetrokken dat er niet of amper geloofsonderwijs wordt gegeven.

Overigens ook nog wel een leuk vooroordeel: de islamitische basisschool. Nee, daar wordt geen Turks of Arabisch gesproken, nee daar wordt niet alleen gebeden en uit de Koran gelezen, nee daar werken niet alleen niet-Nederlanders :D . Het is een doodgewone basisschool zoals alle andere, alleen wordt er geen kerst en pasen gevierd ;). Mensen zijn vaak heel verbaasd als ze horen dat wij voor een isl. basisschool hebben gekozen maar als ze er één keer binnen zijn geweest zijn ze allemaal om. Op veel zaken loopt onze school vooruit ten opzichte van andere basisscholen in de stad en de docenten zijn vrijwel allemaal 'gewoon' NLs en geen moslim. Voor ons de perfecte mix.

10. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Er zijn hier zo veel (ongelovige) dames die hun lof hebben geuit over hoe fijn ze het vinden om vragen te kunnen stellen die ze in het echte leven niet durven te stellen aan moslimas. Het is toch hartstikke fijn dat zij hun vraag hier kunnen stellen en dat wij die als moslimas kunnen beantwoorden? Zonder dat zij zich hoeven te schamen, en zonder dat wij ze er over beoordelen. Domme vragen bestaan niet, we beantwoorden de dingen die onduidelijk zijn voor meeste van jullie, dat is voor ons vanzelfsprekend logisch veel mensen snappen onze beweegredenen(leefwijze) niet. En vooral nu met alle negatieve misleidende nieuws in de wereld over moslims (gekoppeld aan terroristen) is het hartstikke normaal dat mensen zo veel vragen hebben. Hoe fijn is het voor jullie om antwoord te krijgen op jullie vragen? En hoe fijn is het voor ons om alle onduidelijkheid op te helderen? (Ik spreek voor mijzelf, ik vind het heel fijn.)

Ik denk niet dat deze Nederlandse dames voor hun vragen naar een moslim forum gaan. Ik zou zelf ook niet naar een christenen forum gaan als ik een vraag heb over het christendom. Er worden hier vragen gesteld over van alles en nogwat, ook over schoonmaken of maaltijden, daar ga je toch ook niet voor naar een schoonmaak/kookforum? Dit is een algemeen forum voor iedereen, ongeacht geloof. Er zitten hier dames met verschillende afkomsten, achtergronden en geloofsovertuigingen.

Ik neem aan dat ik ook voor de andere moslimas mag spreken als ik dit zeg, wij antwoorden hier niet op de vragen om ons geloof te "promoten". Niemand ziet het op die manier, waarom jij wel? Als jij aan de dokter een vraag stelt over jou knie pijn, en hij geeft antwoord. Krijg jij dan het gevoel dat hij even zijn beroep promoot? Hij geeft gewoon als dokter antwoord op jou vraag als patiënt, omdat hij een dokter is en weet waar hij over praat, en jij de patiënt en zich afvraagt wat er aan de hand is.
    Wij zijn moslimas, jullie hebben vragen, wij geven antwoord omdat jullie dat willen, en wij dat heel fijn vinden om de onduidelijkheden op te helderen.

En zo hoort het ook ! Zoals ik al eerder zei het is van nature goed van een mens om iemand aan te spreken wanneer er iets niet klopt of dreigt mis te gaan. Ik vind het zelf erg fijn als mensen mij corrigeren, waarom niet? Al spreek je een woord verkeerd uit... Het zou stom zijn als niemand daar iets van zou zeggen... Dan sta je een beetje voor paal. Dit hoeft helemaal geen verband te hebben met het geloof of wat dan ook. Het is menselijk om fouten te maken, en het zit in onze (moslims of nietmoslims in ieder mens) normen en waarden dat we elkaar daar op wijzen/adviseren/corrigeren.

Graag gedaan meid ! 😘

11. Islah

Islah Niet meer actief

Mooi gezegd Selcan.

12. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ik las net ergens dat er niet gestraft mag worden, alleen geadviseerd. Hoe staan jullie er dan tegenover dat misdrijven veroordeeld worden door een rechter? Je kunt toch niet elke moordenaar laten lopen omdat ooit een keer de heer met hem of haar af gaat rekenen? En als ouder met een crimineel kind, kun je dan ook niet boos worden op je kind of het kind straffen, maar alleen maar adviseren dat je liever hebt dat je kind dat niet doet?

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dat is iets anders, dat zijn geen 'religieuze overtredingen' en moeten dus wel gewoon bestraft worden.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ja natuurlijk moet dat, maar dat is natuurlijk echt wat anders. Ik denk dat Selcan meer bedoelde dat we niet iemand 'straffen'/buitensluiten om het begaan van een zonde. Als iemand liegt of alcohol drinkt is diegene nog steeds je broeder/zuster. Zoals wat je in sommige kerken hebt (excommunicatie) wanneer er iets ergs is gedaan wat niet mag dat hebben wij niet, omdat zondes tussen die persoon en de Schepper zijn.

Als je weet dar je medemoslim iets slechts van plan is is het zelfs je plicht om de politie te waarschuwen.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

16. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    #356 jessi, 29 dec 2015
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
    Meiden wat een super fijn topic ik ben zooooveel te weten gekomen over de Islam. Ik ben zelf niet religieus maar vind het wel goed om me te verdiepen in andere geloven. Zelf woon ik in een buurt met veel moslims en vind het prettig wonen. Nu las ik dat je iets zegt als je iemand begroet maar hoe spreek je dat uit? Ik vind het fijn om mijn oude buurman die imam was traditioneel aan te spreken vooral omdat het een schat van een man is en ik hem dat respect wil tonen.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ben je dan eerst hervormd geworden voordat je RK werd? Ik dacht dus echt dat je daarmee was opgegroeid.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee. Mijn moeder is van huis uit hervormd, met een van huis uit katholieke moeder, mijn vader is hervormd gedoopt, zijn vader was hervormd en zijn moeder gereformeerd. Mijn vader heeft in zijn jeugd zowat de hele Bijbel naar binnen gestampt gekregen (met overhoringen etc), vandaar dat hij totaal niets meer met wat voor geloof dan ook te maken wil hebben.

Mijn ouders hebben ons (de kinderen dus) bewust nooit gedoopt, omdat zij vonden dat wij dat zelf mochten kiezen wanneer we volwassen waren.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb overigens ook een oom en tante die Joods zijn en een oom en tante die Moslim zijn. De ene oom komt uit Israël, de andere oom uit Marokko. Multicultifamilie dus :p Wij hebben zowat alle geloven binnen onze familie :p:p:p

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik weet niet of ik daar wel iets van moet vinden. Geloof komt van binnenuit natuurlijk en of iemand al dan niet naar de kerk gaat moet hij of zij zelf weten. Ik ga zelf niet heel vaak naar de mis, maar ben wel actief binnen de kerk. Dat weet/ziet dus niet iedereen. Kan best dat een ander denkt: nou, mooie katholiek, zij gaat zo weinig naar de kerk....maar in het dagelijks leven ben ik actief in een communiewerkgroep (wat best veel werk is, vanaf okt tm mei) en ben ik heel lang misdienaar in het ziekenhuis geweest.

Dus ik "lijk" niet zo kerkelijk actief, maar ben het dus wel. En misschien geldt dat voor de ander ook.

Wel gaan wij met onze kinderen naar de kleuterkerk.

En fouten? Tja, die heb ik zelf ook...Haal eerst de balk uit je eigen ogen voordat je de splinter bij die van de ander eruit haalt, vind ik.

Deel Deze Pagina