Moslimse kindjes op Rooms Katholieke school??

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 3 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Kijk, om deze reden kan de ts toch ook een topic geopend hebben? Omdat er verschillen in het geloof zitten en het verwarrend voor kinderen kan zijn. Dan kan ik me best voorstellen waarom je je afvraagt waarom een moslim kindje naar een katholieke school gaat of andersom.

Niks discriminerends aan toch? Niet naar jou hoor Islah ;)

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

gut hebben wij bij mekaar op school gezeten???:D

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

de school waar zoonlief naar toe gaat dus wel. hebben we bewust voor gekozen.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk ook omdat men in nl denkt dat moslims altijd enorm religieus zijn en iedere vrouw met een hoofddoek enorm met het geloof bezig is, terwijl dit in praktijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ts: als je wil weten hoe ze omgaan met het geloof dan denk ik dat je het beste met de school zelf kunt praten.
    Wat betreft de kindjes die je gezien hebt, weet je zeker dat ze moslim zijn? En als ze al islamitisch zijn, weet je zeker dat ze praktiserend zijn? Kunnen ook gewoon donkere kindjes zijn die katholiek zijn, of donkere kindjes die niets geloven. En mochten ze wel praktiserend zijn, dan hoeft dat nog geen probleem te geven. Net als 'ongelovige' kindjes een katholieke school niet minder katholiek zullen maken, zal dat met islamitsche kindjes ook wel meevallen. De ouders hebben toch voor DIE school gekozen!

6. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik heb de laatste twee groepen op een basisschool gezeten waar de begeleiding voor de communie en het vorsel nu ook nog gedaan wordt. Ik denk wel dat dat meer in dorpen gebeurd. In de steden zul je dat niet meer snel tegenkomen.

Ik breng ze hier naar een christelijke basisschool, ook hier zit (een handjevol) buitenlandse kindjes. Ik denk ook omdat dit de enige school in het dorp is en de openbare school weer 7 km verderop in een ander dorp.

Ik zou gewoon eens gaan praten bij die school, dan kom je er vanzelf achter hoe ze er in staan toch.

7. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Onze dochter gaat over 2 jaar naar de school waar ik als kind ook zat en dat is dus ook een RK school. Er zitten wel wat kindjes op met een ander geloof maar echt maar heel weinig..

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vind de reacties van Islah heel verhelderend. Je ziet hier een moslima die overtuigd is van haar geloof, haar kindjes daar ook in wil opvoeden en hen om die reden niet naar een school wil sturen waar zij in de dagelijkse praktijk veel met een ander geloof te maken krijgen, omdat dat verwarrend voor hen kan zijn. Dat vind ik alleen maar een begrijpelijke keuze!

En TS vindt dat ook. Juist vanuit die gedachte snapt ze niet dat er veel moslims op de rk-school zitten (ga ik er voor het gemak even van uit dat het inderdaad moslims zijn). Niet dat die kindjes niet welkom zouden zijn, maar waarom zouden zij zelf voor die school kiezen? Daardoor gaat ze zich afvragen of er in de dagelijkse praktijk eigenlijk wel zo veel met het rooms katholieke geloof gedaan wordt. Opmerkingen als "in de praktijk merk je er niet zo veel van" versterken het idee dat dat tegenvalt. En dus gaat ze zich afvragen wat de meerwaarde van een rk-school, als daar in de praktijk niet mee gedaan wordt, wat zij wel van een rk-school verwacht / wil.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar je kunt je dus ook afvragen hoe erg die moslims in praktijk aan hun geloof hangen.

10. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen zitten ook op een Katholieke basisschool.
    Gekozen nadat we gingen verhuizen, mijn dochter zat in een andere stad op een openbare school. Deze school was veruit de leukste. Maar, katholiek, en wij geloven absoluut niet. Maar we merken er gelukkig maar weinig van en vindne het prima dat onze kinderen ook religieuze aspecten meekrijgen. Laatst kwam mijn dochter met ene verhaal thuis, over God. Ze vroeg me of ik in God geloof. Ik heb eerlijk geantwoord: nee, ik geloof niet in God. Maar volgens har kan dat niet. Ik: ja hoor, er zijn mensen die geloven in God, andere niet, ik hoor bij de anderen, die niet geloven, pappa, oma en opa geloven ook niet. Oh okee, zei ze. Dat kan dus ook!

Ik heb bij ons op school nog geen enkel Islamitisch kindje gezien, ben er vrij zeker van dat die niet op school zitten, wat op aich voor mij geen enkel punt zou zijn hoor, een mix zou prima zijn maar de meesten Islamieten kiezen er blijkbaar egwoon niet voor. Moet ik ook zeggen dat er bij ons in het dorp sowieso weinig Islamistische mensne wonen. Op de openbare school in de buurt zou ik het ook niet weten, daar kom ik nooit.

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat klopt, dat kan. Mijn beeld is echter dat moslims over het algemeen meer praktiserend zijn dan katholieken. Bijvoorbeeld: volgens mij doen best veel moslims mee aan de ramadan, terwijl lang niet alle katholieken mee doen aan de 40 dagen vastentijd. Om mee te doen aan een periode van vasten moet je toch al wel redelijk overtuigd zijn, want dat is niet niks!

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar dat is het beeld dat ik van aanhangers van beide geloven heb. Dus als ik echt op zoek zou zijn naar een school waar mijn kind opgevoed zou worden in het rk geloof, zou ik ook wel even nagaan wat er in de praktijk aan gedaan wordt, op het moment dat er veel moslims op zitten.

12. HOG

HOG Niet meer actief

Er zitten dus moslims op die school. Zitten er ook atheisten en ander gelovigen op die school, of kon je dat jammer genoeg niet aan hun uiterlijk zien?? Pfff waarom moet je persé het woord moslims in je topictitel zetten, als dat niet eens is waar het jou om gaat. Want jij beweert dat het je gaat om het feit dat er niet veel aan het geloof gedaan wordt of niet?

13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Wat is jou probleem dat er moslim in de titel staat dan? Ts vraagt zich iets mbt moslims en een katholieke school, dat mag toch?

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Oh dat boeit me ook niet hoor haha.

15. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Ik denk dat het sowieso erg aan de school ligt en aan hoe de mensen zelf met hun geloof omgaan.

Je zou natuurlijk een kijkje kunnen nemen op de school, misschien hebben ze een website, of contact kunnen zoeken met ouder die hun kinderen op die school hebben.
    Ik weet niet of je bij een kerk zit maar anders zou je daar eens kunnen peilen naar welke school die kinderen gaan.

Ik heb zelf een Turkse man, we zijn moslim.
    Maar de dingen die wij belangrijk vinden geven we vanuit huis wel mee.
    Ook hoe wij tegen het geloof aankijken. Ik heb liever mijn kind niet op een Islamitische school om eerlijk te zijn, omdat ik het geloof wil doorgeven hoe wij het beleven.
    Misschien is dat bij die Islamitische kinderen op die school ook wel zo.
    Is het toch een fijn idee dat het een school is 'met een geloof' maar wordt het geloof gewoon thuis beleefd met de kinderen.

Of de openbare school vonden ze niet leuk, slechte cito score, kan toch ook.

16. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Maar dat er moslims op deze school zitten betekent toch niet meteen dat de school dus niet praktiserend RK is? Dit kan toch prima een praktiserende school zijn, maar dat de ouders van deze kinderen er gewoon geen probleem mee hebben?

Genoeg meiden die ik ken zijn moslim maar hebben er zelf totaal geen problemen mee dat hun kinderen op een redelijk strenge christelijke school zitten. Zij zijn zelf niet heel erg praktiserend moslim óf wel maar dan hebben ze er geen problemen mee omdat er bijvoorbeeld geen andere school in de buurt is oid.

En toevallig is een moslim vaak iets makkelijker te herkennen, maar op een volledige "blanke" rk school kunnen net zo goed erg veel kinderen met andere geloven of juist geen geloof zitten. Alleen die vallen niet zo op.

Ik denk dat je een school niet kunt afschrijven wat het geloof betreft omdat er moslims op zitten, dat zegt namelijk niets over de mate van praktiseren. De enige manier om erachter te komen of een school voldoet aan de eisen die jij stelt is door je in de school te verdiepen en gesprekken met directie etc te hebben.

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wat mij betreft maakt het geen donder uit of mijn kind op school zit met (ander) gelovige of niet-gelovige kinderen, ik zal in eerste instantie voor de school kiezen die mij het meeste aanspreekt in het onderwijs dat ze geven, de normen en waarden die ze kinderen meegeven, het soort (o.a. pest-)beleid dat ze voeren en de regels die ze voeren. Die dingen zijn belangrijk voor mij, echt niet of ze nu iedere dag een gebed moeten opzeggen bij binnenkomst of dat ze de bijbel van binnen en van buiten moeten kennen.

De school is een basis, en geeft een leidraad voor de toekomst, zonder verschil te maken (als het goed is) tussen wat voor afkomst of geloof dan ook. Ik snap dat als je het RK geloof aanhangt, je kiest voor een Rooms Katholieke school, juist omdat je weet dat het onderwijs dat wordt gegeven overeenkomt met de opvoeding die je thuis geeft. Maar dat is maar één reden waarom je je kind naar een bepaalde school stuurt toch? Je wilt toch in beginsel dat je kinderen goed onderwijs krijgen en dat ze bijv. o.a. leren wat goed is en fout? Dat heeft niet heel veel te maken met geloofsovertuiging.

Als je heel erg streng gelovig bent - wat voor geloof dan ook - belijd je dit geloof toch in eerste instantie het meest in de kerk? De school is niet de aangewezen 'instelling' om verschil te maken in geloven volgens mij, zij moeten de weg plaveien, meer niet.
    Iedereen zou vrij moeten zijn de school te kunnen kiezen die hen het meeste aanspreekt, wat voor geloof je ook aanhangt.

Mijn stiefzoon (nu 12), zit op een Katholieke basisschool. Mijn vriend is van huis uit katholiek, zijn ex ook. Maar ze doen geen van beiden meer iets aan het geloof. De reden waarom hun zoon wel op een RK school zit had te maken met de reputatie van de school en het beleid dat ze voeren, en dus niet met het geloof.
    M'n stiefzoon zelf doet braaf mee aan alle vieringen, toneelstukken en bijbellessen en heeft er inmiddels een eigen mening over kunnen vormen. Hij heeft niets met het geloof, herkent er niets in. Dat gebeurt dus gewoon, kinderen vormen hun eigen mening en hoewel het geloof dus thuis ook niet werd 'gepromoot', werd het ook zeker niet negatief benaderd. Maar kinderen kunnen heel goed voor zichzelf spreken uiteindelijk.

Of zoals m'n stiefzoon een aantal jaren geleden aan tafel bij een gesprek over dopinggebruik van een atleet die daar spijt over had, zei; 'ik heb ook spijt van mijn doping'. ;)

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou gewoon eens op gesprek gaan, en zien of ze praktiserend genoeg zijn voor jouw kinderen.

Mijn kids gaan naar een openbare (omdat hier alleen een openbare en een gereformeerde school zijn, en ik ga mijn kind niet in een rokje naar school doen omdat het moet ;) ) school en krijgen dan een uurtje bijbelles (lees, voorlezen) per week. Ik vind het prima, ik vertel ze zelf hoe wij het zien, en wat zij daar dan mee doen mogen ze zelf weten.

19. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik zou mijn kinderen het liefst niet op een rooms katholieke school doen. Maar helaas zijn de meeste islamitische scholen ook niet van het beste kwaliteit en zijn veel openbare scholen ook niet alles. Het ligt maar er maar net aan in welke buurt je woont en uiteindelijk wil je het beste onderwijs en omgeving voor je kind.

Daarbij kan ik zo 10 Nederlandse gezinnen opnoemen die hun kinderen op katholieke scholen hebben gedaan, maar absoluut niet gelovig zijn.

20. happy27

happy27 Bekend lid

21 apr 2006
    612
    0
    0
    #60 happy27, 3 jun 2012
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
    Denk dat TS hierom de vraag stelt. Om deze redenering.
    Ik denk dat je je kind het liefst naar een school stuurt met de achterliggende gedachten dat ze met hun geloof in aan raking komen.
    Volgens mij bedoeld ze het niet negatief.

Deel Deze Pagina