Moslims en seksualiteit

Discussie in 'De lounge' gestart door mamalacht, 1 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat ben ik helemaal met je eens en daar zal ik ook nooit nee tegen zeggen. Vind emancipatie een van de belangrijkste dingen, voor zowel mannen als vrouwen. Iedereen heeft baat bij meer gelijkheid.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij zijn niet religieus, maar mijn broer hoefde van mij ook niet te weten dat ik menstrueerde hoor. Nu niet, maar in de puberteit al helemaal niet.
    Bij collega's zou ik in geval van nood heus wel een tampon vragen en me daar ook niet voor generen. Maar buiten dat (zonder noodzaak dus) is het voor mij geen onderwerp van gesprek. Net zoals ik ook niet ga aankondigen dat ik ga poepen (ofzo).
    Wat mij betreft is het geen taboe, maar het hoeft ook niet besproken te worden.

Logan, Whysteria, Rodaina en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nee hoor duidelijk omschreven haha.
    Ik kan er ook niet een hele onderbouwde mening over hebben.
    Want ik weet er te weinig vanaf.
    Ik vind het vooral belangrijk dat mensen doen wat goed voelt. En niet zomaar omdat ze zo zijn opgevoed of omdat het in een bijbel of Koran staat. Dat ze iets doen omdat ze er echt zelf over nagedacht hebben en het er mee eens zijn. En dat is bij sommige gelovigen ook echt wel. Maar bij heeel veel ook niet. En daar heb ik wel een hele duidelijke negatieve mening over, want dit vind ik echt niet ok.

4. Evelien80

Evelien80 Niet meer actief

Vind je tekst beetje respectloos.
    In de islam mag je niet bidden als je ongesteld bent.
    Dat het niet verteld word is cultuur je moet niet beide dingen door elkaar halen

5. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Er is niets respectloos aan mijn mening. Ik vind het raar dat de Islam menstruatie als onrein ziet. Jij vind anders en dat is prima ;)

6. Evelien80

Dat is niet alleen in de islam .
    In het jodendom is dat ook zo.
    Alleen daar zelf nog extremer.
    Dan mag de vrouw niet naast de man slapen en het eten niet voorbereiden.

En menstruatie is hoe je het went of keert niet iets schoon.
    Je bent dan gewoon onfris beneden ookal maak je het tig keer schoon.
    Zoals ik ook niet kan begrijpen dat je gemeenschap hebt terwijl je ongesteld.
    Maar ieder zijj keus en mening.
    Maar als je even je tekst opnieuw zou willen lezen zal je toch echt zien dat het respectloos geschreven is.
    Vooral die laatste zin.

MotherPrincess vindt dit leuk.
  7. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik ben niet islamitisch, maar ik snap wel waarom je post wordt opgevat als respectloos.
    Als jij neerzet "maar goed, als het je gelukkig maakt ofzo" met :| erachter... Dan uit je je mening toch niet erg respectvol? Dan zou ik mij in ieder geval niet gerespecteerd voelen.

Betsy, Logan, Noorie en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Evelien80

Juist jij begrijpt wat ik bedoel.
    Precies zoals je zegt

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    #89 citroenrasp, 5 jun 2017
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
    Ik neem aan dat een praktiserend moslima geen relaties voor het huwelijk aangaat... Bij ons bestaat er niet zoiets als verkering.

Daarbij zoals gezegd is het niet mogen praten over dergelijke zaken eerder een culturele aangelegenheid.

10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Dat wat jij benoemd over anale sex dat klopt. In welke % dat voorkomt dat weet ik niet. Maar ik heb 2 marokkaanse vriendinnen die met hun man (toen nog vriend) anale sex hadden om zo wel als maagd te trouwen. In hun ogen deden ze het juiste want ze gingen als maagd het huwelijk in. Alleen nu lees ik hier dat de man ook als maagd het huwelijk in zou moeten en dat klopt dan weer niet. Ik ga toch eens aan ze vragen waarom ze voor anale sex hebben gekozen als hun man zich daardoor bewust niet aan de regels heeft gehouden.

11. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Dat is niet iets Islamitisch maar iets wat volledig cultureel of zelfs per gezin bepaald is. Ik ben zelf redelijk 'streng' islamitisch opgevoed maar mijn vader/broertje wisten heus wel wanneer ik ongesteld was. Die kopen ook gewoon maandverband als ze boodschappen moeten doen bijv. en mijn vader maakte er altijd grapjes over. Hetzelfde met zwangerschap, dat is per cultuur en gezin zo onwijs verschillend. Mijn man is ook Turks maar bij zijn familie 'mogen' wij de zs niet direct aan zijn vader vertellen, dat 'moet' via via. Slaat nergens op, doen we ook geen moeite voor en heeft 0,0 met religie te maken. Bij mijn familie heerst zoiets totaal niet en is het niet anders dan bij een Nederlandse familie. Like I said, volledig cultureel bepaald zonder enig invloed van het geloof.

Islamitisch gezien is menstruatie geen onreinheid. In de Koran wordt het omschreven als iets wat 'last geeft aan vrouwen', niet als iets onreins. Hierdoor zijn vrouwen -vrijgesteld- van het verplichte gebed en het verplichte vasten tijdens Ramadan. Maar je bent als vrouw niet onrein als in vies. Je mag je ook gewoon tot God wenden en smeekgebedes uitvoeren etc. Dat is gewoon het Islamitisch systeem. Net zoals dqt een reiziger (iemand die een bepaald aantal km reist) vrijgesteld wordt van het verplichte vasten en verplichte gebeden mag verkorten/verschuiven. Niet meer, niet minder.

Noorie, Lovely83, Nescio en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Nescio

Nescio Niet meer actief

De islam ziet menstruatie niet als iets onreins. Kijk, dit is jammer dat we maar ergens van uit gaan en dan dit soort conclusies trekken.

Menstrueren wordt gezien als een lastige periode waardoor een vrouw tijdelijk ontheven is van haar religieuze verplichtingen. Ze hoeft dan niet te vasten of te bidden. Wie er nog meer vrijgesteld zijn? Zieke mensen, ouderen, zwangeren en zogende vrouwen. Je kan moeilijk zeggen dat die 'onrein' zijn he? Het is in de islam belangrijk dat elke gelovige zoveel doet als hij aan kan. Voor een bejaarde kan vasten gevaarlijk zijn, dus hoeft het niet. Voor een zieke persoon met pijn kunnen de handelingen van het gebed te zwaar zijn, dus die mag oftewel zittend of liggend bidden, oftewel vrijgesteld worden.

Bij orthodoxe joden en sommige hindoes wordt de menstruatie wel gezien als een periode van onthouding. Een menstruerende vrouw moet haar periode apart 'uitzitten'. Dus geen eten maken of naast haar man slapen. In de islam komt dit nergens voor.

Evelien80, Manderijntje en Noorie vinden dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Anale seks is juist een grote zonde binnen de Islam, vind het dan ook vreemd dat zij dit dan zo als "oplossing" zien. Dus aan de regels hielden ze zich sowieso niet.
    Maar ik snap ook die lange periode van verloving niet, je kan dergelijke praktijken allemaal voorkomen door gewoon jong te trouwen in plaats van jarenlang verloofd moeten zijn zoals je in sommige culturen wel eens ziet.

@Manderijntje Hier moest de zwangerschap trouwens ook viavia aangekondigd worden, mijn man moest het tegen zijn broer zeggen en die weer tegen hun zus etc. Vind dat ook maar raar hoor. Niet dat mijn man er zelf een probleem mee heeft om het direct tegen zijn moeder te vertellen, maar vond het dan weer lastig om te weten dat zij het lastig zou vinden.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik denk dat niet vertellen over zwangerschap en menstruatie iets cultureels is.
    Als wij bij mijn schoonfamilie zijn haalt mijn man bijvoorbeeld gewoon maandverband voor zijn zusjes. Mijn schoonbroertje klaagt nogal graag over het humeur van de dames wanneer ze ongesteld zijn . Nu woont hij ook met ze in 1 huis dus er is ook geen ontkomen aan.

Bij ons thuis word er ook luchtig over gedaan. Mijn zoon weet dat wanneer ik niet vast ik ongesteld ben en dat zou hij ook gerust van zijn zusjes mogen weten.

15. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wat betreft lang verkering/ verloofd is ook wel eens een reden voor: ik heb ruim 4,5 jaar verkering gehad voor ik ging trouwen. Dit kwam ook doordat wij vrij jong verkering kregen. 16 en 17 jaar. We zaten allebei nog op school. Mijn man was net klaar met zijn opleiding toen we gingen trouwen.

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Mijn man heeft wel weer dat hij zich soms ergert aan mijn moeder (ikzelf ook wel) met alles wat ze doet/vindt in geuren en kleuren te vertellen. Als ze hier is en naar het toilet moet zegt ze ook altijd wat ze daar gaat doen, en dat vind ik persoonlijk echt heel vreemd. Of dan uitgebreid praten over waar de Tena Lady in de aanbieding is enzo. Nee, ik schaam me er niet voor ofzo, en ik hoef er ook niet over te praten maar hoef er ook niet op zo'n manier te koop mee lopen haha.

Noorie vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Dat vind ik dan wel een heel andere (en logische) reden dan hoe het gaat bij bepaalde moslims (cultureel bepaald). Omdat ze een megafeest met 8 verschillende jurken en dergelijke willen organiseren en allerlei verre familieleden uit andere landen moeten optrommelen en van logeeradressen voorzien etc. wat veel tijd (en ook geld, sommigen stellen het trouwen uit omdat ze zo'n megabruiloft niet kunnen betalen) kost.

18. Noorie

Noorie Niet meer actief

Dit herken ik zo! Ook voor ik moslima werd was ik nooit zo open over dat soort dingen, mijn familie daarin tegen is echt open over gemeenschap/uitjes naar het toilet etc, maar bij bijv Marokkanen is dat ook iets waar vrijwel nooit over gesproken word.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Ja, precies. Ik heb er overigens geen probleem mee als er wordt aangegeven dat iemand even naar de toilet moet maar dàt is bij sommigen in de Marokkaanse cultuur al taboe. Ik vind het vooral onpraktisch want dan zit je maar te zoeken en te roepen (reactie krijg je ook niet, aangezien je niet dient te praten op het toilet) en weet je niet waar ze zijn. Vooral in die grote Marokkaanse huizen haha.

20. Noorie

Noorie Niet meer actief

Ja dat gaat wel ver. De man van een vriendin van mij kon bijv het woord wc niet eens zeggen,. Dus als ze in de auto naar Marokko zaten en hij moest plassen moest hij gewoon wachten op de volgende stop.
    Gaat me wel een beetje te ver hoor haha

Deel Deze Pagina