Moslimse kindjes op Rooms Katholieke school??

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 3 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij kijken naar de kwaliteit van het onderwijs vd school dat is voor ons belangrijk. Als dat betekend dat mijn kind die op vrijdags mee gaat met papa naar de moskee naar een rk school moet hebben wij daar geen problemen mee. Wij vinden het juist fijn als ze meer van andere geloven leren!

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik heb niet alle reacties doorgelezen, dus ik weet niet zeker of dit al genoemd is.

Maar een aantal moslims kiezen bewust voor christelijk onderwijs juist vanwege de denominatie.

Ten eerste hangen de regels van de islam erg af van de regio waar men vandaan komt.
    Voor een aantal is het beter om onderwijs te krijgen van een christen dan van iemand die niet met religie bezig is.

Verder denk ik dat voor een deel het geloof niet een grote rol speelt bij het kiezen van een school, veel meer de reputatie die de school heeft.

Zo zijn er bij ons op het chr. voortgezet onderwijs veel niet gelovigen die vanwege andere redenen kiezen voor onze school.

Ik denk dat jij gewoon naar de basisschool toe moet en dan kun je in het gesprek vragen welke plaats het geloof inneemt in hun onderwijs.

Voor ons was de geloofsopvoeding ook 1 van de punten waarop we onze keuze hebben gemaakt (naast kunst en cultuur) we wisten al dat ze op de algemene zaken goed scoorden.

3. happy27

happy27 Bekend lid

21 apr 2006
    612
    0
    0
    Mijn dochter zit op psz op een katholieke school met meer als de helft aan kinderen met een ander geloof, ze besteden daar ook aandacht aan de suikerfeesten. Ook aan kerst etc. Ze laten alle kindjes van alles meemaken. Is niet echt katholiek dus, vind het wel goed maar wel heel erg jammer dat de ouders er dan toch voor kiezen om naar een andere school te gaan, zo belemmer je dat het mooi gemixt word, zoals het gewoon moet kunnen toch.

Even offtopic

Vieren moslimse kinderen hun verjaardagsfeestje, ik dacht namelijk van niet, dat zou mijn enigste nadeel zijn, dat we dan maar weinig kindjes kunnen uitnodigen

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

Onze kids zitte bewust op een openbare school daar komen verschillende culturen en geloven bij elkaar en vinden wij belangrijk echter als ik een bepaald geloof had zou ik daar 100% achter staan en uitoefenen dus dan zou ik het niet wenselijk vinden als de school een kind zijn geloof vanuit thuis niet belangrijk zou vinden, een rk school is bedoeld voor rk kinderen en een moslimse school voor moslims als je belangrijk vind dar het gemixed is en ze van elkaar leren dan kies je een openbare school. Vroeger bij ons moest je gedoopt zijn en lid van een gemeente dat is dus niet meer zo en vind ik op zich jammer het zou fijn zijn als je gelooft dat je deze met gelijkgezinde mensen kan ontwikkelen en niet al meteen met andere visies ed word verward...

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb de rest niet gelezen, maar het zal vast wel eens eerder gezegd zijn:

GELUKKIG kijken de ouders ook naar de kwaliteit van het onderwijs.
    Dus kan zijn dat die school gewoon beter scoort.

Kan ook zijn, dat die ouders juist de integratie willen bevorderen en dat de openbare scholen in hun buurt redelijk 'zwart' zijn.

Nog een reden kan zijn, dat ooit eens een paar moslims er mee zijn begonnen, om hun kids naar de RK school te doen, en dat hun kennissen het daarom ook doen. 'Ali en Moes zitten daar ook, dus...'

Daarnaast vind ik het niet vreemder dat moslims hun kind naar een Christelijke school doen, dan dat atheïsten dat doen. De Islam gelooft immers ook in één god en die is in bijna alle opzichten hetzelfde als de Christelijke god. Hoewel ik dan eerder zou kiezen voor een PC school dan voor een RK school, want vanuit de Islam zijn al die heiligen natuurlijk grote bullshit. Voor PC ook, trouwens. :)

Grootste verschil tussen Islam en Christelijke geloven, is dat de eerste de profeet Mohammed als een sleutelfiguur ziet en deze 'aanbid' en bij de tweede is dat Jezus. RK en PC erkennen Mohammed niet als profeet en de Islam erkent Jezus niet als de zoon van god, maar als gewoon een profeet. Verder is er niet zoveel verschil.

Verschil tussen RK en atheïsme is groter. :D

Ik ben trouwens agnost en mijn man is bijna anti-theïst ;). WIj hebben de keuze tussen een openbare en een PC basisschool en onze (voornamelijk mijn) voorkeur gaat zeer sterk uit naar de PC.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja hoor! Bij mijn weten zijn alleen Jehova's die dat niet vieren.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Er zijn wel hele streng-gelovige gezinnen die geen verjaardagen vieren. Maar de meeste moslims vieren wel gewoon (kinder)verjaardagen. En uitnodigen kun je ze sowieso altijd toch?

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh echt joh? Weer wat geleerd! Weet je ook de reden daarvan?

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn zoons gaan straks ook naar een RK school met veel moslim kinderen erop. De feesten worden vanuit het Katholieke geloof gevierd, en er worden bijbelverhalen voorgelezen. Er wordt ook wat aandacht besteed aan de Islam. Daar heb ik bewust op uitgezocht, ben ervan overtuigd dat kennis van de Islam ook zorgt voor begrip.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Euh.....

Heb even gegoogeld naar de reden...:D

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wij vieren ook geen verjaardagen, maar ik weet niet of wij onder 'hele strenge gelovige' vallen. Het is nu eenmaal zo dat een verjaardag vieren geen feest van ons geloof is.

Overigens LadyXochi, moslims aanbidden de profeet absoluut niet he, ook niet tussen haakjes ofzo haha. Er is 1 God/Allah en Mohammed saw is zijn boodschapper die ons heeft opgedragen die Ene God te aanbidden.

12. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Topics over religie van welke aard dan ook zijn niet toegestaan. Andere topics hierover sluiten we ook, dus ook deze. Zie hiervoor de regels van zwangerschapspagina.nl

Groetjes
    Elvira

Deel Deze Pagina