moslimas

Discussie in 'De lounge' gestart door doedie1991, 25 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blisskarin

Blisskarin Actief lid

8 feb 2012
    383
    0
    0
    Brabant
    Mooi om de betekenis te zien. En eigenlijk is het allemaal heel logisch hè. Iedereen mag zich wel een beetje aan al die regels houden hè. (en zo ook veel regels uit de bijbel). Ik ben absoluut niet religieus maar wel voor al die goede geloften. En leuk om al die verschillende interpretaties te lezen.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Marokkanen noemen het jelebba en in het zuiver Arabisch noemen ze het qamis of thawb.

Onder de enkels betekent dat een broek of ander kledingstuk niet tot onder de enkels mag reiken. Wat bij de meeste "gewone" broeken dus wel het geval is. Er zijn veel moslims die zich niet aan deze regel houden, maar mijn man vindt het wel belangrijk.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Ik wilde nog even hierop reageren.
    Antwoorden doe ik graag en probeer er ook de tijd voor te nemen. Dit vind ik echt veel fijner dan de vooroordelen waar ik in het dagelijks leven veel mee te maken krijg!

4. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat fijn om allemaal positieve reacties te zien!

Dat is je goed opgevallen ja, overal is een logische verhelderende verklaring voor. Of je nou moslims bent of niet, veel dingen doe je al volgens de "regels" als je alleen al een "goed mens" bent.

5. Blisskarin

Blisskarin Actief lid

8 feb 2012
    383
    0
    0
    Brabant
    Islah: ik bedoelde daar trouwens niet moslims mee hè. Dat mensen daar nog veel van kunnen leren. Maar gewoon iedereen, ongeacht geloof, cultuur, religie, kleur, vorm of wat dan ook. Gewoon vragen als je iets niet begrijpt en antwoord geven als je iets gevraagd wordt.

6. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik heb nog wel een vraag als jullie het goed vinden? Waarom willen sommige mannen geen hand geven bij het begroeten van vrouwen en vice versa? En als je iemand die geen hand geeft tegenover je hebt, hoe moet je die dan groeten? En hoe groeten zij jou terug? Alleen "hallo" of "goedendag" o.i.d. zeggen, of buigen, of zwaaien, of ...? Ik noem maar wat hoor ;) En hoe kom je erachter dat iemand je geen hand geeft, pas op het moment dat jij je hand uitsteekt en je geen hand terug krijgt, of is er nog een manier om dat eerder te merken?

7. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Maar hij draagt dit ook nooit dus neem ik aan. Loopt hij dan niet tegen problemen aan mbt werk? Zou niks uit moeten maken natuurlijk maar in de praktijk werkt het helaas vaak niet zo...

En misschien een nog stommer vraag maar waarom mag dat niet?

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Mooi topic wat ik met grote interesse lees om dingen over een ander geloof te kunnen leren!

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant

Als christen wil ik hier dan ook graag op inhaken... Het staat nergens in de Bijbel dat dit gevraagd wordt.. Dat het in sommige stromingen gebruikelijk is, heeft meer met cultuur te maken dan met voorschriften vanuit de Bijbel.
    Of natuurlijk met eigen voorkeur.:) zoals bij ons.

Dus eigenlijk net zoals bij de Moslims.

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Islah echt respect voor jou. Hoe lief jij altijd reageert!

(En veel anderen ook hoor)

Ik heb ook een vraagje.. Staat er in de Koran ook iets over een rustdag?? Zoals er in de Bijbel gesproken wordt over de zevende dag als rustdag.

11. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    waarom geen rood wat is daar de reden van ? heb mijn man net gevraagd maar die wist dit ook niet

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier is handen schudden vrij normaal, maar in de Islam is het zo dat men iemand van het andere geslacht zomaar aanraakt/betast. Het is een stukje respect, heeft dus niks met het minderwaardig zijn oid te maken van wie dan ook.

Ik vind dat de niet-handen schudder zelf goed moet laten blijken dat hij of zij geen handen schudt door bijv de hand op de borst te leggen oid. Het zorgt vaak voor wat ongemakkelijke situaties voor beide kanten.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

:( mag rood voor mannen niet? En Nike? Dat is toch niet iets wat vanuit een islamitisch standpunt komt?

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geen rustdag, de vrijdag is wel een belangrijke dag omdat dan het verplichtte vrijdaggebed plaats vind in de moskee.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, er staat wel in dat deze dag werd opgelegd aan de volgelingen van profeet Musa/Mozes (de joden dus). Voor ons is geen specifieke rustdag, wel is vrijdag de belangrijkste dag van de week. Dan vindt het vrijdagmiddaggebed plaats maar na het gebed mogen we alles wat we op andere dagen ook mogen (autorijden, winkelen, enz.). Dankje trouwens... Heel lief.

@ hand schudden. Dit mag niet omdat de profeet vrede zij met hem en zijn metgezellen dit ook niet deden, en dit heeft verboden. De reden hierachter is uit respect, dus niet wat vaak gedacht wordt het onderdrukken van vrouwen. Goede vraag hoe je kan zien of iemand dat niet doet... Aangezien de één zich er wel aan houdt en de ander weer niet. Maar bij mijn man en mij zien ze het vaak wel aankomen. Ik denk door de rest van ons uiterlijk.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Rode kleding voor mannen mag niet omdat hier een duidelijke overlevering over is die dit verbiedt. En tja nike, naam van een afgod. Afgoderij is de grootste zonde die je als moslim kan begaan dus als het even kan moet je deze zaken vermijden.

17. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ha dames, ik wil graag nog wel wat vragen over het handen schudden als dat mag?

Hoe groet je elkaar dan? Of in het algemeen iemand van het andere geslacht? In sommige culturen maakt men bijvoorbeeld een buiging of iets dergelijks, bestaat dat binnen islam ook?

Heel interessant topic trouwens :)

18. Islah

Islah Niet meer actief

Met werken draagt hij wel "gewone" kleding dus een (niet heel strak zittende) broek en blouse, wat voor hem binnen de richtlijnen valt maar de rest ook gewoon accepteert. Maar in andere situaties dus z'n normale kleding.

Waarom dat niet mag omdat dit verboden is in een overlevering. De reden erachter is dat het laten "slepen" van kleding arrogant kan overkomen (wil hier verder niemand mee kwetsen o.i.d maar zo staat het in de overlevering).

19. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Lieve Islah,

Ik kan mij niet voorstellen dat jij, met je keurige en duidelijke uitleg over hoe en waarom, iemand met zoiets zou kunnen kwetsen! Respect daarvoor!

20. Jebb

Jebb Niet meer actief

Interessant om te lezen. Wat een fijne manier van reageren van iedereen!

Deel Deze Pagina