Nee en dat puntje is inderdaad vrij oppervlakkig: je ziet (denk ik) donkere/gekleurde kinderen en neemt meteen aan dat het moslims zijn. En dat de blanke kinderen allemaal wel christelijk zijn. Terwijl volgens mij 80 procent niet eens gelovig is. Wat dat betreft schiet TS met haar beweegredenen waarom de school niet katholiek genoeg is even vet uit de bocht . Maar zoals ik al zei: niet afgaan op wat je ziet maar naar binnen lopen en afgaan op wat je hoort.
Mijn dochter zit op een vrij 'zware 'Christelijke school, die heel goed aangeschreven staat. En ook hier zitten moslimkindjes. Deze mensen kiezen waarschijnlijk voor een goede school en nemen het geloof erbij. Wel moet iedereen een briefje tekenen bij inschrijving, dat hij/zij zich aan het beleid van de school houdt. De Christelijke feestdagen worden gevierd en ze zijn verplicht om daarbij aanwijzig zijn. Ze mogen ook geen vrij voor bijv suikerfeest.
Nee hoor, als school zich heel goed houdt aan hun eigen principes, dan doet ieder kindje gewoon netjes mee. Is op de school van mijn dochter totaal geen probleem.
Je kan in de schoolgids vast al een hoop vinden over hoe de school ermee omgaat, en sowieso ga je een gesprek aan met de directeur oid om te kijken of de school bij jou(w kind) past, toch? Oh ja, mijn kind gaat ook naar een rk-basisschool, maar wij zijn niet gelovig. Ik heb deze school gekozen omdat de sfeer erg prettig was/is, er veel structuur geboden wordt wat voor mijn zoontje erg prettig is. Dat ie daarnaast wat meekrijgt over het geloof is alleen maar mooi meegenomen in mijn ogen.
Ehm, Eylem, ik weet niet van welke bron je dit lijstje hebt en of jij gelovig bent, maar ik vind dit lijstje behoorlijk tendentieus, kwetsend en onjuist praten over zowel joden, moslims als christenen. Of je nu gelovig bent of niet, het is niet respectvol om te stellen dat Bijbel, Koran of Torah 'in elkaar geknutseld zijn' en dat de Joodse geschiedenis is verzonnen. Om maar niet te spreken over overige nuances die in beginsel niet kloppen. Maar het punt dat je probeert te maken is geloof ik dat moslims en christenen ook overeenkomsten hebben in geschiedenis, normen en waarden klopt. Net zoals de meeste niet gelovige mensen ook gewoon veelal dezelfde normen en waarden hebben als christenen. Volgens mij is elk kind welkom op een katholieke school mits kudde er geen bezwaar tegen hebben dat de kinderen dan naast het reguliere onderwijs ook over katholieke dingen leren.
Eylem, heb je dan nooit van The Fundamentalists Church of Jesus Christs of Latter Day Saints gehoord? Of 'fundamentalists mormons'?
Maar ontopic; wat ik dus niet snap van TS is dat ze zich afvraagt in hoeverre ze het rk-geloof serieus nemen. Dus als je het rk-geloof serieus neemt dan mag je je niet mengen met mensen van een ander geloof..?! Als je het rk-geloof serieus neemt dan betekent dat toch dat je je naasten lief hebt, dus ook moslims? Of geldt dat voor een school ineens weer niet... Ik ben zelf moslima, maar ik zou mijn kind nooit op een christelijke school zetten. Niet omdat ik denk dat alles daar zo slecht is, maar omdat je kind dan verplicht mee moet doen aan bepaalde activiteiten die tegen mijn eigen geloof ingaan, het samen bidden (is verwarrend voor zo'n kind) e.d.
Omdat die in polygamie geloven? Gelukkig zijn Mormonen geen Christenen hè! Dat is gewoon een gevaarlijke sekte. Maar zowel Jodendom, Islam als Christendom zijn geen sekten maar gewoon religies, niets gevaarlijks aan.
Wat is dat nou weer voor een belachelijke uitspraak! Het zijn zeer zeker wel christenen, en de meesten daarvan zijn gewoon normale mensen zoals jij en ik. Zeker niet lid van een gevaarlijke sekte. Zij praktiseren gewoon hetgeen dat Abraham, Izaak, Jacob ook deden. Volgens hen iets bijbels, en dat kan niemand ontkennen lijkt me. En daarbij weet je niet waar je over praat. Want mormonen zijn iets anders dan 'fundamentalists mormons'. Mormonen zijn gestopt met het praktiseren van polygynie ongeveer in 1880. De anderen zijn dus splintergroepen van de mormomen die wat andere dingen betreft hetzelfde zijn maar wat dit punt betreft van de rest verschillen. Doe aub een beetje zelfonderzoek voordat je met uitspraken als deze komt.
Ik ging ook als niet gelovige naar een RK school. En ik werd daar als kind gepest door de kinderen en door de leraren omdat ik niet geloofde. En nee niet zomaar iemand uitschelden oid. Nee ik werd door de leraren aan mn haar getrokken en kreeg lage cijfers. ( zeg niet dat elke school dit doet he! ) Daarna ben ik naar een obs gegaan. Maar ik ga mijn zoontje toch inschrijven op een RK school. Dit omdat deze school dichtbij zit en heel goed aangeschreven is ze een heel goed pest beleid hebben en ook die school is multi culti. En dat vind ik ook belangrijk mijn zoontje groeit op in een land wat multi culti is en vind het dan ook belangrijk dat hij straks ook met de moslim kindjes of kindjes van een ander geloof gaat spelen. En dat hij ( wat deze RK school ook doet ) Iets mee krijgt van andere geloven.
Grappig. Ik - als overtuigd atheiste - heb mijn kind juist ingeschreven op een katholieke school met als een van de redenen dat dat een van de weinig scholen was waar ook islamitische kinderen op zaten. Ik vind het juist belangrijk dat ze van alles meekrijgen.
Ik ben islamitisch en mijn zoontje zit op een katholieke school. Er zitten ook veel andere islamitiisch kinderen op zijn school.
Wij zijn katholiek ( nou ja, van huis uit, we geloven niet) en onze kinderen zitten op een christelijke school. Is hetzelfde. Als mijn dochter weer eens thuis komt met van die liedjes met Jezus leeft...dan is dat ook best raar voor ons ( ook wel grappig) Wij vonden dit een hele goede school en dus hebben we die boven de katholieke of openbare school gekozen. TS, misschien dachten die ouders van de moslimkindjes er ook zo over.
Hoe kan dat dan, het katholicisme is toch geen cultuur maar een geloof? Om dat soort dingen zou ik mijn dochter dus absoluut niet op zo'n school willen. Met alle respect voor hun geloof(sbelevenis), maar voor een kind is het gewoon verwarrend dat ze op school leert dat Jezus de zoon van God is en thuis/in de moskee leert dat Jezus níet de zoon van God is maar één van de beste profeten.
ik ben ook moslim en heb op een rooms-katholieke school gezeten. Reden: omdat het een nette school was, dicht bij en mijn moeder had geen auto dus wel zo makkelijk en verder merk je niet echt op school of het nou een katholieke school is of niet. het enige verschil is dat ze voor het eten bidden en dan deden wij gewoon even niet mee. ik zie eerlijk gezegd het probleem niet? en nu wil jij liever je kindjes daar niet op school zetten omdat er islamitische kinderen zitten?
ik denk dat veel ouders een school kiezen om het soort school en niet per se om hoe streng het geloof wordt aangehouden. Ik denk dat de reden waarom ts zelf voor een katholieke school kiest een beetje achterhaald is. Alleen op sommige plaatsen in nl vind je nog zulke streng gelovige scholen waar het allemaal volgens de oude stempel gebeurd. Dan zul je toch hier in de buurt in de zeeuwse dorpjes moeten gaan kijken, daar wordt het geloof streng aan gehouden en moeten de meisjes in rokjes naar school. Ik snap eigenlijk ook niet waarom je in deze tijd dit nu nog zo zou willen, maar das een persoonlijke keuze natuurlijk. Ikzelf heb op een (streng) protestantse school gezeten, natuurlijk anders dan katholiek (nog strenger denk) maar het mooiste uitgangspunt van de school was (vonden wij dan toch) dat zij alle geloven hoog in het vaandel hadden staan. Dus ook aan de ramadan en het suikerfeest werd uitgebreid aandacht aan besteedt, net zoals aan kerst en sinterklaas en de joodse feestdagen. Ik heb er ontzettend veel van geleerd. En als je het geloof belangrijk vindt denk ik dat er in veel geloven overeenkomsten te vinden zijn.
Lezen mensen wel? Het woordje moslim staat ergens en een aantal mensen staan gelijk weer op de achterste poten Ze vraagt zich af hoe serieus de school het christendom neemt. Niet of ze haar kindjes daar op school moet doen omdat er moslim kindjes op zitten.
wij wonen in een klein dorp met 1 christelijke school, 1 rk school en een 1 obs. Op de obs is het merendeel moslim, maar wordt er les gegeven vanuit het dalton onderwijs. Deze manier van les geven sprak ons niet aan, daarom zijn we verder gaan kijken. Op de c s zijn onze meiden niet welkom omdat ze een ander geloof dragen dus bleef er nog maar 1 optie over de rk school. Wat me juist zo aansprak van deze school is dat er heel duidelijk werd aangegeven dat ze openstaan voor alle geloven, maar wel heel duidelijk uitkomen voor hun eigen geloof. Helaas zijn ze momenteel de enige moslim kindjes op deze school, dus was de keus wel even lastig. Kiezen we voor een school waar ze meer herkenning vinden, maar waar de manier van onderwijs niet goed voelt. Of kiezen we voor een school met weinig herkening, maar waar de manier van onderwijs juist wel heel goed aanvoelt. Wij zijn voor het laatste gegaan. Wel bekruipt me soms het angstige gevoel wat als ze straks gepest gaan worden alleen maar omdat ze anders geloven. Maar gelukkig komt er dan ook heel snel een gevoel van ach ze zijn met zijn drieen, laat maar komen die pestkoppen. Zo simpel ligt het dus allemaal niet ts. Veel ouders kijken dus ook naar de manier van onderwijs en willen juist graag dat hun kinderen ook opgroeien in een omgeving van anders gelovigen. Veel Marokkaanse kindjes groeien op tussen neefjes nichtjes die allemaal moslim zijn. Om ze een breeder beeld te geven kiezen veel moderne moslim ouders tegenwoordig dus niet langer voor de obs of een islamitische school. Puur omdat daar het merendeel ook moslim is. Persoonlijk vind ik het dus een positieve vooruitgang.